Fout van DUO, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:56

Joman schreef:
[quote="bigone
Geniaal moment!!! Ik had nog geld op mijn OV kaart staan, en dat was teruggestort na het annuleren! *gaat meteen even rondneuzen in d'r rabobankieren*

Kijk, daar heb je een duidelijk bewijs van een gemaakte fout, hier kan een advocaat ook wat mee.[/quote]

Hahaha een advocaat? Dan wordt het bedrag ineens een stukje hoger dan kosten waar je nu voor staat ;)[/quote]
En juist daarom word de duo slapende rijk, niemand die er iets aan doet. Het is te hopen dat mensen die dit overkomt een rechtsbijstand hebben. Als ik ts was en bewijs dmv teruggestort tegoed dan stuurde ik een hele officiele brief, aangetekend en wel. Met de vermelding dat er gerechtelijke stappen zullen worden ondernomen indien ze in gebreke blijven.
Ook al heeft ts niet alles zo gedaan als zou moeten dan nog is ze verkeerd voorgelicht door de telefonisch medewerker, die heeft gezegd dat haar ov product was gestopt.

Flew

Re: Fout van DUO, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:59

Volgens mij krijg je je geld terug als je je OV-chipkaart laat beëindigen, niet als je je Studenten reisproduct stopzet. Misschien een suffe vraag hoor, maar heb je contact gehad met DUO om de boel te stoppen, of met Trans Link Systems of met allebei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:02

bigone schreef:
En juist daarom word de duo slapende rijk, niemand die er iets aan doet. Het is te hopen dat mensen die dit overkomt een rechtsbijstand hebben. Als ik ts was en bewijs dmv teruggestort tegoed dan stuurde ik een hele officiele brief, aangetekend en wel. Met de vermelding dat er gerechtelijke stappen zullen worden ondernomen indien ze in gebreke blijven.
Ook al heeft ts niet alles zo gedaan als zou moeten dan nog is ze verkeerd voorgelicht door de telefonisch medewerker, die heeft gezegd dat haar ov product was gestopt.

Zelf niet alles goed doen mag de consument zelf niet worden aangerekend maar een bedrijf wel?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:05

Joman schreef:
bigone schreef:

Zelf niet alles goed doen mag de consument zelf niet worden aangerekend maar een bedrijf wel?

Ik vind zeker dat een consument iets aangerekend mag worden, zonder meer. Maar als jij als consument een antwoord van een bedrijf krijgt, waarvan je van de medewerker mag verwachten er verstand van te hebben anders bel je niet, dan moet je daar van uit kunnen gaan. Dus ja, in die zin mag je wat mij betreft het bedrijf aanspreken op gemaakte fouten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:09

Heb niet alles gelezen (ben aan het werk) maar hier ook al een soortgelijk probleem. In mijn geval kan ik al sinds September niet inloggen op Mijn DUO omdat m'n DigID het niet doet (voor Mijn DUO heb je die sms inlogcode nodig, maar mijn nummer op DigID is m'n Nederlandse nummer dat niet meer bestaat omdat ik niet meer in Nederland woon. Het fijne is dat je vervolgens je telefoonnummer niet kunt wijzigen als je niet meer staat ingeschreven in de GBA -O- ). Dacht dus dat ik hem had stopgezet maar heb dat nooit kunnen controleren en heb daar nu ook geen bewijs van.

Om gek van te worden. Ik zit inmiddels te wachten op een reactie op mijn bezwaar (kan namelijk ook nog steeds de berichten in Mijn DUO niet zien). Succes in elk geval.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:10

maar, niet om het een of ander, je kunt ook een digID wachtwoord aanmaken toch?

het hoeft toch niet perse via sms?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:15

Joman schreef:
Hahaha een advocaat? Dan wordt het bedrag ineens een stukje hoger dan kosten waar je nu voor staat ;)

http://www.rvr.org

Omdat de overheid weet dat soms ook de minder rijke burger wel hulp van een advocaat kan gebruiken, mits het financieel belang hoog genoeg is en het niet zelf kan worden opgelost uiteraard. Ga eens bij het juridisch loket langs TS, zij kunnen je helpen en eventueel doorverwijzen naar een advocaat.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:16

Amaris schreef:
maar, niet om het een of ander, je kunt ook een digID wachtwoord aanmaken toch?

het hoeft toch niet perse via sms?

Als je al een sms-code hebt, werkt dat niet meer zomaar. Voor een nieuwe Digid werkt dat wel, maar niet als je account al bestaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:19

Eulogy: dat is ook hopeloos ja. Heb je dit ook voorgelegd aan de Nationale Ombudsman? Die heeft namelijk (met welliswaar heel veel pijn en moeite) namelijk eindelijk de problemen met digid vanuit het buitenland aan de orde kunnen stellen.

Mogelijk kunnen ze bemiddelen en anders kunnen ze het in elk geval gebruiken om te blijven vragen om aandacht bij het gebruik van Digid vanuit het buitenland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:22

Kan inderdaad niet zonder sms-code. Belachelijk natuurlijk, dat je dan ook je telefoonnummer niet kunt wijzigen, vind het behoorlijk kafkaesk allemaal.

Daar had ik eerlijk gezegd nog niet eens aan gedacht, Shadow, maar ik zal inderdaad eens kijken :j Had inderdaad al gezien dat ik niet de enige ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:37

Joman schreef:
bigone schreef:

Zit jij wel op Shadow te mekkeren, maar als ik zo een blik werp op jouw berichten ben jij geen haar beter (al dan niet gezien vanaf de andere partij). Als dit nou 1 geval is waar dit gebeurt kan ik dat enigszins begrijpen. Echter gaat het om duizenden studenten die op deze manier een boete krijgen. Ik ben alles behalve afwachtend wat zulke dingen betreft, maar ik verwachtte toch echt dat ook mijn abonnement automatisch stopgezet werd als ik mijn studiefinanciering op zou zeggen. Als je vervolgens een maand niets anders hoort dan dat het in orde is, maar vervolgens een boete op je deurmat krijgt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:43

Bizzybijtje schreef:
Joman schreef:

Zit jij wel op Shadow te mekkeren, maar als ik zo een blik werp op jouw berichten ben jij geen haar beter (al dan niet gezien vanaf de andere partij). Als dit nou 1 geval is waar dit gebeurt kan ik dat enigszins begrijpen. Echter gaat het om duizenden studenten die op deze manier een boete krijgen. Ik ben alles behalve afwachtend wat zulke dingen betreft, maar ik verwachtte toch echt dat ook mijn abonnement automatisch stopgezet werd als ik mijn studiefinanciering op zou zeggen. Als je vervolgens een maand niets anders hoort dan dat het in orde is, maar vervolgens een boete op je deurmat krijgt...

Als er gestrooid moet worden met woorden als mekkeren dan zijn we snel klaar met de discussie :)
Dat je overigens een dergelijke verwachting hebt, heb je volledig aan jezelf te wijten. Een simpele blik op de website van DUO leert je namelijk dat je zelf je studentenreisproduct moet stopzetten bij een automaat.
https://duo.nl/particulieren/student-hbo-of-universiteit/ov-en-reizen/reisproduct-stopzetten.asp

Overigens zegt de website ook bijzonder duidelijk dat je geen bewijs krijgt van het stopzetten van je reisproduct. Dit kan je na stopzetten wel zien als je inlogt op de website van DUO.
Dat je dus zelf verzuimt in te loggen en te bekijken of het reisproduct daadwerkelijk is stopgezet moeten we voor het gemak maar vergeten?
(behoudens overigens de situatie van buitenlands nummer, en daardoor geen DIGID).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:55

Joman schreef:
Dat je overigens een dergelijke verwachting hebt, heb je volledig aan jezelf te wijten.

'Te wijten' is natuurlijk ook een behoorlijk gekleurde term.

Verder niet mee eens: de technische stand van zaken maken die verwachtingen heel begrijpelijk. Alles kan gekoppeld worden, alles kan op afstand gecontroleerd en uitgevoerd worden, maar alleen dit moet op de meest ingewikkelde manier zelf uitgevoerd worden? Technisch is daar helemaal geen reden voor. Dat mensen daar verbaasd over zijn lijkt me dan ook heel begrijpelijk.

Verder: dat het elke keer weer over zoveel mensen gaat, maakt dat de verwachting bij de mensen overduidelijk anders is. Dan kun je wel vinden dat al die mensen zelf meer tijd en moeite hadden moeten stoppen in het uitzoeken, maar zelf vind ik dat een hele grote aanwijzing dat het systeem niet voldoet. (Als ik als softwarebouwer meerdere keren dezelfde fout of vraag zie, dan is dat duidelijk een plek waar verbeteringen mogelijk zijn.)

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:00

je moet je echt goed inlezen om maar even je ov kaart te stoppen. Ik heb namelijk eind vorig schooljaar gebeld en daar werd duidelijk vermeld dat je ov stop werd gezet zodra je studie stopt.

volledig verkeerd geïnformeerd dus :-(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:02

Als Kassa/Radar een uitzending zou doen zouden ze eigenlijk ook mystery guests moeten laten bellen naar DUO. Eens kijken hoe vaak er nu echt verkeerde voorlichting gegeven wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:05

Vind het eigenlijk ook gek dat dat niet gebeurt. Wat is het nut daarvan?
En waarom zou de boete niet alleen gelden voor mensen die hem na stoppen met studie nog gebruikt hebben? Dat is heel makkelijk te controleren, is een stuk eerlijker en voorkomt dit soort problemen.

Het hele systeem zit gewoon niet lekker in elkaar, dat blijkt toch wel als zoveel mensen er problemen mee hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:08

Mjelle_G schreef:
je moet je echt goed inlezen om maar even je ov kaart te stoppen. Ik heb namelijk eind vorig schooljaar gebeld en daar werd duidelijk vermeld dat je ov stop werd gezet zodra je studie stopt.

volledig verkeerd geïnformeerd dus :-(

Dit dus. Ook tegen mij werd gezegd dat het stopgezet werd. :)

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:13

DUO.... breek mij de bek niet open.

Meer dan 10 jaar terug is er een fout gemaakt bij ons. Een van de kinderen zou niet studeren dus ook geen recht hebben op geld. Of we dat direct wel terug wilden betalen, terwijl hij toch echt op school zat. Dus niet betaald en dat gezegd, uiteindelijk naar deurwaarderskantoren etc. toen ze hun fout erkenden!
Dus ze zeggen zelf dat het inderdaad hun fout was, maar! Wij mogen nog wel even de deurwaarderskosten betalen...

:r

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:04

Joman schreef:
bigone schreef:

Kijk, daar heb je een duidelijk bewijs van een gemaakte fout, hier kan een advocaat ook wat mee.

Hahaha een advocaat? Dan wordt het bedrag ineens een stukje hoger dan kosten waar je nu voor staat ;)

als je wint wordt alles kwijtgescholden.. maar ja ik zou t niet aandurven met duo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:06

Advocaatkosten worden niet kwijtgescholden.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:25

Indien je bezwaar of beroep gegrond wordt verklaard kan er een proceskostenvergoeding worden opgelegd, afhankelijk van de wijze waarop je wordt bijgestaan door een advocaat (betaald per uur of op basis van een toevoeging) kan dit de kosten volledig dekken. De kosten voor je rechtsbijstandsverlener worden dus niet kwijtgescholden maar kunnen wel (gedeeltelijk) door de wederpartij vergoed moeten worden.

Nogmaals TS: ik adviseer je even langs het JL te gaan. Het bedrag waar het om gaat is in beginsel hoog genoeg om een toevoeging te kunnen krijgen. Vanaf hier is het niet te beoordelen of je verhaal kans van slagen heeft. Het JL of eventueel een advocaat kan je helpen bij het zoeken naar de benodigde gegevens. wellicht beschik je nu wel over de juiste informatie maar weet je zelf nog niet dat je het hebt. Een gesprek bij het JL of met een advocaat kan dan heel verhelderen werken.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:57

Een groot misverstand die ik hier ook heel veel terug zie in het topic is de aanname dat een OVchipkaart en een studentenreisproduct hetzelfde zijn. Wellicht voor mensen in de toekomst:

Stop je - om wat voor reden dan ook - met studeren en vervalt je recht op studiefinanciering, daarmee vervalt ook automatisch je studentenreisproduct. Je hoeft dus niet aan DUO los door te geven dat je ook niet meer van je reisrecht gebruik wil maken. Zelfde verhaal als je je reisrecht hebt 'opgemaakt'. Dit is wat medewerkers doorgaans vertellen en vaak wordt er niet verder geluisterd/gelezen dan deze informatie, echter:

Je studentenreisproduct is een abonnement wat je laad op je OV chipkaart. Op het moment dat je doorgeeft dat je bijv klaar bent met studeren, stop je reisabonnement automatisch. Je moet je abbo alleen wel, zelf, van je OV kaart halen. Je OV kaart kun je immers ook na je studie gewoon gebruiken om te reizen. Overigen horen de medewerkers van DUO je hier wel op te wijzen.

De boetes die hier voorbij komen (194 oid per maand) krijg je niet van DUO maar van het OV chipkaart bedrijf, dat is ook meteen de reden waarom je daar vrij snel betaalverzoeken/verdere stappen voor krijgt, terwijl DUO daar een stuk toleranter mee is (ook qua betalingsregelingen). Deze boete krijg je niet omdat je niet zou hebben doorgegeven dat je bent gestopt met studeren, je krijgt deze boete ook niet omdat je stiekem zou reizen met je kaart. Je krijgt deze boete omdat je onrechtmatig een niet geldig abonnement op je kaart hebt staan.

Als je dus wil dat deze wijze veranderd, zul je het OV chipbedrijf (ook) moeten aanschrijven. Daar bereik je wellicht wat mee. Ik zelf zou bijvoorbeeld graag een bewijs zien als ik mijn abbo eraf haal, dan heb je iets in handen mocht het volgens het OV bedrijf mis zijn gegaan, als is het maar een bonnetje.

Ik wil niet met flauwe dingen aankomen als een wijze les, maar toch, het is nu gebeurd en doe er je voordeel mee. :(:) Ik loop dit soort dingen gewoon 3 dubbel na, het gaat immers om mijn eigen financieeen en daar wil ik secuur mee om gaan. Dus ook na het uitschrijven van iets bij DUO nog een paar keer inloggen om te kijken hoe het ervoor staat, printjes maken voor je administratie etc. Er worden helaas eenmaal fouten gemaakt, voorkomen is beter dan genezen. Heb je voor de rest van je leven profijt van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:05

Ik heb de boete toch echt van DUO zelf gekregen. Het werd ook ingehouden op de studiefinanciering die ik erna weer kreeg. Nu is mij ook duidelijk dat je het zelf van je OV-chipkaart moet houden, maar het wordt echt heel onduidelijk aangegeven bij het opzeggen van je stufi. Anders zouden er immers niet zoveel misverstanden zijn.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:15

Bizzybijtje schreef:
Ik heb de boete toch echt van DUO zelf gekregen. Het werd ook ingehouden op de studiefinanciering die ik erna weer kreeg. Nu is mij ook duidelijk dat je het zelf van je OV-chipkaart moet houden, maar het wordt echt heel onduidelijk aangegeven bij het opzeggen van je stufi. Anders zouden er immers niet zoveel misverstanden zijn.

https://duo.nl/particulieren/terugbetal ... schuld.asp

Citaat:
Niet optellen bij studieschuld
DUO int een ov-schuld namens de vervoersbedrijven. Uw ov-schuld kan daarom niet bij uw reguliere studieschuld worden opgeteld. U moet direct beginnen met betalen.

Vervoersbedrijf legt de boete op, DUO regelt alleen de kennisgeving/betalingsregelingen.

Ze kunnen het inderdaad inhouden op je lopende stufi, als je maar direct begint met 'betalen'. Wat betreft het niet duidelijk vermelden, er kwam hier al een hele duidelijke link van de site van DUO voorbij. Toen ik na mijn vorige studie de boel moest stoppen had ik dat echt binnen 2 minuten gevonden.. :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:33

Bubsj schreef:
Je hoeft dus niet aan DUO los door te geven dat je ook niet meer van je reisrecht gebruik wil maken. Zelfde verhaal als je je reisrecht hebt 'opgemaakt'. Dit is wat medewerkers doorgaans vertellen en vaak wordt er niet verder geluisterd/gelezen dan deze informatie, echter:

Dit vind ik een schoolvoorbeeld van slechte communicatie. Daarbij wordt totaal niet uitgegaan bij de informatie die voor de ontvanger van belang is (namelijk: je moet je abo van de kaart halen) en wordt informatie gedeeld die totaal irrelevant is (het opzeggen van het reisrecht zelf.)

En je geeft aan dat je het makkelijk hebt gevonden, maar uiteindelijk zijn mensen gewend om menselijke, mondelinge uitleg zwaarder te wegen dan een uitleg op internet. Als zij het rechtstreeks vragen aan de helpdesk van DUO, wordt die informatie als leidend genomen. Als DUO vervolgens behoorlijk relevante zaken weglaat (vrij vaak) is dat een probleem dat DUO is aan te rekenen. Zij weten immers, of kunnen weten, dat het een probleem is.

Citaat:
Je krijgt deze boete omdat je onrechtmatig een niet geldig abonnement op je kaart hebt staan.

Dat blijft een boete die juist bij de ov-chip niet meer nodig zou zijn, en zeker niet in die mate. Met het simpelweg aanwezig zijn van een abo waar je geen recht op hebt maar waar je ook geen gebruik van maakt, wordt er immers niemand geschaad en is 194 euro per maand vrij uitzinnig.

Zoals gezegd: dat was logisch in de tijd van de papieren kaart, toen je er oncontroleerbaar misbruik van kon maken en het dus behoorlijk aantrekkelijk was om die kaart te houden om nog een tijd mee naar je werk te reizen. Daarmee werden de ov-bedrijven ook daadwerkelijk flink benadeeld, en dus is compensatie daarvoor ook logisch.

Maar inmiddels is dat niet meer aan de orde omdat het gebruik is te tracken. Daarmee vervalt de onderbouwing van de boete en is het meer pesten dan iets anders. (Zolang het niet mogelijk is om het abo gecentraliseerd automatisch te laten vervallen lijkt het me wel prima om administratiekosten te heffen, maar er is geen reisschade meer die vergoed hoeft te worden aan de ov-bedrijven, en is het nu dus vooral een 'krijg gratis geld' voor DUO of de vervoersbedrijven of allebei, en dat is nergens voor nodig.)

Citaat:
Ik zelf zou bijvoorbeeld graag een bewijs zien als ik mijn abbo eraf haal, dan heb je iets in handen mocht het volgens het OV bedrijf mis zijn gegaan, als is het maar een bonnetje.

Dat lijkt me op zich ook geen gek idee :) Ik weet eigenlijk niet of dat niet kan? Volgens mij kan het oplaadapparaat ook bonnetjes printen. Maar het lost de overige problemen rond de boete niet op.