Wanneer op jezelf gaan wonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:14

Ik ga pas als ik 26 ben. Das aankomende oktober. Mijn vriend en ik hebben in december 2014 een huis gekocht en die zijn we nu aan het verbouwen. Zal zeker wel tot oktober duren nog.

Reden dat ik zo laat ben is heel simpel; ik had geen geld. Door paarden, studie en een hoop plezier (reizen, feesten enz.) Ik heb daar totaal geen spijt van en heb het al 25 jaar heel gezellig met mijn ouders :D

Ketaki

Re: Wanneer op jezelf gaan wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:41

ik ben op mezelf gegaan toen ik 21 was.

heb eerst een rootsreis gemaakt met mijn vader, toen ik 21 was.

kort daarna ben ik dus op mezelf gaan wonen, voordeel was dat ik bijna alle meubels ed voor een goed prijsje heb kunnen overnemen.

nu ben ik inmiddels 29 jaar, heb ik samengewoond ( 2 jaar) en woon alweer 3 jaar op mezelf.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:51

Ik ben uit huis gegaan toen ik 18 was omdat ik een jaar ging reizen. Daarna op kamers gegaan maar tussen al mijn verhuizingen door(van kamers alleen gaan wonen ook nog samen gewoond en nu woon ik weer alleen) heb ik wel lekker thuis gewoond. Ik word altijd weer met open armen ontvangen al merk ik wel dat het thuis wonen voor zowel mij als mijn ouders wrijving geeft. Voor paar maanden gaat het goed maar het zou geen houdbare situatie zijn voor langer.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:35

Ik heb het dan weer anders gedaan :+
Wegens omstandigheden geen standaard jeugd gehad en dus niet van kunnen genieten.
Op mijn 18e uit huis gegaan. 5,5jaar samen gewoond wat op de klippen is gegaan en sindsdien weer bij mijn ouders en ik geniet ervan :j

Dus zolang we elkaar nog niet de haren uittrekken blijf ik nog lekker thuis wonen en zij staan er volledig achter :D

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:39

Eulogy schreef:
Betaalt hij wel kostgeld?

Nee, maar hij is druk aan het sparen om over 2 jaar een huis te kunnen kopen...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:54

Ik was 21 toen ik ging samenwonen. Inmiddels woon ik even thuisthuis, mét vriendlief :)). We zitten middenin een verbouwing en dit is dan wel zo praktisch. Ik vind het hartstikke gezellig bij m'n ouders, maar het vooruitzicht om met een maand of wat weer ons eigen plekje te hebben is ook erg fijn.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:58

ik woon nog thuis, nu 21 en moet zeggen het bevalt me nog wel goed zo. Ik hoef geen kostgeld te betalen maar betaal verder wel alles zelf. (paard, autoverzekring, zorgverzekering etc etc). Op dit moment hoeft het van mij ook nog niet anders, kan het niet makkelijker krijgen, zo vanuit het werk kan ik aanschuiven, paard aan huis. Hoef ook geen 10 jaar meer thuis te wonen, maar hoelang nog wel? We zien het wel

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:01

oh my... ben 22 en woon nog thuis :o en dan lees ik jullie bokkers bijna allemaal met 18 er al lekker op uit.
Maar heb er helaas geen financiële mogelijkheid naar. Werk helaas maar 24 uur de week en moet alles zelf betalen ( auto, verzekeringen, hobby's, kleding en noem maar op ) betaal ook maandelijks kostgeld aan me ouders voor de boodschappen

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:09

Ik was 27 toen ik uit huis ging. Heb mede door het overlijden van m'n broertje lang thuis gewoond. Met name m'n moeder heeft het daar heel lang erg zwaar mee gehad. M'n vader was vanwege z'n werk erg weinig thuis, dus zou ze anders veel alleen zitten. Had ook geen reden om uit huis te moeten verder, heb een erg goede band met m'n ouders en had eigenlijk alle vrijheid die ik maar wilde.

Merkte op een gegeven moment wel dat ik gewoon een eigen plekje wilde, zeker toen er uiteindelijk thuis ook wat andere dingen begonnen te spelen. Ik betaalde overigens geen kostgeld, dat wilde m'n vader pertinent niet. (alhoewel ik zonder dat 'ie het weet wel altijd meebetaalde als ik van m'n moeder te horen kreeg dat ze krap zaten) Heb in die periode erg leuk kunnen sparen waar ik destijds m'n huisje van ingericht heb. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 02:51

lieveli schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik zelf heb een beetje moeite met mensen die boven de, nou zeg 20+ nog thuis wonen. Dan ben je toch echt wel op een leeftijd dat je de vleugels eens moet uit slaan :) Uiteraard is dat aan iedereen (zowel kind als ouder) om dat zelf te beslissen. Maar van mij mag m'n kind dan echt wel het huis uit hoor!

Hoezo heb jij daar moeite mee? Heb je er last van? :')

Ik vind dat je niet kunt en mag oordelen, iemand zal er wel z'n redenen voor hebben. Ook als jij straks moeder bent weet je niet hoe het gaat lopen, of er dan überhaupt wel woonruimte of werk is. Bovendien ontwikkelt niet iedereen zich even snel en sommige ouders zijn gewoon hartstikke chill om bij te blijven wonen.

Je bent niet per definitie afhankelijk of een uitzuiger als je nog bij je ouders woont op je 25e, we krijgen nu eenmaal niet allemaal dezelfde kansen.

Moeite met aanhalingstekens, nee natuurlijk heb ik er persoonlijk geen last van. Maar ik vind dat je dan gewoon volwassen genoeg bent om het huis uit te gaan. En als ik later moeder ben (wat ik voorlopig nog niet ben.... dus voordat we dán weer 20 jaar verder zijn) dan denk ik echt dat ik op een gegeven moment wel m'n kinderen 't huis uit kiep. Is bij ons thuis ook zo geweest, we moesten gewoon maar eens op ons eigen (ik ging al vanzelf, m'n broertje die werd ''gedwongen''). Natuurlijk zijn we in weekende en vakanties etc. altijd welkom, maar niet voor permanente bewoning. Ook nu niet meer :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:56

Ik ben 19 en woon nog thuis. Ik werk 30 uur in de week en studeer op zaterdag, voor de komende 5 jaar. Mijn studie betaal ik van het geld dat ik verdien, inclusief auto en dergelijken. Als tegemoetkoming geef ik mijn ouders af en toe cadeautjes of nieuwe kleren. Ik hoef niet uit huis en heb er ook absoluut de middelen niet toe. Ik ben 24 als ik klaar ben met deze studie, maar het ziet er naar uit dat ik dan nog wel een aantal jaar doorleer. Als ik klaar ben met mijn studie, is het de bedoeling een eigenlijk praktijk op te starten en daar moet ook een deel eigen vermogen in gestopt worden. Mijn ouders vinden het prima dat ik nog een aantal jaar thuis woon en ik zou echt niet weten waar ik het allemaal van zou moeten betalen anders.

Als ik het zou kunnen betalen, zou ik waarschijnlijk wel op mezelf gaan, maar dat zie ik dus de komende paar jaar nog niet gebeuren. De financiële middelen zijn er gewoon niet naar en een eigen praktijk is gewoon mijn droom.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:47

_Ashii_ schreef:
oh my... ben 22 en woon nog thuis :o en dan lees ik jullie bokkers bijna allemaal met 18 er al lekker op uit.
Maar heb er helaas geen financiële mogelijkheid naar. Werk helaas maar 24 uur de week en moet alles zelf betalen ( auto, verzekeringen, hobby's, kleding en noem maar op ) betaal ook maandelijks kostgeld aan me ouders voor de boodschappen

Dat kostgeld heb je dan natuurlijk niet meer, dat geef je dan zelf uit aan boodschappen.
Verder is het een kwestie van prioriteiten. Ik heb ook een tijd op 12 m2 gewoond, had geen auto, kocht hooguit 1x per jaar wat kleding in de uitverkoop, had geen mobiele telefoon, geen TV, geen internet etc etc.
Ik was toch echt liever daar dan weer thuis bij mijn ouders die 20 km verderop woonde.
Ik vond het vooral heel denigrerend als mijn ouders zeiden, kom je het weekend naar huis of blijf je op je kamer. Voor mij was dat woninkje zo klein als het was gewoon MIJN huis en mijn ouders het huis van mijn ouders.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:51

Ik woon sinds m'n 18e op mezelf. M'n ouders & ik kunnen prima door één deur, zolang het maar niet dezelfde voordeur is :D Ben dus meteen na de middelbare school uit huis gegaan en gaan studeren. Geen moment spijt van gehad :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:54

In oktober 21 geworden en woon nog thuis :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:57

Op mijn 18e een jaar het huis uit geweest vanwege studie.
Weer 6 maanden thuis gewoond. Daarna bij vriend en zijn puders gaan wonen.
Schoonouders hadden 2 eigen zaken en waten er nooit.
Na 1,5 jaar verkering in ons gekochte huis gaan samenwonen.

Ik werkte naast mijn studie en leende geld van DUO.

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:58

Ik ben 22 en woon ook nog heerlijk thuis. Ik heb alle vrijheid die ik op mezelf ook zou hebben en ik ga prima samen met mijn ouders. Momenteel ben ik aan het afstuderen, als mijn opleiding eenmaal afgerond is en ik een fulltime baan heb zou ik wel het huis uit willen maar puur omdat het me leuk lijkt, een nieuwe uitdaging!

Ik kies er alleen zelf voor om pas te gaan na mijn studie want ik heb er nooit de financiële middelen voor gehad. En als ik eenmaal op mezelf woon wil ik niet na een jaar terug komen omdat het geld op is omdat ik het niet goed ingeschat heb.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:10

Ik ben ook 22 en woon ook nog thuis en mijn vriend (3,5 jaar relatie) heeft afgelopen zomer een eigen huisje gekocht. Waarom we niet samenwonen of nog niet op mezelf woon? Heel simpel, daar heb ik de financiële middelen niet voor. Als het goed is ben ik juli dit jaar afgestudeerd. Werk daarnaast wek bij de AH met een vast contract, maar mijn paard/auto/telefoon/etc. moeten ook betaald worden. Ik betaal ook geen kostgeld en dat hoef ik ook niet.

Ik zie wel wanneer het moment daar is.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:15

Sizzle schreef:
_Ashii_ schreef:

Dat kostgeld heb je dan natuurlijk niet meer, dat geef je dan zelf uit aan boodschappen.
Verder is het een kwestie van prioriteiten. Ik heb ook een tijd op 12 m2 gewoond, had geen auto, kocht hooguit 1x per jaar wat kleding in de uitverkoop, had geen mobiele telefoon, geen TV, geen internet etc etc.
Ik was toch echt liever daar dan weer thuis bij mijn ouders die 20 km verderop woonde.
Ik vond het vooral heel denigrerend als mijn ouders zeiden, kom je het weekend naar huis of blijf je op je kamer. Voor mij was dat woninkje zo klein als het was gewoon MIJN huis en mijn ouders het huis van mijn ouders.

Tuurlijk kan het, maar het is idd waar je prioriteiten liggen. Ik zou mezelf niet zo zien wonen. Mijn paard gaat sowieso nooit weg, mobiel en internet heb ik toch wel echt nodig vanwege school en werk. Ik heb ook nog een auto. Dat is wel een luxe, maar zou toch niet graag zonder zitten.

Nu moet ik ook zeggen dat ik het goed heb thuis en niet weg moet.. er zijn er natuurlijk zat waarbij er soms geen andere oplossing is.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:20

Ik ben echt uit huis gegaan vlak voor mijn 23e. Daarvoor al wel periodes van een half jaar intern op stage gezeten en dus ook weg van thuis. Het was bij een hele mooie samenkomst van verschillende aspecten.

Tussen mij en mijn moeder begon het stroef te lopen. Ik dacht nou eenmaal anders over bepaalde zaken dan zij. Tegelijk stond ik al erg lang ingeschreven bij de woningbouwvereniging en had ik de woningen voor het uitkiezen. Daar bovenop had ik op dat moment een prima baan waardoor ik het ook kon betalen.

Sommige mensen zijn vroeg en sommigen wat later. Ik vind dat je moet gaan als je er voor jouw gevoel klaar voor bent. Wanneer dat is? Dat merk je vanzelf.

Edit: Overigens betaalde ik kostgeld aan mn moeder, 250 per maand geloof ik. Zij had het krap dus deed het graag.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:29

Ik word volgende maand 22 en woon in principe nog thuis. Ben alleen van de week na een flinke ruzie weggegaan thuis en zit nu te kijken voor een kamer/appartementje, zodat ik gewoon mijn eigen plek heb. Helaas zit ik met mijn paard, ik kan een huisje en paard qua financiën niet combineren.. Dus zit nu erg na te denken wat ik moet doen, paard verkopen is ook geen makkelijke keuze natuurlijk.
Ik heb vorig jaar wel ook al 9 maanden niet thuis gewoond, ik woonde toen in Zweden, dat was bij een gastgezin in waar ik mijn eigen kamer en badkamer had. Ik vond het erg lastig om weer terug thuis te wonen, er zijn weinig regels bij mij thuis, maar het is toch anders.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:41

Ik ben 21 en ik woon nog steeds thuis. Ik heb een studie in Groningen maar m'n paarden staan thuis..
Financieel kan het voor mij niet uit om op kamers te gaan. En daar ben ik ook geen type voor haha..
Ik zou dit jaar gaan samen wonen maar helaas gaat dat ook niet meer door.
Ik blijf nog mooi even bij m'n ouders wonen, bevalt me wel zo, beetje mee helpen in het huishouden, boodschapjes doen.. :)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:44

Lees hier heel veel mensen die op kamers zijn gegaan, dat is met stufi en een bijbaantje idd wel te doen.. Zijn jullie ook allemaal na je studie en dus zonder stufi op jezelf blijven wonen?

Ik ben net afgestudeerd, 20 jaar en woon nog thuis.. Voorlopig zie ik mezelf ook nog niet op mezelf gaan. Opzich ben ik financieel onafhankelijk, ik 'profiteer' alleen mee van het wonen en de boodschappen. Alle kosten die ik zelf heb + de studie die ik deed heb ik zelf betaald.. Nu ik afgestudeerd ben heb ik in eerste instantie nog een weekend baantje en een oproep contract maar zeker nog niet goed zekerheid om een huis te gaan huren..

Ben wel van mening dat als ik uit huis ga ik het in een keer goed wil doen en idd niet na een aantal maanden op hangende pootjes terug moet komen.. Al kun je dat nooit 100% zeker weten.. Veel vriendinnen van mij wonen ook op zichzelf of samen maar deze worden allemaal nog financieel ondersteund vanuit hun ouders (of hun vriend betaalt de rekeningen).. Ik vind dat toch weer anders.. Is in mijn ogen niet 100% op jezelf wonen want je bent nog steeds afhankelijk van...

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:01

Ik heb tot mijn 21ste thuis gewoont. Had opzich daarvoor wel behoefte aan een eigen plekje, maar heb een paard en had het prima bij mijn ouders én was zo'n 3 a 4 dagen per week in het studentenhuis van mijn vriend. Hij ging toen op reis voor 5 maanden en toen voelde het voor mij alsof ik ineens weer full time thuis ging wonen en dat was voor zowel mij als m'n moeder niet ideaal. Ik miste niet alleen mijn vriend, ik miste ook het plekje dat ik daar had!
Omdat ik wel in een andere maar prima bereikbare stad studeer (15 min enkele reis) en al aardige inschrijftijd bij de woningbouw hier had ben ik op studiootjes gaan reageren. Een studentenhuis was vast sneller gegaan, maar ik vond/vind part time in het studentenhuis van m'n vriend wonen wel genoeg. Hartstikke gezellig maar ik ging juist uit huis om lekker m'n eigen plek te hebben, zodoende geniet ik nu elke dag van mijn eigen keukentje. Heerlijk!