Samenwonen, maar boven inkomensgrens sociale huur?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:23

marleen_88 schreef:
Ik woon in Noord Holland Noord, we willen samenwonen in Gemeente Velsen. (Vriendlief woont daar al en wil daar niet weg.)

no offence, maar misschien moet vriendlief toch even z'n prioriteiten aanpassen :+

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:24

silversomali

Re: Samenwonen, maar boven inkomensgrens sociale huur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:24

Het is zo te zien niet de meest gunstige plek voor huurwoningen. Dus misschien eisen aanpassen ja

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:25

Marleen: Ik zit nu ook in de particuliere huur maar betaal 620 pm. Dat is alsnog minder dan die 700 euro van de sociale huurwoningen. Goed zoeken en eisen bijstellen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:26

Wat is er mis met particuliere huur? Het is enkel ter overbrugging.
In het noorden heb je gelukkig met 3 jaar al voldoende punten voor sociale huur, moet er niet aan denken dat wij nog duurder zouden moeten wonen, dan kan ik beter weer bij mijn ouders op zolder gaan zitten.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:26

Maartje1990 schreef:
marleen_88 schreef:
Ik woon in Noord Holland Noord, we willen samenwonen in Gemeente Velsen. (Vriendlief woont daar al en wil daar niet weg.)

no offence, maar misschien moet vriendlief toch even z'n prioriteiten aanpassen :+

Ben ik volledig met je eens, maar dat gaat gewoonweg niet gebeuren. :=

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:27

Onze eerste particuliere woning was ook minder dan €700 per maand. Wel andere regio, maar niet in the middle of nowhere ;)

Dan zal vriend toch bij zijn ouders moeten blijven wonen :+

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:27

Sheran, volgens mij bedoelen ze met het gat dat je qua salaris soms niet aan de eisen voor een particulieren woning voldoet (zoveel keer salaris verdienen) en al te veel verdient om voor een sociale woning in aanmerking te komen.

Lastig Marleen jullie situatie. Wat gebeurt als het contract op 1 naam komt en er komt later iemand bij in wonen? Ze kunnen je niet zomaar uit je huis zetten om die reden lijkt mij?

Ik heb een poos met een vriendin in mijn sociale huurwoning gewoond, die is er ook later bijgekomen en daar is ook nooit moeilijk over gedaan. Maar goed die studeerde nog dus had ook minder inkomen, maar gok dat we samen wel over die grens kwamen.

Verder denk ik dat er altijd opties zijn qua wonen. Niemand is verplicht om in de allerduurste steden te gaan wonen oid, er zijn altijd goedkopere opties die wellicht iets verder reizen zijn. T is ook een kwestie van willen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:28

Citaat:

Ben ik volledig met je eens, maar dat gaat gewoonweg niet gebeuren. :=[/quote]

Ja, dan gaat dat samenwonen ook gewoonweg niet gebeuren... :Y)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:28

zonnebloem18 schreef:
Wat is er mis met particuliere huur? Het is enkel ter overbrugging.
In het noorden heb je gelukkig met 3 jaar al voldoende punten voor sociale huur, moet er niet aan denken dat wij nog duurder zouden moeten wonen, dan kan ik beter weer bij mijn ouders op zolder gaan zitten.

Ik zeg ook nergens dat daar iets mis mee is, helemaal niet zelfs. Het feit blijft dat we in de omgeving waar we willen wonen, zo goed als niks kunnen vinden.

@Winged: jij woont dan idd voor een mooie prijs. Het is ook niet zo dat we geen geld eraan uit willen/kunnen geven. Feit is gewoon dat we net nergens voor in aanmerking komen of het is onmogelijk in de regio waar we willen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:28

marleen_88 schreef:
Ben ik volledig met je eens, maar dat gaat gewoonweg niet gebeuren. :=

Ja, dan gaat dat samenwonen ook gewoonweg niet gebeuren... :Y)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:29

Waarom neem je niet een huurwoning op 1 naam? Voor ik met mijn vriend een huis kocht hebben we ook een poosje gehuurd. Huurhuisje op zijn naam, ik bleef ingeschreven bij mijn ouders. Je kunt je zelf bij hem laten inschrijven daarna, doen ze niet moeilijk over hoor!
particuliere huur is in deze omgeving loeiduur, dus ik snap best dat je een oplossing zoekt (krijg vast heel bokt over me heen nu :x )

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:29

Sheran schreef:
Sorry, maar een dergelijk tussengat vind ik wel een luxepositie. Want je hebt het geld gewoon. Misschien hou je minder over en voelt dat vervelend, maar je hebt genoeg voor normaal levensonderhoud.

Luxepositie? Niet sociaal kunnen huren, niet kunnen kopen en ook niet particulier kunnen huren... Heb geen zin om mijn persoonlijke privésituatie online te zetten, maar een luxepositie is het verre van.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:30

Sheran schreef:
Sorry, maar een dergelijk tussengat vind ik wel een luxepositie. Want je hebt het geld gewoon. Misschien hou je minder over en voelt dat vervelend, maar je hebt genoeg voor normaal levensonderhoud.

Wat ze bedoelen is dat je te veel verdient voor sociale huur, maar vaak niet aan de inkomenseis voldoet voor een duurdere woning.

Dus: Meer dan € 34.000, maar niet de € 42.000 die makelaars/verhuurders eisen. Ik zat ook in dat gat en dan is een acceptabele huurwoning vinden echt heel lastig.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:32

Je kunt een van jullie inkomens niet aangeven. Een van jullie schrijft zich in bij die woning en zegt ja, je schrijft je bij de gemeente gewoon samen en in dan kan het prima. Mocht je je hier goed bij voelen natuurlijk.

Anders kun je ook kijken voor particuliere woningen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:32

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:33

Ik denk ook dat een aantal bokkers reacties verkeerd begrijpen. Het is bij ons ook totaal geen niet willen of luxepositie. We kunnen namelijk net niks, zoals Polivy en Tink89 ook al aangeven.

En eisen aanscherpen klopt, hebben jullie helemaal gelijk in. Ik ga alleen niet in het eerste de beste huis wonen, 'om het samenwonen.' We willen beide een plekje waar we ons thuis kunnen voelen en niet waar we ons onprettig voelen.

En bedankt verder voor het meedenken/zoeken naar mogelijke huizen. Wij houden zelf ook funda.nl en jaap.nl en alle andere sites in de gaten. :)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:34

Dan zou ik toch nog even thuis blijven wonen. En dan wellicht direct kijken voor een koophuis. Die zijn daar in de omgeving wel voor hele redelijke prijzen

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:34

silversomali schreef:
Dan zou ik toch nog even thuis blijven wonen. En dan wellicht direct kijken voor een koophuis. Die zijn daar in de omgeving wel voor hele redelijke prijzen

En dan zitten we nog 3 jaar thuis... Na 3x een jaarcontract volgt (hopelijk) een vastcontract. Nou sorry maar dat gaat echt niet gebeuren. Ik ben dan bijna 30! :=

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:35

Kan je niet op de naam van je vriend de woning gaan huren en je pas na enige tijd bij hem inschrijven? Betekend dat je je eigen post nog een tijdje bij je ouders moet ophalen enzo maar volgens mij is het dan geen probleem.

En ja er zullen bokkers op tegen zijn maar dit is waarschijnlijk wel de enige betaalbare optie.

Wij zitten trouwens met het zelfde probleem en willen om die reden niet huren. Daarnaast is er hier al helemaal geen doorstroming in de huur woningen dus kom je sowieso al bijna niet in aanmerking.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:36

Ik werk bij een woningcorporatie. Eerst even over de genoemde bedragen die ik in dit topic zie staan. De huurtoeslaggrens voor sociale huurwoningen lag in 2014 op 699,48 en in 2015 op 710,68.
Bij een jaarovergang wordt er geïndexeerd, daar komen de 2 verschillende bedragen vandaan.

De situatie van TS komt heel veel voor en deze mensen vallen idd tussen wal en schip in de huidige regelgeving. We mogen simpelweg geen sociale huurwoningen toewijzen aan mensen die boven de inkomensnorm verdienen. Dit wordt getoetst bij de belastingdienst en later door de accountant en deze rapporteren weer richting overheid dus de woningcorporaties doen dit ook echt volgens de regels.
Er zijn dus helaas weinig mazen in de wet.

De sociale huurwoningen zijn bedoeld voor mensen die echt te weinig verdienen voor particuliere huur of kopen. Dat is heel erg jammer voor TS maar weinig aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:37

marleen_88 schreef:
silversomali schreef:

En dan zitten we nog 3 jaar thuis... Na 3x een jaarcontract volgt (hopelijk) een vastcontract. Nou sorry maar dat gaat echt niet gebeuren. Ik ben dan bijna 30! :=

Dat is niet overal zo, genoeg bedrijven die nog steeds veel sneller een contract geven hoor of die je een verklaring kunnen afgeven waarmee je gewoon een hypotheek kan krijgen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:39

marleen_88 schreef:
Sheran schreef:

We verdienen teveel voor sociale huur, te weinig voor vrije sector via de woningbouw en kunnen niet kopen. Vind ik toch een redelijk 'gat' hoor, wat overblijft is wetleegstand of particuliere huur.
Wetleegstand hebben we voor gekeken, maar de kans dat je binnen 2 maanden, bij verkoop, op straat staat is groot en heb je nog niks. Particuliere huur kunnen we in de omgeving die wij zoeken nauwelijks vinden.
Goh goh, wat zitten wij in een luxe positie. :n

Maar waarom verdien je te weinig voor de vrije sector? Ik weet dat ze vaak een maandinkomenseis stellen, maar die ligt ook vaak onder jullie bedrag. En anders heb je misschien ouders die nog garant willen staan?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:39

Bij welke corporatie werk je?

joke165 schreef:
Ik werk bij een woningcorporatie. Eerst even over de genoemde bedragen die ik in dit topic zie staan. De huurtoeslaggrens voor sociale huurwoningen lag in 2014 op 699,48 en in 2015 op 710,68.
Bij een jaarovergang wordt er geïndexeerd, daar komen de 2 verschillende bedragen vandaan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:41

Nogmaals, schrijf je gewoon in met een inkomen en ga er later samen wonen.