Zusje achterlaten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eef_doortje

Re: Zusje achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:51

allereerst gecodoleerd met je moeder

als je deze mensen waar ze nu niet vertrouwd zou ik zo snl mogelijk actie ondernemen, na de dingen die jij ove ze gezegd heb hier zou ik ze ook niet vertrouwen. ik zal hier eens contact zoeken met jeugdzorg maar vooral ook met jeugdzorg daar. mijn neefje en nichtje wonen in duitsland hebben nederlandse ouders en die zijn uit elkaar zelf hebben ze ook een nederlands paspoort, maar de voogdij van beide gaat via jeugdzorg/jeugdrechter uit duitsland, ik weet niet hoe het in oostenrijk gaat maar ik zou er niet lang mee wachten en neem inderdaad iemand mee die de taal goed beheersd, want zoals jij het zegt en vermoed, moet zij niet in dat gezin blijven succes en sterkte!

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:53

o ja nog even een toevoeging geef meteen duidelijk de situatie van de vader aan en wat voor vader het is dat dat bij hun ook goed duidelijk is waarom er geen contact met hem op gezocht moet worden!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:55

luffwinny schreef:
Wij zijn in Oostenrijk al naar het gerecht geweest , die mensen waar ze nu is zou ons wat over de mail daarover sturen , daarna is het de bedoeling dat wij naar Oostenrijk komen om het een en ander te tekenen over de voogdij . ( wij willen eerst alles op papier om het hier door iemand door te laten lezen met verstand ervan)

Aangezien je die mensen niet kent en het wel je zusje is die zelf nog niet oud genoeg is om te beslissen, zou ik dat niet zomaar doen.
Ik zou in eerste instantie die voogdij bij jou/zus/andere familie laten maar dat betekend niet dat ze daar ook meteen weg moet. Ga met die mensen om de tafel, praat over het wonen daar, maak een soort overeenkomst voor een periode. Houd in die tijd nauw contact en praat veel met je zusje en die mensen. Als het na verloop van tijd goed voelt kun je altijd nog besluiten de voogdij over te dragen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:59

luffwinny schreef:
Wij kennen die mensen niet , en helaas hebben ze niet een hele goeie indruk op ons gemaakt , ze wouden ons nergens mee helpen , ze bleef constant ons in de gaten houden in het huis van onze moeder . Ook waren hun en mijn zusje al in dat huis geweest ( dingen weg en we denken papieren ). Mijn moeder had geen begravenis polis waardoor ik en me zus alles moeten betalen . Ze wouden niet zeggen wat voor polissen me moeder had en mochten de tas niet zien , dus misschien word ze wel onder druk gezet? Als we wat wouden vragen aan me zusje zeiden hun ook gelijk ze is nog maar 15.

Wat vaag.
Ik zou per direct je zusje apart nemen en goed nagaan wat er wel en niet aanwezig was en alle spullen opeisen.
Ook papierwerk, administratie, betaal en spaarrekeningen ed gaan naar jullie!
Als ik dit zo lees heb ik meteen een vaag vermoeden dat het die mensen om de bankrekening van je moeder gaat, heb je enig idee of je moeder wat spaargeld had?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 23:09

Mijn zusje wou nog geen sec alleen zijn met ons ( heel raar want twee jaar geleden toen me zus er was , was ze niet bij mijn zus weg te slaan ). Wat ook raar was is dat toen wij tegen me zusje vertelde dat we de begravenis zelf moesten betalen en dat we graag dat loon van afgelopen maand daarvoor wouden gebruiken ze gelijk zei maar niet van de levensverzekering . We zijn nu bezig met iemand die voor ons uitgaat zoeken wat er voor verzekeringen zijn .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:28

Dus er is een levensverzekering...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:34

Inderdaad, zou inderdaad maar snel iemand er op zetten die uitzoekt hoe alles zit!? Heel vaag, er is dus een levensverzekering en er is dus ingepraat op je zusje, anders zegt een 15 jarige niet als eerste; maar niet van de levensverzekering! -O-

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:37

Heel apart verhaal, als ik jullie was zou ik haar mits het is toegestaan zo snel mogelijk naar Nederland meenemen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:50

Wat een rotsituatie zeg, vreselijk. Ten eerste heel veel sterkte, het is al verschrikkelijk dat je moeder is overleden en dan dit er nog bij. Als ik dit allemaal zo doorlees is er daar iets gaande wat niet klopt. Je zusje die niet met jullie alleen wil zijn, die meteen begint over een levensverzekering..... Dat zijn dingen waar je normaal niet mee bezig bent als er zoiets gebeurd als je zo jong bent... Ik heb geen tips maar haar daar zomaar laten, ik snap dat je daar niet rustig van kan slapen.. 15 is nog echt wel jong.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:55

wat een situatie zeg, allereerst zou ik zeker niks tekenen en alles goed uit zoeken en op een rijtje zetten/krijgen

want even kort gezegd als hun de voogdij zouden krijgen zou de uitkering die er misschien is ook voor je half zusje zijn en dus ook voor de mensen die de voogdij hebben gekregen. ook omdat je zegt dat er waarschijnlijk dingen worden achtergehouden zou ik hier heel erg op verdacht zijn, en dus nergens zomaar voor tekenen. ze kunnen je zusje toch ook in huis nemen zonder voogdij? wat draagt dat papier nog bij als je het graag wil? enige wat ik nu kan bedenken is dat je moeder een mooie cent heeft,

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:56

Allereerst gecondoleerd met je moeder.

Wat een ellende zeg. Het lijkt me heel verstandig om iemand in de arm te nemen met verstand van voogdijzaken. En vooral niet vertrouwen op die mensen waar je zusje nu verblijft. Misschien kan het Nederlands consulaat in Oostenrijk ook wat voor je betekenen. Die zijn er immers om Nederlanders aldaar te ondersteunen en je zusje is Nederlandse.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:03

Ik heb alleen de berichten van de TS gelezen en daar kwam het niet voorbij... Hebben jullie al geprobeerd contact te leggen met de mensen bij wie ze graag wil wonen? Ik zie alleen maar voorbij komen dat jullie hun niet kennen, maar geen goed gevoel over hun hebben. Hebben jullie al met ze gepraat, bij hun thuis geweest...? En ik vroeg me ook af of de voogdij van de biologische vader van je halfzusje echt is afgekapt (via de rechter zeg maar), want als dit niet zo is, dan is er volgens mij een hele grote reële kans dat ze bij haar vader zou moeten wonen in eerste instantie, als jullie de jeugdbescherming of zulke instanties inschakelen. Dan kan er altijd nog achteraf besloten worden dat het niet verstandig is om jullie zusje bij haar biologische vader te laten wonen, maar dat is dan in eerste instantie niet het geval.

Wat een ontzettend lastig dilemma en dat tijdens zo'n zwaar rouwproces. Gecondoleerd en veel sterkte met het verlies van je moeder....

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 00:13

Iedereen bedankt voor de berichten . Mijn zusje wil graag bij deze mensen wonen , toen wij dat maandag vroegen wist ze niet waar ze ging wonen , later zei die vrouw dat dat bij hun kon ( wel erg snel besloten van hun kant ). Ze wil daar wonen omdat ook haar beste vriendinnetje daar woond , maar wat als ze keer ruzie krijgen ? Ook had me zusje erover dat als ze 16 is ze op zichzelf wilt ( dat gaat dus niet gebeuren ). Ik weet niet of het voor de rechter is geweest de voogddij van de vader, we zijn bij deze man gevlucht van de een op andere dag, zowat ik weet niet..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:17

Ik vind de reactie van je zusje heel raar, duidelijk zwaar onder de invloed van die mensen. Moeder is net dood en zij zeggen al de voogdij te willen en zusje vertelt over een levensverzekering. Alle alarmbellen rinkelen hier. Zorg voor juridische bijstand en haal je zus uit de klauwen van deze mensen, als zij de voogdij hebben kunnen ze beschikken over het vermogen van je zus. Misschien vergezocht maar staat de doodoorzaak van je moeder met 100% zekerheid vast, ik vind het heel vreemd dat mensen zo snel zeggen dat ze wel de voogdij willen. Net alsof ze er al over nagedacht hebben en je zusje reageert heel vreemd, het feit dat ze niet naar de begrafenis wou is ook heel apart. Als die mensen het echt goed met haar voor hadden dan hadden ze haar absoluut overgehaald om wel te gaan. Als volwassene weet je hoe belangrijk dit kan zijn bij de verwerking.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:19

bigone beter verwoord als ik vooral het eerste deel qua vermogen inderdaad.
geld is gemeen en zeker omdat er al papieren weg zijn

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 00:24

Als het goed is zijn iedergeval alle rekeningen geblokkeerd , deze week horen we als het goed is wat er is aan verzekeringen en hoeveel . De doodsoorzaak is 100% vastgesteld , mijn zus kreeg die vraag ook al uit haar omgeving . Zelf weten we niet hoe te denken ook omdat we met zoveel emoties zitten , maar ook in onze omgeving vind iedereen het heel vreemd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:25

bigone schreef:
Ik vind de reactie van je zusje heel raar, duidelijk zwaar onder de invloed van die mensen. Moeder is net dood en zij zeggen al de voogdij te willen en zusje vertelt over een levensverzekering. Alle alarmbellen rinkelen hier. Zorg voor juridische bijstand en haal je zus uit de klauwen van deze mensen, als zij de voogdij hebben kunnen ze beschikken over het vermogen van je zus. Misschien vergezocht maar staat de doodoorzaak van je moeder met 100% zekerheid vast, ik vind het heel vreemd dat mensen zo snel zeggen dat ze wel de voogdij willen. Net alsof ze er al over nagedacht hebben en je zusje reageert heel vreemd, het feit dat ze niet naar de begrafenis wou is ook heel apart. Als die mensen het echt goed met haar voor hadden dan hadden ze haar absoluut overgehaald om wel te gaan. Als volwassene weet je hoe belangrijk dit kan zijn bij de verwerking.

Ik ben het hier wel mee eens eigenlijk.

Ik denk dat het verstandig is je zusje daar in elk geval voor nu weg te halen, geef haar bv een maand vakantie bij jou of je andere zus. In die tijd kun je alles rustig bespreken zonder dat zij beinvloed wordt door die mensen (ik zou zorgen dat ze per telefoon of internet in die periode geen contact kan hebben). Zorg dat het contact met die mensen tussen jullie en hen is en laat je zusje er buiten. In elk geval tot onderzocht is hoe het zit met de verzekeringen, spaargeld ed.
Als die mensen serieus zijn en je zusje wil daar echt graag wonen kan ze altijd terug gaan. Maar dit klinkt gewoon niet zuiver.

Je zusje zit nu in een spagaat, haar moeder is overleden, er komt van alles op haar af. Ze kent jullie niet zo goed (meer) en dat vriendinnetje is dan een 'veilige haven'. Maar voor nu is ze niet in staat tot zo'n beslissing, het gebeurd nu onder emotionele druk en tijdsdruk en wellicht ook wel onder druk van die mensen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:28

Allereerst gecondoleerd.

Ik heb niet alles gelezen, maar ik denk dat je het beste zo snel mogelijk contact op moet nemen met mensen/ instanties die meer verstand hebben van erfzaken en van voogdijzaken, zeker aangezien er ook Oostenrijkse wetgeving aan te pas komt waarschijnlijk.

Ik zou zelf denk ik naar de huisarts gaan en het probleem uitleggen, die kan je in elk geval doorverwijzen naar instanties die je verder kunnen helpen. Eventueel zou je bij de politie misschien ook informatie kunnen krijgen over welke wegen verder te bewandelen. Die kunnen je zelf denk ik niet helpen, maar weten misschien wel waar je op zeer korte termijn terecht kan.

Ze is minderjarig, dat maakt het allemaal een stuk ingewikkelder. Maar geeft haar in elk geval niet zomaar de bevoegdheid om volledig zelfstandig (voor zover je daarover kan spreken in dit geval) beslissingen te nemen. Of ze dat nou leuk vind of niet. Niet over haar eigen toekomst, maar al helemaal niet over bezittingen van jullie moeder.

Verder zou ik ook niet teveel aantrekken van alle (goedbedoelde) adviezen. Laat het zo snel mogelijk uitzoeken door mensen die hier echt verstand van hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:28

Brrrr, duidelijk. Weghalen daar en snel. Ze komt er wel overheen.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 00:29

Maar me zusje wil vrijwillig echt niet mee gaan , dan moeten we der dwingen en dat zien we niet zitten . Ze heeft het nu zo zwaar dat ik bang ben dat dat geen goed idee is .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 01:01

luffwinny schreef:
Maar me zusje wil vrijwillig echt niet mee gaan , dan moeten we der dwingen en dat zien we niet zitten . Ze heeft het nu zo zwaar dat ik bang ben dat dat geen goed idee is .

Als ik je verhaal zo lees wordt ze behoorlijk beinvloed door die mensen, dat is toch ook geen goed idee?
Daarbij houden die mensen dingen achter, dat is genoeg reden om het gewoon niet te vertrouwen.
En ze hoeft er niet blijvend weg, zeg haar gewoon dat ze voor het regelen van de zaken tijdelijk bij jullie moet wonen, een paar weken vakantie is toch geen punt?
Op de langere termijn kan ze natuurlijk gewoon meebeslissen en als ze daar echt wil blijven wonen kan daar vast een oplossing voor gevonden worden, maar dit is gewoon niet de manier.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 01:05

Oh jeetje, dat klinkt inderdaad niet goed allemaal... :n Natuurlijk is het heel vervelend voor je zusje als ze nu dan, naast het overlijden van jullie moeder, ook nog eens uit haar veilige omgeving weg moet, maar van wat ik nu begrijp lijkt me dat uiteindelijk, op de lange termijn, zeker beter voor haar.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 01:29

ik ken iemand die hetzelfde mee heeft gemaakt. ik stond als vriendin aan de andere kant van het verhaal.(dus die van het Oostenrijkse gezin)

de vader van een vriendin van mij was overleden. De famillie kwam uit italie. De vader was hierheen verhuisd omdat hij niet wilde dat het kind in Italië zou opgroeien. dat heeft hij ook duidelijk gecommuniceerd met zijn dochter.
het meisje was dus helemaal over de zeik dat die famillie uit Italië haar kwam ophalen, ze wilde niet naar Italië ze kende niemand daar en haar vader wilde immers ook niet naar Italië.
uiteindelijk heeft de famillie doorgedramd en heeft de rechter besloten dat het meisje niet bij vrienden kon wonen maar met de famillie mee moest.

1,5 jaar heb ik niets van haar gehoord tot ik een rouwkaart kreeg. mijn oude vriendin had het niet meer zien zitten en had zelfmoord gepleegd.
ik wil niet meteen suggereren dat dit hier ook gaat gebeuren. maar ik hoop dat je kiest wat het beste voor haar is ts, en niet wat het beste is voor je eigen gemoedsrust.

en dat ze misschien ruzie zal krijgen met de vriendin waar ze bij wilt wonen. c'est la vie. in een normaal gezin met zussen zal ze ook wel ruzie hebben gekregen.

edit: te snel op verzenden gedrukt :Y)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 01:42

Waarom ga je zelf niet bij je zusje wonen?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 01:51

kitlover schreef:
ik ken iemand die hetzelfde mee heeft gemaakt. ik stond als vriendin aan de andere kant van het verhaal.(dus die van het Oostenrijkse gezin)

de vader van een vriendin van mij was overleden. De famillie kwam uit italie. De vader was hierheen verhuisd omdat hij niet wilde dat het kind in Italië zou opgroeien. dat heeft hij ook duidelijk gecommuniceerd met zijn dochter.
het meisje was dus helemaal over de zeik dat die famillie uit Italië haar kwam ophalen, ze wilde niet naar Italië ze kende niemand daar en haar vader wilde immers ook niet naar Italië.
uiteindelijk heeft de famillie doorgedramd en heeft de rechter besloten dat het meisje niet bij vrienden kon wonen maar met de famillie mee moest.

1,5 jaar heb ik niets van haar gehoord tot ik een rouwkaart kreeg. mijn oude vriendin had het niet meer zien zitten en had zelfmoord gepleegd.
ik wil niet meteen suggereren dat dit hier ook gaat gebeuren. maar ik hoop dat je kiest wat het beste voor haar is ts, en niet wat het beste is voor je eigen gemoedsrust.

en dat ze misschien ruzie zal krijgen met de vriendin waar ze bij wilt wonen. c'est la vie. in een normaal gezin met zussen zal ze ook wel ruzie hebben gekregen.

edit: te snel op verzenden gedrukt :Y)

Dit is niet helemaal vergelijkbaar gezien dit waarschijnlijk een financieel verhaal is want laten we eerlijk zijn er is geen 1 15 jarige die gelijk begint over een levensverzekering

@ts ik zeg regel dit zo snel mogelijk roep alle hulp troepen die er zijn op bel eventueel je eigen advocaat als je die hebt die weten er meestal ook wat van en haal je zusje daar tijdelijk gewoon weg.

Neem contact op met haar school leg de situatie uit kan me niet voorstellen dat hun niet mee zouden willen werken.