HBO Minor opties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:13

Ik heb nu nog een keer op Kiesopmaat gekeken, zie nu een minor over 'Passend onderwijs, begrijpen van het kind', lijkt me wel super interessant omdat ik er nu op stage ook mee te maken heb, maar weet nog niet of ik later in het onderwijs wil werken, dus weet niet of het dan nuttig is om zo'n minor te volgen xD Aan de ene kant denk ik van wel, omdat het je kennis uitbreidt en meer mogelijkheden geeft later (breder inzetbaar) maar toch twijfel ik :P

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 18:30

Ik kom ook even binnengevallen! Wat leuk zoveel soortgelijke studies!

Ik doe de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de Avans in 's-Hertogenbosch en heb me net ingeschreven voor de minor 'Leidinggeven aan professionals in zorg en welzijn' aan de HAN! *\o/* Die minor zal het laatste half jaar zijn van mijn studie, aangezien ik nu bezig ben met afstuderen!
Dezelfde minor zag ik hier ook voorbij komen, nog meer mensen definitief voor deze minor gevallen? :D

xRoosss

Re: HBO Minor opties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 23:57

Dat is grappig, die minor stond ook op mijn lijstje Joyce :D ga hem alleen niet volgen. Heb me bedacht dat ik toch niet op kamers wil. Dus ga nu op m'n eigen hogeschool Nieuw Leiderschap of P&O voor leidinggevenden doen :)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:18

De inschrijvingen zijn nu geopend, en ik weet nog steeds niet welke minor ik wil doen...

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:05

xRoosss schreef:
Dat is grappig, die minor stond ook op mijn lijstje Joyce :D ga hem alleen niet volgen. Heb me bedacht dat ik toch niet op kamers wil. Dus ga nu op m'n eigen hogeschool Nieuw Leiderschap of P&O voor leidinggevenden doen :)

Jaaa toevallig dat ik het bij jou voorbij zag komen! :D
Zag dat je ook naar een bijeenkomst zou gaan? Hoe kwam de minor daar over? Moet zeggen dat ik 'm enkel op m'n ambities en omschrijving van de minor heb gekozen. Heb me verder weinig verdiept, enkel naar voorlichtingen geweest van de minors van Avans, maar die vond ik niks. En hiervan altijd geroepen dat ik dat wou gaan doen met mijn opleiding en sluit perfect aan *D

En P&O komt ook aardig in de richting lijkt me! Leuk! Waar zit jouw hogeschool?

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 13:47

Ben naar de minormarkt op de HAN geweest en heb de voorlichting bijgewoond. De leraar is cabaretier en die was een beetje vreemd.. :') en hij maakte van de voorlichting 1 grote voorstelling waardoor ik niet veel wijzer ben geworden van het lesprogramma :')

Ze konden mij geen duidelijk geven over het schoolrooster wat ik wel graag wou weten. Omdat ik bij bv. 2/3 lesdagen niet perse op kamers zou hoeven maar dan had ik gewoon kunnen reizen. Maar door de onzekerheid heb ik toch van de minor afgezien. En buiten de minor om vind ik de HAN een vreselijk smerige school, volgensmij worden daar de wc nooit schoon gemaakt. Heel veel zaten verstopt, of zaten allerlei sporen in.. Bleeh :(

Zelf zit ik op het Saxion in Enschede. Beide minors zijn van het saxion. Alleen zit een minor in Deventer en de andere in Enschede :)

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:08

Oh dat is niet heel handig nee als je er niet wijzer van wordt :')
Maar voor wat betreft de lesdagen, daar stond in de omschrijving van de minor dat je 3 dagen les had! Dat is de reden waarom ik er ook voor heb gekozen, aangezien ik er een uur met de auto over doe zonder files -O- En 3 dagen vond ik ook nog te doen.
Maar wat raar de HAN smerig. Ik heb er eigenlijk hele goede ervaringen mee en goede verhalen van gehoord. Maar nu schijnen er wel twee gebouwen of iets te zijn geloof ik? Geen idee welke deze minor gegeven wordt, ken enkel de 'luxe' nieuwe zeg maar.

Het Saxion had ik ook naar gekeken! Had daar de minor integrale schuldhulpverlening gespot, wat me ook erg leuk leek. Aangezien ik in mijn derdejaars stage me hier veel mee heb beziggehouden en ik dat graag doe. Maar Enschede is voor mij echt niet te doen.... En om daar mezelf nou een half jaar op kamers te droppen, ver weg van al m'n sociale leven, word ik niet gelukkiger van -O- Dus daarom gekozen om 'dichterbij' te gaan in Nijmegen, een minor die ik ook leuk vind!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:55

De HAN heeft zelfs 4 gebouwen :D
Ik heb persoonlijk nooit iets gemerkt van vieze gebouwen en loop er al 3 jaar rond..

Edit; ik heb het dan over Arnhem :)

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:21

Laurahh schreef:
De HAN heeft zelfs 4 gebouwen :D
Ik heb persoonlijk nooit iets gemerkt van vieze gebouwen en loop er al 3 jaar rond..

Edit; ik heb het dan over Arnhem :)

4 zelfs :wow:
Bij de omschrijving stond dat deze in Nijmegen was, hoop dat dat dan ook daadwerkelijk zo is, haha.
Het is de Faculteit Gezondheid, Gedrag en Maatschappij, dus of dit dan nu het oude of het nieuwe gebouw in Nijmegen is durf ik ook niet te zeggen? Ik denk/hoop eigenlijk het nieuwe, want vriendinnen van mij doen logopedie en diëtiek, en zitten beide op de 'nieuwe' en lijkt me wel enigszins dezelfde faculteit? Of ben ik mezelf nu hoop aan het inpraten? :')

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:40

Als er staat dat het in Nijmegen is dan is dat ook zo :)
De gebouwen in Nijmegen liggen volgensmij naast elkaar.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:49

Die in Arnhem ook toch?
(wel heel slecht, studeer zelf op de Han in Arnhem :') )

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:14

Ik meld me hier, ik heb ook begin volgend schooljaar mijn minor.
Ik studeer HRM, en wil heel graag de minor arbeidsrecht gaan doen. Dit vind ik echt super interessant, en is voor later ook echt belangrijk om daar kennis van te hebben.
Als arbeidsrecht hem uiteindelijk toch niet wordt, ligt mijn tweede keuze bij finance for non financials, of signaleren van gedrag. Allemaal totaal verschillende dingen dus.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:24

Ik ben net gebeld dat ik voor beide minoren waarvoor ik me had aangemeld (beiden waren met selectie waarbij er maar 30 studenten aangenomen konden worden) ben geselecteerd :D Hahah super chill.
Moest nu vandaag een keuze uit die minoren maken. Had niet verwacht dat ik voor beiden geselecteerd zou worden, maar ben wel blij dat dat wel zo is. Als ik bij mijn tweede keus alleen geselecteerd zou zijn dan zou ik toch twijfelen of ik niet toch een externe minor zou gaan doen. Maar ik kies Pedagoog vd w ereld (bij fontys eindhoven).
Ze hebben het wel snel laten weten!

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 18:58

Joyce_R schreef:
Oh dat is niet heel handig nee als je er niet wijzer van wordt :')
Maar voor wat betreft de lesdagen, daar stond in de omschrijving van de minor dat je 3 dagen les had! Dat is de reden waarom ik er ook voor heb gekozen, aangezien ik er een uur met de auto over doe zonder files -O- En 3 dagen vond ik ook nog te doen.
Maar wat raar de HAN smerig. Ik heb er eigenlijk hele goede ervaringen mee en goede verhalen van gehoord. Maar nu schijnen er wel twee gebouwen of iets te zijn geloof ik? Geen idee welke deze minor gegeven wordt, ken enkel de 'luxe' nieuwe zeg maar.

Het Saxion had ik ook naar gekeken! Had daar de minor integrale schuldhulpverlening gespot, wat me ook erg leuk leek. Aangezien ik in mijn derdejaars stage me hier veel mee heb beziggehouden en ik dat graag doe. Maar Enschede is voor mij echt niet te doen.... En om daar mezelf nou een half jaar op kamers te droppen, ver weg van al m'n sociale leven, word ik niet gelukkiger van -O- Dus daarom gekozen om 'dichterbij' te gaan in Nijmegen, een minor die ik ook leuk vind!

Ik was in Nijmegen, daar was het echt smerig :+ maaaar ik heb informatie blaadjes mee genomen en daar stond dat deze minor in een geheel ander gebouw wordt gegeven. Een klein, wat ouder gebouw en dus kleinschalig. Als je wil kan ik de naam van het adres wel even voor je opzoeken. De blaadjes moet ik nog ergens hebben liggen :D

De HAN is wel nog m'n derde keuze, wie weet komen we elkaar nog tegen! :)

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:32

xRoosss schreef:
Ik was in Nijmegen, daar was het echt smerig :+ maaaar ik heb informatie blaadjes mee genomen en daar stond dat deze minor in een geheel ander gebouw wordt gegeven. Een klein, wat ouder gebouw en dus kleinschalig. Als je wil kan ik de naam van het adres wel even voor je opzoeken. De blaadjes moet ik nog ergens hebben liggen :D

De HAN is wel nog m'n derde keuze, wie weet komen we elkaar nog tegen! :)

Oh naar dat adres ben ik wel heel benieuwd naar jaa! :j
En wie weet wie weet! Dat zou wel leuk zijn! :D Ik zal het vast voorbij zien komen hier op het topic welke het is geworden?

Nog een vraagje, naar aanleiding van 1234, is het verstandig om voor meerdere minoren aan te melden? Aangezien ik enkel deze heb aangemeld, vanuitgaande dat je maar een keuze mag maken. Maar naar aanleiding van het opsturen van m'n leerovereenkomsten naar de HAN krijg ik als antwoord: "je hoort uiterlijk 23 april of je deel mag nemen aan de minor". Maar er staat helemaal nergens iets van selectie, maximaal aantal of zoiets dergelijks. Dus ben een beetje in verwarring.... :? Weet iemand hier toevallig iets van?

1234, gefeliciteerd! :D
Nienkex, ik denk dat je goed moet denken of je een verdiepende of een verbredende minor wil doen :j Kijkende waar zie je jezelf in het werkveld en welke minor zou daar een klein tikkeltje in kunnen ondersteunen en goed staan op je cv. Wil je sowieso in dit vak blijven zou ik voor verdiepend gaan. Ben je gericht op het wellicht vervullen van ander werk of functies, dan zou ik zeggen verbredend. Maar dat is hoe ik er tegenaan kijk ten opzichte van mijn opleiding, kan bij jouw opleiding ook weer anders liggen :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:35

Bij mij was het zo dat ze zeiden van, bij de minoren waarvoor je motivatiebrief in moet leveren ivm selectie, je naar de minoren van je keuze de brieven mag sturen, en als je voor meerderen geselecteerd wordt mag je dan een keuze maken.
Ik werd dus gebeld dat k voor beiden geselecteerd was en die dag een keuze kon maken en dat aan hun kon mailen. Maar ik had toevallig twee waarvoor er een maximum aantal studenten kon deelnemen (30)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:21

Joyce_R schreef:
Nog een vraagje, naar aanleiding van 1234, is het verstandig om voor meerdere minoren aan te melden? Aangezien ik enkel deze heb aangemeld, vanuitgaande dat je maar een keuze mag maken. Maar naar aanleiding van het opsturen van m'n leerovereenkomsten naar de HAN krijg ik als antwoord: "je hoort uiterlijk 23 april of je deel mag nemen aan de minor". Maar er staat helemaal nergens iets van selectie, maximaal aantal of zoiets dergelijks. Dus ben een beetje in verwarring.... :? Weet iemand hier toevallig iets van?

Het kan ook zijn dat ze wachten op het aantal aanmeldingen, als jij de enige bent kan de minor niet starten ;)

Je kan je voor meerdere minoren aanvragen, dat is geen probleem (afmelden is wel zo fijn :))

Houd er ook rekening mee dat je voor KOM minoren best wat papierwerk moet aanleveren en dat dit wat tijd in beslag neemt, begin hier op tijd mee!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:16

Ja precies, als er super weinig aanmeldingen zijn, kan een minor niet doorgaan.
En ik hoor inderdaad van iedereen dat externe minoren super veel papierwerk is. Gelukkig is dat bij mijn interne minor niet :D
Maarja als ik bij deze minor niet was geselecteerd dan zou ik wel voor een externe gaan.

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:41

Oef, dat papierwerk is nieuw voor me? (Kom voor mijn gevoel zo over als super onvoorbereid, terwijl ik normaal altijd degene ben die altijd alles tot in de puntjes weet := )
Heb net de site van KOM ook even doorgenomen en kan aan papierwerk gerelateerde dingen niks vinden?
In het mailtje van de HAN stond de volgende zin: "Overige stappen op http://www.kiesopmaat.nl (KOM) (stap 4-akkoord krijgen en stap 5-inschrijven) en je inschrijven als cursist bij de HAN (na goedkeuring voor de minor) doen wij voor jou op KOM." Wellicht dat hun dan min of meer de 'officiële' zaken overnemen?

Ik had eigenlijk ook liever een interne minor gedaan :( Maar was van de minoren van de Avans social work niet zo gecharmeerd helaas.. Allemaal dingen waar ik mezelf echt niet in zie werken of mijn interesses niet liggen -O- Maar deze gelukkig wel! Dan maar wat papierwerk indien nodig! :D

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:54

Bij ons was het zo dat, wanneer je een externe minor wou doen, je heel uitgebreid moest gaan verantwoorden waarom jij die minor daar wilt doen en waarom jij denkt dat dit bij kan dragen bij jou ontwikkeling naar professional. Er waren een aantal voorwaarden die je hier moest beschrijven. Hoe en wat weet ik niet aangezien ik gewoon op de HAN de minor heb gevolgd (zit daar ook op school) maar aantal klasgenoten hebben wel extern een minor gedaan en die waren daar toch wel een behoorlijke tijd druk mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:59

Joyce_R schreef:
Oef, dat papierwerk is nieuw voor me? (Kom voor mijn gevoel zo over als super onvoorbereid, terwijl ik normaal altijd degene ben die altijd alles tot in de puntjes weet := )
Heb net de site van KOM ook even doorgenomen en kan aan papierwerk gerelateerde dingen niks vinden?
In het mailtje van de HAN stond de volgende zin: "Overige stappen op http://www.kiesopmaat.nl (KOM) (stap 4-akkoord krijgen en stap 5-inschrijven) en je inschrijven als cursist bij de HAN (na goedkeuring voor de minor) doen wij voor jou op KOM." Wellicht dat hun dan min of meer de 'officiële' zaken overnemen?

Ik had eigenlijk ook liever een interne minor gedaan :( Maar was van de minoren van de Avans social work niet zo gecharmeerd helaas.. Allemaal dingen waar ik mezelf echt niet in zie werken of mijn interesses niet liggen -O- Maar deze gelukkig wel! Dan maar wat papierwerk indien nodig! :D

Je moet inderdaad allemaal papierwerk invullen en laten ondertekenen door je examencommissie anders is het niet geldig. De school waar je heengaat regelt alleen de inschrijving op de school zelf maar de rest moet je zelf doen.

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:13

Oooohh dat stukje! Ik snap 'm! Dat heb ik al allemaal gehad :D
Was bij mij denk ik nog geen 10 minuten werk. Leerovereenkomst invullen met gegevens, mailen naar avans (binnen kwartier reactie terug met akkoord handtekening), dit opgestuurd naar de HAN in afwachting van hun handtekening.
Dan heb ik dus mazzel dat het via de Avans wat makkelijker gaat dan :) bij ons geven ze op voorhand aan dat alles via KOM akkoord is. Benadrukken wel als je iets anders wil dan dat op KOM is aangegeven, of buitenland, wel heel veel werk is. Denk dat ik dat dan heb omzeild door via KOM te kiezen :j

Dankjulliewel voor jullie snelle antwoorden! :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:19

Sommige KOM minoren vragen ook een bewijs van inschrijving bij je eigen opleiding, dat kan je bij je eigen hogeschool opvragen. Die moet dan samen met de leerovereenkomst door beide hogescholen (examencommissies) ondertekent worden. Bij ons is het zo dat als mijn studenten extern willen, ze ook goedkeuring moeten krijgen van mij, de manager.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:33

Ik volg hier ook even mee! Ik hoor deze maand of ik ben ingeloot om m'n minor in Brighton of Stockholm te mogen volgen en als dat niet zo is, moet ik er ook gewoon eentje in Nederland kiezen. Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik dan wil, dus misschien kom ik hier nog op wat ideeën! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:49

Marieke_K schreef:
Sommige KOM minoren vragen ook een bewijs van inschrijving bij je eigen opleiding, dat kan je bij je eigen hogeschool opvragen. Die moet dan samen met de leerovereenkomst door beide hogescholen (examencommissies) ondertekent worden. Bij ons is het zo dat als mijn studenten extern willen, ze ook goedkeuring moeten krijgen van mij, de manager.

Ohja goede,

Je bent inderdaad een bewijs van betaald collegegeld nodig.