Gezond dieet voor de kantoormens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:15

Ik werk ook in het onderwijs en bij mij liggen de tijden ook vast. Ik eet altijd samen met de kinderen. Dan moet ik wel het goede voorbeeld geven.
Ik ontbijt om 6 uur met een boterham en een beschuit. Dan om 10 uur twee boterhammen met kipfilet of een banaan met 2 snack a jacks. Om 12 uur twee boterhammen met kipfilet en om half 3 fruit/groente en nog 2 snack a jacks. Om half zes eten we meestal warm. 's Avonds nog thee met iets lekkers.
Ik eet dus om de paar uur, anders heb ik echt teveel trek.

Emma_s_girl

Re: Gezond dieet voor de kantoormens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:20

Wat een leuk idee om samen te lunchen en om beurten de lunch voor elkaar te verzorgen, Kaka.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:29

Ik eet best ongezond,maar fruit behalve banaan vult mee gewoon bijna niet. Komkommer en wortels vullen ook helemaal niet. Ik eet in de ochtend 1 bruine boterham met hagelslag, tussendoor rond 10 een banaan dan rond 11 een koek. Om half 1 twee bruine boterhammen met grillworst. Om 15 twee mandarijnen en voor t naar huis rijden weer een snoepje of koekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:50

Knert schreef:
Relaxed schreef:
Hier ook en fulltime kantoorbaan, ik merk zelf dat het heel veel scheelt sinds ik de suikers laat staan, dus geen koekjes, chocola en (light)frisdrank meer. Heb minder snaaitrek nu :j

Ik ontbijt met kwark, rond 10/11 uur fruit, 13 uur lunch met brood cracker en/of soepje en glas melk. In de namiddag meestal nog fruit (maar die vergeet ik vaak, heb dan ook geen trek) en 's avonds gewoon aardappels/groente/vlees of pasta oid. Na het eten eet ik eigenlijk niks meer. Ook drink ik over de dag minimaal een liter water en thee. Water drinken scheelt wel veel als je denkt honger te hebben :)

ik heb niet zozeer snaaitrek maar meer gewone trek. Dus ook gewoon trek in een boterham met kaas.
Heb tijden gehad dat ik er rustig 7 of 8 op at. En dan nog niet genoeg hebben. Maar dan ben ik wel 12 uur van huis weg.

ben nog wel voornemens om veel minder suiker te nuttigen. Drink geen cola etc... en geen suiker in koffie thee. Wil ook graag een keer van brood af stappen. Maar wat moet je dan eten?

Dat is ook snaaitrek, echt honger heb je vaak niet. Ik had ook vaak mijn brood al voor 11 uur op, gewoon omdat ik daar zin in had. Honger had ik niet, want even ervoor had ik bij wijze van ook al fruit op.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:03

@moonsparkle
Ik kan me, als ik lees wat je op een dag eet, heel goed voorstellen dat je het gevoel hebt niet vol te zitten of meer te willen eten.
Dat komt mede omdat je heel veel suiker/suikerhoudende producten eet die je bloedsuikerspiegel opdrijven en dus trek/honger veroorzaken. Je krijgt bijna alleen maar koolhydraten binnen en bijna geen eiwitten. Volkoren brood zou al een stuk beter zijn dan gewoon bruin brood. Eiwitten vullen trouwens veel beter dan koolhydraten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:17

Kun je dan een alternatief noemen waardoor ik wel een vol gevoel krijg? Dan heb ik t echt over tussendoortjes.

Het positieve is wel dat ik na het avond eten niks meer snack.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:21

moonsparkle schreef:
Kun je dan een alternatief noemen waardoor ik wel een vol gevoel krijg? Dan heb ik t echt over tussendoortjes.

dan zou ik dingen zoeken met langzame suikers en die eten nog voor je honger hebt.

je hebt dan geen 'vol' gevoel, maar gewoon geen honger/trek..

een 'vol' gevoel is eigenlijk een teken dat je veel meer gegeten hebt dan nodig is ;).

ik heb mijzelf aangewend om gewoon te eten tot mijn honger over is en dan te stoppen..
soms is dat een groter portie, soms een kleiner.. heb hier zelf ook de neiging om vlot aan te komen.

je moet daarmee wel rustig eten, want het duurt even voor je hersenen het seintje krijgen dat je genoeg op hebt. Als ik te lang wacht met eten, dan heb ik echt 'honger' en buffel ik mijn avondmaaltijd naar binnen, tegen de tijd dat mijn hersenen dan doorgeven dat ik genoeg op heb, voel ik mij een half uurtje later gewoon niet fijn meer omdat ik 'vol' zit..

persoonlijk vind ik een stukje fruit tussendoor het fijnst.. als je het op tijd pakt heb je geen 'honger/trek', dus ook niet de noodzaak om je 'vol' te moeten voelen daarna..

wat ik ook erg lekker vind is een klein porties koude pastasalade.. of boontjes met uitgebakken spekjes en wat geitenkaas.. Nu is dat laatste niet heel caloriearm natuurlijk.. maar je hebt wat vet, eiwit en langzame koolhydraten waardoor je wel het gevoel hebt iets substantieels gegeten te hebben.. Als je dit als tussendoortje gepakt hebt, moet je wel rekening houden met de hoeveelheid calorieën die je met de lunch naar binnen bikkelt.. dus dan ipv soep een bouillonnetje bijvoorbeeld.. of in plaats van twee boterhammen er slechts eentje met een lichte salade erbij.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 18-02-15 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:25

Het probleem is dat als ik dus denk ik eet vandaag alleen fruit als tussendoortjes of rijstwafel dan krijg ik zo snel weer honger dat ik bijna flauw val. Ik begin te zweten, voel me leeg en kan niet meer functioneren. Hier heb ik geen last van als ik snelle suikers eet ;( als iemand alternatieve tussendoortjes heeft die zouden werken hoor ik t graag.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:28

moonsparkle schreef:
Het probleem is dat als ik dus denk ik eet vandaag alleen fruit als tussendoortjes of rijstwafel dan krijg ik zo snel weer honger dat ik bijna flauw val. Ik begin te zweten, voel me leeg en kan niet meer functioneren. Hier heb ik geen last van als ik snelle suikers eet ;( als iemand alternatieve tussendoortjes heeft die zouden werken hoor ik t graag.

rijstwafels zetten inderdaad echt geen zoden aan de dijk.. dat is leuk voor 'snoepje'.. maar echt niet om je te voeden. het is gewoon niet substantieel genoeg in je maag. je blijft dan een 'trek' gevoel houden en het is ook niet voldoende om een seintje van je hersenen te krijgen dat je brandstof weer op peil is

een stuk fruit kan prima als tussendoortje, zo nodig twee stuks.. maar dan moet je wel zorgen dat je bij het ontbijt en de lunch ook voldoende hebt gegeten, anders wordt je vreselijk snel flauw.

de truc is eigenlijk om te voorkomen dat je trek krijgt, maar niet vol te voelen.. als je van vol naar leger gaat, krijg je namelijk eigenlijk een foutief seintje dat je bij zou moeten tanken.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:29

Ik heb in dit topic twee links geplaatst waar je eens zou kunnen kijken, moonsparkle. En in die topics staan een aantal verwijzingen naar leuke blogs en websites waar ik veel aan had. Zo even uit mijn hoofd mindyourfeed.nl, kiwienzo.nl, havermoutje.nl, jacoliens keuken etc.
Ben zelf een kleine maand geleden overgestapt op eten zonder geraffineerde suikers, minder koolhydraten en meer eiwitten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:36

Ik ontbijt tegenwoordig vaak met een speltcracker met smeerkaas of zelfgemaakte pindakaas. Tussendoor een appel. Dan als lunch ofwel een salade met allerlei groentes maar sowieso een component vis en peulvruchten erin, ofwel een grote bak kwark met fruit en wat zaden en noten. Smiddags dan niks tussendoor, of hooguit wat groente. Savonds gewoon avondeten, wat meestal bestaat uit groenten met óf koolhydraten óf vlees. Dan savonds vaak nog 2 mandarijnen oid. Ben nu met dit schema, ondanks kantoor, al lekker wat afgevallen. Ik denk dat als ik op mijn streefgewicht ben, ik vnl sochtends wat toe ga voegen. Dan heb ik de meeste honger.

Denk dat het ook belangrijk is om buiten je werk om te bewegen. Ik heb daar eigk geen tijd voor vanwege 2 paarden, dus probeer dan maar bij de paarden zoveel mogelijk te bewegen :+

Als je snel honger hebt na koolhydraten zoals rijstwafels: dat is redelijk logisch. Probeer dan kwark of een gekookt eitje of wat ongezoute, ongebrande noten. Ik heb ook heel erg snel last van zo'n hongergevoel, maar heb ontdekt dat het niet overgaat door dingen extra te eten, maar door bewuster te kiezen wát je eet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:22

sluit mij aan bij vogeltje.. bij snel honger na kleine trek stillende koolhydraat hapjes, probeer dan juist iets met eiwit (of bij voorkeur, bouw gewoon ook een eiwit hapje in tijdig, dan komt de trek sowieso eigenlijk niet)..

hier helpt idd ook een hardgekookt eitje of een klein hapje kwark..

zelf vind ik een lekker tussendoortje:
klein bakje kwark
schepje meusli erdoor
klein beetje extra rozijntjes erbij
en een theelepeltje of zo honing..

eigenlijk dus een miniontbijtje, net ietsjes zoeter door de extra rozijnen (of appeltje erdoor, of stukjes peer/mandarijn) en het lepeltje honing.

wel opletten met het portieformaat als je voor zo'n hapje gaat omdat je al snel naar een 'maaltijd' neigt als je 'teveel' ervan gebruikt.

mijn porties zouden eigenlijk met 2-3 lepels opgegeten kunnen zijn.. maar ik zit er dan echt van te genieten met een klein lepeltje, veel smaakjes in een klein hapje zeg maar.. kan er zomaar rustig tien minuten over doen.

voor trek laat op de avond kun je ook beter voor iets kiezen dat meer richting eiwit gaat. dit helpt je ook nog eens met inslapen (zij het minimaal), in tegenstelling tot een bulk koolhydraten dat juist neigt tot je wakker houden.

Skinnylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 07:43

Knert schreef:
Skinnylove schreef:
Hier ook een fulltime kantoorbaan en soms echt moeite met wat ik allemaal moet eten ( en alle jarige trakterende collega's altijd.. )

Ik kies meestal uit de volgende dingen:

07.30 uur ontbijt ik met havermout en amandelmelk/rijstmelk
09.30 uur tussendoortje, keuze uit: eierkoek, zelfgemaakte bananen-cake, handje noten of rijstwafel
12.00 uur lunch met of 2 spelt boterhammen met kaas of havermout pannenkoekjes of een bak magere kwark met fruit
15.00 uur tussendoortje, handje noten, rauwkost, fruit of een rijstwafel
18.00 uur thuis eten

Ik loop 2 x per week een half uur hard en 2 x per week een uur krachttraining.

Tevens ga ik in mijn pauze vaak een half uurtje naar buiten :)

Mooi schema. Maar ik ben toch echt een half uur eerder weg en een uur later thuis.
Even een genant vraagje.. krijg jij geen last van winderigheid als je teveel haverhout/melk eet? :')

Owja dat half uur scheelt wel veel nog. Dan zou ik nog een extra tussendoortje pakken wat goed vult, bijvoorbeeld een cracker met kaas o.i.d.

En haha nee geen last van, gelukkig!! :))

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 07:52

Hier een semi-kantoor baan als dietist in een verpleeghuis ;) Loop wel iets meer dan de gemiddelde kantoorbaan van afdeling naar afdeling, maar actief zou ik het niet willen noemen.
Ik neem een ontbijtje mee en mijn lunch en eventueel een tussendoortje. Ik maak aan het begin van de week dagmenu's voor mezelf voor de hele week, dus in de avond snel even kijken wat ik de volgende dag ga eten en dat zet ik dan klaar. Daarnaast neem ik eventueel wat rauwkost mee: worteltjes, komkommertjes enz voor de snackzin. En als het op is, is het op :) Dan ga ik over naar water en thee, heel simpel :)

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 08:00

Herkenbaar. Ik heb altijd trek eigenlijk, vooral in zoete dingen... Gaat niet goed met een baan waarin je veel achter een bureau zit, zelfs niet als je s avonds bij de paarden bent.

Mij ritme:
- 7 u: kwark met muesli en fruit of twee roggebroodjes met appelstroop en fruit
- 11 u: een volkoren Liga of een sultana oid - of een stukje taart, als er een collega trakteert en dat gebeurt nog wel eens
- 12.30 u: salade van de saladebar op m'n werk zonder of met zo weinig mogelijk dressing, kopje soep, soms nog een broodje erbij als ik veel trek heb
- 16 u: krentenbol of een Liga oid - op een 'snackdag' gaat t hier dan mis en wordt dit 'ineens' een Mars of een rol Rolo...
- 18 u: fruit (in de auto, onderweg naar de paarden)
- 21 u: avondeten, soms koolhydraat-arm, soms gewoon wat de pot schaft
- 22.30 u: blokje(s) van de puurste chocolade bij de thee

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 08:10

Hier ook een fulltime kantoorbaan.

Ontbijt: 8 uur
Koffie met fruit: half elf (ik drink er alleen thee bij, maar we noemen het koffiepauze :Y) )
Lunch: ik wandel eerst een half uur met collega's. Daarna, om 13 uur, eet ik twee boterhammen. Niet tijdens het lopen, dan heb ik zo weer trek.
In de namiddag vaak nog of fruit of iets van een ontbijtkoek, reep. Heb nu dingen van zonnatura.

En als ik trek krijg neem ik een kauwgom. Verder de hele dag thee of water.

Overigens komt er genoeg lekkers langs wat ik lang niet altijd af sla, maar dit is wel een schema waar ik op kan werken.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 08:17

Ook ik zit achter mijn bureau en eet max 3x per dag
7.00 rogge cracker met ham en tomaat of komkommer of wortels of yoghurt met fruit
12.00 kip met groente of vlees met groente of tofu met groente
19.00 avondeten bonen/vis/kaas met groente

Niks tussendoor en veel water en gewoon thee
Moet zeggen heb echt geen honger tussendoor soms wel lekkere trek maar voor mij geldt tussendoor eten is echt fout dus doe ik niet.
Maar ik moet wel voldoende water drinken doe ik dit niet krijg ik wel trek.

Ik eet dus geen koolhydraten (of in ieder geval zeer beperkt) omdat ik daar snel van aankom en met een kantoorbaan kan dit snel gaan, spreek ik uit ervaring :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:25

Het ligt er bij mij echt aan wat ik eet. Als ik 'gezond' probeer te eten dan heb ik binnen no time weer honger. Maar als ik eind van de ochtend 2 gebakken eieren op brood eet dan kan ik daar de hele dag op doen. Geen trek in snoep of koek ofzo.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:28

Maar wat is er niet gezond aan gebakken eieren op brood, Suzanne F? En wat valt voor jou wel onder gezond? Het is namelijk niet zo gek dat die eieren op brood goed vullen. Dat komt door de eiwitten en vetten, die je bloedsuikerspiegel langere tijd stabiel houden waardoor je geen hongergevoel krijgt.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:39

aha topic voor mij! :o
Ik heb ook een kantoorbaan. Sport er wel naast. 2 keer in de week aquarobics en 2 keer per week paardrijden (of wandelen als het heel koud is ;) )
Ik eet de hele dag door....wil heel veel snoepen (chocola en koekjes enzo) en als ik eenmaal begin kan ik niet meer ophouden. Ik eet niet omdat ik honger heb, maar gewoon om te eten. Als ik buiten met de paarden bezig ben in het weekend eet ik veel minder. Ik ben in korte tijd zo'n 5 kilo aangekomen :( Maar motivatie is ver te zoeken want als ik dan een tijdje gezond eet, merk ik daar qua kilo's niets aan... |(

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:48

Het probleem met snoepen is begin je eraan wil je de volgende dag weer snoep enz.
Suikers zijn nou eenmaal trek opwekkers en dan vooral lekkere trek.
Dit moet je doorbreken als je het echt wil.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:50

rumay schreef:
Het probleem met snoepen is begin je eraan wil je de volgende dag weer snoep enz.
Suikers zijn nou eenmaal trek opwekkers en dan vooral lekkere trek.
Dit moet je doorbreken als je het echt wil.

Been there....Heb 6 weken alleen gezond gegeten (zo min mogelijk bewerkt, geen gerafineerde suikers) en ik voelde me inderdaad beter. Alleen daarna ben ik weer in m'n oude patroon vervallen helaas. Na die 6 weken kon ik trouwens geen snoepje of handje chips meer verdragen (buikpijn!)

Edit: Wat me opvalt is dat gezond eten zoveel meer tijd (en wilskracht) kost! Het is veel gemakkelijker om even snel een marsje te pakken dan een salade te maken (fruit kan natuurlijk ook, maar daar kan je ook niet onbeperkt van blijven eten en het vult ook niet zo)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:53

Kaka schreef:
Ik maak deel uit van een groep van 5 collega's die voor elkaar de lunch verzorgt. Dat betekent dat elk van ons 1 keer in de week de volledige lunch meeneemt voor 5 personen. Daarbij hebben we afgesproken dat het gezond moet zijn. Dus een flinke maaltijdsalade en/of -soep. Ik ben morgen aan de beurt en heb een pan lente-uiensoep, speltbrood met daarbij hummus (zelf gemaakt), avocado en tomaten en sap klaar staan. Deze regeling maakt dat ik maar 1 keer in de week me druk hoef te maken om lunch. Ideaal. We hebben een bedrijfsrestaurant, maar daar komen we eigenlijk nooit meer.

Buiten lunch om eet ik vooral veel fruit.

Wat een leuk initiatief!

Ik probeer in mijn werk, naast gezond eten, tussendoor toch wat actief te zijn. Staand bellen, regematig mijn bureaustoel vervangen door een fitnessbal, blokje om in de pauze. Kleine dingen waardoor je toch met enige regelmaat van je stoel af moet komen.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:25

Ik maak iedere avond mijn eten klaar voor de hele volgende dag. Dus ontbijt, tussendoortjes, lunch en avondeten. Vind dat helemaal niet erg om te doen, als ik boterhammen ga eten heb ik zo weer honger namelijk. Zit ook de hele dag op kantoor en verder sport ik wel veel. Vandaag bijv:

O: Grote bak kwark met blauwe bessen + lijnzaad (eet ik op kantoor)
T: Appel + gekookt ei
L: Kipfilet met groenten en beetje pasta + Pruim
T: kwark met blauwe bessen
A: Tortilla met kipfilet en veel groenten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:52

Ik ben er vandaag in elk geval weer aan voor de moeite..Lila Stix it is.. :')

Ik moet toch maar eens om een zakje noten gaan,ook al eet ik deze niet echt graag,maar ze schijnen wel te vullen. Voor mij is zo rond 9u30/10u het ergste en dan rond 14u30..