Verzoekje: laat je remlicht eens met rust op de snelweg!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:30

Air schreef:
Rije schreef:
@Tazzey: Je kan het zien als ergeren, maar mijn bedoeling was meer om wat bewustwording te creëren. Want ik ben ervan overtuigd dat veel automobilisten hier niet eens bij nadenken.

@Quellian: Dat klopt, de matrixborden gaan ook wel 's aan als er totaal niets aan de hand is. En daarbij dus ook direct weer paniek veroorzaken die nergens voor nodig is. Dus vertrouwen op je eigen zintuigen is altijd nog het beste, hoewel die borden je wel daarbij kunnen helpen.

Maar hoezo bewustwording? Wat is er fout aan om je rem ingedrukt te houden wanneer je stilstaat?
Daar kan je van overtuigd zijn, maar dan heb ik niet het idee dat je je realiseert dat er ook mensen zijn met een andere mening :+

Met de bewustwording had ik het in dit geval over het onnodig remmen als je nog rijdt, niet in de file. Dat laatste is voor mij hinderlijk, maar ik snap dat dat zo z'n voordelen heeft.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:35

Heel vervelend stuk daar... Word er af en toe best moedeloos van als ik er dan dus al ruim 100 km op heb zitten en uitgerekend daar dan weer onnodig stil sta -O-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:38

Op de motor is mij geleerd juist altijd af te remmen met de rem en niet alleen door gas los te laten.
Automobilisten zien anders niet of nauwelijks dat je vertraagd en dat is als motorrijder erg gevaarlijk.

In de auto rem ik wel vaak op de motor af, al gebruik ik de rem dan ook nog wel eens om een bumperklever wat van me af te schudden.
Ik zit ook zo'n 1000 km per week in de auto voor mijn werk en zie af en toe taferelen!

Remlichten bij stilstand heb ik overigens geen last van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:42

Tazzey schreef:
Bij mij kun je de cruisecontrol uitzetten door een knopje of door te remmen. Als ik gas geef dan overrule je hem tijdelijk maar remmen is uit. Dat zal dus per model verschillen.

Of koppeling in te trappen.

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:44

Hoe het ook zei of zal, overal valt wel een tegenargument of "ja, maar" voor te verzinnen. Een onnodig rem moment is er één te veel. zeker in een (langzaam rijdende) file, waar dit als een domino (doorgeef) effect loopt. iemand tikt zijn cruisecontrol uit door de rem aan te tikken, de gene erachter hem schikt zich kapot omdat zijn voorganger uit het niks remt, die gaat remmen en vervolgens gaat de domino lopen. Echt te belachelijk hoe je dit ziet gebeuren.

Vaak als ik rechts rijd en een "paniekremmer" voor me heb dan kan je afstand houden wat je wil, maar dat schiet niet op. Dan heb je te veel afstand en dan kruipt er iemand tussen en weg afstand...maar die paniekremmer zit er nog steeds tussen die vervolgens de andere die nu achter hem zit ook gek maakt...etc etc. Wat ik dan doe omdat ik helemaal geen zin heb in dat ge-jojo, ga ik naar de rechter baan en lekker relaxed (tussen de vrachtwagens) rijden :)

Mooi voorbeeld is, als wij op vakantie gaan is dit vrijwel altijd in het buitenland en dit zijn altijd mooie moment om te kijken hoe ze het daar doen, zo ook file rijden. In Engeland heb ik nog nooit zo heerlijk file gereden, gemoedelijk en men gunt elkaar nog eens wat. Frankrijk net zo (behalve rond Parijs, daar geldt de wet van de claxon).

Net zoals TS zegt het gaat om een stukje bewustwording. Als mensen iets meer anticiperend rijden en minder egoistisch dan lost dat al heel wat op. Men is altijd zo druk bezig om het file probleem in nederland op te lossen, maar zoiets los je niet (alleen) op door er meer asfalt bij te kwakken, je lost meer files op door het rijgedrag van mensen aan te passen. Net als dat ongelukken in enkele gevallen te wijten zijn aan mechanisch falen van het voertuig, ze worden bijna altijd veroorzaakt door menselijk falen.
Laatst bijgewerkt door AlterEvo op 27-01-15 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:45

Brainless schreef:
Tazzey schreef:
Bij mij kun je de cruisecontrol uitzetten door een knopje of door te remmen. Als ik gas geef dan overrule je hem tijdelijk maar remmen is uit. Dat zal dus per model verschillen.

Of koppeling in te trappen.

Gaat lastig in een automaat ;)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:47

Ik ken je ergernissen TS! Gisteren reed er ook weer iemand voor me die constant vol op het gas ging en dan weer vol op de rem. Ben op flinke afstand op en rustig tempo achter hem aangereden, zonder te remmen! Valt mij ook vaak op dat de rechterbaan veel rustige door rolt dan de linkerbaan waar het vaak dan weer hard, dan weer stilstaan is. Die vrachtwagenchauffeurs anticiperen veel beter waardoor ze niet vol op de rem hoeven.

Pootje gaat bij mij altijd van de rem (tenzij ik de achterste ben van een file, in dat geval gaan mijn alarmlichten ook aan), degene achter mij hoeft niet vol in dat felle rode licht te kijken imo. Veel bergen hebben we hier niet dus auto gaat nergens heen in z'n vrij. Oh en mijn cruisecontrol gaat ook uit met een tikje op de koppeling ipv op de rem.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:54

Ik ben het bijna helemaal met je eens! Grappig dingetje wat hier gebeurd: je hebt het met name over anticiperend rijden en niet onnodig remmen en bijna iedereen valt over je extra benoemde dingetje, zonder in te gaan op hetgene waar het met name over gaat. Vraag me af hoe dat komt?

Ik zal maar even met de rest meegaan en dus eerst reageren op het stilstaan: Zelf heb ik geen last van remlichten in de file bij stilstand, doe het zelf ook en zoals je weet heb ik geen automaat. Wel teveel angst dat de auto toch gaat rollen dus sorry, mn voetje blijft op de rem.
Voor de rest: volledig met je eens. Anticiperen is blijkbaar een erg vies woord. Je moet wel die ene seconde sneller zijn natuurlijk. Dat iedereen uiteindelijk sneller is als iedereen wat netter rijd, dat lijkt men zich nooit te beseffen. Als iedereen nou gewoon ff oplet als die matrixborden aan gaan en dus gas loslaten als het verkeer ook daadwerkelijk vertraagd (wat in mijn ervaring bijna altijd vrij direct daarna is!) dan glijd iedereen veel soepeler die file in en groeit het niet zo verrekte hard.
Is natuurlijk ook wel een vreemd iets: stilstaan bij langetermijn effecten en effecten op iedereen ipv alleen ikke ikke ikke en NU! Ik erger me er vaak aan, vooral als ik gewoon mn gas loslaat OP de uitvoegstrook en mensen het nodig vinden dan aan de trekhaak te gaan hangen. Het is toch veeeeeel logischer om door te gassen en dan vlak voor de bocht vol op de rem te trappen? Duh, dan ben je toch veel sneller? Dat opgefokte gedoe altijd... Ik rijd graag een beetje vlot, maar wel veilig.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:54

DarkShines schreef:
Ik ken je ergernissen TS! Gisteren reed er ook weer iemand voor me die constant vol op het gas ging en dan weer vol op de rem. Ben op flinke afstand op en rustig tempo achter hem aangereden, zonder te remmen! Valt mij ook vaak op dat de rechterbaan veel rustige door rolt dan de linkerbaan waar het vaak dan weer hard, dan weer stilstaan is. Die vrachtwagenchauffeurs anticiperen veel beter waardoor ze niet vol op de rem hoeven.

Pootje gaat bij mij altijd van de rem (tenzij ik de achterste ben van een file, in dat geval gaan mijn alarmlichten ook aan), degene achter mij hoeft niet vol in dat felle rode licht te kijken imo. Veel bergen hebben we hier niet dus auto gaat nergens heen in z'n vrij. Oh en mijn cruisecontrol gaat ook uit met een tikje op de koppeling ipv op de rem.

Ik rij in de spits ook vaak rechts tussen de vrachtwagens (op stukken waar geen 100 op/afritten zijn) gaat een stuk vloeiender.
Op de A10, waar om de 100 meter een op of afrit is, rij ik in de spits op de middelste baan zodat op de rechterbaan rusting in en uitgevoegd kan worden. Dat werkt daar het beste (tenzij je zo'n kneus hebt die met 30 de snelweg opknalt en direct doorgaat naar de middelste baan...)

minikatje

Re: Verzoekje: laat je remlicht eens met rust op de snelweg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:57

@zwerte, omdat iedereen van zichzelf overtuigd is dat hij/zij prima kan autorijden incluis mijzelf :)
Dus voelen we ons aangevallen over dingen waar we niet ons aangevallen over hoeven te voelen.

kijk maar eens naar de automaatrijders, ze staan zelfs vermeld in de OP maar moeten toch even hun zegje doen.

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:01

een mooie citaat uit het wijlen programma "Blik op de weg"...

"Nederland zit vol met rijdende (eigen) rechtertjes" ;)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:15

Ik begrijp je helemaal TS, behalve dat laatste :)
Ik stoor me net aan mensen fie hun rem nooit ingedrukt houden en dan een halve meter achteruit bollen :=
Als je dat doet bij je rijexamen ben je ook onmiddellijk niet geslaagd.
Dus nee, rem indrukken als je ergens stilstaat vind ik wel belangrijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:23

Tazzey schreef:
Rije schreef:
En als ik dan toch aan het stoom afblazen ben: ALS je dan eenmaal stil staat, en je er staat al een kilometertje of drie achter je: wees eens lief voor je achterligger en haal die voet dan ook maar van de rem. Tegenwoordig zit de hele achterkant van moderne auto's volgeplakt met schreeuwende rode led-lichten, en die schreeuwen dan de hele file in mijn ogen. En bedankt... :x

Hoe ga je dat oplossen in een automaat? Daar moet ik toch echt mijn voet op de rem houden anders wordt mijn voorganger niet blij.

Nee joh,...gewoon doordouwen....mooie oplossing tegen het stilstaan }>

Tja, in de file rij ik in z'n 1 of 2 en mijn voet staat dan bij even stilstaan even op de rem. Tis niet anders.

Gewoon doorademen en anders de trein nemen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:31

Dan beb ik helemaal een drama in jouw ogen, ik vind dat remlicht JUIST belangrijk, soms is er INEENS file en heb liever mn achterganger niet op de achterbank. Sterker nog als ik plotsklaps moet remmen knal ik mn alarm lichten aan, zal niet de eerste zijn die je van je achterruit kunt krabben of je achterkant eraf rijdt!

File worden overigens ook ECHT niet veroorzaakt door remlichten en veel remmen, maar zjjn vaak op punte waar wegen samen komen en ritsen van toepassing is of het gewoon echt kei druk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:49

Ik hou ook vaak rem ingedrukt. Hoevaak ik wel niet hoor dat mensen opeens optrekken omdat de voorganger voet van rem haalt en ze dan denken dat ze weer kunnen rijden.

Ik trap ook weleens op de rem. Ik rij nogal graag door. Maar dan heb je van die idioten die opeens hun auto er voor gooien omdat hun de voorganger willen inhalen met een gangetje van 110 waar je 130 mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:50

Ik gebruik m'n rem ook rustig om een bumperklever te laten schrikken hoor, dus soms is het ook gewoon bewust.
Erger me vooral aan iedereen die in Nederland echt bovenop elkaar rijdt als het helemaal niet nodig is en inderdaad niemand ergens tussen laat. Doodeng :D

Zolang je in Engeland richting aangeeft word je er eigenlijk overal gewoon tussen gelaten en houdt iedereen rekening met je.

Waar ik me dan echt weer niet over druk kan maken zijn remlichten in een file. Wat maakt dat nou uit?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:17

Amen, en hou aub voldoende afstand!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:31

Ja! Ja! Zó eens! Ik houd afstand, rem niet als het niet hoeft (ja, je gas loslaten werkt écht wel) en anticipeer. Om vervolgens afgesneden te worden, alsnog in de ankers te moeten omdat het domino-effect weer optreedt, mensen gunnen elkaar geen centimeter ruimte en anticiperen? Dat kunnen we niet meer. Vréselijk. Tijdje terug 4 dagen vanuit Zwolle naar A'dam gereden naar mijn werk en man man man man man. Dan ben ik weer heel erg blij met mijn normale werkplek die op tien minuten fietsen is :=

Nog zo'n hinderlijk iets, mensen die bij het invoegen op het allerlaatste moment hun auto er tussen gooien. Ritsen vanaf hier betekent niet: ritsen ná de invoegstrook en pech voor diegene die daar dan toevallig rijdt. Djeez. Omdat jouw busje 4x mijn Aygo is betekent niet dat je me maar van de weg af moet drukken, zeker niet als er áchter mij voldoende ruimte is. :x

Overigens scheelt het ook enorm in wat voor auto je rijdt. In de RAV4 van mijn paps krijg ik ruimte, in mijn Aygo word ik regelmatig van de weggedrukt, afgesneden, etc. En ik rijd niet anders :n De RAV4 trekt hoogstens sneller op :+

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:03

vencedor schreef:
Dan beb ik helemaal een drama in jouw ogen, ik vind dat remlicht JUIST belangrijk, soms is er INEENS file en heb liever mn achterganger niet op de achterbank. Sterker nog als ik plotsklaps moet remmen knal ik mn alarm lichten aan, zal niet de eerste zijn die je van je achterruit kunt krabben of je achterkant eraf rijdt!

File worden overigens ook ECHT niet veroorzaakt door remlichten en veel remmen, maar zjjn vaak op punte waar wegen samen komen en ritsen van toepassing is of het gewoon echt kei druk is.

Ooh jawel hoor. Zoals mijn drivers education leraar in Canada al zei, "als iedereen gewoon genoeg afstand houdt en anticipeert hebben we veel minder files". De remactie van 1 persoon kan wel degelijk domino creëren, zéker als het druk is (en we vaak niet genoeg afstand houden).

Daarnaast ben ik heel blij dat ik niet meer, zoals in Canada toen, zo'n 700-1200km per week op de weg zit. Zou bijna zelf opgefokt worden van het rijgedrag van veel mensen hier terwijl ik daar in Canada, goddank, ook lang niet zoveel last van had.
Want ondanks dat ze daar af en toe ook niet kunnen rijden (en 4 op de 5 automaat is dus sowieso meer remmen) gunt men je daar tenminste wel gewoon de ruimte.

@hierboven, idd, nog zoiets doms en hier net zo. Met de opel corsa door een mercedes rijder een keer de vluchtstrook opgedrukt terwijl ik in de bmw van mijn oom ook alle ruimte kreeg.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:09

Wat een héérlijk nederlands geneuzel, genieten.
Morgen rijd ik naar mijn werk, 60 km rijden. Ik kom meestal maar één of hoogstens twee andere weggebruikers tegen in dit seizoen... :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:53

Kuggur schreef:
Wat een héérlijk nederlands geneuzel, genieten.
Morgen rijd ik naar mijn werk, 60 km rijden. Ik kom meestal maar één of hoogstens twee andere weggebruikers tegen in dit seizoen... :D

Ooh zo jaloers.
Moest vandaag buiten de spits ruim anderhalfuur rijden.
Zo heerlijk om vervolgens terug te moeten in de semi-spits :(

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:56

Soms rem ik dus wel als ik niet precies weet of diegene ver voor me stil staat of nog rijdt. Dit om achterliggende te laten zitten dat het verkeer kan afremmen maar ook voor mezelf. Al paar keer gehad dat ik gas los liet maar merkte dat de auto voor me al stil stond dus moest abrupt remmen. Dus ik doe dit niet voor mezelf maar juist ook voor de bestuurder achter me

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:58

Daarvoor heb je ook je alarmlichten :)
Daarmee kun je laten zien dat je de laatste bent in een plotselinge file.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:04

minikatje schreef:
Daarvoor heb je ook je alarmlichten :)
Daarmee kun je laten zien dat je de laatste bent in een plotselinge file.

Ja maar als diegene voor me dat niet gebruikt, weet ik niet of diegene nou stil staat of niet. Ik rem liever te vroeg dan te laat.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:08

Je had het zelf over mensen achter je waarschuwen en dat je daar je remlichten voor gebruikte.
Daar heeft de persoon voor jou niets mee te maken als jij dat doet. :)

Kijken mensen tegenwoordig alleen naar de auto voor zich en niet een eindje verder?
Je ziet over het algemeen toch wel dat er een rijtje voor zit?

Bij rode lichtjes ong. 10 auto's voor me kan ik wel anticiperen. Dan moet er wel een hele grove remmer tussen zitten als ik hoog op de rem moet. En meestal komt het dan door lompe tussendrukkers.