Natuurlijk leren komt erop neer dat je kinderen gaat beroepen op hun zelfstandigheid (binnen bepaalde perken natuurlijk). Hierin hadden wij 's morgens wel een uur verplicht rekenen, maar daarna werd het eigenlijk de rest van de dag zelf indelen. We moesten aan het begin van de week een weekplanning maken met taken die we wouden uitvoeren. Ook werden er op twee verschillende dagdelen 'lessen' aangeboden. Je kon je daar zelf voor inschrijven en als je niet wou volgen wat er aangeboden werd kon je ergens anders gaan zitten en zelfstandig werken.
Het is een systeem met veel 'flaws', maar het heeft voor mij extreem goed gewerkt. Zijn een aantal kinderen van basisschool geswitched maar er zijn ook een hele hoop kinderen die echt zo veel verantwoordelijkheidsgevoel hebben gekregen van deze methode. Het lijkt in feite best wel op Dalton onderwijs, maar binnen natuurlijk leren is het echt de bedoeling dat de kinderen losgelaten worden. Je mag helemaal je eigen pad bepalen, als jij taal leuker vindt mag je je focussen op taal, en als jij het leuk vind om te rekenen mag je de hele dag rekenen bij wijze van spreken. Natuurlijk wordt dit in de gaten gehouden door middel van voortgangstoetsen en gesprekken. Het wordt ook wel 'nieuw leren' of 'competentieonderwijs' genoemd.
Weet uit m'n hoofd niet of dit ook in Tilburg (of omstreken) wordt aangeboden maar misschien is het de moeite waard om een keertje naar te kijken

Edit: Ik lees net ook je probleem over de naschoolse opvang. Mijn zusje en ik hebben eigenlijk altijd heel veel tijd doorgebracht op de naschoolse opvang en ik heb het nooit echt als een probleem beschouwd. De opvang waar ik zat was aangesloten bij mijn basisschool waardoor ik met m'n vriendinnetjes uit de klas en mijn buurmeisje naar de opvang kon en dat vond ik eigenlijk altijd heel gezellig. Mijn ouders hadden ook nog eens de afspraak met de buren dat als mijn vader eerder thuiskwam hij ons allebei meenam, en als haar moeder eerder thuis kwam hetzelfde. Soms bracht ik dus nog een paar uur bij de buren door.
Misschien maakt hij wel reuze snel vriendjes op school en zijn er lieve ouders die hem bijvoorbeeld twee dagen in de week willen opvangen. Dan hoeft hij niet 4 dagen in de week naar de naschoolse opvang, en hoef jij niet voor een basisschool te kiezen waar je hem altijd met de auto naartoe moet brengen

Een kinderzitje op de fiets en gaan. Zoveel beter voor ieder en voor het milieu..
Dat zijn de Bloemaert en de Driecant. Als ik beiden op
daarom vind ik het dus belangrijk dat je weet wat er gebeurd als het niet zo lekker gaat op school! Vanaf groep 7 heb ik op een dalton school gezeten en daar ging het ineens veel beter! Is echt een aanrader!