Lara_Silver schreef:De enige totaal kloppende reputatie die de Ford Ka heeft, is dat het stuk voor stuk roestbakken zijn. Ik ben begonnen met een Ford Ka Collection 2001, daar heb ik in twee jaar tijd 2 m2 staal onder moeten lassen, ze roeste steeds op verschillende plekken door. En verder ja gewoon sloom als iets en hoog verbruik. Maar verder wel een charmante beginnersauto. Voor omgerekend 3000 euro met 150'000 op de teller.
Daarna had ik een leuke Streetka, lekker vlot, zoop ook een beetje maar geen spatje roest. Toen de benzinepomp en nog een ander raadselprobleem opdook heb ik hem weer verkocht, wel een hele zomer heerlijk van genoten, cabrio rijden.
Nu heb een vrij jonge Fiat 500 abarth (2009) , die is qua ongemakken, wegenbelasting en verbruik gewoon de beste wagen van de drie. Heb er wel een aardige som voor neergeteld (omgerekend 13'000 euro ) maar zit nu 1,5 jaar en 30'000 km verder (70'000 totaal) en heb er nog geen enkel probleem aan gehad. Ja soms de elektronica die een beetje raar doet, maar dat weet je vooraf als je Fiat koopt.
Het idee dat ik gewoon lekker zorgeloos kan rijden de komende jaren ipv ieder 5 maanden eraan moet zitten sleutelen is gewoon fijn. Ik zou je aanraden je budget te verhogen naar 3000 - 4000 euro en te kijken naar Duitse of Japanse merken. Dat zijn over het algemeen betrouwbare wagens, waar je lang zorgeloos mee rond kan rijden.
Tot en met 150'000 km is gewoon hartstikke prima, ook voor een benzine, als ze maar netjes onderhouden zijn. Auto's zoals die van mij, toen 5 jaar en pas 50'000 op de teller, die wil je eigenlijk ver,ijden, omdat de kans groot is dat de auto slechte kilometers heeft gedraaid. Bijvoorbeeld ieder dag een kleine afstand naar het werk. (koud starten + koud wegzetten) Terwijl een auto die meer kilometers draait, maar dus iedere dag mooi de tijd heeft om warm te worden het beter heeft.
Misschien wel grappig om te vermelden: De hedendaagse Ford Ka en de Fiat 500 zijn exact dezelfde auto's met een andere buitenkant!