Sparen voor een doel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Re: Sparen voor een doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:28

Mijn spaardoel is een eigen paard :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:33

Ik doe (samen met bokkers trouwens, er is een topic over) aan "bingo- sparen", doel is in november lekker shoppen met Black Friday in New York :)). Hiervoor heb ik een Knorrie aangeschaft en dit spaar ik echt buiten mijn normale spaarrekening om. Dus echt gewoon ff lekker een extraatje.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:36

Hier is mijn spaardoel, de Cannon EOS 700D :j

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:44

Mijn spaardoel is een scooter als ik mijn rijbewijs heb gehaald alleen geeft mijn spaarrekening nogsteeds 0 euro aan :')

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:45

mijn spaar doel is een scooter rijbewijs en een scooter met alle toebehoren natuurlijk

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:21

Yv_ schreef:
Ik doe (samen met bokkers trouwens, er is een topic over) aan "bingo- sparen", doel is in november lekker shoppen met Black Friday in New York :)). Hiervoor heb ik een Knorrie aangeschaft en dit spaar ik echt buiten mijn normale spaarrekening om. Dus echt gewoon ff lekker een extraatje.

Oh, dat wil ik ook gaan doen. Krijg alleen geen spaarpot gevonden :').

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:25

Ik heb die van Blond Amsterdam<3. Had pas voor paar dinnetjes een leuke meegenomen bij de Kruidvat, was 3€. En intratuin heeft er ook een aantal in de aanbieding!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:37

Dat pinsparen klinkt echt super interessant.. Zal vast niet werken als je spaarrekening bij een andere bank zit he :=
Ik spaar momenteel voor niks specifieks.. Maar wil mijn spaarrekening weer boven de 2000 hebben :D

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:38

Ik wil ook gaan sparen. Geen idee waarvoor nog maar een bedrag achter hand zou zo fijn zijn! Meestal hou ik elke maand iets over maar afgelopen, en deze maand zijn nogal duur geworden!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:40

Moonlight17 schreef:
Helaas momenteel geen inkomen. Ja mensen ik leef van een heel lief vriendje.
Maar nog zoveel om voor te sparen.
Mijn lange lijst:
Eigen paard
Dressuurzadel met toebehoren
Passier hoofdstel en borsttuig in bijpassende kleur van mijn springzadel + springsingel
Nieuwe trailer
E rijbewijs
2de Auto met Trekhaak
Eigen huis
Studieschuld aflossen (heb al wat op de spaarrekening om af te lossen, maar wil zodra ik vast werk heb snel mogelijk gaan aflossen)

Mijn grootste probleem: Heb een beetje een voorkeur voor dure merk spullen bij de paardjes en als ik dan wat compleet heb gespaard, dan geef ik het ook meteen aan die kleinere dingen op mijn lijst waardoor je niet bij de grote komt.

En dat helemaal onderaan...

Dat jouw vriendje zo gek is zeg. :=

Zelf zou ik me kapot schamen en ondanks dat ik van iemand zou houden gaat er geen haar aan mijn hoofd er aan denken om hem te onderhouden.

Ik ga een nieuwe rekening openen waar ik alle auto's op laat afschrijven\wat mijn spaarrekening gaat worden

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:08

Sparen zelf vind ik niet moeilijk, alleen sparen voor een doel is lastig haha.

Momenteep aan het sparen voor me eerste geheel eigen paard.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:19

Mijn spaardoel is om een eigen huis te kopen samen met mijn vriend.
We sparen samen op onze gezamenlijke (spaar)rekening en dat gaat opzich wel goed, al zou het naar mijn idee altijd beter kunnen. :Y)

Omdat we allebei volle bak sparen voor ons huis en daarnaast ook nog de gewone vaste lasten hebben (van o.a. ons huurhuis) is het best lastig om echt veel opzij te leggen. Ik probeer ook nog wat te sparen voor mijn paard en voor onvoorziene kosten. Voor mezelf spaar ik op het moment maar hele kleine bedragen per maand, net wat ik over heb. Maar dat komt wel weer als we eenmaal gesetteld zijn, nu is dat huis gewoon even eerste prioriteit. :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:20

eenitraM schreef:
Moonlight17 schreef:
Helaas momenteel geen inkomen. Ja mensen ik leef van een heel lief vriendje.
Maar nog zoveel om voor te sparen.
Mijn lange lijst:
Eigen paard
Dressuurzadel met toebehoren
Passier hoofdstel en borsttuig in bijpassende kleur van mijn springzadel + springsingel
Nieuwe trailer
E rijbewijs
2de Auto met Trekhaak
Eigen huis
Studieschuld aflossen (heb al wat op de spaarrekening om af te lossen, maar wil zodra ik vast werk heb snel mogelijk gaan aflossen)

Mijn grootste probleem: Heb een beetje een voorkeur voor dure merk spullen bij de paardjes en als ik dan wat compleet heb gespaard, dan geef ik het ook meteen aan die kleinere dingen op mijn lijst waardoor je niet bij de grote komt.

Zelf zou ik me kapot schamen en ondanks dat ik van iemand zou houden gaat er geen haar aan mijn hoofd er aan denken om hem te onderhouden.

Ik ga een nieuwe rekening openen waar ik alle auto's op laat afschrijven\wat mijn spaarrekening gaat worden

Afhankelijk of Moonlight17 al die paardenspullen van haar vriendjes salaris krijgt, ben ik het met je eens :P
Als dat niet zo is.. Mijn vriend onderhoudt mij ook grotendeels. Ik kreeg stufi en gaf dat voor het overgrote deel aan hem, en nu ik geen stufi meer krijg ga ik werken zodat ik hetzelfde aandeel kan leveren. Maar ik vindt het niets om voor te schamen om je partner te onderhouden of andersom.

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 05:07

Ik moet eerlijk bekennen dat ik op dit moment ook afhankelijk van mijn vriend zijn salaris ben, zelfs voor mijn eigen (paarden-) hobby. Door ziekte heb ik al drie jaar parttime moeten werken i.p.v. fulltime en in december helaas contract niet verlengd. Tot december wel netjes naar rato meebetaald aan alle vaste lasten en altijd eigen hobby's betaald. Pas a.s. woensdag heb ik eindelijk mijn eerste werkdag op mijn nieuwe werk, dus dan kan ik mijn steentje weer gaan bijdragen. Moet wel eerlijk bekennen dat ik me heel rot voelde toen ik de eindjes aan elkaar moest knopen en uiteindelijk zelfs bij vriendlief moest aankloppen. Maar goed, hij heeft de afgelopen 2,5 jaar naast de vaste lasten volop ruimte gehad om te sparen en heeft inmiddels een (in mijn ogen) aardig bedragje staan. Ik heb daarentegen de afgelopen jaren enkel rond kunnen komen door de ene maand op te vullen met een maand waarin er toevallig wat meer binnen kwam.

Nu wel echt wat spaardoelen op het oog:
- 3 examens AOV afleggen à 70-100 euro per stuk om diploma eindelijk te halen (heb cursus aantal jaar geleden al voltooid, maar mis nog steeds het geld om de examens af te leggen...)
- auto eindelijk laten repareren na ons ongelukje in oktober vorig jaar, kosten naar schatting 600 tot 1800 euro (voorkant zit in elkaar, maar was wel veilig om mee te blijven rijden; auto is echter erfenis, dus zou het graag weer laten repareren)
- E achter B-rijbewijs behalen à 500 euro

Edit: Ik wilde inderdaad ook gaan bingosparen, maar door baanverlies zit er sinds 1 januari nog steeds niets in de pot. Ik kan simpelweg op dit moment nog geen cent missen. Wel staat er een mooie glazen pot van de Wibra (zo eentje waar je met krijt een spaardoel op kan schrijven) midden op het dressoir met de bingokaart ernaast. Nu alleen nog eindelijk weer centjes binnenkrijgen om erin te stoppen.....

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:29

Nachtlampje schreef:
eenitraM schreef:

Afhankelijk of Moonlight17 al die paardenspullen van haar vriendjes salaris krijgt, ben ik het met je eens :P
Als dat niet zo is.. Mijn vriend onderhoudt mij ook grotendeels. Ik kreeg stufi en gaf dat voor het overgrote deel aan hem, en nu ik geen stufi meer krijg ga ik werken zodat ik hetzelfde aandeel kan leveren. Maar ik vindt het niets om voor te schamen om je partner te onderhouden of andersom.

Voor het paard betaald mijn vriend helemaal niks. Paardrijden zie ik nog steeds als iets luxe in het leven. Momenteel heb ik gewoon geen extraatjes. Alleen mijn al betaalde paardrijlessen bij de vereniging en de rest is gewoon op zo goedkoop mogelijk leven voor mij op het moment en heel veel solliciteren.

Lijkt mij dat iedereen wat moet verzinnen als je samenwoont en de ander geen werk en dus het dagelijks leven niet kan betalen op het moment. Doet niemand voor de lol.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:40

Ik spaar voor diverse dingen op dit moment

nieuwe bank: is gekocht
tuin aanleggen
baby spullen voor 2e kindje die in September geboren wordt
en vakantie naar florida in okt/nov.

babyspullen kopen vooral van de vvv bonnen die we hebben liggen en we hebben nog heel veel van ons dochtertje.
ook hebben we onwijs veel intratuinbonnen liggen dus bloemen enz. voor de tuin kopen we daarvan ( tafel stoelen en tegels hebben we allemaal gratis)

vooral dus voor de vakantie aan het sparen

ik ben vanaf oktober werkeloos geweest maar probeerde 200 euro pm te sparen van me uitkering. dat betekend heeeel zuinig leven maar het is gelukt.
per 1 maart heb ik weer een baan *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:44

Wij sparen voor de studie van ons zoontje later :j Nette spaarrekening opgezet, we mogen max. 600E per jaar sparen erop maar daar staat wel een flinke rente tegenover en op z'n 18e krijgt ie daarmee 1000E kado op z'n rekening van de bank als we ieder jaar 600E sparen. Moet te doen zijn :j

Verder ben ik op z'n zachtst gezegd niet zo goed in sparen.. Ja.. Kleding sparen.. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:47

Ik meld me ook. Sinds een jaar bezig met sparen. Ik heb m'n zakgeld voor new york al bij elkaar op 200 dollar na.
Ik spaar al m'n muntgeld van de boodschappen op, koopzegels van appie enz. Hierdoor heb ik al een flink bedrag voor elkaar.
Probleem is alleen wel bij mij dat ik niet weet wat ik met het spaargeld moet doen. Dan zit ik nu met 500 euro waarvan ik niet eens weet wat ik ervan ga kopen.
Dus een doel heb ik nog niet gevonden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:56

Ik spaar voor het aflossen van mijn schuld, we moesten helaas lenen omdat het dak van ons gekochte huis er slechter aan toe was dan gedacht. Dus ipv sparen en later vervangen werd het gelijk vervangen omdat het dak naar beneden kon komen :')

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:01

Ik spaar alles op, zo kan ik altijd als ik iets nodig heb het meteen kopen.

Maar ik woon nog thuis en werk niet, veel komt er dus niet binnen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:04

Ik vind het maar moeilijk. Hoeveel ik vroeger uitgaf, ik had echt een gat in m'n hand hoe moeilijk ik het nu vind.
Eerst wilde ik een iPad kopen. Geld heb ik liggen maar dat wil ik dan weer niet want dat vind ik teveel in 1 keer. Denk dat ik maar voor m'n oude dag ga sparen :+

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:13

Zelf heb ik moeite met geld uitgeven juist, al helemaal als het voor mezelf is, als ik het niet nodig heb dan koop ik het dus meestal ook niet, hoe graag ik het ook zou willen hebben. Nu wel al het geld bij elkaar voor mijn rijbewijs, alleen balen als ik dat van mijn bankrekening af zie gaan, maar heb er wel m'n hele leven wat aan

Mijn vriend heeft wel moeite met sparen, op het moment dat het geld binnen komt is het ook in een handomdraai weer weg, gezien dit een probleem zal zijn voor later (we wonen nu beide nog thuis) hebben we de afspraak gemaakt dat hij elke maand de dag dat zijn salaris binnen komt, 50,- euro hier van aan mij geeft, dit is nog geen kwart van zijn inkomsten, dus hij merkt er zelf vrij weinig van, maar mocht die echt is een keer iets willen dan kan dat dus ook gewoon. Hij weet ook niet waar het ligt en bij hem is het vaak dat als hij het kan zien en er bij kan dan geeft die het uit, anders niet (spaarrekening zou dus ook niet helpen, dan haalt hij het hier wel vanaf of hij zet er niks op :') )
Tot nu toe werkt deze manier van sparen heel goed voor hem

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:17

@Dani: dat heb ik ook. Of ik vind het al gauw te duur

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:19

Ik meld mij ook! Ik ben nu druk aan het sparen, nog niet naar voor iets gerichts, maar mijn dromen/toekomst in het algemeen.
Voor mijn 18e had ik nooit echt een inkomen/zakgeld op een paar kleine bijbaantjes na die geen drol opleverde, positieve daaraan is dat ik ook nooit gewend ben geraakt om veel geld te verspillen. :')

Op het moment krijg ik een tegemoetkoming, dit is geen lening dus hoef ik niet terug te betalen. Hiervan zet ik maandelijks zoveel mogelijk op zij. Ik woon nog thuis en heb geen vaste lasten op de zorg na, die betaal ik zelf, evenals spullen/kleding die ik nodig heb.

Een baantje gaat op het moment niet lukken naast school, maar voor de zomer zou ik wel graag 1/2 volle dagen willen werken. Probleem van een baantje is, dat zolang ik thuis woon, al mijn loon bij mijn moeder's inkomen er word afgetrokken. Dus werken heeft geen zin, tenzij het zwart is. :\

Maandelijks zet ik zo'n 100 tot 150 euro op zij, dit kan ik nog zo'n 2,5 jaar doen, afhankelijk van hoelang ik uitbesteed word op het volwassen onderwijs.

Mijn soort van spaardoelen:
- Een goede backup voor de toekomst
- Een rijbewijs, zodat ik die in ieder geval maar heb
- Goede reis/backpackspullen
- Fancy camera (welke, geen idee :') )

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:32

Ik meld mij ook, ik heb een aantal spaardoelen waarvan sommige wat duidelijker zijn (inclusief bedrag wat ik er wekelijks/maandelijks aan uit wil geven) en andere gewoon een doel zijn om ter zijner tijd te gaan realiseren.

- Ik wil wekelijks een bedrag van €50,- sparen om te gebruiken voor mijn studieschuld.
- Ik wil wekelijks een bedrag van €50,- sparen om te gebruiken voor het moment dat wij ooit gaan trouwen. (nee, ik ben nog niet gevraagd, maar ik wil mijn eigen jurk betalen en ik wil dan niet hoeven kijken naar een budget, ik wil kunnen kopen wat ik mooi vind. en daar ga ik alvast voor sparen.
- Ik wil graag een tablet aanschaffen die ik zakelijk voor mijn eigen bedrijf kan gebruiken. Ik twijfel hierbij nog tussen een samsung, ipad of microsoft surfpro
- Ik wil graag een extra accu en sd kaart voor mijn camera aanschaffen (Nikon Coolpix s3700) voor op vakanties etc.
en daarnaast natuurlijk de standaard dingen zoals spulletjes voor het paard en dingetjes voor mijzelf.(zoals mijn altijd een eeuwige schoenen verslaving.)

Wat ik graag zou hebben is een gesloten rekening. Vroeger hebben mijn ouders een rekening afgesloten voor mij en mijn en mijn broertje en vanaf 18 jaar kwam dit gespaarde bedrag vrij voor mij (voor mijn broertje dit jaar) om te gebruiken.
Zoiets zou ik nu weer willen. of iets waarbij het meerdere dagen duurt voor het op mijn betaal rekening staat... of iets waarvoor je een schriftelijk verzoek met handtekening moet indienen.
Dat het maar zo lastig mogelijk gemaakt wordt om het er een bedrag van af te kunnen halen.

Snap trouwens niet waarom je je zou moeten schamen als je vriend je onderhoud?
Toen ik aan mijn HBO studie begon raakte ik mijn bijbaantje kwijt.
Ik was te oud om nog aangenomen te worden bij b.v. een supermarkt oid en naast mijn studie was het erg lastig om en het paard en het vriendje en nog een baantje te kunnen hebben (zeker ook omdat ik in die tijd extreem ziek werd) Mijn vriend heeft destijds veel dingen voor mij betaald, waaronder ook dingen voor het paard. Hij weet wat mij gelukkig maakt en wilde daar een steentje aan bijdragen.
Tuurlijk ,onzin uitgaven zoals extra dekjes of b.v. nog meer schoenen werd natuurlijk niet door hem betaald en dat zou ik ook nooit van hem vragen. maar hoefsmid of een wedstrijd betaald hij graag voor mij.
En eerlijk is eerlijk... Zodra ik het geld had betaalde ik hem ook meteen weer terug.