Gierige acties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:42

_JTM schreef:
Leuk om te lezen dat toch iedereen het weer anders doen!

Overigens hoeft het niet alleen te gaan over gierigheid tijdens uit eten of stappen ofzo!

Mijn oom en tante gaan vaak als ze ergens naartoe gaan ook even langs de ikea. Dan rekenen ze één kopje koffie af, gaat eerst de een koffie drinken wanneer die de koffie op heeft haalt de ander een kopje en drinkt die op. Want tja, bij de ikea mag je je drinken een keer bijvullen.

Moeten ze (gratis) lid worden van de ikea, dan is dat kopje koffie nog gratis :D.

Overigens split ik soms en soms ook per man. Ligt eraan of het veel scheelt. Ik eet vaak vegetarisch dus let er wel op.

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:43

Toen ik nog in een studentenhuis woonde ging ik boodschappen voor de gang halen met een andere bewoner. Heb ik toch discussie moeten staan voeren over twee laags en drie laags wc-papier en zij de goedekopere (10 of 20 cent verschil) wou! Het was gewoon genant. :+

Zij was zo'n gierig kind, jemig! Echt te erg voor woorden en dat heb ik haar ook gezegd. Want ik had wel meer van dit dingetjes met haar. Zij was echt tot op de cent... terwijl ze echt niet krap bij kas zat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:50

Lizzle schreef:
Vreselijk, ik haat gezeik om geld. Toen we een vrijgezellenfeestje hadden en de rekening kwam, gingen twee meiden onderling geld ruilen. Zegt eentje op nogal dwingende toon tegen de ander "ik krijg nog 20 cent van je." Ik wilde bijna een euro naar d'r hoofd gooien.

Ik eet geen vlees en eet daardoor vaak goedkoper, nou en, ik drink misschien meer dan een ander.
Als je het degene niet gunt met wie je aan tafel zit, wil ik er niet eens mee uiteten.

Vaak zie je dat er altijd 1 is die veel meer eet dan gemiddeld.
En er is voor mij duidelijk verschil of ik met (goede) vrienden uit eten ga of met bv een sportclubje/collega's.

En "niet gunnen" is misschien wel de juiste benaming; maar waarom geldt dat alleen als iemand meer moet betalen en niet voor degene die minder hoeft te betalen?
Ik heb wel eens gehad dat ik (afgesproken!) later aanschoof en alleen het dessert mee at (maar moest wel meedelen in de hele rekening!?).

Wij hebben weleens duidelijke afspraken gemaakt; wat gaan we doen en wat gaat het (ongeveer) kosten. Dat was golven met eten all-in.
En dan ben ik niet beroerd om een paar euro extra te betalen,maar niet veel meer door de andere groep die blijkbaar de hele middag extra hapjes en zelfs 2x een duurdere (lees 20E!) karaf wijn hadden besteld voor alleen hun.
Hun groepje (4 man van de 16) hadden voor 60E aan hapjes/drankjes besteld die niet onder het gratis assortiment vielen. En zij vonden het wel heel normaal dat de hele groep maar mee moest betalen, want dat was maar 4E pp extra.
Het ging mij absoluut niet om die 4E, maar wel om het feit dat de geld gebruikers het blijkbaar vaker normaler vinden om de rekening te delen dan degene die dat niet hebben gedaan.

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:53

Bij ons verschild het per keer. Afgelopen weekend gingen we wokken inclusief drankjes. Bedrag was van te voren dus bekend aangezien we met 31 mensen gingen had 1 persoon aangeboden dat iedereen vantevoren het geld naar hem over kon maken of die avond contant kon geven dan betaalde hij de rekening. Wou je die avond fooi geven werd dat dan ingezameld. Werkte prima en ook makkelijker voor het restaurant.

Met een kleine groep word hier ook weleens iedereen voor zich afgerekend.
Of 1 iemand doet er stuurt later berichtje met wat iedereen at en dronk.

Maar voor het gemak zoeken we met grotere groepen all inclusive restaurants uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:59

Haha ja die rondjes dat ken ik. Gretig meedrinken en wanneer het die "vriendin" haar beurt was moest ze "opeens" weg of was ze haar portomonnee vergeten.

Gelukkig is dat geen vriendin meer!

Met huidige vrienden splitten we alles gewoon :j

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:08

Ik heb precies toch goede vriendinnen als ik hier zo lees!
Met mijn beste vriendin betalen we gewoon om de beurt, uiteindelijk is het wel ongeveer gelijk dan.
Met het vriendengroepje waar ik regelmatig mee uit eten ga betalen we elk voor ons eigen deel. Als het niet kan op restaurant betaalt iemand ook wel eens heel de rekening en schrijft de rest het geld over. Tot op de cent correct. Voor mij hoeft dat niet per se, maar dat is gewoon de norm in ons groepje en er komt nooit gezeik van als iedereen het normaal vind :)

Ik moet zeggen dat ik wel 1 aparte 'vriendin' heb. Laatst had ze een verjaardagsfeestje/BBQ gegeven, waardoor dus iedereen cadeautjes voor haar meebracht. Super tof, maar het eten was echt zachtst gezegd karrig. Als voorgerecht/hapje waren er druifjes in chocolade gedipt, 2 per persoon... De pasta salade was ook heel weinig, iedereen kon er amper 1 lepel van nemen... En we waren maar met 6 ofzo, geen gigantische groep. Dan heb ik nog liever dat men vraagt om iets bij te leggen voor het eten en je ten minste eten krijgt :o

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:27

Ik ben ook niet voor splitsen maar ieder voor zich. Ik ben vegetariër (wat altijd de goedkopere gerechten zijn hier) en drink geen alcohol. Dus dat scheelt meer dan 2 euro, eerder 10-15 euro.
Ook was er in de groep in het begin de regel als we geld verzamelden voor een cadeau, dat de singles bijvoorbeeld 20 euro gaven en de koppels 30 euro.. 8)7
Nu leg ik niet meer bij en koop ik zelf iets.

Mando

Re: Gierige acties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:31

Wij spreken altijd af als we met een groep zijn... we delen de rekening door het aantal personen.
En of er nou een wel een voorgerecht neemt of een ander wijn of bier...

Geen geneuzel.... je bent uit en dan weet je dat het geld kost als je met een groep bent.... anders krijg je alleen maar scheve gezichten.
En wil je dit niet moet je niet meegaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:34

Mando schreef:
Wij spreken altijd af als we met een groep zijn... we delen de rekening door het aantal personen.
En of er nou een wel een voorgerecht neemt of een ander wijn of bier...

Geen geneuzel.... je bent uit en dan weet je dat het geld kost als je met een groep bent.... anders krijg je alleen maar scheve gezichten.
En wil je dit niet moet je niet meegaan.

Je krijgt toch ook scheve gezichten als er "altijd" iemand bij zit die significant duurder eet dan de rest?
Zodra er gedeeld wordt voel ik mij ook wat beperkt in wat ik ga bestellen, omdat ik niet wil dat een ander mee moet betalen aan mijn dure keuze.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:46

Bij onze vriendengroep betaald meestal een persoon de hele avond (eten en drankje na) en dan word er de volgende dag het bedrag berekend en door aantal personen gedeeld.
Aangezien we allemaal stelletjes zijn schieten de stelletjes om de beurt voor. Dus nooit gezeur gehad.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:48

Ik vind van niet.... de ene keer bestel jij iets wat duurder is en de andere keer een ander moet je dan op iedere keer als je met een groep uit eten ga zout op de slakken leggen.
Je gaat uit eten omdat je het gezellig vind en maakt het jou dan uit als je een gezellige avond heb of je dan 20 of 22 euro moet afrekenen omdat de ene wat goedkopers en de andere wat duurder heeft besteld.

Mij niet hoor... dan moet ik niet uit eten gaan.
Of je spreek af iedereen besteld voor zichzelf en betaald voor zichzelf. dan ben je die scheve gezichten ook kwijt en beslis je zelf hoeveel je uitgeef.

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:50

Jeetje wat een verhalen komen hier voorbij zeg..
Als ik met een groep uit eten ga doen we vaak ook ieder voor zich en de mandjes stokbrood of andere gezamenlijke dingen delen we gewoon. Hebben er gelukkig nog nooit gezeur over gehad.

Wel heb ik met een paar vrienden precies het tegenover gestelde. Als we uit zijn willen zij ALTIJD de rondjes betalen, en zelf drankjes aannemen ho maar. Dit klinkt misschien ideaal, maar is toch ook best vervelend...

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:52

Mando schreef:
Ik vind van niet.... de ene keer bestel jij iets wat duurder is en de andere keer een ander moet je dan op iedere keer als je met een groep uit eten ga zout op de slakken leggen.
Je gaat uit eten omdat je het gezellig vind en maakt het jou dan uit als je een gezellige avond heb of je dan 20 of 22 euro moet afrekenen omdat de ene wat goedkopers en de andere wat duurder heeft besteld.

Of je spreek af iedereen besteld voor zichzelf en betaald voor zichzelf. dan ben je die scheve gezichten ook kwijt en beslis je zelf hoeveel je uitgeef.

Natuurlijk ga je uit eten voor de gezelligheid, maar als je structureel voor 15 (soms zelfs 25)euro minder eet dan de rest is het ook niet meer leuk :Y)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:54

Als je sommige reacties hier leest, mag ik voortaan gewoon niet meer mee uit eten. Lekkere vriendschappen zijn dat zeg. Als iemand het dus niet zo ruim heeft dat hij de gok kan nemen gewoon even een flink bedrag uit te geven, moet hij maar niet meegaan? Terwijl diegene wél meekan als hij enkel zijn eigen deel betaald omdat hij dan bewust kan kiezen hoeveel hij uitgeeft?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:08

Mando schreef:

Ik vind wat bij betalen helemaal niet erg.
Maar als er structureel iemand bij zit die (als je de rekening deelt) voor veel meer geld besteld dan "normaal", dan is voor mij de lol er wel snel vanaf.

Als iedereen van te voeren afspreekt te kiezen uit de maand-3-gangen-menu (dan kun je kiezen uit 5 voor/hoofd/nagerechten) voor een X bedrag en de drankjes te delen.
En er zit iemand (altijd de dezelfde..) bij die toevallig daar niets lekker in ziet, maar wel bv de kreeft besteld waarvan het hoofd gerecht al (veel) duurder is dan de 3gangen samen., en verwacht dat alsnog alles gedeeld wordt.. ja dan heb je het bij mij wel gedaan.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:11

Ik denk dat jullie je allemaal gewoon niet zo druk moeten maken :') Ik ben echt verbaasd over de meningen die ik hier lees.

ik ben zo allergisch voor geld gedoe, al dat misgunnen en bang dat je tekort gedaan wordt. Ik betaal liever elke keer te veel dan dat ik met een stel gieren moet gaan onderhandelen. Gewoon splitten bij de tent waar jullie overeen zijn gekomen te gaan eten en überhaupt als je krap zit meldt je vooraf dat je thuis een boterham eet en niet meegaat, dan kan je als groep misschien nog wel eens iemand meenemen :o Wat zeg ik nou

* ik ga er vanuit dat je met vrienden eet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:15

Met mijn eigen directe vrienden heb ik nooit problemen.
Juist wel met bepaalde collega's en aanwas van de vriendengroep.

Ik vind het juist asociaal dat als er wat is afgesproken bv een bepaald bedrag/menu, een aanhang van iemand het heel normaal vindt dat dat niet voor hij/zij geldt en dat iedereen maar meer moet betalen dan afgesproken.

Ga je onbeperkt eten/drinken voor een X bedrag, bestellen ze rustig (diverse malen) iets wat daar niet bij hoort en je dus duurder uit bent dan verwacht.
En ja wij hebben een alleenstaande moeder in het groepje die graag mee gaat maar wel op haar geld moet letten.
Maar in jouw ogen is dat jammer; moet ze maar thuis een boterham eten en niet meegaan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:18

Ik ben vaak het goedkoopst uit en deel mee. Maar op kroeg vind ik dat minder leuk, de mannen zuipen echt heel hard en ik drink naar behoefte en soms zijn dat er maar drie. Beetje jammer dan, maar wil de sfeer niet verpesten dus tot nu toe niks van gezegd.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:24

Goede vrienden weten dat ik niet gierig ben, maar wel vrij zuinig moet leven. Die doen dus juist niet moeilijk als ik voor mezelf wil betalen. Neem van mensen die niet weten dat ik niet zomaar een rondje terug kan betalen doorgaans ook geen drankje aan, voorkomt ongemakkelijk gedoe.
Toen ik nog wat beter bij kas zat vond ik het niet erg voor een ander te betalen, zolang het niet ging lijken op profiteren.

ben ook echt van mening dat je best voor jezelf mag opkomen als het in de kroeg structureel gaat om 2 fris versus 8 bier..

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:26

Een paar jaar geleden hadden we een groepje en dan was het gewoon wie geld had trakteerde de rest dat was met alles zo of we legden het samen. We hadden het allemaal niet breed en soms had ik een mazzeltje en soms een ander.

Ook toen ik nog rookte soms geen sigaretten meer en rookte ik van hun mee, als de ander geen sigaretten meer dan rookte diegene van ons mee. Ging altijd goed.

Ieder voor zich of de rekening splitsen vind ik allemaal goed als ik het maar van te voren weet en niet met mijn mond vol tanden hoef te staan omdat ik er niet op gerekend had.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:29

Dan zegt dat meer over dat persoon dan over de groep
Als dit structureel gebeurt dan spreek je iemand daarop aan en wil ze zich niet aanpassen dan betaald ze mooi haar eigen dure gerecht bij.

Als het eens een keer gebeurt dan val ik daar niet over maar als je aangeeft dat dit altijd zo is dan ben ik wel zo iemand die daar iets van zegt.

Valt ze daarover dan kan ze of volgende keer kiezen uit wat er wordt aangegeven of ze betaald haar gerecht geheel zelf of ze gaat niet mee.

Met zuipen vind ik ook dat ik daar niet aan mee moet betalen

En als er mensen zijn die het net wel/net niet kunnen betalen en dat dus aangeven dan vind ik het prima dat ze voor zichzelf betalen maar doe dan niet stoer mee met het idee achteraf ooo jee dit had ik financieel niet kunnen trekken.
Wees dan eerlijk

Iedereen zit wel eens even niet ruim... dat is toch prima als je maar eerlijk bent.
Niets om voor te schamen hoor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:33

@Mando
Maar ik vind het persoonlijk normaal, dat als ik wel iets anders/duurder wil; dat ik dit uit mijzelf al extra betaal.
Dan ga ik niet wachten totdat een ander mij daarop aan moet spreken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:33

Ben ooit een keer met een vriendin op vakantie geweest.Ze zat s'morgens en s'avonds haar geld te tellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:34

Britta31 schreef:
Ben ooit een keer met een vriendin op vakantie geweest.Ze zat s'morgens en s'avonds haar geld te tellen.

En?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:35

Brainless schreef:
En ja wij hebben een alleenstaande moeder in het groepje die graag mee gaat maar wel op haar geld moet letten.
Maar in jouw ogen is dat jammer; moet ze maar thuis een boterham eten en niet meegaan.

In dat geval snap ik dat zij zegt dat ze niet naar een dure tent wil, maar als vrienden zou ik het bedrag dan aanvullen zodat ze kan kiezen wat ze wil. Dat vind ik juist normaal. Zelf lekker het ervan nemen terwijl iemand tegenover je misschien ook liever wat anders had gegeten, maar dat niet 'kon' kiezen. Juist bij vrienden ga je toch niet bitchen over rotgeld.

Edit: ik ga er dus wel vanuit dat degene zonder geld beseft niet mee te moeten gaan of het vooraf duidelijk te moeten maken, niet als de rekening komt nadat er moeilijk duur gegeten is.