geen salarisverhoging

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:40

Ik zou gewoon vragen of ik een verhoging kan krijgen.
En gewoon een eerdere belofte aanhalen dat moet kunnen.
Het kan best zijn dat hij het is vergeten.
Het beste is gewoon om direct te zijn op een nette manier hier op bokt kun je er weinig mee.
Krijg je het niet dan kun je overwegen om werk dat niet je werk is voortaan te laten liggen.
Word een beetje mondiger wel op een voorzichtige manier.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:46

bigone schreef:
Florentine, het is wel zo dat je als werkgever geen beloftes moet doen die je niet na komt. Blijkbaar zijn op het werk van ts de lijnen zo kort dat ts alles weet. Ik kan me dan voorstellen dat je als werknemer, weggelokt bij je andere baan, voor minder uren en minder salaris met de belofte dat bij de eerstvolgende salaris verhoging dit weer rechtgetrokken zou worden en nu gebeurt dit dus niet. Dan voel je je enig sinds belazerd. Aangezien haar baas ook zonder meer zal weten dat ts alles ziet zou ik als ts zijnde gewoon direct naar mijn baas zijn gestapt. Zij doet hier haar beklag en vraagt hoe ze er mee aan moet, ze doet het een beetje krom alsof zij ook recht heeft op verhoging omdat haar baas het ook krijgt, dat is natuurlijk niet zo. In dien ze het topic had geopend met de vraag: Werkgever beloofd loonsverhoging, niet gekregen, wat moet ik nu doen. Dan waren de reacties anders geweest.
Daarnaast krijgt ze meer uren maar blijkbaar ook veel meer verantwoording en dat mag ook beloond worden afhankelijk van de cao's indien aanwezig maar zeker ook op basis van prestatie.
Een gezond en goed bedrijf draait op werknemers die zich met hard en ziel voor de zaak inzetten.

werkgever heeft beloofd salaris met verhoging recht te trekken maar nu gaat ze meer werken dus dat trekt haar salaris recht, overigens ts vermeld nergens dat ze meer verantwoordingen krijgt!

Idd een goede inzet is voor een gezond bedrijf belangrijk maar ik vind het ongezond als mijn personeel zch afweegt tegenover ons met andere woorden je kunt als adm medewerker geen vergelijking maken met een directie, ook al zijn de lijnen kort en doe je zoals ts zegt meer dan een normale adm medewerker.

die situatie is zij blijkbaar mee ingestemd en zal daar ook volgens cao voor betaald worden neem ik aan.

ze had beter het beter luchtig kunnen brengen zo van he joh dacht dat ik ook wat extra's kreeg met een lach erbij dan nu als een klein kind te gaan zitten mokken waar ik nog steeds van vind ze toch een beetje afgunstig t.o directeur overkomt , zo van jij wel en ik niet nu voel ik me minder waard, figuurlijk is dat natuurlijk niet zo maar letterlijk genomen is ts ook in een mindere positie binnen het bedrijf.

PowerReiner

Re: geen salarisverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:04

Correct me if i'm wrong, salarisverhoging heeft toch niets te maken met meer uren werken?

Hij heeft haar die salarisverhoging beloofd op het oude aantal uren neem ik aan. Dan kan ze meer uren gaan werken en daardoor natuurlijk meer verdienen, maar dat staat buiten de beloofde verhoging.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:08

PowerReiner schreef:
Correct me if i'm wrong, salarisverhoging heeft toch niets te maken met meer uren werken?

Hij heeft haar die salarisverhoging beloofd op het oude aantal uren neem ik aan. Dan kan ze meer uren gaan werken en daardoor natuurlijk meer verdienen, maar dat staat buiten de beloofde verhoging.

Inderdaad, dat heeft niks te maken met meer uren werken. Zou wel een leuke zijn, we gaan je niet meer betalen maar als je nou 10 uur extra werkt elke week krijg je daar ook wat voor, heb je toch extra geld! :')

Gewoon even vragen naar de mondeling overeengekomen afspraak TS. Dat was de afspraak dus daar heb je recht op, misschien krijg je gewoon een hele redelijke uitleg.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:32

florentine1 schreef:
ze had beter het beter luchtig kunnen brengen zo van he joh dacht dat ik ook wat extra's kreeg met een lach erbij dan nu als een klein kind te gaan zitten mokken waar ik nog steeds van vind ze toch een beetje afgunstig t.o directeur overkomt , zo van jij wel en ik niet nu voel ik me minder waard, figuurlijk is dat natuurlijk niet zo maar letterlijk genomen is ts ook in een mindere positie binnen het bedrijf.

Sorry hoor, maar TS stelt een vraag, wat overigens verstandig is om er eerst met iemand anders over te praten. Ze zit hier nergens als een klein kind te mokken. Als jou iets beloofd wordt en het wordt niet nagekomen, dan vind ik dat je best op een beleefde manier mag vragen waarom niet. Misschien is er een reden voor en dan is wanneer dat uitgesproken is iedereen weer tevreden.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:34

Isabonny schreef:
Ben blij dat ik het hier heb aangekaart.
Jullie hebben gelijk: je moet de een niet met de ander vergelijken.
Ik doe administratief werk, werk alleen, dus prestatieloon /bonus bij meer omzet of iets dergelijks is hier niet van toepassing.

In mijn contract staat niets over jaarlijkse verhoging, maar mij viel opeens wel weer wat in:....ik ben begin afgelopen jaar van een ander bedrijf overgenomen naar dit bedrijf (hij was voorheen ook directeur van dat andere bedrijf en vertrok een jaar eerder en hij vroeg me later of ik naar hem wilde overstappen). Hij kon me dan wel niet voor hetzelfde aantal uren in dienst nemen, maar zei toen wel: met de komende salarisverhoging zul je dan wel weer op ongeveer hetzelfde uitkomen. Nou dat tijdstip is NU, dus... heb ik wel een reden om het aan te kaarten zonder meteen over zijn loon te beginnen.

Normaliter geeft hij gewoon een % door van salarisverhoging aan het begin van het jaar. En zou er geen salarisverhoging zijn (dit is 1 keer eerder gebeurt en dat gold ook voor hem), dan wordt er van te voren over gesproken.

staat toch echt dat werkgever een salarisverhoging zou doen omdat ze minder kon werken nu kan ze meer werken en dus neem ik aan weer richting oude salaris gaan dus dan hoeft werkgever toch niet en meer uren en meer per uur gaan betalen?

Ik lees nergens dat ze salarisverhoging zou krijgen op basis van haar oude uren.

Ik vond de situatie voor ts vervelend maar haar baas hoeft geen verantwoording naar haar af te leggen

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:48

Er staat letterlijk : met de komende SALARISverhoging zul je dan wel weer op opgeveer hetzelfde uitkomen.
Er staat niet dat ze in het nieuwe jaar meer uren gaat werken.

TS, wat is er precise afgesproken? Dat je dus meer uren zou krijgen waardoor je salaris weer normaal uit zou komen of door meer salaris?

Als het over salarisverhoging gaat dan vind ik het niet meer dan terecht dat TS ernaar gaat vragen, hij heeft dan immers een salarisverhoging toegezegd.
Als de werkelijke afspraak over het aantal uren ging wordt het een ander verhaal.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:51

Ts is niet degene die het moment van salarisverhoging bepaalt.
Dat moment hoeft helemaal niet samen te vallen met het moment waarop de werkgever zijn salaris verhoogd natuurlijk.
Ook het moment van vaste salarisverhoging bij de vorige werkgever kun je natuurlijk niet claimen.
Je kunt dat allemaal wel vinden of voelen, maar formeel heb je niets in handen.

Ga alsnog met hem om de tafel zitten, maar ga niet de argumenten benoemen die je in het begin van dit topic noemde.
Vraag welk moment hij in gedachten heeft voor de besproken loonsverhoging en leg gelijk de hoogte vast en hoe er in de toekomst mee omgaan wordt. Anders blijf je tegen dit soort zaken aanlopen. Misschien zijn er ook nog andere aspecten die duidelijk benoemd en vastgelegd moeten worden.

Je oud-collega is je werkgever geworden voor zover ik begrijp. Daarmee is de verhouding tussen jullie, hoe goed jullie het samen ook kunnen vinden, toch veranderd.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:53

PowerReiner schreef:
Er staat letterlijk : met de komende SALARISverhoging zul je dan wel weer op opgeveer hetzelfde uitkomen.

TS, wat is er precise afgesproken? Dat je dus meer uren zou krijgen waardoor je salaris weer normaal uit zou komen of door meer salaris?

Als het over salarisverhoging gaat dan vind ik het niet meer dan terecht dat TS ernaar gaat vragen, hij heeft dan immers een salarisverhoging toegezegd.
Als de werkelijke afspraak over het aantal uren ging wordt het een ander verhaal.

staat er wel in op de 1e pagina er staat letterlijk dat ze minder ging werken en dat het met een salarisverhoging gecompenseerd zou worden, nou nu gaat ze dus meer werken dus dan hoeft het niet gecompenseerd te worden zoals gezegd dan zou baas en meer uren en meer per uur moeten gaan betalen

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:54

Isabonny schreef:
Ben blij dat ik het hier heb aangekaart.
Jullie hebben gelijk: je moet de een niet met de ander vergelijken.
Ik doe administratief werk, werk alleen, dus prestatieloon /bonus bij meer omzet of iets dergelijks is hier niet van toepassing.

In mijn contract staat niets over jaarlijkse verhoging, maar mij viel opeens wel weer wat in:....ik ben begin afgelopen jaar van een ander bedrijf overgenomen naar dit bedrijf (hij was voorheen ook directeur van dat andere bedrijf en vertrok een jaar eerder en hij vroeg me later of ik naar hem wilde overstappen). Hij kon me dan wel niet voor hetzelfde aantal uren in dienst nemen, maar zei toen wel: met de komende salarisverhoging zul je dan wel weer op ongeveer hetzelfde uitkomen. Nou dat tijdstip is NU, dus... heb ik wel een reden om het aan te kaarten zonder meteen over zijn loon te beginnen.

Normaliter geeft hij gewoon een % door van salarisverhoging aan het begin van het jaar. En zou er geen salarisverhoging zijn (dit is 1 keer eerder gebeurt en dat gold ook voor hem), dan wordt er van te voren over gesproken.

hier staat het in

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:58

florentine1 schreef:
PowerReiner schreef:

staat er wel in op de 1e pagina er staat letterlijk dat ze minder ging werken en dat het met een salarisverhoging gecompenseerd zou worden, nou nu gaat ze dus meer werken dus dan hoeft het niet gecompenseerd te worden zoals gezegd dan zou baas en meer uren en meer per uur moeten gaan betalen

Inderdaad. De afspraak was een financiele compensatie, geen urencompensatie. Dus heeft ze imo nog steeds recht op verhoging.

Stel de salarisverhoging zou ingaan per 1 januari. En ze zou pas in februari meer uren gaan draaien wat op voorhand dus nog niet bekend is, in dat geval krijgt ze toch salarisverhoging, en daarna nog uren verhoging, waardoor ze dus nog meer gaat verdienen. Beetje banketstaaf dat dat nu dan niet het geval is alleen maar omdat er al bekend is dat ze meer uren gaat maken.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:00

TS, ik zou niets zeggen of laten merken.

Je hebt hem de kans gegeven om het te zeggen, maar hij heeft toen niets gezegd. Het is misschien niet netjes, maar wel zijn keus. Als je het nu gaat benoemen heb je kans dat je de goede verstandhouding kwijtraakt.
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, ik dacht ook dat ik iets eerlijk over mijn chef tegen hem kon zeggen. Helaas dacht hij daar anders over, hij voelde zich naar eigen zeggen in zijn integriteit aangetast. Het kostte me bijna mijn baan, en doordat ik zo geschrokken was van zijn heftige reactie heb ik binnen 3 maanden een andere functie gekozen.

Gelijk hebben en gelijk krijgen is niet hetzelfde. ;)

Ik zou mijn mond houden, maar wel in mijn achterhoofd houden dat hij dus niet altijd even eerlijk is.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:04

Ja, ben ik met powerreiner eens. Je gaat naar een nieuwe baas, waarbij je minder werkt maar waar belooft wordt dat je meer gaat verdienen per uur om op hetzelfde salaris te komen. Dan zegt die baas vervolgens neeeee, je krijgt geen salarisverhoging maar je mag wel weer meer gaan werken. Ik vind dat krom. Is die baas z'n 'probleem' als hij haar meer uren nodig heeft, ik neem aan dat hij zeer tevreden is anders had hij haar niet gevraagd om mee te komen.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:04

[

maar goed dat een echte baas daar toch anders over denkt, dit slaat natuurlijk nergens op , ff goed lezen, ze zou omdat ze minder is gaan werken een salarisverhoging krijgen als COMPENSATIE, nu gaat ze meer werken dus dan is er geen salarisverhoging wanter hoeft dan niet GECOMPENSEERD te worden, reden ts zal dan neem ik aan weer ongeveer haa roude salaris gaan verdienen.

er zijn toch helemaal geen redenen genoemd waarom zij salarisverhoging zou moeten krijgen? en dan bedoel ik natuurlijk buiten het feit dat ze minde ris gaan werken. ze kan dan wel misschien heel hard werken en heel veel doen maar ik neem aan dat dit zo is omdat ze zo aangenomen is of ermee ingestemd heeft.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:19

Misschien moet je zelf iets minder uit de hoogte doen. Hier diverse eigen bedrijven binnen de familie, je bent niet de enige ondernemer op bokt.

Heb op je advies nog even goed gelezen, er staat nergens ter compensatie. Alleen: met de volgende salarisverhoging kom je ongeveer op hetzelfde uit. Niet als compensatie, niet dmv meer uren, nee: je salaris wordt sowieso verhoogt dus zit niet in over het verminderde aantal uur.

Overigens wel met je eens dat het salaris en verloning van de eigenaar/directie niks te maken heeft met de rest van het personeel. Men wil nog wel eens onderschatten wat het is om een bedrijf te hebben/runnen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:29

Compensatie of niet, dat maakt geen bal uit. Wat als TS de baan alleen maar heeft aangenomen zodat ze hetzelfde kan gaan verdienen met minder uren? Dat wil iedereen toch wel? Misschien had ze de hele baan niet genomen als ze op voorhand wist dat ze meer moest gaan werken voor dat geld.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:32

Ts moet gewoon het gesprek aangaan en niet zelf alles gaan invullen.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:01

Pantykous schreef:
Misschien moet je zelf iets minder uit de hoogte doen. Hier diverse eigen bedrijven binnen de familie, je bent niet de enige ondernemer op bokt.

Heb op je advies nog even goed gelezen, er staat nergens ter compensatie. Alleen: met de volgende salarisverhoging kom je ongeveer op hetzelfde uit. Niet als compensatie, niet dmv meer uren, nee: je salaris wordt sowieso verhoogt dus zit niet in over het verminderde aantal uur.

Overigens wel met je eens dat het salaris en verloning van de eigenaar/directie niks te maken heeft met de rest van het personeel. Men wil nog wel eens onderschatten wat het is om een bedrijf te hebben/runnen.

Oke jij je zin er staat idd op ongevver hetzelfde uitkomen, ik vind dat op hetzelfde neerkomen.
ik doe niet uit de hoogte maar geef gewoon me eigen mening weer, ik heb niemand gezegd wat te moeten doen of hoe te reageren maa rik vind wel dat je nog steeds niet goed leest hoor er staat echt dat ze minder is gaan werken en dat ze meer salaris zou krijgen omdat te compenseren nou nu gaat ze meer werken dus hoeft er niet gecompenseerd te worden.

maar verder is het niet mijn probleem gelukkig hebben we heel tevreden personeel rondlopen hier.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:08

florentine1 schreef:
[

maar goed dat een echte baas daar toch anders over denkt, dit slaat natuurlijk nergens op , ff goed lezen,

Dit klinkt redelijk uit de hoogte, maar dat maakt verder niet uit. Zal niet zo bedoeld zijn.

We kunnen welles en nietes gaan roepen maar als TS geen antwoord geeft blijft dit een discussiepuntje. Wij weten niet exact wat er gezegd is.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:09

PowerReiner schreef:
florentine1 schreef:
[

maar goed dat een echte baas daar toch anders over denkt, dit slaat natuurlijk nergens op , ff goed lezen,

Dit klinkt redelijk uit de hoogte, maar dat maakt verder niet uit. Zal niet zo bedoeld zijn.

We kunnen welles en nietes gaan roepen maar als TS geen antwoord geeft blijft dit een discussiepuntje. Wij weten niet exact wat er gezegd is.

bedoel met een echte baas iemand die ook echt baas is of liever gezegd ondernemer iemand dus die weten hoe het is om dit te zijn en welke verantwoordelijkheden dit mee brengt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 22:57

Jongens toch...geen ruzie maken om mij hoor ;).

Heb mijn papieren er nog eens bij gepakt (niet mijn gewone arbeidscontract, maar het "overname"contract) en daar staan toch enkele dingen in die door alle partijen ondertekend zijn, dus ook door de "nieuwe" baas.
Daar staat dus in wat ik op dat moment jaarlijks verdiende en andere zaken en de "nieuwe" werkgever zou dus ermee akkoord gaan om al deze dingen over te nemen.
Ik heb dus even gerekend en ik heb dit bedrag dus niet gehad, omdat...de nieuwe werkgever op dat moment me niet voor de volledige uren kon aannemen en me dat mondeling meedeelde. Er werd toen mondeling gezegd: dat wordt wel rechtgetrokken bij de eerstvolgende salarisverhoging. Op dat moment ben ik daarmee akkoord gegaan. Nou,.. de salarisverhoging is altijd op 1 januari. Logisch dat ik er dan van uit ga dat mijn salaris nu verhoogd wordt, niet dan. De baas verhoogt zijn salaris toch ook nu!

En het was inderdaad niet perse de bedoeling dat het werd rechtgetrokken door me meer uren te laten werken. Het zou ook rechtgetrokken worden als er niet meer werk voor me was gekomen. Mijn brutosalaris zou gewoon verhoogd worden. Over veranderende omstandigheden waardoor ik meer uren zou kunnen gaan werken, was toen helemaal niets bekend. Al wil dat niet zeggen dat ik er nu moeilijk over zou doen als ik die paar uurtjes weer meer moet werken. Dat zou neerkomen op een middag extra, dus waar hebben we het over. Die werk ik nu ook extra als het nodig is met een eindejaarsafsluiting of iets dergelijks.

Florentine: je hoeft me niets te vertellen over personeel. Ik kom uit een ondernemersgezin. Mijn man heeft ook een eigen zaak met personeel. Ik ben echt de beroerdste niet. Zou het financieel niet haalbaar zijn dit jaar de salarissen te verhogen, dan gaat het niet, maar dan ben ik wel weer zo dat ik vind: eentje niet (of ik dat nou ben of een ander), dan de rest ook niet.

Maar goed, ik ben er nu dus achter dat ik recht had op meer loon dan wat ik tot nu toe gekregen heb. Aangezien me mondeling de belofte is gedaan dat recht te trekken, wil ik daar toch graag nog eens met hem over praten.

O, het blijkt trouwens dat er enige onduidelijkheid bestaat over de functie van mijn baas. Hij is geen zelfstandig ondernemer. Hij staat gewoon, net als ik in loondienst van een groot overkoepeld bedrijf. Hij mag voor zijn vestiging de zaken zelf regelen. Dat laat hij dus grotendeels aan mij over :D, behalve de verhoging van de salarissen dit jaar ;).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:43

Heb je je baas al even aan de tand gevoeld??

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:50

Goed topic om door te nemen.
Ik werk nu 2 jaar bij hetzelfde bedrijf, maar eind volgende maand loopt mijn 3e contract af.
Deze gaat vast worden. Maar ik wil eigenlijk een serieuze verhoging! Omdat ik nu echt ver te weinig krijg. Ook heb ik graag dat ik nu pensioen kan gaan opbouwen.
Dus eens kijken hoe jullie dat aanpakken.

Moet wel zeggen dat het werk waar ik werk allemaal heel erg op vertrouwensbasis gaat (familiebedrijf, baas heeft het van vader overgenomen en zijn zus zit met mij op kantoor)
Nu heeft zijn zus wel al gezegd tegen de baas dat ik loonsverhoging moet krijgen. Maar goed wat denken hun bij loonsverhoging? 1 euro per uur :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:55

Je moet nooit informeel omgaan met loonsverhoging. Zaken over geld zijn niet geschikt om bij de koffieautomaat te bespreken. Ook al is je organisatie nog zo gezellig.

Praten over loonsverhoging doe je het best icm praten over je prestaties, dus bv in een beoordelings- of jaarplan gesprek. 'Ik heb dit/dat gepresteerd, ik vind dat daar een loonsverhoging bij hoort' of (naar mijn idee nog beter) 'laten we afspreken als ik komende jaar dit/dat presteer, ik zoveel loonsverhoging krijg'.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:04

1 euro per uur lijkt wat lachwekkend, maar anderzijds is het wel 40 euro per week is 160 euro per 4 weken :+ Als jij 1600 verdient is dat een verhoging van 10%. Normaal is 1,5 a 3 % ;)