Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sinds ik in een studentenhuis woon ben ik een stuk netter. In de woonkamer, keuken en badkamer ruim ik alles meteen achter m'n kont op omdat ik vind dat ik het naar mijn huisgenoten toe niet kan maken om dat niet te doen. Omdat dat nu een beetje in het systeem zit is mijn eigen kamer ook meteen een stuk netter, het gaat bijna automatisch. En we hebben een schoonmaakrooster, waar ik me ook braaf aan houd.
Mijn huis was rond de tentamens een stuk schoner dan daarbuiten.Sizzle schreef:Als je er een hekel aan hebt moet je zorgen dat het makkelijker wordt.
Dus in plaats van een tralie hok neem je een gazen of plexieglas bak waar ze geen stro en keutels uit kunnen gooien.
In plaats van modder mee naar binnen te lopen kun je ook je schoenen bij de deur uit doen.

joke165 schreef:@Kala. Was opsparen en 1x per maand doen? Dan heb je toch heel erg veel kleding, ondergoed en handdoeken etc nodig om nog wat schoons te hebben aan het eind van de maand? Dat zou ik never nooit redden.
Urielle schreef:Sizzle schreef:Waarom de kinderen dan niet de vloer laten poetsen als ze met modderschoenen naar binnen zijn gekomen bijvoorbeeld?
Omdat je dan eindigt met een vloer die nog ranziger is ofwel zo zeiknat dat je het zelfs niet meer droog kunt dweilen.

Arrabel schreef:Ik heb ook een bloedhekel aan het huishouden en daarom ben ik blij dat ik alleen woon.
Mijn huis is meestal (eigenlijk altijd) een rommeltje maar ik stoor me er niet aan.
Sterker nog zo'n heel netjes steriel huis vind ik niet gezellig.
Ik heb echt een huishouden van Jan Steen
)
Pieteritus1 schreef:Met een huis vol mannen heb ik dus ook een huis vol troep.
Ze doen kleren uit en laten die als een spoor achter zich liggen, want dan weten ze de weg naar de slaapkamer terug te vinden, kleren horen volgens de mannen ook binnenstebuiten in de was te gaan, want anders heeft mama niets te doen. Ontbijtspullen laat je gewoon staan, modderschoenen en modderkleren mogen volgens hen gewoon naar binnen én op de bank.
Het liefst laten ze klei, paperclips, geld, schroeven, zakdoekjes en steentjes in hun zakken zitten, zodat ik een half uur op mijn knieën voor de wasmachine kan gaan zitten frutten om de zeef leeg te maken.
Vuile borden daar eet je nog een keer extra van, snot veeg je af aan je mouwen, tranen trouwens ook.
Nagels knippen doe je op je slaapkamer, op het tapijt.
En toch hou ik zielsveel van ze, mijn zootje ongeregeld.
Bij het oudste exemplaar is het in de opvoeding van 35 jaar geleden misgegaan, heropvoeden is lastig. Ik heb hem nu zo ver dat de was 8 van de 10 keer de wasmand in gaat. De was die 'vergeten' wordt, was ik niet meer. Sokken op? Pech!
De jongste twee exemplaren probeer ik klaar te stomen, dat een toekomstige partner er meer gemak van heeft. Zij moeten de tafel mee dekken en afruimen, vaatwasser inruimen en kleren in de was stoppen.
Tuurlijk houdt dat in dat ik nog steeds heel veel was heb (en nu nog meer, want ik doe de was van mijn vader er nu ook bij, dat zijn nog 3 draaien extra per week) en heel veel te doen heb in het huishouden, maar met delegeren en systematisch werken kom je een heel eind.
Tijdens het koken ruim ik de vaatwasser in of uit, of vouw een wasje weg.
En wat al eerder gezegd werd: muziek aan! Dat scheelt veel ergernis en de tijd vliegt voorbij.
? 
zonnebloem18 schreef:@Zahlina: Iemand die komt poetsen (buiten mijn schoonmoeder) lijkt me heerlijk, maar het zijn vooral de dagelijkse dingen die blijven liggen, afwas, was, dweilen, een keer de kastjes afnemen enz.
Als het financieel kon deed ik het meteen voor de grote klussen zoals de keuken, badkamer en ramen wassen, daar heb ik de meeste hekel aan.
LindyH schreef:Maar... áls er dan iemand langs komt, dan schiet ik compleet in de stress. Dan kan het me opeens wel schelen hoe mijn huis eruit ziet, en moet er ineens van alles gebeuren. Bezoeken aan mij moeten dan ook minimaal drie dagen van tevoren schriftelijk worden aangevraagd.