Keuze basisschool

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:02

Ik heb op een 'natuurlijk leren' basisschool gezeten. Dit was eerder een school met klassiek onderwijs maar toen ik in groep vier zat is de wijziging doorgevoerd.

Natuurlijk leren komt erop neer dat je kinderen gaat beroepen op hun zelfstandigheid (binnen bepaalde perken natuurlijk). Hierin hadden wij 's morgens wel een uur verplicht rekenen, maar daarna werd het eigenlijk de rest van de dag zelf indelen. We moesten aan het begin van de week een weekplanning maken met taken die we wouden uitvoeren. Ook werden er op twee verschillende dagdelen 'lessen' aangeboden. Je kon je daar zelf voor inschrijven en als je niet wou volgen wat er aangeboden werd kon je ergens anders gaan zitten en zelfstandig werken.

Het is een systeem met veel 'flaws', maar het heeft voor mij extreem goed gewerkt. Zijn een aantal kinderen van basisschool geswitched maar er zijn ook een hele hoop kinderen die echt zo veel verantwoordelijkheidsgevoel hebben gekregen van deze methode. Het lijkt in feite best wel op Dalton onderwijs, maar binnen natuurlijk leren is het echt de bedoeling dat de kinderen losgelaten worden. Je mag helemaal je eigen pad bepalen, als jij taal leuker vindt mag je je focussen op taal, en als jij het leuk vind om te rekenen mag je de hele dag rekenen bij wijze van spreken. Natuurlijk wordt dit in de gaten gehouden door middel van voortgangstoetsen en gesprekken. Het wordt ook wel 'nieuw leren' of 'competentieonderwijs' genoemd.

Weet uit m'n hoofd niet of dit ook in Tilburg (of omstreken) wordt aangeboden maar misschien is het de moeite waard om een keertje naar te kijken :)

Edit: Ik lees net ook je probleem over de naschoolse opvang. Mijn zusje en ik hebben eigenlijk altijd heel veel tijd doorgebracht op de naschoolse opvang en ik heb het nooit echt als een probleem beschouwd. De opvang waar ik zat was aangesloten bij mijn basisschool waardoor ik met m'n vriendinnetjes uit de klas en mijn buurmeisje naar de opvang kon en dat vond ik eigenlijk altijd heel gezellig. Mijn ouders hadden ook nog eens de afspraak met de buren dat als mijn vader eerder thuiskwam hij ons allebei meenam, en als haar moeder eerder thuis kwam hetzelfde. Soms bracht ik dus nog een paar uur bij de buren door.

Misschien maakt hij wel reuze snel vriendjes op school en zijn er lieve ouders die hem bijvoorbeeld twee dagen in de week willen opvangen. Dan hoeft hij niet 4 dagen in de week naar de naschoolse opvang, en hoef jij niet voor een basisschool te kiezen waar je hem altijd met de auto naartoe moet brengen :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:26

Wij zijn ons ook zo langzamerhand aan het oriënteren.
Er bevindt zich een basisschool op 100 meter afstand van ons huis (en vmbo havo atheneum gymnasium binnen een kilometer, wat een luxe). Een openbare basisschool waar montessori en jaarklasonderwijs wordt aangeboden.
Fijn om die keus bij huis te hebben. Wel een grote school met meer dan 800 leerlingen. Maar ik las dat grote (grotere?) scholen beter zouden presteren dan kleine scholen. De prestaties van de school liggen gemiddeld en bovengemiddeld.

Ik ben erg geïnteresseerd in montessori onderwijs, maar inderdaad moet het wel passen bij het kind en de juiste leerkracht is volgens mij net zo belangrijk. Maar welk type kind is nu geschikt cq ongeschikt voor montessori onderwijs? Over de leerkrachten probeer ik info los te krijgen van wijkgenoten. Dat is volgens mij de enige manier om goede info te krijgen. Wat speelt nog meer bij montessori onderwijs? Ik zie wel meerwaarden in het systeem.
Maar of mijn kind en deze school daarvoor geschikt zijn? Best lastig.

Kennen jullie dit artikel (voor wat het waard is natuurlijk)?

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/special/ ... o-score-81

Patsab

Re: Keuze basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:17

Ik kon hier kiezen uit vele christelijke stromingen scholen, 1 openbare of de vrije school.
Ook al waren de openbare en christelijke stroming scholen op loopafstand, heb ik toch gekozen voor de verder weg gelegen vrije school.
Openbare hier in de buurt is werkelijk geen blond koppie te bekennen dus dat viel al af, christelijke scholen gingen mij iets te diep door methet bijbeltje dus uiteindelijk na 3 bezoeken en goed lezen hoe het werkt op zo'n vrije school daarvoor gekozen en hij vindt het geweldig!
Het is wel nu brengen en halen met de auto maar dat heb ik er voor over, spelen gelukkig met kinderen hier in de straat die toevallig ook op dezelfde school zitten.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:35

Ik ben zelf leerkracht en als er een montessorischool in de buurt was, zou mijn kinddaar absoluut heen gaan.
Ware het niet dat ik de allerbelangrijkste reden om te kiezen vind of de school in de buurt ligt. Zodat een kind later zelfstandig naar vriendjes kan gaan en aansluiting kan vinden in de buurt.

Moet je je voorstellen dat je nog 8 jaar lang iedere dag je kind met de auto een aantal keer per dag moet wegbrengen naar school, vriendjew en sport. Dan liever gewoon lekker te fiets overal heen en later helemaal zelfstandig als het korte afstanden zijn. Geeft jou als ouder ook vrijheid en het kind zelfstandigheid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:10

Ik zie het steeds weer langs komen en zit me echt te verbazen hoor....Waarom zou je bij een afstandje van 2,5 km in hemelsnaam vast zitten aan het brengen met een auto :=

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:45

Mijn moeder geeft les op een Jenaplan school (deze http://www.ojbsdedriehoek.opod.nl/) ik ben er zelf over te spreken, als ik in nederland zou wonen zou ik snel kiezen voor dit type school. Wat ik zelf ook fijn vind is dat je als ouder ook wordt betrokken b.v op de middagen.

Hier een stukje van de website:

De creamiddag
Met de creamiddag maken we graag gebruik van de hulp van ouders. Een groep of bouw wordt in zes groepjes opgesplitst en ieder groepje houdt zich bezig met een opdracht of een techniek. Een ouder begeleidt het groepje. Overal zie je op dat moment groepjes kinderen aan het werk.

Zo zijn er heel wat momenten op een dag dat De Driehoek niet erg lijkt op de klassikale school uit de eigen jeugd. Een rondgang is de moeite waard

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:48

Hier pakken wij alleen de auto als het glad is of flink regent.

Vriendjes komen hier vaak genoeg spelen en mijn dochters andersom ook bij vriendjes. Ze gaan vanuit school gelijk mee naar een vriendinnetje of ik neem het vriendinnetje mee naar ons. Ik moet het afspreken juist wat afremmen. Nog geen ouder gehad die hun kind niet 5 km verderop op wilde halen. Op woensdag bijv. gaan ze ook gelijk mee en eten een boterham hier of mijn dochter daar.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:53

Ik zou bij alle scholen gaan kijken, bij welke school krijg jij -en niet te vergeten, je zoontje- een fijn gevoel? Jij kent je kind als geen ander en weet dus ook waar hij zich op zijn gemak voelt en waar niet.

Ik wil je ook even aanraden om op www.onderwijsinspectie.nl kijken. Op deze site kun je alle inspectierapporten van de scholen in de buurt bekijken. Hierdoor krijg je ook een beeld van de school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:56

pmarena schreef:
Ik zie het steeds weer langs komen en zit me echt te verbazen hoor....Waarom zou je bij een afstandje van 2,5 km in hemelsnaam vast zitten aan het brengen met een auto :=

Later is dat misschien geen probleem, maar een kind van 4 ga je toch niet 2.5 km laten fietsen? Is ook ontzettend onpraktisch voor TS om elke keer met dat kind op en neer te fietsen lijkt mij... Nog veel onpraktischer dan de auto moeten pakken.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:58

Ik loop nu stage als lerares op een middelbare school, en zij hebben een heel goef beeld van hoe de basisschool kwalitatief gezien was. Zij zien namelijk hoe kinderen na de basisschool zich ontwikkelen. En verder gaat er altijd iemand vanuit de middelbare school langs om de dossiers etc aan te vullen van nieuwe leerlingen. Ik zou je dus aanraden om ook te bellen naar middelbare scholen in de buurt. Verder kan je kijken naar afstand en evt wensen die je hebt (:

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:17

Ga gewoon langs. Niet op een open dag, maar maak een afspraak bij de school onder lestijd. Zet al je zintuigen op scherp en ga proeven en ervaren. Dat gevoel zegt Veel meer dan alle research die je al gedaan hebt.

De overgang naar school en ook nog bso zal heel zwaar zijn voor m, maar vaae niet blind op de gastouder. Laat haar je keuze niet bepalen, zij kan er immers ten allen tijde mee stoppen, in de ziektewet komen voor een lange periode etc.

Je moeder heeft gelijk als het gaat om zelfstandigheid. Zelf naar school kunnen, zelf naar vriendjes in de buurt etc, is zo ontzettend belangrijk maar ook fijn als hij wat ouder is

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:20

pmarena schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik snap het niet zo goed? :)

Je hebt in eerste instantie vooral even de keuze tussen scholen dichtbij je huis (en verder weg van je gastouder) , of dichtbij gastouder en verder van huis.

Als die kleine na schooltijd toch vaak naar de gastouder gaat, dan lijkt het me handig als schoolvriendjes daar dicht bij in de buurt wonen? Want meestal ga je toch na school bij elkaar spelen :)

Die 10 minuutjes fietsen naar de iets verder gelegen school is ook maar peanuts, wat geeft dat nu :P
Het lijkt me wel praktisch als die ineens ziek wordt of er is iets, dat je tenminste de gastouder achter de hand hebt in de buurt :)

Aan de andere kant: als die kleine toch al zelf naar school moet fietsen, dan lijkt het me ook geen probleem om na school naar de gastouder te fietsen? Dan hoeft gastouder niet te halen en is dat probleem er ook niet meer toch :)

Of wil je niet dat die kleine alleen op de straat komt?

Dit bedoelde ik dus ook met mijn reactie en het punt wat betreft afstand snap ik dan ook niet zo goed als je het bovenstaande bedenkt :)
Wel een luxe probleem natuurlijk, kiezen uit 10 scholen :D

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:27

Emmaa_ schreef:
pmarena schreef:

Later is dat misschien geen probleem, maar een kind van 4 ga je toch niet 2.5 km laten fietsen? Is ook ontzettend onpraktisch voor TS om elke keer met dat kind op en neer te fietsen lijkt mij... Nog veel onpraktischer dan de auto moeten pakken.

:wow: Een kinderzitje op de fiets en gaan. Zoveel beter voor ieder en voor het milieu..

Mijn school was vroeger ongeveer 1,5 à 2 km van mijn huis en we zijn altijd wezen fietsen of lopen naar school. Dat dat al te ver is tegenwoordig, daar schrik ik echt van! :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:35

Angela, je woont in Duitsland maar hoe doen jullie dat straks met het voortgezet, ook naar een tweetalige school want doordat ze geen les in Duits krijgt zal ze toch een achterstand krijgen, sluit dat straks wel aan bij het vervolgonderwijs?? Ben trouwens absoluut een voorstander van tweetalig onderwijs.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:41

Iris82 schreef:
janahxginger schreef:
Het zogenaamde gemeenschaps onderwijs in België is een aanrader. :)
Moest je iets in die aard vinden zou je daar wel over kunnen nadenken. :)

Wat is dat?

Van de 10 scholen zijn er wel een paar Daltonscholen, Jan Ligthart, Montesorri.
Montesorri daar ben ik nog niet van overtuigd. Dan zou ik eerder voor een Daltonschool gaan.

Ik heb zelf tot mijn 11de op Montesori gezeten, geweldig vond ik het :D
Daarna door verhuizing eerst naar een Jenaplan en daarna een "normale" basisschool, een Montesori zat er toen helaas maar op 30km afstand.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:45

Ik heb gewoon op de plaatselijke openbare basisschool gezeten. Ging iedereen heen die niet christelijk was eigenlijk en mijn moeder heeft er zelf ook opgezeten. Nu gebeurt het steeds meer dat ouders uit het dorp hun kind naar een andere basisschool doen, waardoor nu soms drie groepen bij elkaar in de klas zitten. Zelf had ik nog twee groepen in één lokaal, waarbij je in groep 3&4 ook nog een dagdeel gescheiden les had.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:00

Ik heb niet alle reacties doorgelezen.

Maar ik woon in een klein dorp. De lokale basisschool spreekt mij niet zo aan ondanks dat het op loopafstans is en alle buurkinderen er op zitten.

Ik vind onderwijs ontzettend belangrijk. Dus als dat betekent dat ik mijn kinderen elke dag met de auto naar school moet brengen, een dorp verderop, dan doe ik dat!
Daar zijn twee scholen, een grote 30 kinderen per klas, en een kleinere 10 kinderen per klas.
Makkelijk sommetje hoeveel minuten aandacht per kind bij iedere school...
De kleinere school scoort ook veel beter op persoonlijke begeleiding, het niveau waarop de kinderen uitstromen. Ook komt pesten hier niet voor. Daarvoor hebben de leraren teveel overzicht.
Voor mij geen massa scholen maar een school waar mijn kind een individu is en herkent wordt en geen nummer is uit klas zoveel...

Volg je hart dan komt het goed.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:03

willemieke schreef:
Daar zijn twee scholen, een grote 30 kinderen per klas, en een kleinere 10 kinderen per klas.
De kleinere school scoort ook veel beter op persoonlijke begeleiding, het niveau waarop de kinderen uitstromen. Ook komt pesten hier niet voor. Daarvoor hebben de leraren teveel overzicht.
Voor mij geen massa scholen maar een school waar mijn kind een individu is en herkent wordt en geen nummer is uit klas zoveel...

Veel persoonlijke aandacht en begeleiding is echt super, dat dat aangeboden kan worden is geweldig en een goede motivatie om voor die school te kiezen.

Aan de andere kant; als er keuze is uit 2 scholen en de ene heeft 30 kinderen per klas en de andere 10 zou ik me ernstig afvragen waarom het aantal inschrijvingen bij de kleine school zo laag is en waarom men kennelijk massaal voor de grote school kiest. Ook daar zal een reden voor zijn.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:03

Even als reactie op de laatste reacties.

Onze school is 5 km weg. Heen gaan we altijd met de auto maar terug fietsen we ook vaak.
Dat doet mijn dochter al vanaf dat ze vier was. Stevig kwartiertje en dan zijn we thuis.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:04

Goof schreef:
willemieke schreef:

Veel persoonlijke aandacht en begeleiding is echt super, dat dat aangeboden kan worden is geweldig en een goede motivatie om voor die school te kiezen.

Aan de andere kant; als er keuze is uit 2 scholen en de ene heeft 30 kinderen per klas en de andere 10 zou ik me ernstig afvragen waarom het aantal inschrijvingen bij de kleine school zo laag is en waarom men kennelijk massaal voor de grote school kiest. Ook daar zal een reden voor zijn.

Dat klopt. Ik woon op de biblebelt en de grote school is strenger in de leer...

Er is zelfs een derde school maar daar worden meisjes niet toegelaten als ze een broek dragen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:09

Ah duidelijk in dat geval! :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:11

Pfoe, wat een hoop reacties al. :)

Wat fijn dat jullie allemaal meedenken. Ik hoop snel met een wat uitgebreidere reactie te komen maar ik wilde even de volgende punten aanstippen:

* ik zou met de auto gaan omdat ik daarna door moet naar mijn werk. Dat zou eigenlijk volgens mij ook gelden als ik naar een basisschool van 800 meter verderop zou gaan. Dan kan ik daarna meteen door. Ik zou niet inzien waarom ik eerst daar naar toe zou lopen / fietsen om dan voor 07.45 weer bij mn auto te zijn zodat ik weer op tijd op mijn werk kan zijn. Zoonlief zou dus sowieso 4 dagen in de week naar de voorschoolse opvang moeten.

* ik vind het voor een kleuter nogal heftig om van 3 dagen gastouder, naar 4 dagen school + voorschoolse en naschoolse opvang te gaan. Mocht het nou uiteindelijk leuk blijken voor zl om wel naar de naschoolse opvang te gaan dan kan ik eventueel alsnog overstappen.

* ik krijg het werkelijk Spaans benauwd als ik de rapporten van het ministerie van Onderwijs lees. Ik wil jullie best laten weten welke scholen evt icm met de gastouder kunnen. Jullie kunnen namelijk toch zien waar ik woon. ;) Dat zijn de Bloemaert en de Driecant. Als ik beiden op http://toezichtkaart.owinsp.nl/zoek_scholen invul dan word ik echt ongelukkig. :=

* Montesorri moet je liggen denk ik. Ik heb het idee dat mijn kleine man een zeer sterke eigen wil heeft en in gebieden waarin zijn interesse niet ligt is hij moeilijk te prikkelen of heeft hij een sterke weerstand tegen. Hij is wel wat makkelijk te motiveren als deze zaken in een vast patroon terugkomen of in groepsverband gedaan worden. Ik denk dat dan hetzelfde geld voor Dalton. Ik denk niet dat deze onderwijsvormen bij ons passen.

* Nu zitten er wel twee Jan Ligthartscholen in de buurt. Ik heb werkelijk eigenlijk nog niet een goed idee hoe die nu precies verschillen van een reguliere basisschool. Ik kan er ook niet goed informatie over vinden.

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:16

Vraag ook wat ze doen als het niet goed gaat met een kind! Dat is bij mij dus het geval geweest vanaf groep 3 zeiden ze elke keer laura kan het niet... En ook gewoon tegen mij :( daarom vind ik het dus belangrijk dat je weet wat er gebeurd als het niet zo lekker gaat op school! Vanaf groep 7 heb ik op een dalton school gezeten en daar ging het ineens veel beter! Is echt een aanrader!

Edit: let niet te veel op die rapporten de school waar ik op heb gezeten word daar als goed ervaren terwijl ik niet de enige ben geweest die daar weg is gegaan vanwege de kwaliteit van de lessen.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:22

Goeie tip van laura☺

Sommige scholen zijn prima voor een gemiddeld kind. Maar zodra ze een stap van het gemiddelde wijken. Of dat nou in vooruitgang of achteruitgang is kan de school geen extra aandacht bieden. Omdat bijvoorbeeld de middelen er niet zijn, de tijd, of personeel. En dan heb je dus een probleem.

En dat gebeurt bij veel scholen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:25

Laura, wat gebeurde toen je op die Dalton school zat? Wat veranderde er voor jou?