Benzine auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:16

Queelens schreef:
Ik weet trouwens niet of het al gezegd is (heb niet het hele topic doorgelezen)
Maar in je beginpost geef je aan dat als je zelf een auto koopt dat een diesel word. Besef je wel dat die in wegenbelasting een stuk duurder zijn dan benzine auto's. Enkel als je heel veel kilometers rijd per maand bezuinig je op de kosten omdat diesel een goedkopere brandstof is (maar dan moet je echt veel kilometers maken..)

Dat is een hele goeie! Ik denk dat het makkelijker rijden van een diesel geen reden moet zijn om er een te kopen . Pas vanaf ongeveer 20.000 kilometer zou diesel rendabel zijn. En dat is een heleboel :')

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:17

Queelens schreef:
Maar in je beginpost geef je aan dat als je zelf een auto koopt dat een diesel word. Besef je wel dat die in wegenbelasting een stuk duurder zijn dan benzine auto's. Enkel als je heel veel kilometers rijd per maand bezuinig je op de kosten omdat diesel een goedkopere brandstof is (maar dan moet je echt veel kilometers maken..)

Heel goed dat je dit meld inderdaad! Veel mensen verkijken zich hierop en denken dat een diesel goedkoper is dan een benzine omdat het bedrag bij de benzinepomp zo laag lijkt maar je levert hier wel degelijk op in met je wegenbelasting als je niet aan het minimum aantal km's komt om dit recht te trekken.

Lori

Re: Benzine auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:26

Ik ben het nog aan het leren, in BE mag je met begeleiders oefenen voor je praktijk even ter info. In de auto van de kennis heb ik totaal geen probleem met afslaan maar die van mijn moeder is wat anders.. wist maar niet waarom maar nu lees ik het (kennis: diesel; moeder: benzine). Wel vandaag geoefend een keer of 50 stoppen, starten en vertrekken en terug stoppen op een bedrijfsparking. Uiteindelijk lukt dat al aardig nu maar daarvoor inderdaad 2 ronde's aan het kruispunt 'm telkens laten afslaan terwijl ik dit dus met de auto van de kennis totaal niet had. Het houd mij niet tegen door te oefenen met deze van mijn moeder, moet het ook kunnen met die :) .

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:29

In de meeste diesel auto's hoef je idd alleen je koppeling op te laten komen en dan ga je al.
In de meeste benzine auto's moet je toch echt eerst wat gas geven, het is de sport om te ontdekken hoeveel gas precies.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:14

ClaudiaDer schreef:
Queelens schreef:

Dat is een hele goeie! Ik denk dat het makkelijker rijden van een diesel geen reden moet zijn om er een te kopen . Pas vanaf ongeveer 20.000 kilometer zou diesel rendabel zijn. En dat is een heleboel :')

20.000 per maand of? Ik heb namelijk geen idee maar ik weet wel dat het erg veel is haha.
Als je om je heen kijkt zie je ook maar weinig tot geen beginnende bestuurders met een diesel. Dat is niet voor niks. Degene die met diesel rijden zijn vaak degene met bedrijfsauto's.

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:19

Haha grapjas! Dan zou je 24/7 moeten rijden. Nee, ik bedoelde 20.000 per jaar :Y). En ook dat is best veel.
Ik rij elke dag in m'n autootje maar ik denk dat ik niet eens de 12.000 km in een jaar haal!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 18:20

Moest vandaag tanken en ging super goed hij is niet afgeslagen ik zit nu zo in de auto als ik bij rotonde ben en voorrang moet verlenen. Koppeling rustig op laten komen en gassen. Dit werkte super goed iif hij is niet meer afgeslagen.

Vind zelf ook wel dat ik eerst een benzine auto onder controle moet hebben voor ik een auto koop.

Heb geluk dat wij hier geen stoplichten hebben. Maar kom wel eens waar ze wel zijn hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:21

Volgens mij ligt het zelfs hoger dan de 20.000 per jaar, ik reed met de oude auto meer dan 20.000 per jaar en dat was toch niet rendabel genoeg voor een diesel :n

Alle begin is moeilijk TS, maar het went vanzelf! :) Ik heb nu zelfs meer moeite met een diesel dan met een benzine :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:21

per jaar en dat wisselt ook, de ene zegt 20 de andere 15.
Ik heb een diesel lichte vracht. Wees maar zeker dat ik dat er ruimschoots uit heb zelfs vergeleken met de kleinste benzine-auto.
However; ik wil zelf nooit meer een benzine. Ik heb leren rijden in en diesel, toen over gegaan op een benzine (eerste eigen auto). Rijd nu ook probleemloos weg met benzine auto's maar ik rijd er gewoon niet graag mee. Doe mij maar diesel! :)

Ts zoveel mogelijk verschillende auto's besturen. Dat je niet in paniek slaat als je een keer in een andere auto moet.
En zoals de benzine op 1.80 stond toen de Diesel nog steeds maar 1.33 a 1.34 was, was ik toch heul blij met m'n dieseltje. :D
+ het mindere verbruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:23

Hebben jullie in Belgie eigenlijk ook wegenbelasting? De maandelijkse kosten hier die je sowieso hebt voor een Diesel zijn 3x zo hoog als voor een benzine.. ondanks dat de diesel zelf 30 cent goedkoper is per liter ongeveer :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:24

Jep, tuurlijk hebben we die. :D Maar met lichte vracht zijn die een stuk lager. ;) + geen eerste inschrijving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:25

Dat scheelt inderdaad :j hier is het ongeacht wat voor auto je hebt, diesel is in de maand gewoon een stuk duurder := Volgens mij ligt de omslag nu om en rond de 25.000 per jaar en dat zijn voornamelijk de zakelijke rijders :j

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:55

Ik geloof wel dat België een stuk goedkoper is op belasting en accijns of niet?
Haha ik maakte geen grapje Claudia, maar ik houd nooit zo goed bij hoeveel ik per maand of jaar rijd. Denk dat ik daar van schrik namelijk.

Fijn TS dat het al beter gaat. Verschillende soorten auto's rijden is ook een goede tip inderdaad dan leer je beter auto's 'aanvoelen' want ook een andere benzine kan anders zijn op zijn koppeling afhankelijk van hoe ze afgesteld zijn en hoe er mee is gereden etc.

Ik rijd denk ik wel per jaar in 6 verschillende auto's. Variërend van diesel tot benzine van een klein boodschappen autootje tot een jeep en een transporter en dt is nooit verkeerd!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:57

Jans schreef:
Volgens mij ligt het zelfs hoger dan de 20.000 per jaar, ik reed met de oude auto meer dan 20.000 per jaar en dat was toch niet rendabel genoeg voor een diesel :n

Alle begin is moeilijk TS, maar het went vanzelf! :) Ik heb nu zelfs meer moeite met een diesel dan met een benzine :))

mijn dieseltje is al goedkoper bij iets minder dan 15.000 per jaar.
een diesel rijdt veel zuiniger dan een benzine auto en dat moet je ook meenemen in de berekening.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 18:58

Heb even gevraagd wat mijn ouders betalen qua wegenbelasting.

Mijn moeder een Renault Twingo, benzine dus. 20 euro per maand

Mijn vader een mercedez C klasse 100 euro meer per maand

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:02

ingvdh, maar er zijn ook niet-zuinige diesels ;) Dus dan is het eerder afhankelijk van welke type auto je overweegt.

JoycexEnya; en de mercedes is een diesel? Is een aardig verschil inderdaad. Ik ben met mijn benzine 40 euro kwijt geloof ik, die is een stukje zwaarder en wat minder zuinig dan een twingo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:10

Polly schreef:
K bedoelde ook niet dat jij dat niet mag maar als je hier examen doet in een automaat kan je er niet voor kiezen om te schakelen in je eigen auto, zo had jij het wel gedaan toch of begrijp ik het verkeerd? Regels zijn daar ongetwijfeld anders.

In Canada mag je inderdaad gewoon afrijden in een automaat en dan in een schakelauto.. Maar goed, Canadezen kunnen sowieso niet fatsoenlijk rijden, afrijden is heel makkelijk en iedereen rijd in een automaat. :+

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 19:20

Ja is indd een diesel die Mercedes

Mcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:31

probeer je koppeling iets langer vast te houden! dat is bij mij de trick geweest! in het begin het begin had ik het ook heel erg met benzine auto's, het vergt wat oefening... verder kan ik het vooral voor in het begin als je steeds korte stukjes rijd! de benzine is iets duurder maar het scheelt je een klap geld aan verzekering en wegenbelasting! diesel is pas voordelig als je elke dag langere afstanden rijd jaar oa je werk enzo!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:33

ingvdh schreef:
Jans schreef:

mijn dieseltje is al goedkoper bij iets minder dan 15.000 per jaar.
een diesel rijdt veel zuiniger dan een benzine auto en dat moet je ook meenemen in de berekening.

Dat een diesel zuiniger rijdt is natuurlijk ook onzin, dat ligt allemaal aan de soort auto. Mijn toen les auto verbruikte 7,9 liter diesel per 100 km, mijn auto 7 liter benzine.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:45

JoycexEnya schreef:
Heb even gevraagd wat mijn ouders betalen qua wegenbelasting.

Mijn moeder een Renault Twingo, benzine dus. 20 euro per maand

Mijn vader een mercedez C klasse 100 euro meer per maand

Het verschil is 2 a 2,5 x duurder (bij hetzelfde gewicht), maar bedenk ook dat de diesels vaak wat zwaarder zijn (dus ook in WB) en daardoor duurder in WA.
Ook het onderhoudt is vaak duurder.

Vooral als beginnende bestuurder ben je veel voordeliger uit als je begint met een kleine benzine auto.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:21

Ayasha schreef:
per jaar en dat wisselt ook, de ene zegt 20 de andere 15.
Ik heb een diesel lichte vracht. Wees maar zeker dat ik dat er ruimschoots uit heb zelfs vergeleken met de kleinste benzine-auto.
However; ik wil zelf nooit meer een benzine. Ik heb leren rijden in en diesel, toen over gegaan op een benzine (eerste eigen auto). Rijd nu ook probleemloos weg met benzine auto's maar ik rijd er gewoon niet graag mee. Doe mij maar diesel! :)

Ts zoveel mogelijk verschillende auto's besturen. Dat je niet in paniek slaat als je een keer in een andere auto moet.
En zoals de benzine op 1.80 stond toen de Diesel nog steeds maar 1.33 a 1.34 was, was ik toch heul blij met m'n dieseltje. :D
+ het mindere verbruik.

Ik betaalde in belgie met mn lichte vrachtje 85 euro per jaar aan belasting. Inmiddels kost dat zelfde lichte vrachtje in nederland 270€ per kwartaal, dus meer da 1000 aan belasting per jaar. Lv kan prma uit in belgie, maar hier kennen ze dat niet

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 03:11

Ik heb ook mijn rijbewijs in Canada gehaald. voordat ik mijn rijbewijs kreeg reed ik al rond in een schakel benzine auto. Alles wat je kunt doen is oefenen oefenen en oefenen. Het komt vanzelf goed! :)

Grappig dat in nl de diesel prijzen lager zijn dan benzine hier is het andersom. Maar omgerektent kost de benzine hier op het moment ook maar 0.55 de liter. goedkoop rijden. Al is het niet zo goed voor de banen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 03:20

Grappig. Heb gelest in een diesel en de eerste keer in mijn vaders auto (benzine) was inderdaad even raar, maar had m na twee keer (te veel gas geven :+ ) wel door. Ik heb nu juist constant ruzie met de diesel die niet doet wat ik wil. :=

Gewoon doorzetten! Als je het gewend bent is een benzine echt prima om te rijden!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 03:26

ClaudiaDer schreef:
Geloof me, iedereen die gelest heeft in een diesel en daarna in een benzine auto stapt heeft dit probleem.

Eeuh spreek even voor jezelf graag :Y). Ik heb het probleem nooit gehad.

Ts, t is heel simpel, meer gas geven en de koppeling niet te snel loslaten. Benzine is wat gevoeliger.