Geesten en paranormale dingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:26

Goof schreef:
Zwerte schreef:
Ik geloof meteen dat mensen zulke ervaringen hebben. Ik twijfel echter wel heel sterk aan de verklaringen daarvoor. Ik zeg zeker niet dat er niks KAN zijn, dat laat ik in het midden, maar ik zoek de verklaringen toch echt eerst in rationele zaken ipv geesten. Je hersenen (en zintuigen!) kunnen je echt vreselijk voor de gek houden, veel meer dan de meeste mensen denken. Dat je iets ziet of iets voelt, is geen bewijs dat er werkelijk iets is. Maar die gedachte kunnen veel mensen niet aan, dus zoeken ze het liever in een geestenverklaring of andere vage zaken die je nooit echt kan ontkrachten. Liever een vage verklaring dan geen!

Ik ben supernuchter en denk inderdaad ook altijd dat alles rationeel te verklaren is.
Ik vind het idee van 'geesten' ook doodeng en wil er niet aan denken.

Toen ik echter in mijn huidige woning ging wonen 4,5 jaar geleden had ik de eerste avond al een oude vrouw aan mijn bed staan. Doodeng, maar ik gooide het inderdaad op een nachtmerrie/ enge droom nav stress, drukte, verhuizing etc. Regelmatig bleef ik haar zien/ voelen/ horen, maar ik schoof het van me af.
Totdat er iemand bleef slapen en deze persoon me de volgende ochtend vertelde dat hij zo slecht had geslapen en of ik me er van bewust was dat er een oude vrouw in mijn slaapkamer aanwezig was. Vanaf dat moment kon ik het voor mezelf niet meer verklaren en ben ik maar gaan accepteren dat ze er is. Soms is het heel lang rustig, de laatste tijd is ze er toevallig weer en vorige week zag ik haar zelfs weer.

Het klinkt echt volslagen idioot als ik dit zo neertyp. Ik ben overigens geen hysterisch jong meisje, maar een supernuchtere vrouw van 34.

Oeh dat lijkt me best eng. Maar, wat doe je als je haar ziet? Wegdraaien, tegen haar praten, kijken? Ben wel benieuwd waarom ze er is en wat jij op zo'n moment doet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:29

Ik zal mijn mening bijstellen als ik zelf dergelijke ervaringen zou opdoen. Maar tot nu toe, nada.
Terwijl ik toch twee jaar in een boerderij gewoond heb waar, na een tragisch voorval zo´n 20 jaar eerder (moord gepleegd) ook dergelijke zaken aan de hand zouden zijn (geestverschijningen enzo).
Niks gemerkt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:32

laughterline schreef:
Goof schreef:

Ik ben supernuchter en denk inderdaad ook altijd dat alles rationeel te verklaren is.
Ik vind het idee van 'geesten' ook doodeng en wil er niet aan denken.

Toen ik echter in mijn huidige woning ging wonen 4,5 jaar geleden had ik de eerste avond al een oude vrouw aan mijn bed staan. Doodeng, maar ik gooide het inderdaad op een nachtmerrie/ enge droom nav stress, drukte, verhuizing etc. Regelmatig bleef ik haar zien/ voelen/ horen, maar ik schoof het van me af.
Totdat er iemand bleef slapen en deze persoon me de volgende ochtend vertelde dat hij zo slecht had geslapen en of ik me er van bewust was dat er een oude vrouw in mijn slaapkamer aanwezig was. Vanaf dat moment kon ik het voor mezelf niet meer verklaren en ben ik maar gaan accepteren dat ze er is. Soms is het heel lang rustig, de laatste tijd is ze er toevallig weer en vorige week zag ik haar zelfs weer.

Het klinkt echt volslagen idioot als ik dit zo neertyp. Ik ben overigens geen hysterisch jong meisje, maar een supernuchtere vrouw van 34.

Oeh dat lijkt me best eng. Maar, wat doe je als je haar ziet? Wegdraaien, tegen haar praten, kijken? Ben wel benieuwd waarom ze er is en wat jij op zo'n moment doet.

Mmm, ja niks eigenlijk :+
Ik zie ze dan maar kort en ben overdonderd als ik het zie. Vorige week zag ik haar toen ik mijn mijn aanhang in bed lag bijvoorbeeld, dat zijn dan niet van die momenten dat je in het luchtledige tegen iemand ander gaat praten hehe.
Nee ik weet niet, ze is er als ik in bed lig ofzo, ik hoor haar of ze schiet voorbij. Meestal trek ik mijn dekens over mijn hoofd en denk "ze is er niet, ze is er niet, ze is er niet :+

LoveGlove

Re: Geesten en paranormale dingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 15:44

Goof ja dat is wel degelijk een geest. Stuur me pb dan kan ik je helpen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:49

Ik geloof niet in geesten. Ik werk in een Kathedraal, er liggen 600 tot 700 mensen begraven bij ons, en ik heb nog nooit iets gezien of gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:51

Ik heb een tijd geleden ook het gevoel dat er iets in m'n slaapkamer was, ik vond het echt niet leuk en sta er ook niet voor open. Ik vond het dood eng.

Als ik in m'n bed lag te slapen had ik altijd het gevoel dat er iets in m'n slaap kamer 'rond spookte.' Ik voelde een aanwezigheid en dacht zelfs iets te horen, het geluid dat je met je sok over het laminaat gaat. En het geluid dat iemand maakt als je met een pen klikt, (een pen open en dicht gaat)
En ik voelde de hele tijd een sterkte aanwezigheid. Gewoon alsof iemand voor mijn bed stond. Ik vond het echt niet leuk en hoopte dat het weg zou gaan en ik snap echt niet dat mensen hier open voor willen staan. Ik had er zelfs nachtmerries van, in mijn nachtmerrie vlogen die geesten mij ineens aan, vanaf de plek waar ik het gevoel had dat ze voor mijn bed stonden. Dit is iets wat ik echt niet meer wil. :(

Nog iets wat ik er naar vond was dat mijn ouders en omliggende mensen mij niet geloofden en mij voor gek verklaarden. Ik was paranoïde. De enige die mij geloofde was mijn oma. Zij vertelde dat er in het veen een boerderij stond waar een man woonde, op een dag vloog die boerderij in de brand en kwam die man om het leven. Later is er een ander gezin in komen wonen maar die moesten verhuizen omdat ze niet meer in dat huis konden wonen, omdat iedere keer alles kraakte, en het gevoel dat er iemand aanwezig was.

Ik denk ook dat door horror films over geesten alles anders wordt geschetst dan het werkelijk is.
Dat je daardoor bang wordt voor iets wat er niet is, of juist wel maar niet zo kwaadaardig zoals in die films wordt gemaakt.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 15:58

AmoorM schreef:
Ik heb een tijd geleden ook het gevoel dat er iets in m'n slaapkamer was, ik vond het echt niet leuk en sta er ook niet voor open. Ik vond het dood eng.

Als ik in m'n bed lag te slapen had ik altijd het gevoel dat er iets in m'n slaap kamer 'rond spookte.' Ik voelde een aanwezigheid en dacht zelfs iets te horen, het geluid dat je met je sok over het laminaat gaat. En het geluid dat iemand maakt als je met een pen klikt, (een pen open en dicht gaat)
En ik voelde de hele tijd een sterkte aanwezigheid. Gewoon alsof iemand voor mijn bed stond. Ik vond het echt niet leuk en hoopte dat het weg zou gaan en ik snap echt niet dat mensen hier open voor willen staan. Ik had er zelfs nachtmerries van, in mijn nachtmerrie vlogen die geesten mij ineens aan, vanaf de plek waar ik het gevoel had dat ze voor mijn bed stonden. Dit is iets wat ik echt niet meer wil. :(

Nog iets wat ik er naar vond was dat mijn ouders en omliggende mensen mij niet geloofden en mij voor gek verklaarden. Ik was paranoïde. De enige die mij geloofde was mijn oma. Zij vertelde dat er in het veen een boerderij stond waar een man woonde, op een dag vloog die boerderij in de brand en kwam die man om het leven. Later is er een ander gezin in komen wonen maar die moesten verhuizen omdat ze niet meer in dat huis konden wonen, omdat iedere keer alles kraakte, en het gevoel dat er iemand aanwezig was.

Ik denk ook dat door horror films over geesten alles anders wordt geschetst dan het werkelijk is.
Dat je daardoor bang wordt voor iets wat er niet is, of juist wel maar niet zo kwaadaardig zoals in die films wordt gemaakt.

Waarschijnlijk een geest. Nee in horror films word alles ander gemaakt ja. Geesten doen echt helemaal niets. Als je zo'n gevoelens hebt en zo'n dingen hoort trekt die geest je aandacht. Hij wil dus simpelweg aandacht vragen van jou. Je hoort hem lopen. Waarschijnlijk is het een geest die niet weet dat hij een geest is. Is het altijd rond dezelfde tijd, is het in periodes ofzo? Dat kan namelijk ook heel veel vertellen

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:01

'Geesten doen helemaal niets' vind ik toch echt te naïef om te zeggen......

Er zijn toch ook mensen die je slechte dingen kunnen aandoen? Er zijn zeker ook 'geesten' die echt niet t beste met je voor hebben...helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:05

drawerlover schreef:
AmoorM schreef:

Waarschijnlijk een geest. Nee in horror films word alles ander gemaakt ja. Geesten doen echt helemaal niets. Als je zo'n gevoelens hebt en zo'n dingen hoort trekt die geest je aandacht. Hij wil dus simpelweg aandacht vragen van jou. Je hoort hem lopen. Waarschijnlijk is het een geest die niet weet dat hij een geest is. Is het altijd rond dezelfde tijd, is het in periodes ofzo? Dat kan namelijk ook heel veel vertellen

Oh fijn. Nu slaap ik vannacht helemaal niet meer. nee, nu heb ik er geen last meer van.
Het is een periode geweest. Rond mei dit jaar nog, zo ineens was het weg...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:08

laughterline schreef:

Er zijn toch ook mensen die je slechte dingen kunnen aandoen? Er zijn zeker ook 'geesten' die echt niet t beste met je voor hebben...helaas.

Inderdaad :j Niet alles is even vriendelijk, zelfs aan de andere zijde niet :+

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:09

klopt tigress en laugterline maar de meeste wel maar je moet altijd oppassen!

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:15

maar, als geesten niets doen, (goede bedoelingen hebben) de meeste in ieder geval, waarom verschijnen ze dan vaak aan de rand van je bed? Ze weten toch dat wij mensen daar ons kapot van schrikken en bang voor ze worden. :+ Als er nou een verscheen bij daglicht in het park terwijl ik aan het wandelen ben, zou ik zelfs nog een gesprekje met hem aangaan :D

Edit; Anders geformuleerd.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:09

Als het 'voelen van een aanwezigheid' bewijs zou zijn dat er een geest je aandacht trekt, dan zou die verklaring toch ook moeten gelden voor mijn ervaringen? Ik heb dus zeer regelmatig (laatste tijd veel stress dus nu meer nachten wel dan niet!) het gevoel dat er een persoon aan mn bed staat. Ik ken ook het gevoel dat er iemand op je bed gaat zitten of het gevoel dat er een kat tegen me aan kruipt die er niet is... Alleen verklaar ik het dus niet als een geest, maar als een manier van mn hersenen om mijn emoties vorm te geven, op onbewust niveau. Want die inbreker/man aan mn bed gaat echt wel weg op den duur, namelijk op het moment dat ik mijn angst weer onder controle krijg. Bewust denken dat het een geest is die wel weg gaat als je het zegt of vraagt, is ook een manier om je angst weer te reduceren. Dus voor mij zit de verklaring daar: je angst wordt daar minder door, dus de zogenaamde verschijning is ook weg.

Ik probeer hier niet mee te zeggen dat zoiets als geesten niet bestaat, maar hoe kunnen jullie zo vasthouden aan die verklaring als er een andere, imo logischere, verklaring voor te vinden is?

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:51

laughterline schreef:

maar geesten kunnen mensen niks doen, tenzij je ze expres binnen laat, door bijvoorbeeld glaasje te draaien ofzo.

tenminste, dat is wat ik heb gelezen :P

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:55

lilydj schreef:
laughterline schreef:

maar geesten kunnen mensen niks doen, tenzij je ze expres binnen laat, door bijvoorbeeld glaasje te draaien ofzo.

tenminste, dat is wat ik heb gelezen :P

Hmm zou kunnen inderdaad, heb geen idee moet ik zeggen. Die vriend van mij destijds had inderdaad glaasje gedraaid of iets in die richting op vakantie...die geest 'woont' nu bij hem thuis en laat 'm niet met rust...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:00

Geesten doen niks? Ik meende ooit een keer gelezen te hebben dat iemand aan de benen meegetrokken was. :+

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:09

Mijn opa is twee maanden geleden overleden. Ik voelde me zo schuldig dat ik die dag ervoor niet was geweest. Diezelfde dag zat ik alleen beneden en begon het licht te knipperen van één lamp. Toen ik zei hou is op. Toen stopte het. Me vader kwam beneden en ik belde me vriend op. Toen had ik het over me opa dat ik me zo schuldig voelde. Toen begon de lamp nog heviger te knipperen en uiteindelijk ging die uit terwijl die aan stond. Me vader begon te schelden dat hij geen nieuwe lamp had en hij kapot was volgens hem. Toen hij naar de lamp liep deed hij hem aan, hij was niet kapot. Sindsdien doet ie het gewoon weer. Hij heeft nooit meer geknipperd en hij doet het nog steeds.

Ik geloof er niet zo in maar op dat moment dacht ik wel dat hij wou zeggen dat het goed is.

Verder wil ik er niks mee te maken hebben. Geloof wel dat er meer is maar ik stel me er niet open voor.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:10

LisaFaded schreef:
Mijn opa is twee maanden geleden overleden. Ik voelde me zo schuldig dat ik die dag ervoor niet was geweest. Diezelfde dag zat ik alleen beneden en begon het licht te knipperen van één lamp. Toen ik zei hou is op. Toen stopte het. Me vader kwam beneden en ik belde me vriend op. Toen had ik het over me opa dat ik me zo schuldig voelde. Toen begon de lamp nog heviger te knipperen en uiteindelijk ging die uit terwijl die aan stond. Me vader begon te schelden dat hij geen nieuwe lamp had en hij kapot was volgens hem. Toen hij naar de lamp liep deed hij hem aan, hij was niet kapot. Sindsdien doet ie het gewoon weer. Hij heeft nooit meer geknipperd en hij doet het nog steeds.

Ik geloof er niet zo in maar op dat moment dacht ik wel dat hij wou zeggen dat het goed is.

Verder wil ik er niks mee te maken hebben. Geloof wel dat er meer is maar ik stel me er niet open voor.

Zeker :j Dat is iets moois :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:22

Zwerte schreef:
Als het 'voelen van een aanwezigheid' bewijs zou zijn dat er een geest je aandacht trekt, dan zou die verklaring toch ook moeten gelden voor mijn ervaringen? Ik heb dus zeer regelmatig (laatste tijd veel stress dus nu meer nachten wel dan niet!) het gevoel dat er een persoon aan mn bed staat. Ik ken ook het gevoel dat er iemand op je bed gaat zitten of het gevoel dat er een kat tegen me aan kruipt die er niet is... Alleen verklaar ik het dus niet als een geest, maar als een manier van mn hersenen om mijn emoties vorm te geven, op onbewust niveau. Want die inbreker/man aan mn bed gaat echt wel weg op den duur, namelijk op het moment dat ik mijn angst weer onder controle krijg. Bewust denken dat het een geest is die wel weg gaat als je het zegt of vraagt, is ook een manier om je angst weer te reduceren. Dus voor mij zit de verklaring daar: je angst wordt daar minder door, dus de zogenaamde verschijning is ook weg.

Ik probeer hier niet mee te zeggen dat zoiets als geesten niet bestaat, maar hoe kunnen jullie zo vasthouden aan die verklaring als er een andere, imo logischere, verklaring voor te vinden is?

Klinkt als slaapverlamming wat je hebt.

Overigens heeft ruim 10% van de mensen hallucinaties (ofwel auditief, ofwel zicht ofwel reuk en gevoel). Bij 1% van de mensen slaat dit om in schizofrenie of psychose. Dingen horen of zien die er niet zijn komt dus bij een op de tien voor en is onschuldig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:24

LisaFaded schreef:

Maar dit is toch gewoon het zo interpreteren zoals het jou uitkomt? Voor hetzelfde geld wilde jouw opa je vertellen dat hij iid vindt dat je je kapot moet schamen dat je niet geweest bent. Niet dat ik jou nu graag n schuldgevoel aan wil praten ofzo, maar ik vind t wel erg makkelijk om je rotgevoel van je af te schuiven omdat de lamp knippert.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 30-12-14 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:25

Voor hetzelfde geld had de lamp simpelweg een storing of iets waardoor die even knipperde. Heb ik met mijn lamp ook gehad. Het hoeft niet meteen een geest te zijn. Mensen willen dat wel graag snel zien.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:30

Ik kan me wel voorstellen dat mensen troost halen uit zulke situaties en als dat voor hen fijn voelt is dat prima natuurlijk.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 18:30

Waarschijnlijk een geest. Nee in horror films word alles ander gemaakt ja. Geesten doen echt helemaal niets. Als je zo'n gevoelens hebt en zo'n dingen hoort trekt die geest je aandacht. Hij wil dus simpelweg aandacht vragen van jou. Je hoort hem lopen. Waarschijnlijk is het een geest die niet weet dat hij een geest is. Is het altijd rond dezelfde tijd, is het in periodes ofzo? Dat kan namelijk ook heel veel vertellen[/quote]

Oh fijn. Nu slaap ik vannacht helemaal niet meer. nee, nu heb ik er geen last meer van.
Het is een periode geweest. Rond mei dit jaar nog, zo ineens was het weg...[/quote]

Nee dan is het niet wat ik dacht. Bang zijn hoeft echt helemaal niet. Mensen denken altijd meteen aan het ergste bij geesten. Dat hoeft helemaal niet. Het slechtste wat een geest kan doen is je bang maken s'nachts door een deur voor je ogen dicht te doen. Maar dat is dan ook het ergste. Ik ben rond de avond meestal ook banger als een geest mijn aandacht wil trekken. Maar de slechtste geesten die er kunnen bestaan zijn simpelweg lieve geesten die gewoon boos zijn op iets.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 18:32

oo en er zijn ook nog eens verhalen over van die enge geesten zoals bloody mary ofzo. Moet je allemaal niet geloven want dat is allemaal hartstikke nep. Geesten bestaan maar zo een als bloody mary bestaat niet

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:33

drawerlover schreef:
Nee dan is het niet wat ik dacht. Bang zijn hoeft echt helemaal niet. Mensen denken altijd meteen aan het ergste bij geesten. Dat hoeft helemaal niet. Het slechtste wat een geest kan doen is je bang maken s'nachts door een deur voor je ogen dicht te doen. Maar dat is dan ook het ergste. Ik ben rond de avond meestal ook banger als een geest mijn aandacht wil trekken. Maar de slechtste geesten die er kunnen bestaan zijn simpelweg lieve geesten die gewoon boos zijn op iets.

Maar hoe kom jij aan deze informatie? Heb je ze dan ´gesproken´? Dit is pure interesse he, ik probeer niemand af te kraken. Ben alleen benieuwd naar je gedachtegang.
Laatst bijgewerkt door Loei op 30-12-14 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt