Zie je het voor je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:05

Ik kan het ook voor me zien, maar alleen als ik het wil. Anders zie ik niks. Wat ik dan wel altijd heb is dat ik mijn eigen stem in mijn hoofd hoor die die woorden 'voor me opleest'. Zo denk ik ook met die stem, en herinner ik me ook heel veel door het in mijn hoofd te horen. :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:10

Leffroi schreef:
Helaas, kan ik soms heel beeldend denken. Ook wel weer leuk af en toe, maar als iemand weer eens met een ranzig verhaal aan komt zetten... :+

Dat is juist het leuke als je weet dat iemand beelddenker is. :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:19

We hebben het bij Nederlands over beeldspraak, en ik weet prima dat 'de spelers likten na de wedstrijd hun wonden', niet letterlijk is, maar zo zie ik het wel :')

Hebben jullie ook dat je niet echt een stem in je hoofd hebt? Dat heb ik alleen met een liedje in m'n hoofd, dam hoor ik de zanger (en zie eventueel de clip voor me).

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:24

puppy1128 schreef:
Leffroi schreef:
Helaas, kan ik soms heel beeldend denken. Mo Ook wel weer leuk af en toe, maar als iemand weer eens met een ranzig verhaal aan komt zetten... :+

Of als je aan wat anders denkt dat je dan iets heel doms voor je ziet en moet lachen.. Ook handig :')

Of iemand vertelt heel serieus iets en als je dat dan voor je ziet, je opeens in lachen uitbarst en je je verontschuldigingen moet aanbieden :P

enidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:44

Ik ben ook heel extreem met beelddenken en ik zou het wel wat minder willen hebben... Laatst vertelde mijn moeder bijvoorbeeld dat 'pietje' een bepaalde operatie had gehad (weet even niet meer wat) en dan zie ik gewoon voor me hoe die operatie gaat (of tenminste, hoe ik denk dat dat gaat), met alle details -O- Heb dat de laatste tijd behoorlijk vaak dat ik dat soort verhalen hoor met operaties enzo. Word echt helemaal gek van mezelf want ik kan dus niet goed tegen bloed, laat staan dat het prettig is om hele operaties voor je te zien %)

Maar beelddenken kan ook heel amuserend zijn, wat hierboven al is gezegd :j :')

Selena

Re: Zie je het voor je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:45

Hier ook 1. Je hoeft maar wat te zeggen tegen me en dat ga ik dan gelijk in een beeld denken :+

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:28

Ik zie het ook echt in mijn hoofd. Niet zoals ik iets zie voor me, maar echt alsof het in mijn hoofd is.
Dat vind ik ook altijd zo raar met oortelefoontjes muziek luisteren. Dan ís het geluid er gewoon ipv dat het ergens vandaan komt.
Als ik iets voor me zien dan ís het er gewoon, ipv dat ik het zie.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:18

enidan schreef:
Ik ben ook heel extreem met beelddenken en ik zou het wel wat minder willen hebben... Laatst vertelde mijn moeder bijvoorbeeld dat 'pietje' een bepaalde operatie had gehad (weet even niet meer wat) en dan zie ik gewoon voor me hoe die operatie gaat (of tenminste, hoe ik denk dat dat gaat), met alle details -O- Heb dat de laatste tijd behoorlijk vaak dat ik dat soort verhalen hoor met operaties enzo. Word echt helemaal gek van mezelf want ik kan dus niet goed tegen bloed, laat staan dat het prettig is om hele operaties voor je te zien %)

Dat herken ik wel op een andere manier. Als in een film ofzo iemand in z'n been geschoten wordt ofzo, krijg ik spontaan ook last van m'n been. Ben toen ik klein was op de basisschool ook een keer flauwgevallen tijdens EHBO-les toen het over flauwte ging. :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:19

Stap 1: Steek onder elke teennagel een tandenstoker
Stap 2: Schop met je voet zo hard tegen de muur als je kunt
Stap 3: Huil

Voel je de pijn?
:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:27

Kaus schreef:

Voel je de pijn?

Auw! _O-

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:32

Ik kan prima in beelden denken, maar bij mij gaat het niet vanzelf - ik denk meer in geluiden. En klanken en ritme. Het zal mensen verbazen hoe ik op klanken best snel kon "meezingen" zonder dat ik engels kon bijvoorbeeld :') Gewoon phonetisch dus. Helaas niet dat ik ook op gehoor piano kan spelen ofzo :C

Ik heb veel eerder dat ik een gevoel of klank terug krijg uit herinneringen dan een beeld. Als je me zo zegt van "een paard dat galoppeert" kan ik het beeld best oproepen, maar dat gaat niet vanzelf. Ik heb dan eerder het ritme in mn hoofd (hmm dat is moeilijk uitleggen maar je snapt misschien wel wat ik bedoel)

Benieuwd of er meer mensen zijn die zo denken haha

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:37

Je hebt beelddenkers en woorddenkers, toch? Mijn moeder ziet als ik stoel zeg bijv echt het woord voor zich, maar ik zie echt een stoel. Heel gek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:38

Als ik wil kan ik wel beeld denken :')

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:39

Joolien schreef:
Wat helemaal leuk is, is synesthesie oftewel het denken in kleuren. Sommige mensen zien een kleur als jij een bepaald woord zegt of iets omschrijft.
https://www.youtube.com/watch?v=mzRl9QuJTOs
Ook heb je mensen die denken in smaken. Die zien iets, en proeven daar iets bij. Ik heb daar een keer een docu over gezien maar ik kan het niet meer vinden.

Tot ik de docu van Paul Rabbering daarover zag was ik er van overtuigd dat iedereen dat had. Niet dus. Voor mij hebben namen, de dagen van de week, getallen etc. allemaal een kleur. Ik was echt stomverbaasd toen ik hoorde dat dat iets speciaals was, met een naam enzo. :')
Laatst bijgewerkt door pniekepnak op 06-01-15 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:42

Kaus schreef:

Voel je de pijn?

Ik voelde al pijn zonder te lezen _O-
Ik voel eigenlijk nooit echt pijn, eerder een tinteling achtig iets als ik zoiets lees. Ben blij dat ik dan geen pijn voel, heb vaak al genoeg pijn. (Ben soms ook zo lomp, boem, was weer een teen tegen de tafel xD)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:18

Kaus schreef:

Voel je de pijn?

Kramp in m'n tenen, en bedankt. >;)

Echte beelddenker hier, maar ook erg zintuigelijk en gevoelsdenkend. Zeg gebraden kip en ik zie, ruik en proef 'm al, inclusief dat knapperige velletje, de zachte textuur van 't vlees en het zeer als er een hete spat op je lip terecht komt. Auw.
En sommige dingen komen meer als een gevoel of concept of zoiets, daar zit geen duidelijk beeld en al helemaal geen woorden bij. Nou, probeer dat maar eens uit te leggen aan een ander. Wat dat betreft kun je beter in woorden denken. Of dat je het helemaal voor je ziet maar niet op het woord kan komen. 'Jeweetwel, zo van glas met een deksel en dat er dan doperwten in zitten'. Potje. Kon d'r niet op komen |o

Maar ach, 't is wel grappig. Zo verstond ik mijn moeder laatst verkeerd. Ik dacht dat ze de buren wilde gaan verven (muren dus, moet echt wat aan mijn oren laten doen) en zie dan dus al een ietwat ranzig filmpje voor me waarin de buren door mams leuk beschildert worden. Ze mag nu dus écht de muren gaan verven omdat de koffie er overheen ging. :D
En soms handig. Als ik op m'n werk weer eens een poster in elkaar moet zetten heb ik een concept al in mijn hoofd tijdens de bespreking erover. Hoef ik het op de computer alleen nog maar op te schonen.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:45

Kaus schreef:

Voel je de pijn?

Zit je rustig het topic door te lezen, krijg je door een berichtje spontaan pijn in je tenen :')

Maar ja, hier nog een beelddenker, en niet een beetje ook. Ik kan in het echt best goed tegen bloed en alles, maar als iemand gaat omschrijven hoe ze een hart ontleed hebben dan opeens niet meer :Y)
Mijn beelden zijn altijd veel overdrevener als dat ze in het echt zijn volgens mij. Al moet ik vaak best wel stiekem lachen als iemand een verhaal verteld, aangezien ik het dus vaak een stuk erger voor me zie dan het waarschijnlijk was :+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:47

Kaus schreef:

Voel je de pijn?

Niet grappig :+ Ik zie mn nagels al helemaal omhoog staan met een beetje bloed. Tandenstoker er helemaal in en alles ontstoken. *\o/* }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:47

Kaus mijn arme tenen := , oh knapperige kip van het spit :~ . Je bijt door dat velletje en kraak kraak alsof je op een slak zijn huisje staat (perongeluk he)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:49

Anthea schreef:
Ik ken anders niemand die in woorden denkt :')

:o
Woorden zien, telt dat ook?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:41

KAUS wtf hoe kom je hierbij. Ik word er helemaal naar van :') :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:43

Poiuytrewq schreef:
KAUS wtf hoe kom je hierbij. Ik word er helemaal naar van :') :')

Maybe she's born with it, maybe it's...

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:51

Aah Kaus, dat was niet een leuke post om te lezen :') :')

Hier dus nog een beelddenker :+
Een aantal uit mijn omgeving weten dat ook en dat zorgt ervoor dat ik soms de kamer uit ren om niet te zien wat zij allemaal zeggen :')

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 06:11

Kaus schreef:

Voel je de pijn?

Jeetje :') Daar wil niet dus niet aan denken _O-

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:25

Kaus schreef: