Grote geldproblemen, welke stappen zijn mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Grote geldproblemen, welke stappen zijn mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:03

Dieren ? Kan kosten besparend zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:05

Is het wel verstandig om niets voor jezelf af te sluiten? Je ziet nu wat voor problemen er komen als je om.wat voor reden dan ook geen inkomen hebt.... in die situatie zit je dan weer.

Wat pensioen betreft: daar zou ik ook eens naar kijken. Van die AOW en eventuele opbouw van je man wordt je niet vrolijk... dat is beduidend minder dan je vaak denkt!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:07

Schaduw2015 schreef:
Ik heb juist wel de vakanties (tot zomervakantoe) doorberekend. Ik heb dit werk al ruim 2 jaar gedaan en nooit geen problemen gehad over die berekeningen. De verzekeringen en pensioen zit bij de vaste lasten in berekend. Voor mijzelf heb ik niets afgesloten.

Bij ons is het probleem dat sommige maanden net het loon op is met 4 weken en een bedrag gestorneerd wordt . Je krijgt herinneringen en kan tussentijd niet betalen. Je loopt met het nieuwe termijn dus al 2 achter..

Over de boodschappen waarbij ik dan 25 heb bij, kan ook voor dagen zijn. Zoal gisteren had ik 29 voor 2 dagen. Soms zitten hier spullen voor de dieren bij of luiers ofzo. Ook blijven minimaal 2 dagen per week zeker 2 kids mee eten, vaak meer of vaker dus dan doe ik voor meer personen boodschappen. Hier krijg ik wel vergoeding voor. Maar zoals de eerste maand dat dit innig, moet je het wel voorschieten en ben ik meer kwijt met nog steeds hetzelfde inkomen.

1Vele tips zijn er al gegeven, maar een ding mis ik: je s hreef eerder dat veel instanties het bedrag al van de rekening afschreven voor het salaris binnen was. Bij veel instanties kan je een datum doorgeveb wanneer ze iets van je rekening afschrijven. Mijn vriend heeft ook werk gehad waar hij 4wekelijks werd betaald en zo loste wij dat op. Dat scheelt iig weer storneren.

Verder idd kijken waar je op kan besparen. Ik ben een kei in budgeteren omdat ik toen ik ging samenwonen plots van 1800 netto rond moest komen met 2 volwassenen en alle aste lasten incl. Jaarlijkse kosten. Ging me prima af en kon zelfs nog sparen. Vooral op boodschappen kan je veel besparen (wij deden toen 25,00 per week met zn 2en, vergt wat creativiteit maar het lukte wel.) Ook heb je sites waar je producten gratis kan proberen of later het geldvan terug krijgt.

Hoe je de schulden nu kan oplossen, daar kan ik je helaas niet bij helpen maar wel met zuiniger leven.

succes!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:09

Waarom is in godsnaam jullie afschrijving voor de extra hypotheek 500 euro..kan dat maand bedrag niet omlaag?

Dat bedrag is veelste hoog dat kunnen jullie helemaal niet dragen en daardoor kunnen jullie de andere lasten ook niet dragen. Ik snap dus ook niet welke flut hypotheek adviseur dit heeft geregeld. Met jullie salaris is 500 euro een te grote hap uit het inkomen.

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:10

Ja 2 katten. Maar daar voorziet mijn moeder veel in de kosten. Zij neemt geregeld 2 zakken (aanbieding) katten grit mee waar ik 6 weken mee vooruit kan en zo nu en dan een zak voer. Ik snap jouw red natie maar voor nu zie ik daar geen redding of Veel verschil mee. Als ik nu zie hoeve ik kattenvoer heb gekocht in januari (2× 6.99) en 1 keer grip (10.45). Het is het enige wat ik nog over heb nu wat mij nog steun biedt de rest heb ik moeten opgeven. Maar begrijp me niet verkeerd, wat moet dat moet. (En nu zeg jij natuurlijk DA etc.. nogmaals ik snap goed dat je dat zegt)

Liezel1 toen wij 3 jr geleden dit huis kochten is alles nog nagekeken nogmaals kan uiteraard geen kwaad bedankt voor de tip.
Ik wil in de toekomst we wat afsluiten voor mezelf maar dat kan simpel weg niet. Dan weet ik nu al dat ik het niet kan betalen en dan boy ik daar meer schuld en regelingen mee op. Dat kan nu niet, hopelijk volgend jaar. Als wij de regelingen na kunnen komen zonder te verzaken, zijn we december dit jaar af van de hypotheekschuld (de grootste) en hebben we de meeste weggewerkt. Maar goed, moet er wel genoeg inkomen zijn! We zijn er echt druk mee bezig het op een rij te zetten maar we redden dat vanavond niet zijn wel een eind gekomen en fijn om het op papier voor je te zien, ipv de chaos in je hoofd.

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:12

Studie mie klopt helemaal! Wij hebben begin 2014 de regeling getroffen van 200 euro per maand en vanaf januari 2015 moest dit 500 worden. De adviseur heeft nu uitstel van de 500 (wel 200) tot april ivm mijn inkomen.
Ik zat net te bedenken om wellicht een gesprek aan te vragen bij verstekken met ins boekwerk en ze te vragen naar daadkracht te laten betalen. Geen idee of het een mogelijkheid is maar gaan we maandag bij adviseur voorleggen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:14

Die 500 waar je over spreekt, is dat een extra betaling om de achterstand weg te werken?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:15

Nee hoor ik zou da kosten er niet bij tellen maar het is wie alweer 25 euro in de maand zou voor mijn bijv al belasting van me auto zijn. Dus kan ik op besparen. En ik denk dat je gewoon geen keus hebt. 25x 12 = 300 euro in het jaar en kittens worden groot en hebben steeds meer nodig.

Kun je verder nergens op besparen ook qua kosten wat is bijv je internet aansluiting etc.

Overigens niet aanvallend bedoelt maar ik ben echt een gierige hollander als het gaat om besparen

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:28

Klopt liezel deze is echt duizenden euro geweest we zijn echt al hard op weg. Als het 500 wordt zijn we er in dec vanaf, marge dat kunnen we eigenlijk niet dragen..

Katten zijn overigens 4 jaar en hebben geen extra spullen nodig ik heb het wel in mijn achterhoofd hoor, dat het wellicht toch moet..

Stal nollie ja op mobiel abbo kan bespaard worden maar pas als contract afloopt (of je moet afkopen maar dat kan niet) ik ga nakijken voor alles in 1 pakket. Wij hebben glasvezel maar dat is duurder dan gewoon , of we dat p eraan kunnen opzeggen. Verder hebben we echt al veel afgeschaft of omlaag gedaan :)

Verder doen we ook geen gekke dingen of kleren kopen (behalve voor kids die groeien maar gaan gerust langs de kringloop), zijn 5 jaar niet op vakantie geweest, ben in maart 2014 voor het laatst naar de kapper geweest en heb 2 broeken om maar even te noemen. Sowieso be it, heb het er voor over.

Boodschappen heb ik een fijne budget site voor gevonden met tips en recepten. Daar ga ik deze maand een sport van maken Nog goedkoper! En even ah afschriften vergelijken met januari. Ben benieuwd.

Ben jullie nu al dankbaar hoor voor het meedenken!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:33

Doe bijv inkopen in goedkopere winkels zoals Lidl en Aldi.
Alles in 1 pakket gewoon even bekken naar de aanbieder en zeggen dat je aan het rondkijken bent voor goedkoper en vragen of hun iets kunnen betekenen. Zit zelf bij ziggo en scheelt ons dit jaar alweer 20 euro per maand

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:34

Als het goed is kun je hiervoor (kosteloos) bij je gemeente aankloppen. De Nederlandse gemeenten zijn namelijk op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening verplicht om hun inwoners met schuld-/betalingsproblemen bij te staan d.m.v. begeleiding, betalingsregelingen, bemiddeling etc.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:35

Mobiele abo's kan je een aantal maanden voor einddatum verlengen en dan dus ook al omzetten naar een goedkoper abo. Vraag die datum dus op bij je provider en regel het dan ook want bij een verlenging ga je vanaf dat moment het geld van je nieuwe abonnement betalen.

Ook bieden een aantal providers vormen van familiekorting

glasvezel hoeft niet duurder te zijn dan gewoon. Ook dat ligt aan de provider. Maar ook daar is in het algemeen vaak winst te behalen

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:37

Een goede eerste stap, heel knap! In welke gemeente woon je? (mag per pb) Je kunt via de gemeentje een schuldhulpmaatje toegwezen krijgen (kosteloos) die de financiele situatie in kaart kan brengen en kan kijken welke regelingen van toepassing zijn en daarin begeleiden.

Zowieso is weekgeld pinnen een goede tip.
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 06-02-15 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:40

Is het misschien een idee om voor de meest dringende betalingsachterstanden de werkgever van je man vragen zijn tot nu toe gereserveerde vakantiegeld vast uit te laten betalen?

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:44

Joki we hebben die data vorige week nagekeken via de site en dat is eind november en eind december. Duurt nog even (wanneer we kunnen verlengen bedoel ik he)

Goede tip om provider te bellen Bedabkt.

Marchak vakantie geld werkt anders in de sector van mijn man. Dat zit in een tijdspaarfonds en kan je elke maand laten uitkeren, anders krijg je het in mei uitgekeerd (2600). Je kan dus tussentijds uit laten keren en dit hebben wij gedaan voor schulden die inmiddels afbetaald zijn. Maar dat gebruiken we nog bijna maandelijks. Hij krijgt dus waarschijnlijk geen of weinig vakantiegeld in mei . Maar wel in die tijd de schenking van zijn opa en oma.

Tabaluga dat las ik net ook op die site als tip. Weekgeld voor de boodschappen pinnen :)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:52

Ik weet niet waar je woont maar ik ben een budgetcoach en wil best een keer kijken wat de mogelijkheden zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:52

Vraagje die extra lening is dat een hypotheek en waarom versneld aflossen? Kan je dit niet herfinancieren in een lening met gustigere voorwaarden? Als ik het goed lees is dit op dit moment je grootste probleem. Verder stel een goed Excel bestand op met alle inkomsten en uitgaven neem dit mee naar je adviseur en begin desnoods over zorgplicht. Vaak krijg je nog wel eea gedaan. Mocht je meer info willen mag je me wel pben.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 00:00

Dat doe ik ook, pinnen voor de hele week.

Ik doe met 2 pubers boodschappen voor €75 per week, ben alleenstaande ouder. Mijn pubers zijn op net moment bodemloze putten als het om eten gaat en toch lukt het hiermee.
Kleding en diervoeders zitten hier niet bijin.
Het scheelt echt heel veel als je in je portemonnee kan zien hoeveel je nog te besteden hebt.

Je schrijft in Gelderland te wonen, ik kom uit Apeldoorn en heb vorig jaar een opleiding schuldhulp gedaan. Als je in de buurt woont wil ik wel met je meekijken wat de mogelijkheden zijn.
Mocht je daar wat in zien, stuur maar een PB.

ik werk niet als schuldhulpverlener omdat ik met het verdienmodel niet uit de voeten kan. Voor mij teveel onzekerheid, voor schuldhulp mag je geen geld rekenen. Alleen voor budgetadvies.

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 00:03

Ami es bedankt voor je aanbod. Helaas niet in de buurt maar leg morgen even contact met je.

Marjanb Hoe bedoel je extra lening? Ik denk dat je de achterstand op de hypotheek bedoeld? Wij hebben destijds om een betalingsregelingen gevraagd. Zij wilden een te hoog bedrag en hebben laten zien dat wij dat echt niet kunnen betalen. Toen hebben ze het naar 200 gezet en per januari 500. Hiervoor hebben we uitstel dat het per april verhoogd wordt. Maar ook dan is het te hoog, vandaar dat ik met idee speelde om wellicht met open kaart en gegevens een afspraak te maken om tot een goede oplossing te komen of in ieder geval zo te houden als het nu is.

Het bedrijf waar mijn man werkte is failliet geweest en heeft zo'n 3 maanden geen loon gehad. Is wel overgenomen Door instanties en later wel met terugwerkende kracht terug gehad, maar we hadden het al zwaar en konden toen dus vrijwel niets betalen. Toen stapelden de schulden zich helemaal op, vooral ook met die extra incassokosten die ze graag berekenen. Daarna is het nog moeilijker geworden.

Herfinancieren was ongeveer een jaar geleden geen optie. Wellicht nogmaals bekijken.

We zijn druk alles op papier te zetten en gaan het dan zeker in Excel zetten. Ook op datum volgorde met betalingsdatas lijkt me handig.

Ik ben ook erg benieuwd wat de gemeente misschien zou kunnen betekenen.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 00:09

Schaduw2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 00:11

Bedankt voor de tip! Dit heb ik nog niet gehoord nee ook niet tegengekomen op Internet. Thanks!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 00:21

Tiwi ik vind het best veel 75 per week boodschappen voor drie volwassen e .

ik snap nooit hoe mensen het niet voor minder kunnen doen.

Even ruim genomen doe ik voor 100 euro per maand grote inkoop. En per week komt daar denk 20 euro bij voor kleine dingen die ik voor het eten mis bijvoorbeeld. Ik zou dus per week omgerekend voor 45 euro boodschappen doen. En dan reken ik ruim want ik denk Dat ik eerder om de 6 weken grote inkoop doe dus dan zou ik per week nog minder kwijt zijn.

plieza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 00:22

Ik heb bij een incassobureau gewerkt, dus weet een beetje op dat gebied.

Wat betreft regelingen, als je zelf pro actief belt en een regeling wil afspreken willen ze vaak best laag gaan zitten. Ik heb regelingen afgesproken van 1 euro in de maand, maar dat was alleen als mensen ook echt inzicht gaven in hun situatie.

Verder, wat betreft rekeningen bij bedrijven, zelf actief erachteraan bellen als je weet dat je om wat voor reden dan ook niet kan betalen. Zo voorkom je dat je doorgeschoven wordt naar een incassobureau met de bijkomende kosten! En dit geldt voor alles.

Anderen hebben de opmerking ook al gemaakt, maar misschien maak je je het jezelf makkelijker als je in je berekeningen iets lager gaat zitten mbt de verwachte inkomsten. Zo maak je een budget voor minder dan er werkelijk binnenkomt, en hou je over met wat mazzel, en kom je niet te kort als het tegenvalt.

Heel veel succes, betrek de gemeente erin, en anderen die je kunnen helpen zonder dat het je geld kost.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 00:35

Ga idd langs de gemeente, vaak is daar wel een vorm van vrijwillige schuldhulpverlening te vinden.

Concrete tip van mij, misschien deed je het al maar... Kinderkleding tweedehands kopen. Via marktplaats, en hier heb je 2 keer per jaar een kinderkledingbeurs, misschien is dat bij jou ook wel. Kinderen verslijten hun kleding vaak niet in de korte periode dat ze het dragen dus dat kan prima. :j

Heel veel succes, het is nu een zure appel, maar je komt er wel doorheen.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 00:39

Weet niet of ze dat bij jou ook hebben, maar hier is een potje bij de gemeente om de kids gratis te laten sporten, welke sport dan ook. Sterkte TS!