Dat ellendige huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:28

@Kala. Was opsparen en 1x per maand doen? Dan heb je toch heel erg veel kleding, ondergoed en handdoeken etc nodig om nog wat schoons te hebben aan het eind van de maand? Dat zou ik never nooit redden.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:31

Wat voor mij ideaal werkt is huisgenoten hebben :P Sinds ik in een studentenhuis woon ben ik een stuk netter. In de woonkamer, keuken en badkamer ruim ik alles meteen achter m'n kont op omdat ik vind dat ik het naar mijn huisgenoten toe niet kan maken om dat niet te doen. Omdat dat nu een beetje in het systeem zit is mijn eigen kamer ook meteen een stuk netter, het gaat bijna automatisch. En we hebben een schoonmaakrooster, waar ik me ook braaf aan houd.
Hiervoor woonde ik in een studio en was het ook een ramp. Ik vind kleine troepjes niet erg, maar een hoop kleine troepjes maken een grote bende. En er was niemand anders om rekening mee te houden en daarom op te ruimen. Ik had toen eens in de zoveel tijd een aanval en dan ging het hele huis schoon. Meestal als ik eigenlijk echt moest studeren maar daar geen zin in had :+ Mijn huis was rond de tentamens een stuk schoner dan daarbuiten.
Van m'n moeder heb ik het schoonmaken ook niet echt meegekregen, zij is ook een sloddervos. Daar hadden we altijd een werkster, waardoor schoonmaken ook totaal niet in het systeem zat. Ik heb tussendoor nog een tijdje thuis gewoond en in ruil daarvoor het huishouden op me genomen. Toen werkte het voor mij het beste om het als een baantje te zien. Ik plande gewoon een vaste dag en een vast tijdstip. Bijvoorbeeld op donderdag van 10.00-14.00. In die tijd had ik het hele huis wel schoon. En dan ook echt geen andere afspraken plannen of andere dingen gaan doen, want ik moest "werken". Als ik het aan liet komen op een moment dat ik wel even tijd zou hebben, dan kwam het er niet van.
Maar goed, ik heb geen kinderen en bij mijn moeder thuis hadden we alleen een kat. Dan is het huishouden ook wel een stuk gemakkelijker denk ik.

Imker

Re: Dat ellendige huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:39

Met een huis vol mannen heb ik dus ook een huis vol troep.
Ze doen kleren uit en laten die als een spoor achter zich liggen, want dan weten ze de weg naar de slaapkamer terug te vinden, kleren horen volgens de mannen ook binnenstebuiten in de was te gaan, want anders heeft mama niets te doen. Ontbijtspullen laat je gewoon staan, modderschoenen en modderkleren mogen volgens hen gewoon naar binnen én op de bank.
Het liefst laten ze klei, paperclips, geld, schroeven, zakdoekjes en steentjes in hun zakken zitten, zodat ik een half uur op mijn knieën voor de wasmachine kan gaan zitten frutten om de zeef leeg te maken.
Vuile borden daar eet je nog een keer extra van, snot veeg je af aan je mouwen, tranen trouwens ook.
Nagels knippen doe je op je slaapkamer, op het tapijt.
En toch hou ik zielsveel van ze, mijn zootje ongeregeld.

Bij het oudste exemplaar is het in de opvoeding van 35 jaar geleden misgegaan, heropvoeden is lastig. Ik heb hem nu zo ver dat de was 8 van de 10 keer de wasmand in gaat. De was die 'vergeten' wordt, was ik niet meer. Sokken op? Pech!
De jongste twee exemplaren probeer ik klaar te stomen, dat een toekomstige partner er meer gemak van heeft. Zij moeten de tafel mee dekken en afruimen, vaatwasser inruimen en kleren in de was stoppen.

Tuurlijk houdt dat in dat ik nog steeds heel veel was heb (en nu nog meer, want ik doe de was van mijn vader er nu ook bij, dat zijn nog 3 draaien extra per week) en heel veel te doen heb in het huishouden, maar met delegeren en systematisch werken kom je een heel eind.
Tijdens het koken ruim ik de vaatwasser in of uit, of vouw een wasje weg.

En wat al eerder gezegd werd: muziek aan! Dat scheelt veel ergernis en de tijd vliegt voorbij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:43

Waarom de kinderen dan niet de vloer laten poetsen als ze met modderschoenen naar binnen zijn gekomen bijvoorbeeld?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:45

Ik herken het Pieteritus, ik stond me daarnet nog af te vragen why o why ik de enige ben die snapt dat er zakken in de vuilnisbakken moeten. Echt niét tof als je steeds de bakken compleet moet uitwassen met bijpassende geurtjes. :r

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:46

Sizzle schreef:
Waarom de kinderen dan niet de vloer laten poetsen als ze met modderschoenen naar binnen zijn gekomen bijvoorbeeld?

Omdat je dan eindigt met een vloer die nog ranziger is ofwel zo zeiknat dat je het zelfs niet meer droog kunt dweilen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:50

Sizzle schreef:
Als je er een hekel aan hebt moet je zorgen dat het makkelijker wordt.
Dus in plaats van een tralie hok neem je een gazen of plexieglas bak waar ze geen stro en keutels uit kunnen gooien.
In plaats van modder mee naar binnen te lopen kun je ook je schoenen bij de deur uit doen.
:)*

Ik heb een kooi van (lxbxh) 60cm x 1m x 1.60m staan. Plexiglazenbak (veel te klein)/terrarium neemt veel gezondheidsproblemen met zich mee voor de dieren die erin zitten, dus dat gaan we gewoon niet doen. Bij de volgende grote schoonmaak gaan er wel plexiglazen randen rondom de bodem, scheelt ook al. Om de schappen zitten al L-profielen om het katapulteren enigszins te voorkomen en dat scheelt ook al.

Schoenen bij de deur uit is geen oplossing. We moeten toch even zitten om de schoenen weer aan te trekken. Mijn laarzen en dergelijke blijven al in de gang staan, dat lukt me wel staand aan te trekken, maar je loopt toch ongemerkt veel de huiskamer in.

Dus deze oplossingen vind ik een beetje kort door de bocht. ;)

Bijhouden is ook de key en iedere keer als alles aan kant is, denk ik ook weer: NU ga ik het bijhouden, maar het lukt me gewoon niet. Heb er gewoon echt een aversie tegen.

joke165 schreef:
@Kala. Was opsparen en 1x per maand doen? Dan heb je toch heel erg veel kleding, ondergoed en handdoeken etc nodig om nog wat schoons te hebben aan het eind van de maand? Dat zou ik never nooit redden.

Nog nooit problemen mee gehad. Ik trek niet iedere dag wat schoons aan als ik naar mijn paard ga, vind ik echt grote onzin. Op mijn werk heb ik nu ook niet bepaald veel keuze (zwarte broek die ook echt niet na 1x dragen de was in gaat en mijn werkblouse, waar ik er ook 3 van heb liggen en daar heb ik eigenlijk altijd wel een shirtje onder aan). Handdoeken gaan ook niet na 1x gebruiken de was in, vinden we ook grote onzin. Hooguit een keer dat de onderbroeken en sokken een beetje op raken en dan ga ik inderdaad wassen.
Laatst bijgewerkt door Kala op 07-01-15 11:58, in het totaal 2 keer bewerkt

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:51

Hier nog ergere zooi, net verhuist en sommige laatste dingen uit rommel la en uit schuur zo in tassen gegooid omdat container leeg opgelevert moest worden, dus nu hoop tassen met rotzooi die nog uitgesorteerd moet worden en ben al uren aan het wachten op kringloop om overbodige dingen op te halen terwijl ik eigenlijk me paarden moet gaan verzorgen, handig komen in de ochtend, ja om half een is me zoontje uit en die kan ik niet veilig mee de wei in nemen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:56

Elke dag bijhouden! Tijdens het koken met de stofzuiger door de kamer, lapje over de wc etc. Met fulltime baan en 3 paarden lukt het aardig. Nu hebben wij een hond die alles gapt als je het laat liggen, dus opruimen doe je wel!!

Alleen klusjes zoals douche poetsen en ramen lappen moet ik mij echt toe zetten, dat vind ik gewoon rot werk!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:56

Ik heb ook een bloedhekel aan het huishouden en daarom ben ik blij dat ik alleen woon.
Mijn huis is meestal (eigenlijk altijd) een rommeltje maar ik stoor me er niet aan.
Sterker nog zo'n heel netjes steriel huis vind ik niet gezellig.
Ik heb echt een huishouden van Jan Steen :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:59

Urielle schreef:
Sizzle schreef:

Omdat je dan eindigt met een vloer die nog ranziger is ofwel zo zeiknat dat je het zelfs niet meer droog kunt dweilen.

Tja, ik ben misschien te principieel, maar dan leren ze dat maar, ook als dat eenrst een tijd even meer tijd kost. Uiteindelijk heb je er baad bij.
Als wij vroeger onze sokken binneste buiten deden kregen we ze gewoon direct weer ongewassen terug en moesten dat dan doen voor het buiten spelen of weet ik veel wat voor ander leuks.
ls iemand een zakdoekje vergeten was, mocht deze zelf de snippertjes uit de was en wasmachine pulken.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:10

Ja zo ging dat bij ons ook sizzle. Als wij wat lieten vallen mochten wij dat ook zelf opruimen. In het begin samen en later alleen. Was mijn moeder aan t stofzuigen dan drentelde Ik met een stofdoek door de kamer. Ben je met je kind en kun je toch wat doen. En ze leren er ook nog es wat van. Ik ben er iig niet minder om geworden :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:47

Ik kom niet echt tot rust als er overal nog boeken, kopjes, etensresten staan. Resultaat is dat ik alles vaak snel opruim (of ik lades dump zodat ik het niet zie :o )

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:49

Ik lees hier heel veel doe 1 'taak' per dag maar dat werkt hier niet hoor..

Met overal dwarrelend haar en stof kan ik wel 1 hoekje per dag doen maar die is dan ook binnen 10 minuten weer stoffig :')

Daarom, doordeweeks lekker snel een bezem erdoor en opruimen, en 1 a 2 keer per week goed alles doen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:56

Luckystory schreef:
Hier is drank de oplossing. :P
Muziekje op, glaasje(s) porto, cava of jenever erbij en dan lukt het eens zo goed
Laatst heb ik zelfs met een tandenborstel alle kieren en hoekjes van mijn douche geschrobd.
No way, dat ik dat nuchter ooit gedaan had! :+

Vind ik leuk. _O-

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:02

Ik heb echt een schema nodig anders komt er niks van.

Op woensdag doe ik de ene week de bovenverdieping inclusief badkamer en de andere week doe ik de benedenverdieping inclusief keuken.

Het beddengoed verschoon ik ook op woensdag en deze gooi ik tussen het schoonmaken door in de wasmachine en in de droger.

Op vrijdag haal ik de boodschappen voor de hele week en haal ik een extra doekje door het toilet.

Op zaterdag en zondag werk ik de wasmand leeg. Strijken doe ik sporadisch dus als de was droog is vouw ik het direct op en gaat het in de kast.

Op zondag stofzuig ik de beneden verdieping en dweil ik goed.

Je zou dan eventueel op maandag of dinsdag een grotere klus kunnen pakken zoals de ramen zemen of wat keukenkastjes soppen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:03

Arrabel schreef:
Ik heb ook een bloedhekel aan het huishouden en daarom ben ik blij dat ik alleen woon.
Mijn huis is meestal (eigenlijk altijd) een rommeltje maar ik stoor me er niet aan.
Sterker nog zo'n heel netjes steriel huis vind ik niet gezellig.
Ik heb echt een huishouden van Jan Steen :D

ik denk dat alleen wonen de oplossing is :j
Als ik weleens een weekje alleen ben is het een pestzooi hier,krijg het gewoon voor elkaar op 9 meter aanrecht vol te bouwen.Ben gewoon liever buiten wat aan het doen.Als het redelijk weer is...(wat het nu niet is :+ )

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:34

Wat ik wel echt weeeeeken kan laten liggen is strijkwerk := _O-
Meestal kijk ik mijn moeder lief aan, want een fulltime job, kinderen, huisdieren, paardjes en ook nog veel leuke hobby's maakt het er niet makkelijk op om er tijd voor vrij te (willen) maken.
Ik heb echt een HEKEL aan strijken :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:46

Mijn vriend kan mooi zelf zijn overhemden strijken, ik heb namelijk niet voor niets een strijkvrije garderobe :')

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:02

Pieteritus1 schreef:
Met een huis vol mannen heb ik dus ook een huis vol troep.
Ze doen kleren uit en laten die als een spoor achter zich liggen, want dan weten ze de weg naar de slaapkamer terug te vinden, kleren horen volgens de mannen ook binnenstebuiten in de was te gaan, want anders heeft mama niets te doen. Ontbijtspullen laat je gewoon staan, modderschoenen en modderkleren mogen volgens hen gewoon naar binnen én op de bank.
Het liefst laten ze klei, paperclips, geld, schroeven, zakdoekjes en steentjes in hun zakken zitten, zodat ik een half uur op mijn knieën voor de wasmachine kan gaan zitten frutten om de zeef leeg te maken.
Vuile borden daar eet je nog een keer extra van, snot veeg je af aan je mouwen, tranen trouwens ook.
Nagels knippen doe je op je slaapkamer, op het tapijt.
En toch hou ik zielsveel van ze, mijn zootje ongeregeld.

Bij het oudste exemplaar is het in de opvoeding van 35 jaar geleden misgegaan, heropvoeden is lastig. Ik heb hem nu zo ver dat de was 8 van de 10 keer de wasmand in gaat. De was die 'vergeten' wordt, was ik niet meer. Sokken op? Pech!
De jongste twee exemplaren probeer ik klaar te stomen, dat een toekomstige partner er meer gemak van heeft. Zij moeten de tafel mee dekken en afruimen, vaatwasser inruimen en kleren in de was stoppen.

Tuurlijk houdt dat in dat ik nog steeds heel veel was heb (en nu nog meer, want ik doe de was van mijn vader er nu ook bij, dat zijn nog 3 draaien extra per week) en heel veel te doen heb in het huishouden, maar met delegeren en systematisch werken kom je een heel eind.
Tijdens het koken ruim ik de vaatwasser in of uit, of vouw een wasje weg.

En wat al eerder gezegd werd: muziek aan! Dat scheelt veel ergernis en de tijd vliegt voorbij.

Je kan kleren toch ook gewoon binnenstebuiten wassen? Of ben ik nou gek :o ?

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:14

Een topic naar mijn hart dit. :')

Het huishouden is hier ook een ramp. Nu hebben we ook nog eens een klein huis, dus het oogt al gauw enorm rommelig. Dagelijks afwassen en regelmatig de was doen lukt nog, maar de rest.. ik kan de motivatie er niet voor vinden. En dan hebben we ook nog twee katten die momenteel onwijs verharen. Soms heb ik opeens een bui en dan poets ik alles wat los en vast zit, helaas zijn die momenten erg sporadisch. :+
Gisteren hebben we een schoonmaakrooster opgesteld als stok achter de deur. Tot nu gaat het goed, maar dit is pas dag 1 natuurlijk. :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:19

zonnebloem18 schreef:
@Zahlina: Iemand die komt poetsen (buiten mijn schoonmoeder) lijkt me heerlijk, maar het zijn vooral de dagelijkse dingen die blijven liggen, afwas, was, dweilen, een keer de kastjes afnemen enz.
Als het financieel kon deed ik het meteen voor de grote klussen zoals de keuken, badkamer en ramen wassen, daar heb ik de meeste hekel aan.

Als je dat iedere dag doet snap ik dat je geen zin hebt in je huishouden nee.
Dat de afwas iedere dag weg is is wel fijn ja, maar de was, dweilen en de kastjes afnemen is toch geen dagelijkse bezigheid? Dat kan ook wel een dagje overgeslagen worden hoor.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:25

Ik heb er ook grote moeite mee. Altijd al gehad.

Dat komt ook doordat ik alleen woon. Het kan me eigenlijk niks schelen hoe mijn huis er van binnen uitziet. Niemand die het ziet. Ik kan er dus niet de motivatie voor opbrengen om er iets aan te doen. Ik word niet zenuwachtig van troep oid.

Maar... áls er dan iemand langs komt, dan schiet ik compleet in de stress. Dan kan het me opeens wel schelen hoe mijn huis eruit ziet, en moet er ineens van alles gebeuren. Bezoeken aan mij moeten dan ook minimaal drie dagen van tevoren schriftelijk worden aangevraagd. :+

Elke keer neem ik me weer voor om het vanaf nu goed bij te houden zodat het niet weer zover komt, maar dat lukt al 20 jaar niet. :(

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:26

LindyH schreef:
Maar... áls er dan iemand langs komt, dan schiet ik compleet in de stress. Dan kan het me opeens wel schelen hoe mijn huis eruit ziet, en moet er ineens van alles gebeuren. Bezoeken aan mij moeten dan ook minimaal drie dagen van tevoren schriftelijk worden aangevraagd. :+

Zo herkenbaar dit :+

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:28

Fijn dat ik blijkbaar niet de enige ben. Ik voel me dan altijd zo stom.