Bubsj schreef:Je hoeft dus niet aan DUO los door te geven dat je ook niet meer van je reisrecht gebruik wil maken. Zelfde verhaal als je je reisrecht hebt 'opgemaakt'. Dit is wat medewerkers doorgaans vertellen en vaak wordt er niet verder geluisterd/gelezen dan deze informatie, echter:
Dit vind ik een schoolvoorbeeld van slechte communicatie. Daarbij wordt totaal niet uitgegaan bij de informatie die voor de ontvanger van belang is (namelijk: je moet je abo van de kaart halen) en wordt informatie gedeeld die totaal irrelevant is (het opzeggen van het reisrecht zelf.)
En je geeft aan dat je het makkelijk hebt gevonden, maar uiteindelijk zijn mensen gewend om menselijke, mondelinge uitleg zwaarder te wegen dan een uitleg op internet. Als zij het rechtstreeks vragen aan de helpdesk van DUO, wordt die informatie als leidend genomen. Als DUO vervolgens behoorlijk relevante zaken weglaat (vrij vaak) is dat een probleem dat DUO is aan te rekenen. Zij weten immers, of kunnen weten, dat het een probleem is.
Citaat:
Je krijgt deze boete omdat je onrechtmatig een niet geldig abonnement op je kaart hebt staan.
Dat blijft een boete die juist bij de ov-chip niet meer nodig zou zijn, en zeker niet in die mate. Met het simpelweg aanwezig zijn van een abo waar je geen recht op hebt maar waar je ook geen gebruik van maakt, wordt er immers niemand geschaad en is 194 euro per maand vrij uitzinnig.
Zoals gezegd: dat was logisch in de tijd van de papieren kaart, toen je er oncontroleerbaar misbruik van kon maken en het dus behoorlijk aantrekkelijk was om die kaart te houden om nog een tijd mee naar je werk te reizen. Daarmee werden de ov-bedrijven ook daadwerkelijk flink benadeeld, en dus is compensatie daarvoor ook logisch.
Maar inmiddels is dat niet meer aan de orde omdat het gebruik is te tracken. Daarmee vervalt de onderbouwing van de boete en is het meer pesten dan iets anders. (Zolang het niet mogelijk is om het abo gecentraliseerd automatisch te laten vervallen lijkt het me wel prima om administratiekosten te heffen, maar er is geen reisschade meer die vergoed hoeft te worden aan de ov-bedrijven, en is het nu dus vooral een 'krijg gratis geld' voor DUO of de vervoersbedrijven of allebei, en dat is nergens voor nodig.)
Citaat:
Ik zelf zou bijvoorbeeld graag een bewijs zien als ik mijn abbo eraf haal, dan heb je iets in handen mocht het volgens het OV bedrijf mis zijn gegaan, als is het maar een bonnetje.
Dat lijkt me op zich ook geen gek idee
Ik weet eigenlijk niet of dat niet kan? Volgens mij kan het oplaadapparaat ook bonnetjes printen. Maar het lost de overige problemen rond de boete niet op.