Brief aan verkrachter, vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:19

Wat verschrikkelijk dat je dit mee maakt. Ik vind het knap dat je dit verhaal hier neer zet en om onze mening vraagt. Ik vind de brief over komen zoals safina zegt dat hij nog steeds de macht over je hebt en hij toch niet bang hoeft te zijn dat je actie gaat ondernemen.

Tuurlijk snap ik dat het heel erg moeilijk is omdat het familie is. Maar weet dat jij nooit geen aanleiding gaf en jij fout zat.. Daar denk je niet aan op die leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:20

anoniem4215 schreef:
Ik weet dat ik het eigenlijk beter anders aan kan pakken, maar dit is eigenlijk de laatste noodkreet voordat ik echt niks anders meer kan dan naar de politie stappen. Met alle gevolgen van dien, ook voor mij. Ik woon nog thuis en dat is natuurlijk allemaal heel heftig m.b.t. mijn ouders. Denk dat we er dan helemaal aan onderdoor gaan, omdat er niet snel over zulke dingen gepraat wordt.

Ik zou je nog een overweging mee willen geven ten aanzien van je ouders:

Ik denk dat alle ouders zoiets vreselijk moeilijk zullen vinden en ouders die er moeilijk over praten al helemaal! Maar ga eens in de schoenen van jouw ouders staan. Wat denk jij dat ze zouden willen? Zouden ze liever hebben dat je het voor jezelf houdt, zodat ze dit bespaard blijft? Of zouden ze liever willen dat je het vertelt, zodat ze je kunnen helpen, hoe moeilijk ze het ook vinden? Wat is jouw inschatting daarvan?

lovelys

Re: Brief aan verkrachter, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:21

Wat super knap van je!
Ik wens je heel veel sterkte toe met het gesprek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:24

Jeetje ts, ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Natuurlijk weet jij wel wat het meest verstandig is, maar dat is zo moeilijk. In je hoofd speelt er zoveel, hij heeft je zo gemanipuleerd dat je het gevoel hebt dat jij er wat aan had kunnen doen, misschien is het wel je eigen schuld volgens jou. En ook dat weet je eigenlijk wel, rationeel gezien. Maar het gevoel, dat is zo anders.
Daarom wil ik zeggen, geloof niet alles wat je denkt, en zoek iemand die dichtbij je staat en die je kan ondersteunen. Of dat nu je ouders zijn, of een vriendin, of misschien een waardevolle bokker.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:27

anoniem4215 schreef:
Onwijs bedankt voor alle lieve woorden! Ik weet ergens inderdaad dat hij het is die fout zit. Maar als je al gemanipuleerd bent vanaf voordat je een tiener was, en er telkens gezegd wordt dat de wereld beter af is zonder jou omdat je gewoon een vieze h*er bent, is dat zo moeilijk om te geloven. Wat ik al schreef, hij heeft niet alleen mijn lichaam verkracht, maar ook mijn gevoel en eigenwaarde. Alles wat ik ooit was,is er niet meer.

Ik denk als ik jullie zo hoor dat het inderdaad verstandig is om met mijn ouders om te tafel te gaan, omdat het probleem op het moment te groot is om alleen te dragen..

Super goeie stap TS, je bent hartstikke moedig. _/-\o_ samen met je ouders en je zus sta je er niet alleen voor en kan je ook zelf een nieuwe weg inslaan om dit verleden een plekje te geven.
Neem in het gesprek de 'bewijzen' die je hebt mee. Ik weet helaas uit de omgeving dat er soms ook ouders zijn die het niet (willen) geloven. Maar met mailbewijs sta je sterk.

Heel veel succes met je gesprek. Ik hoop oprecht dat het goed afloopt voor je en je iemand in je omgeving vind die je steun kan bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:27

anoniem4215 schreef:
Onwijs bedankt voor alle lieve woorden! Ik weet ergens inderdaad dat hij het is die fout zit. Maar als je al gemanipuleerd bent vanaf voordat je een tiener was, en er telkens gezegd wordt dat de wereld beter af is zonder jou omdat je gewoon een vieze h*er bent, is dat zo moeilijk om te geloven. Wat ik al schreef, hij heeft niet alleen mijn lichaam verkracht, maar ook mijn gevoel en eigenwaarde. Alles wat ik ooit was,is er niet meer.

Jawel, er is zeker nog iets van je over! Er is een stukje van jou heel gebleven, het stukje dat hier schrijft en iets wil doen om hem te stoppen. Hij heeft je dus niet helemaal gebroken! Maar hij heeft wel ontzettend veel van je kapot gemaakt als ik je verhaal zo lees.

Citaat:
Ik denk als ik jullie zo hoor dat het inderdaad verstandig is om met mijn ouders om te tafel te gaan, omdat het probleem op het moment te groot is om alleen te dragen..

Suggestie: misschien kan je hen je brief laten lezen? Of ze een brief schrijven? Soms is dat makkelijker....

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:29

safina schreef:
Suggestie: misschien kan je hen je brief laten lezen? Of ze een brief schrijven? Soms is dat makkelijker....

Dit vind ik ook wel een goed idee. Als je merkt dat je het moeilijk vind om de woorden te vinden om er over te praten. Schrijf dan een brief naar je ouders. :j

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:33

Jeetje TS, wat een heftig verhaal. ik vind het moeilijk om advies te geven.
Maar ik zou persoonlijk ook om tafel gaan met je ouders, het zal ze zeker verdriet doen. Maar dit is niet iets wat je alleen zou moeten dragen.

Ik hoop dat jou ouders samen met jou een oplossing zullen vinden. Als zij jou kunnen helpen.
Op de een of andere manier krijg ik er een akelig gevoel van als ik eraan denk dat jij hem die brief stuurt en niemand er iets van weet, wie weet wat hij zal doen is dan mijn gedachten. :n

Heel veel sterkte :(:)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:33

Sterkte iig..

Qua versturen.. Nee.. Ik geloof niet dat zo iemand empathie kan hebben.

Ik zou het zo anders aanpakken denk ik, maar ik ben ontzettend hard geworden door dingen. Je geeft hem aandacht hiermee, je voedt het zo is mijn idee. Want hij wil aandacht, zo iemand wil dat je bang bent in de hoop dat je nooit iets zult doen wat hem kan schaden :S Dus je maakt je nog kwetsbaarder...

Of je gaat het totaal negeren of je onderneemt actie. Ontwijken of "terugslaan" ;)

Mijn voorkeur: Actie, wie weet dat er nog andere mensen zijn bij wie hij hetzelfde doet/deed? :S

Ik ben zelf te hard geworden, sowieso over dit soort dingen. Als iemand iets doet wat niet kan/mag en het is ook nog eens illegaal, meteen politie... Ook al maak je maar een melding, misschien heeft iemand anders er wat aan etc. Heb laatst ook voor iets anders weg moeten lopen op advies van de politie, maar als ik de kans krijg om der te pakken.. Dan is ze van mij... (En dit is totaal iets anders, niets in vergelijking met wat jij meegemaakt hebt.. Dat zeg ik eerlijk) Maar dan snap je misschien ook wel mijn standpunt.... Want hoe groot is de kans dat jij de enige bent? Dit moet stoppen en dan ben je er gewoon vanaf.... Bij mij was het iets waar ze helaas te weinig mee konden (terwijl meerdere mensen meldingen hadden gemaakt over hetzelfde het afgelopen jaar...) en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar van baal... Want je wilt niet dat er weer een nieuw slachtoffer komt, die hetzelfde meemaakt dan jij. (Zoals al gezegd, dat van mij stelt niets voor als ik het met jouw situatie vergelijk, maar zelfs dat ging me al te ver om zo over me heen te laten lopen :S) Laat weten dat je er boven staat, dat hij je niet in zijn macht heeft. Hier was het geen aandacht meer wat werkte, want het andere ging helaas niet...Maar zorg dat het echt voorbij is. Ander nummer, van FB af even, al die dingen...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:35

Deze brief sturen kun je zeker doen, puur voor jezelf. Eerlijk antwoord ga je niet krijgen.
Ik heb meerdere gevallen zoals jou of dit nu familie Is of de vriend van moeder gekent of ken ze nog. Het Is verschikkelijk wat zoiets met je doet. Zij zeiden vaak ook niks ivm verschillende redenen. Waarvan 1 zelfs om het kleinere zusje te beschermen.

Meid asjeblieft geloof niet wat hij gezegd heeft om je te breken. Ze spelen in op de psyche om jou inderdaad in je macht te krijgen. Wees trots op wie je bent want je bent vast een mooi mens! Dat weet ik zeker!!
Niemand verdiente dit, het Is nooit goed te praten. Geloof in jezelf, je goede innerlijk en ben bewust dat hij fout zit en net zn vingers ten alle tijden van je af moet blijven. Of je nu naakt uit de douch stapt, in bed ligt of gewoon vrouwelijk gekleed bent!
Ik vrees dat deze brief niet hetgeen bewerkstelligd dat jij hoopt.
Ik snap dat je niet graag naar politie stapt om verschillende redenen, maar laat ik je in ieder geval vragen of er nog andere kinderen daar komen of in toekomst gaan komen, weet dan dat hun hetzelfde lot wacht als jou. Dit stopt dan alleen als hij ervoor gestraft word. Hij Is een volwassen man en weet wat fout Is. Hij heeft bewust ervoor gekozen ongeacht dat er conciquenties aan zitten.

Als ik je moeder WaS en het zou over dichtbijstaande zijn, of dit nu mn huidige vriend, je vader, je oom of opa Is. Ik Had dit willen weten, ik zou zeker pijn hebben dat ik dit niet gezien heb en zou t verschrikkelijk vinden dat jij niet eerder naar mij bent gekomen. En zeker zou het pijn doen dat iemand due ook ik vertrouwde jou zoon pijn heeft gedaan. Maar JIJ zou voor mij het bangrijkste zijn en samen komen we er heus wel doorheen. De zon komt na een tijd heus wel weer achter de wolken vandaan.

Onwijs veel sterkte met alles. Mijn inbox staat open.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:37

anoniem4215 schreef:

Meid, dat hij jou kan manipuleren is heel herkenbaar en begrijpelijk, maar ga eens voor de Spiegel staan aan kijk eens naar jezelf:
- wat zijn de dingen die je mooi aan jezelf vindt. En misschien is dat vandaag alleen nog de kleur van je haar, of het dat je een dopneusje hebt, of heb je mooie slanke vingers. Of misschien wel alleen de vorm van je kuiten. Alles waar je minder blij mee bent, dat slinkt als sneeuw voor de zon, als je ook de mooie kanten van je zelf kunt zien
- wat zijn je karaktereigenschappen die je van jezelf mooi vindt? Ik kan er alvast 1 noemen, je moet heeeel sterk zijn om dit zo lang vol te houden (kracht en tevens een valkuil omdat je geen hulp hebt). ben je goed voor je dieren, of ben je zorgzaam? Je houdt in ieder geval veel van je familie omdat je ze ondanks jouw situatie geen pijn wilt doen (dus groot hart). Je bent een doorzetter, want je staat nog steeds rechtop. Ondanks dat er bij jullie niet veel gepraat wordt, kun jij goed onder woorden brengen wat je voelt en bedoelt.
- ondanks die enge antwoorden van ons over aangifte doen en praten met derden, heb ik je nog niet horen "Ja-maren", dus je neemt zaken aan, durft ze te bekijken en durft je inzicht te veranderen, ook daar is kracht voor nodig.
- wat maakt jou zo'n fijne vriendin voor je vrienden? Waarom willen ze graag bij je zijn? Ook al heb je maar 1 vriendin die je amper spreekt, maar wel altijd lol hebt als je haar spreekt?

Hoe zouden jouw vrienden en jouw vader en moeder zich voelen als ze jou moesten missen? Denk je echt dat ook zij vinden dat ze beter af zijn zonder jou?

Je verkrachter probeert je klein te krijgen. Maar volgens mij ben jij veel groter dan jij jezelf voordoet, anders had je deze stappen niet genomen.

En mocht je zeggen dat je niets moois aan jezelf vindt: ik heb een dike kont, overgewicht, olifantspootjes, maar als ik me goed voel, heb ik ogen die onwijs stralen en waar ik veel mensen blij mee kan maken. Heeft mij ook heel veel tijd gekost om dat in te zien. Mijn werk lijdt er niet onder dat mijn kont en benen te dik zijn (hooguit mijn stoel), mijn collega's Mogen me om wie ik ben en wat ik doe. Mijn vrienden zien juist mijn lach en waarderen me daarom, die kijken verder dan die puntjes die ik zelf minder mooi aan mezelf vindt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:38

Heftig ts!
Ik kan me er gelukkig ook weinig bij voorstellen omdat ik er geen ervaring mee heb. Wel maakt het me boos dat deze man dit jou heeft aangedaan. Nooit kan dit jouw schuld zijn geweest, nooit!
En dat het lang heeft geduurd, dat is ook niet gek- daarin ben je niet de enige.
Ik heb zelf een sterke vrouw gezien die door haar "voor het plaatje geweldige vriend" stelselmatig is mishandeld.
Het heeft echt mijn ogen geopend dat iedereen dat kan overkomen.

Als ouder zijnde zou ik het ook willen weten. Echt!

Maar als hij zo ziek is (gestoord, hoe je het ook moet noemen) , verwacht ik niet dat jij de enige bent of blijft nu hij jou niet meer heeft. Ik hoop dat je straks sterkgenoeg bent om het aan je ouders tte vertellenen aangifte gaat doen.

Ik verwacht ook dat deze brief hem een gevoel van macht zal geven.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:40

Rocamor: _/-\o_

Je bent een superwoman TS! Laat niemand je ooit iets anders wijsmaken. You rock! *\o/*

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:43

anoniem4215 schreef:

Lieve TS, ik hoop dat je de moed en de kracht vindt om met jouw ouders te praten. Niemand zou dit mogen overkomen, en niemand zou zo'n last alleen moeten dragen. Veel sterkte en probeer te beseffen dat ook JIJ het leven waard bent!! :(:)

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:43

Lieve ts.
Wat verschrikkelijk dat je dit moet mee maken!

Ik snap dat de stap om het te vertellen groot is, heel groot! Maar meid wat zul je er sterker uitkomen! Misschien een idee om je ouders deze brief te laten lezen. En er daarna over te praten, dan hoef je zelf eigenlijk de eerste stap niet te nemen.

De brief naar deze man versturen zou ik niet doen. HIJ is fout, en wat hij doet kan niet.
Wat je wel kan doen is om eerst uit deze situatie te komen door het te vertellen aan je ouders en hem aan te geven. En uiteindelijk een brief sturen dat jij sterker bent dan hem en boven hem staat. Dat jij je leven vanaf nu niet meer laat beinvloeden door hem.

Dit soort dingen leveren traumas op ts, en hier kom je zelf niet uit, ik denk dat je hier toch hulp bij moet hebben.

Heel veel sterkte meid <3 verschrikkelijk naar dat er zulke mensen zijn. Hij verdient het niet om te leven en jij wel!
Hier kom je sterker uit

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:44

Jeetje TS.. Wat onwijs heftig en wat onwijs moedig en sterk van je dat je de brief hebt geschreven.
Ik zou de brief voor jezelf houden en om tafel gaan met je ouders. Ik neem aan dat er uitkomt dat je bij professionals terecht komt, neem deze brief dan mee en laat 'm lezen. Laat 'm zelfs je ouders al lezen.
Dan komt zelf de tijd voor aangifte en verdere stappen. Eerst rustig met je ouders om tafel en zien wat er dan gebeurd, neem je tijd maar zorg er wel voor dat er iets aan gedaan wordt! Voor jezelf, maar ook voor anderen.

Heel veel sterkte!

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:45

je stelt je hier wel zeer kwetsbaar in op, en ik vrees ook dat die persoon daar voldoening uit zou kunnen halen... Ik zou hem dat persoonlijk niet gunnen en toch aangifte doen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:51

Offf meiske toch, wat vreselijk. Verder geen woorden voor alleen maar afschuw voor diegene de jou dit heeft aangedaan.

Ik zou deze brief niet versturen. ik zou inderdaad bij L ( je zusje?) peilen of haar hetzelfde is overkomen.
Ik denk haast van wel.

En aangifte doen. Zeker met het mail contact erbij....

En bedenk een ding. Jij heb hier geen schuld aan. Je was een kind. Er is nooit een rede waarom iemand dit een kind aandoet. Nooit en never mag iemand dit een kind aan doen.

En zoek proffesionele hulp. Je hoeft dit niet alleen te kunnen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:56

anoniem4215 schreef:
Om de vragen te beantwoorden: het misbruik is op dit moment opgehouden, maar ik word nog wel telefonisch en via de mail bedreigd met mijn leven (vandaar dat laatste stukje van de brief ook), heb dus in principe de bewijzen in handen.

Familie of niet, ik zou aangifte doen.
Zo iemand mag niet ongestraft rondlopen. Ik zou zo'n persoon nooit matsen en hem zijn 'gewone' leven gunnen terwijl hij jouw leven verziekt (heeft).

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:01

Hoi TS,
Ik ben ook slachtoffer geweest van seksueel misbruik. Ik kan je een tip geven en dat is aangifte doen en professionele hulp zoeken. Ik heb toen der tijd geen aangifte gedaan en daar heb ik nu spijt van. Deze persoon achtervolgt me nog steeds en zal de rest van mijn leven die gevolgen dragen. Ik heb nu zelf professionele hulp en hier heel baat bij. Wil hier ook niet met mijn ouders over praten maar ze weten wel wat er gebeurd is.

Ik schrijf ook veel van me af en merk dat dit voor mij een goede uitlaatklep is. Ik zou als ik jou was deze brief niet sturen.. het kan een hele andere reactie opwekken als waar je op hoopt. Vooral omdat je in die brief jezelf de schuld lijkt te geven .

anoniem4215

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 18:03

Ik zal vanavond even uitgebreid reageren, maar wat ontzettend lief dat er zo gereageerd wordt! Krijg echt tranen in m'n ogen van de pb's en de berichten in dit topic. Krijg nu wel door dat er inderdaad iets moet gaan veranderen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:05

Ik zou de brief ook niet versturen. Je raakt hem er toch niet mee en stelt jezelf nog kwetsbaarder op. Ik zou deze brief als symbool houden als nieuwe start van je leven.

En evt deze brief icm dit topic aan je ouders laten lezen. Dan hoef je zelf eerst niets te zeggen, maar komt de boodschap wel over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:07

anoniem4215 schreef:
Ik zal vanavond even uitgebreid reageren, maar wat ontzettend lief dat er zo gereageerd wordt! Krijg echt tranen in m'n ogen van de pb's en de berichten in dit topic. Krijg nu wel door dat er inderdaad iets moet gaan veranderen.

Nooit vergeten dat de verkrachter probeert om je onder de duim te houden. Opmerkingen zoals dit is ons geheim, of erger, je ouders zullen je nooit geloven, zijn alleen maar bedoelt om je koest te houden. Maar het allerbelangrijkste, het is nooit en te nimmer de schuld van het slachtoffer.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:18

Lieve TS, er zijn al veel goede dingen gezegd in het topic en fijn dat je er wat aan hebt
Ik zou inderdaad juist deze of een andere brief aan je ouders laten lezen. Met hun om tafel gaat in ieder geval.

Veel succes en een knuffel vanaf deze kant! :(:)

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:19

Sicayes schreef:
Lieve TS, wat vreselijk dat je dit hebt moeten meemaken. Daarvoor allereerst een hele dikke virtuele knuffel :(:)
Het schrijven van een brief als deze is altijd goed voor je verwerking - al doe je hem wel of niet daadwerkelijk op de post.

Uit je brief maak ik op dat je jezelf nog deels de schuld (wilt) geven voor wat er gebeurd is. Laat ik voorop stellen dat ik me geen enkele situatie kan bedenken waarin iemand als kind slachtoffer is van verkrachting die hij of zij zelf het 'veroorzaakt'. Dat bestaat niet. Wat hij/zij allemaal over je heeft gezegd zijn leugens en smoesjes om jou in zijn/haar ban te houden en bang te maken in dat je niets zal verklappen.

Wat hij/zij je ook heeft verteld TS, dit kan niet. Dit mag niet. Deze persoon moet worden gearresteerd voor zijn daden want hij/zij heeft jou leven bijzonder door de war gegooid! Ik vraag me ook af of je een eerlijk antwoord zal krijgen op deze brief..ik denk het namelijk niet.

Toen ik op versturen wilde drukken zag ik nog KBK's reactie en daar ben ik het mee eens, persoonlijk zou ik deze persoon aangeven bij de politie - hoe angstig dit misschien ook voor je is gemaakt. En professionele hulp inschakelen om dit een plekje te geven. Je verdiend het niet om in deze angst te leven.

Ik heb hier niet meer aan toe te voegen. Ben het met bovenstaande eens.
Vooral ook dat je absoluut de schuld niet bij jezelf moet gaan zoeken. Je vertrouwen is vreselijk geschaad door iemand waar je normaal gesproken volledig op had moeten kunnen vertrouwen. Misdadig dat hij dit kinderlijke en onvoorwaardelijke vertrouwen zo geschonden en gekwetst heeft.
De schuldige is de dader, niet het slachtoffer.
Ik zou toch met iemand gaan bespreken ( misschien eerst met een arts of andere vertrouwens persoon ) als je dit niet met je ouders wilt/durft. Maar zou het op termijn ook zeker aan je ouders vertellen. Je ouders zullen het zeker vreselijk vinden wat er is gebeurd, maar nog vreselijker dat ze de kans niet hebben gehad om je te steunen en te helpen. Daarvoor zijn ouders. Verder zou ik toch ook gaan denken om steun om dit alles te verwerken en een plaatje te geven. Dit is te ingrijpend om dit alleen te doen. Er zijn meerdere therapieen zoals bv EMDR, Hypnose, gesprekstheapieen enz....
Heel veel sterkte en kracht !