Moeilijk oppaskindje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:06

Ik ben het met Maartje eens. Het feit dat het kind uit bed komt omdat het het ziet als een spelletje maakt het dat de methode goed werkt. Wanneer een kind van streek is, huilt etc. dan zou dit ook niet helpen, het zou juist alleen maar meer van streek raken. ;)

In bovenstaand geval en in dat van TS is het gewoon het niet wíllen gaan slapen, het zien als een spelletje om er maar steeds uit te blijven komen etc. Dan is bovenstaande methode prima. :)

Verder zou ik het gewoon met de ouders overleggen en proberen te vinden waar het probleem ligt. Heel vaak is het snel opgelost door het er met de ouders over te hebben. Wanneer ik oppas en ik merk bepaalde dingen op, dan weten die ouders het al vaak dat hun kind in een bepaalde fase zit. Bijvoorbeeld in de uitprobeerfase. ;)

StalNollie

Re: Moeilijk oppaskindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:22

Ik ga hier geen discussie over maken maar het is niet mijn manier van opvoeden. En zou hier onacceptabel zijn. Overigens heb ik het idee dat jullie nog geen kids hebben dus dan is het lastig over hoe je zou opvoeden. :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:23

Ik heb inderdaad geen kinderen nee maar heb toch de nodige tijd als au-pair gewerkt en ook verder de nodige ervaring met kinderen. Maar zelfs dan betekend dus niet dat ik geen mening kan hebben?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:31

Mening mag altijd.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:38

Maartje1990 schreef:
Dus je oppas mag het kind niet terug in bed leggen als het eruit komt? :+ ja, het terug in bed leggen van een kind lijkt mij echt een verschrikkelijk iets dat een oppas kan doen, hou durven ze :+

Terug in bed leggen mag, negeren absoluut niet. Dat is gewoon niet de manier waarop wij met ons kind om gaan.

Overigens dacht ik net als de meesten van jullie toen ik nog met kinderen werkte en ze zelf niet had. Maar er zijn inmiddels genoeg onderzoeken en bewijzen dat deze manier van met kinderen omgaan op de lange termijn voor veel schade zorgt.

Ik zou het echt niet op prijs stellen als mijn oppas om advies zou vragen aan anderen dan aan mij of mijn man.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:59

Anoeska27 schreef:
Maartje1990 schreef:
Dus je oppas mag het kind niet terug in bed leggen als het eruit komt? :+ ja, het terug in bed leggen van een kind lijkt mij echt een verschrikkelijk iets dat een oppas kan doen, hou durven ze :+

Terug in bed leggen mag, negeren absoluut niet. Dat is gewoon niet de manier waarop wij met ons kind om gaan.

Overigens dacht ik net als de meesten van jullie toen ik nog met kinderen werkte en ze zelf niet had. Maar er zijn inmiddels genoeg onderzoeken en bewijzen dat deze manier van met kinderen omgaan op de lange termijn voor veel schade zorgt.

Ik zou het echt niet op prijs stellen als mijn oppas om advies zou vragen aan anderen dan aan mij of mijn man.

Er zijn ook onderzoeken die het tegendeel daarvan bewijzen. Ja, er zijn meerdere wegen naar rome. Maar omdat er meerdere manieren zijn maakt een andere nog niet slecht.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:06

Maartje1990 schreef:
Er zijn ook onderzoeken die het tegendeel daarvan bewijzen. Ja, er zijn meerdere wegen naar rome. Maar omdat er meerdere manieren zijn maakt een andere nog niet slecht.

Dat is jouw mening, ik wil niet dat er op een manier die ik als schadelijk zie met mijn kind omgegaan wordt. Wat een ander met zijn kind doet moet ie helemaal zelf weten. En ik mis in dit verhaal echt het overleg met de ouders.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:23

Onderzoeken die het tegendeel bewijzen heb je bron eventueel via pb?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:39

StalNollie schreef:
Ik ga hier geen discussie over maken maar het is niet mijn manier van opvoeden. En zou hier onacceptabel zijn. Overigens heb ik het idee dat jullie nog geen kids hebben dus dan is het lastig over hoe je zou opvoeden. :o

Wat heeft de t's nou aan dit geneuzel... Welles nietes en bronnen van wetenschappelijke onderzoeken aslof je die helemaal gaat doorspitten...

En alsof je geen recht van spreken hebt als je zelf geen kinderen hebt gebaard....

Geen enkele manier werkt bij elk kind, de ene behandel ik anders dan de andere omdat ze anders reageren.

Vaak werkt een kind het beetje hetzelfde als een dier, een beloningssysteem en iets van de beloning weghalen als het kind (na waarschuwing) niet luistert.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:49

StalNollie schreef:
Onderzoeken die het tegendeel bewijzen heb je bron eventueel via pb?

google is your friend :+ En nee, het is niet omdat ik ze zelf niet stuur dat ze er dus niet zijn, maar omdat ik momenteel geen tijd en zin heb ze te zoeken. Maar er zijn iig hele verschillende meningen over opvoeden. De 1 zegt belonen de ander zegt grenzen geven. Dat is tussen mensen die er voor gestudeerd hebben, dat is tussen ouders en iedereen moet uiteindelijk doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:18

Klopt de ouders inderdaad

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:28

Het is in dat geval wel wat anders, hoe ouders of tantes die erg bekend zijn met de kinderen met zoiets omgaan, of als oppas die out of the blue het gezin overneemt. In dat laatste geval kunnen kinderen je zonder schaamte uitproberen, zonder enige grens. Dan helpt streng optreden niet altijd, en als je dat merkt kun je beter voor een positieve aanpak kiezen, waarna je ook een band opbouwt.

Een ouder kent zijn kind, kind heeft respect en liefde voor zn ouders, en daarmee weet je hoe je met uitprobeergedrag om moet gaan. Vaak is een blik dan al genoeg, je brengt zoveel tijd met de kinderen door dat je weet in welke situaties je streng moet zijn, waarin geen discussie mogelijk is, en dan heeft een kind dat maar te accepteren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:37

Fred kroket overigens wel of geen kinderen zit wel degelijk verschil in. Ik heb laatst mijn excuses aangeboden aan me neef omdat ik weleens opmerkingen maakte naar hun opvoeding maar nu ik zelf moeder ben snap ik pas wat hun meemaken en hun denk wijze daarin. ( ging om samen slapen moeilijk slapen ) . Dus ja dit heeft zeker invloed en je moet dus oppassen wat je zegt je kan mensen kwetsen hiermee.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:38

Ik vind het sowieso nogal gewaagd om TS allemaal adviezen te gaan geven met verschillende aanpakken zonder dat je weet hoe de ouders er over denken..

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:39

Ik heb niet alles gelezen dus reageer op de openingspost.

Ik pas inmiddels ook al een aantal jaren op en heb ook al even werk ervaring met (moeilijke) kinderen.

Ik zou proberen om het meisje wat moeite heeft met naar bed gaan apart nemen en 1 op 1 wat aandacht te geven voor het slapen gaan. Wil ze haar tanden niet poetsen tegelijk met de rest? Probeer dan eerst de rest naar bed te brengen en probeer het dan nogmaals rustig met haar. Probeer er iig geen big deal van te maken en laat het maar gaan als het echt niet lukt. Het is vaak al spannend dat de oppas er uberhaupt is!

Wat bij mijn oppas kinderen altijd goed werkte.. (Vonden het vooral moeilijk om te blijven liggen en te gaan slapen) was om te zeggen dat zodra zij alle drie netjes sliepen, papa en mama weer thuis kwamen, dat ik dat met hun had afgesproken. Inmiddels zijn ze wat ouder en werkt dat truukje niet meer maar met 7 jaar kan het misschien nog lukken! :D

Probeer het oppassen leuk en gezellig te houden, je bent zelf 13 jaar en het zijn maar een paar uurtjes. Bespreek de dingen waar je tegen aan loopt of die niet lukken. Dit kunnen de ouders dan ook zelf oppakken met de kinderen.

Veel succes en plezier met oppassen! :)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:12

Froukje1993 schreef:
Ik vind het sowieso nogal gewaagd om TS allemaal adviezen te gaan geven met verschillende aanpakken zonder dat je weet hoe de ouders er over denken..

Dit dus....ik zou totaal niet blij zijn als de oppas wel op internet van alles vraagt maar mij als ouder negeerd.
TS bespreek eerst met de ouders en ga niet van alles proberen.
Dadelijk doe je iets wat lijnrecht tegen hun opvoeding staat en ben je misschien je baantje kwijt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:39

Ben ik t ook mee eens.

Uitproberen of niet,elke ouder heb hun eigen aanpak. Ik zou het ook zeker niet waarderen als mijn oppas op internet dingen vraagt over mijn kinderen maar met mij niks overlegt. Als er iets niet lukt dan hoor ik dat graag zelf en kijken we naar een oplossing. Maar als ouder ken je tenslotte je kinderen het best en weett je wat welwel en niet werkt.