Stoppen met werken vanwege kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:58

Ik ben mams van 4 kids en ook gestopt met werken. Heb geen opleidingverder dus een iets ander verhaal.. maar goed ik kom niet aan de bak meer. Geeft verder niet ik heb er vrede mee. Maar ik moest wel even reageren. TS, is het misschien een optie om een aupair te nemen? Die komt in huis, werkt op de dagen dat jij werkt en doet tevens wat huishoudelijke taakjes. Zo gaat alles lekker door zoals jij het kan volhouden en een griet uit bv de Filipijnen krijgt een wereldkans om een leven en een toekomst op te bouwen. Uiteraard is het ook niet allemaal rozegeur en maneschijn, maar heb je daar wel eens over nagedacht? Misschien een optie.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:59

Ik zou zeggen probeer het een jaartje uit.
Na een jaar kun je altijd nog een andere keuze maken.
Maar voor mij is 500 euro een hoop geld en een reden om wel te blijven werken!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:00

Daantj__ schreef:
Edit paarden bij je moeder betekent wel het huis uit maar weinig sociale contacten

Uiteindelijk zijn collega's ook maar collega's. Mensen waar je echt iets mee hebt blijf je toch wel zien. Na 2 jaar heb ik met 2 collega's nog veel contact.

Ik ben gaan babyzwemmen, ben actiever geworden binnen de wijkvereniging, spreek af met vriendinnen die ook kindjes hebben op de dag dat zij vrij zijn. Nu geef ik computerles op school aan de kleuters en ik zit in de oudervereniging. Mijn sociale contacten zijn juist veel meer geworden.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 20-01-15 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:00

Ik krijg hier wel een beetje kromme tenen van, jij krijgt dus kinderen, jij betaald de opvang, jij houdt maar € 500,- over, jij bent dus thuis en je man ziet ze alleen slapend???
Kwestie van keuzes toch....
Er wordt ons altijd geleerd, als je iets echt wil, kun je het ook maar blijkbaar wil jij het alleen. Je man gaat gewoon op de oude voet door.

Ik ben door blijven werken, weliswaar parttime maar ben wel aan de bak gebleven. Man is ook parttime gaan werken en samen met de kinderopvang en oma/opa (de BSO later vonden ze echt niks, oma bakte verse broodjes) hebben we het prima gered. Ik heb niet het idee dat ze er minder van zijn geworden. Ik hoop juist dat ik mijn kinderen het goede voorbeeld heb gegeven om toch vooral voor jezelf te kunnen zorgen.

De mindere inkomsten door de opvang zag ik als investering voor later.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:04

Ik zie het genoeg. Vader en moeder die allebei werken en het kind word bij wijze van spreke door oma opgevoed. Dat je de vorige keer wel werk gehad hebt geeft geen garantie voor de volgende keer. Ze zeggen niet voor niks in het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:04

Sommigen zien het hier wel heel zwart wit..mijn zoontje heeft het eerste jaar ontzettend veel gehuild/ ziekenhuisopnames en..wat ben ik blij dat ik er voor hem kon zijn!.eerlijk? Ik weet niet of ik zo.n leuke collega was geweest.. mijn zoontje sliep nooit.. nog steeds komt hij iedere nacht 3 x.. chronisch slaap tekort:)..
En ja ik had er ook heel graag wel eens uit gewild, maar al had ik het gewild ik kan geen krijsende baby bij een ander om de deur drukken..Hij is tot hij voor zichzelf kan zorgen mijn verantwoordelijkheid! Door de situatie ben ik gaan kijken naar andere mogelijkheden waarin ik kan ontwikkelen, maar waar ik ook de stabiele factor in de huissituatie kan zijn..

Uiteraard is dat ook afhankelijk van je man, maar mijn man werkt veel, en verdeeld door dag nacht en weekenddiensten, maar heeft doordat ik "thuis" ben ook de ruimte om 2 paarden te trainen en uit te brengen.

Ik heb zo mijn bezigheden ook,zo regel ik alles voor een kleine privestal, zit ik in commissies voor de rijvereniging, ben ik consulente voor wasbare luiers, en ben ik bezig met het opzetten/ ontwikkelen van een mamacafe binnen de gemeente.

Je leven houd niet op als je thuis bent voor je kinderen, ik blijf wel netwerken en ontwikkelen, maar mijn kind en rust in het gezin staat voorlopig met stip op 1!

TS: kies met je hart

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:05

Delphi schreef:
Daantj__ schreef:
Edit paarden bij je moeder betekent wel het huis uit maar weinig sociale contacten

Uiteindelijk zijn collega's ook maar collega's. Mensen waar je echt iets mee hebt blijf j0

Ook mensen die je niet heel dierbaar en nabij zijn (zoals dus je collega's) zorgen voor sociale contacten, voor leermomenten, voor nieuwe meningen en visies, voor lol etc etc.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:10

Weet je, het gaat me ook geen moer aan hoe je het financieel regelt, als je het maar regelt!

Als ik zo jouw situatie zie, man met familiebedrijf, waarschijnlijk wonen op het erf, zie ik het somber in mocht je op straat komen te staan. Geen huis, geen werk en geen inkomen en zie maar eens iets van het vermogen van je man zien te krijgen, dat zit in ene allemaal in het bedrijf en je krijgt geen cent.

Mijn waarschuwing is dus eigenlijk, zorg goed voor jezelf zeker nu alles nog perfect gaat. Mocht het goed blijven gaan hebben jullie een mooie spaarpot voor later.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:10

Goof schreef:
Ook mensen die je niet heel dierbaar en nabij zijn (zoals dus je collega's) zorgen voor sociale contacten, voor leermomenten, voor nieuwe meningen en visies, voor lol etc etc.

Ik heb mijn post nog ge-edit pc deed raar. Ik ben het deels met je eens. Maar mijn ervaring is, dat je collega's uiteindelijk maar een heel klein deel zijn van je sociale contacten.

Margee schreef:
Ik krijg hier wel een beetje kromme tenen van, jij krijgt dus kinderen, jij betaald de opvang, jij houdt maar € 500,- over, jij bent dus thuis en je man ziet ze alleen slapend???
Kwestie van keuzes toch....

Met een eigen bedrijf ligt dat vaak een stuk moeilijker zoals TS al aangaf. Ik zit zelf ook in die situatie en minder werken zou hier absoluut geen optie zijn voor mijn man.
Maar wel of geen kinderen .... met een eigen/familie bedrijf is het gewoon een way of life. Als partner moet je daar ook voor kiezen.
Nu hebben wij een bedrijf aan huis dus ziet mijn man de kinderen veel. Ik sta er uiteindelijk relatief veel alleen voor, maar dat was ook al zo toen wij nog geen kinderen hadden. daar heb ik destijds al voor gekozen en dat zal bij TS vast ook zo zijn.

ingvdh schreef:
Weet je, het gaat me ook geen moer aan hoe je het financieel regelt, als je het maar regelt!

Als ik zo jouw situatie zie, man met familiebedrijf, waarschijnlijk wonen op het erf, zie ik het somber in mocht je op straat komen te staan. Geen huis, geen werk en geen inkomen en zie maar eens iets van het vermogen van je man zien te krijgen, dat zit in ene allemaal in het bedrijf en je krijgt geen cent.

Mijn waarschuwing is dus eigenlijk, zorg goed voor jezelf zeker nu alles nog perfect gaat. Mocht het goed blijven gaan hebben jullie een mooie spaarpot voor later.

In ons geval wordt dit bedrag om die redenen steeds op mijn rekening gezet. Inderdaad is dat iets dat je zeer goed moet bekijken. Wij hebben dit samen met de boekhouder en notaris gedaan.
Met 1 inkomen is het risico wat hoger inderdaad. Voor ons persoonlijk ligt dit weer anders, wij hebben meerdere zekerheden waardoor dit risico zeer minimaal is.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 20-01-15 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Santos_05
Fotograaf

Re: Stoppen met werken vanwege kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:33

Wil je weer aan het werk als de kinderen naar school gaan? Van 2 kinderen uitgaande, ben je ongeveer 6 jaar bij huis... en dan? Denk je dat je dan weer werk van hetzelfde niveau kan vinden?

6 jaar van je leven investeer je in je toekomst als je zelf het idee hebt dat je er niets aan over houdt. (tenzij je jezelf afhankelijk wilt maken van je partner, zoals hierboven ook al genoemd is, maar als afgestudeerde universitaire kan ik me dat niet voorstellen, hoe lief leuk het allemaal ook is)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:38

Ik dacht dat ik weer zou willen werken, maar ik wil alleen maar tijd doorbrengen met m'n kindje. Ik zou dus gewoon stoppen, al helemaal omdat het dan geen klap oplevert en anderen je kindje de helft van de week opvoeden. Mijn hart zou breken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:43

Omdat iedereen daar dus zo anders in staat ben je zelf uiteindelijk de enige die het kan bepalen.
Maar kruip niet per ongeluk in een slachtoffer rol.
Je hoort ook soms gefrustreerd moeders roepen: 'ik ben voor jullie thuis gebleven'. Of nog erger: 'ik ben voor jouw kinderen thuis gebleven' (na een scheiding).
Dat lijkt me niet de bedoeling. Je moet er wel je eigen voldoening uithalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:49

Mijn nicht is dierenarts en werkt 100% voor de opvang, echter heeft zij gekozen wel te blijven werken om haar opleiding en toekomst in het vak niet te vergooien.. Ook als ze zou stoppen met werken, zou ze waarschijnlijk heel moeilijk in de toekomst weer aan het werk komen. Ik geef haar dus groot gelijk, zie het als een investering in de toekomst. Als ze 4 zijn gaan ze naar school en heb je veel minder opvang nodig en houd je dus ook meer over..

Ik zou echt gek worden om volledig thuis te blijven en alleen nog maar kinderpraat om je heen te horen :n

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:51

Wat als jullie relatie op de klippen loopt en jij geen werk hebt? Imo is het een streven om als vrouw financieel onafhankelijk te blijven, kan je veel ellende besparen. (Spreek uit ervaring als kind van gescheiden ouders)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 18:51

Delphi: wij zitten ongeveer in dezelfde situatie. Mijn man heeft ook een agrarisch bedrijf (=tuinder).
Ik zie hem nu ook weinig.
En een dergelijk bedrif is idd een way of life.
Wij weten beide ook niet anders. Onze beide vaders hebben altijd zoveel gewerkt en beide zijn we niets tekort gekomen.

Wel vind ik het schokkend dat zoveel mensen zonder enige know how conclusies trekken over onze financiële regelingen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 18:59

Sociaal isolement ben ik biet bang voor. Wij hebben een druk sociaal netwerk en mijn contact met collega's is erg neutraal. Iedereen doet poeslief maar ik blijf de vrouw can een aandeelhouder dus wordt altijd wat op afstand gehouden.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:01

Tja, volgens mij heb je allang een keuze gemaakt en wil je gewoon horen dat je niet on-geëmancipeerd bent als je nu gaat stoppen met werken. Nou dan kan je gerust zijn: daar gaan al deze reacties niet over. Het gaat over financiële zekerheid, wat de inbreng van jouw man is, wat voor voldoening jij uit je werk haalt, of je later misschien wel weer aan het werk wilt en wat er dan mogelijk is in jouw vakgebied.

Het komt op mij over alsof je je keuze al hebt gemaakt en gewoon bevestiging wilt. Maar het kan zijn dat ik het helemaal mis heb!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:04

_lautje_ schreef:
Berekening klopt echt ;) hou nog geen 500 over. Zou voor drie dagen opvang bij ons 980€ kwijt zijn per maand. Krijg 180,- opvang terug. Dus zou een 470 over houden.

Mijn man kan beslist niet minder werken. Hij heeft een heel groot familiebedrijf en rijdt continu van en naar de locaties bij ons in de buurt naar de locaties elders in er land. Een dergelijk bedrijf vereist dat hij er 6dagen in de week is van 07:00 tot 19;00 en in de avond vaak nog vergaderingen.

Waarom wil zo iemand kinderen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:05

Volgens mij heb je je keuze inderdaad al gemaakt ;)
Maar je hoeft natuurlijk niet direct overhaast ontslag te nemen. Wordt eerst maar eens zwanger en dan kun je na je zwangerschaps verlof altijd nog je baan opzeggen toch?
Ik wist namelijk direct al dat ik weer wilde werken. Was zelfs jaloers op mijn man dat hij 'mocht' werken.
Als je je eerder voelt zoals pharmicola dan is het ook duidelijk lijkt mij.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:18

_lautje_ schreef:
Mijn man en ik hebben een grote kinderwens. Nu alles wat concreter wordt komen ook zaken als kinderopvang, taakverdeling, etc ter sprake.

Nu zit het zo:
Ik ben afgestudeerd aan de universiteit, werk 24uur als jurist en rij zeer fanatiek paard.
Mijn man heeft een eigen bedrijf en werkt praktisch 24/7.

Mocht er een baby komen zou deze drie dagen naar de opvang moeten. Oma's die oppassen willen we niet. Ene is onpraktisch wegens reistijd. Andere heeft altijd aangegeven niet vast te willen oppassen.
Daarnaast is mijn man van mening het is ons kind, dus ons 'probleem'.

Nu komt de kwestie. 3/4 van mijn salaris zou naar de opvang gaan. Ik zou 24uur werken voor nog geen 500€ per maand.
Nu zullen de meeste zeggen 'mmar je krijgt toch toeslag?'
Die krijgen wij dus nauwelijks.

Ik zou letterlijk werken voor de opvang en betalen van m'n eigen zorgverzekering/mobiel.

Ik overweeg dus om dan te stoppen met werken.
Maar als ik dat noem zegt men wat zonde, niet goed, je komt nooit meer aan de bak, etc.

Zijn er meer dames die in deze situatie zitten/zate ln en wat was jullie overweging om wel of niet te stoppen met werken.

Hnmmmm - Jullie hebben toch SAMEN kinderen en dan zijn de kosten toch ook voor jullie SAMEN?

Ik heb ook altijd 24 uur gewerkt - 3 dagen per week - en man fulltime. Kinderen gingen gewoon naar kdv en bso. En de kosten gingen van de "grote hoop" net als alle andere kosten. Stoppen met werken heb ik echt nooit overwogen, ben been leuke moeder als ik de hele dag thuis moet zitten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:24

Wij hebben het verdeerd, manlief en ik werken beide 4 dagen. Dat gaat prima. Ik had het ook niet willen missen qua professionele ontwikkeling en intellectuele ontwikkeling.
Maar als mijn man die mogelijkheid niet had zou het wel knap ingewikkeld worden. Kun jij niet in de advieshoek als zzp-er wat gaan doen? Dan kun je zelf je tijden indelen, wellicht beste van twee werelden.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 19:30

sflj schreef:
_lautje_ schreef:
Berekening klopt echt ;) hou nog geen 500 over. Zou voor drie dagen opvang bij ons 980€ kwijt zijn per maand. Krijg 180,- opvang terug. Dus zou een 470 over houden.

Mijn man kan beslist niet minder werken. Hij heeft een heel groot familiebedrijf en rijdt continu van en naar de locaties bij ons in de buurt naar de locaties elders in er land. Een dergelijk bedrijf vereist dat hij er 6dagen in de week is van 07:00 tot 19;00 en in de avond vaak nog vergaderingen.

Waarom wil zo iemand kinderen?

Omdat mijn man gek ik van kinderen. Dat hij veel werkt sluit een gezin niet uit. Daarnaast denk ik dat mijn man een geweldige vader is.

Wij wonen op een van de locaties, hij luncht altijd thuis, dus het is zeker niet dat hij kinderen nooit zal zien.

Alleen wanneer je een dergelijk bedrijf hebt heb je ook grote verantwoordelijkheden. En het is niet zo simpel van neem dan goed personeel. Dat is er, maar jij bent wel eindverantwoordelijk en personeel moet ook aangestuurd en gecontroleerd worden. En uiteindelijk heb jij als baad zelf net wat meer de behoefte alles perfect te hebbrn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:37

Laautje, waarom verdedig je alles zo? Jij kent je situatie en het is jouw leven.. Volgens mij heb je je keuze al gemaakt :j

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:38

Niet stoppen met werken is mijn advies. Je investeert in de toekomst. Zodra kinderen op school zitten, worden de kosten al weer anders.
Je bent hoog opgeleid en geloof me, er zijn maar heeeeel weinig moeders in de wieg gelegd om de hele week thuis te zijn en voor de kinderen te zorgen. Je werk levert niet alleen salaris op. Even een paar dagen niet in de eerste plaats moeder zijn, zorgt er voor dat de dagen dat je thuis bent, je optimaal kan functioneren.
18 jaar geleden heb ik strijd moeten leveren, want mijn man destijds bedacht dat hij van mij kon verwachten dat ik wel thuis bleef toen er kinderen kwamen. Normaal gesproken ben ik een meegaand type, maar daar heb ik mijn poot stijf gehouden. Ik vond dat vooruitzicht vreselijk. Mijn twee kinderen zijn altijd liefdevol opgevangen, eerst werkte ik twee, later weer drie dagen. En vooral als ze klein zijn, kom je op een bepaalde manier ook tot rust op je werk. Dus lekker blijven werken en de kosten voor lief nemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:41

Als dat voor jullie in orde is dan is het goed toch?
Voor mij werkt dat niet. Voor mij was het beide inleveren of geen kinderen. Dat betekend dat wij beide redelijk hebben moeten inboeten in ambitie (ipv 1 meer dan de ander) Maar dat betekent niet dat iedereen dat perse zo wil.