Lizzle schreef:Vreselijk, ik haat gezeik om geld. Toen we een vrijgezellenfeestje hadden en de rekening kwam, gingen twee meiden onderling geld ruilen. Zegt eentje op nogal dwingende toon tegen de ander "ik krijg nog 20 cent van je." Ik wilde bijna een euro naar d'r hoofd gooien.
Ik eet geen vlees en eet daardoor vaak goedkoper, nou en, ik drink misschien meer dan een ander.
Als je het degene niet gunt met wie je aan tafel zit, wil ik er niet eens mee uiteten.
Vaak zie je dat er altijd 1 is die veel meer eet dan gemiddeld.
En er is voor mij duidelijk verschil of ik met (goede) vrienden uit eten ga of met bv een sportclubje/collega's.
En "niet gunnen" is misschien wel de juiste benaming; maar waarom geldt dat alleen als iemand meer moet betalen en niet voor degene die minder hoeft te betalen?
Ik heb wel eens gehad dat ik (afgesproken!) later aanschoof en alleen het dessert mee at (maar moest wel meedelen in de hele rekening!?).
Wij hebben weleens duidelijke afspraken gemaakt; wat gaan we doen en wat gaat het (ongeveer) kosten. Dat was golven met eten all-in.
En dan ben ik niet beroerd om een paar euro extra te betalen,maar niet veel meer door de andere groep die blijkbaar de hele middag extra hapjes en zelfs 2x een duurdere (lees 20E!) karaf wijn hadden besteld voor alleen hun.
Hun groepje (4 man van de 16) hadden voor 60E aan hapjes/drankjes besteld die niet onder het gratis assortiment vielen. En zij vonden het wel heel normaal dat de hele groep maar mee moest betalen, want dat was maar 4E pp extra.
Het ging mij absoluut niet om die 4E, maar wel om het feit dat de geld gebruikers het blijkbaar vaker normaler vinden om de rekening te delen dan degene die dat niet hebben gedaan.