Stel dat ik nu zou sterven..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:31

De drie monotheïstische wereldgodsdiensten (Jodendom, Christendom en Islam) komen eigenlijk van dezelfde bron en geloven in ;één en dezelfde God (of Jahweh, of Allah). Het Jodendom en Christendom zijn orthodoxes (het gaat erom wat je gelooft) en de Islam is een ortopraxis (het gaat erom wat je doet). In die drie heb je weer allerlei stromingen met hun eigen(-)aardigheden.

In allen komen profeten voor, waarbij het Jodendom gelooft dat ze alleen 'slechts' profeten zijn, het Christendom gelooft dat de profeet Jezus de zoon van God is en Moslims geloven dat Mohammed de laatste en enige ware profeet is.

Dan zijn er nog polytheïsmen die in meerdere goden geloven, het Hindoeïsme is daarvan de grootste.

Het Boeddhisme valt niet onder de noemer mono- of poly, Buddha zelf was net als Jezus en Mohammed een mens en geen God.

Wat je dus kunt doen als je gelooft in één God of in 'iets' is je inlezen in de profeten. Wat waren dat voor mensen; Jezus, Mohammed en Buddha? Dan kun je zelf zien of je die personen een goed voorbeeld zouden zijn voor jou.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:31

Wat betreft het gnostisisme, bekijk dit eens?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnosis

En wat betreft de evangelien,

Kijk eens naar het evangelie van Maria Magdalena

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_ ... _Magdalena

Of het evangelie van Phillop

http://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Philip

Het evangelie van Judas ( Waaat, Judas? Ja Judas! )

http://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Judas

Wat in de Bijbel is beland en wat tegenwoordig voor iedereen te lezen is, is het gevolg van censuur.

Ik zou zo graag een keertje muisje willen spelen in de bibliotheek van het vaticaan (en voldoende kennis hebben van oude talen om alle geschriften in het origineel te kunnen lezen en niet afhankelijk te zijn van menige interpretatie van een vertaler.......

Anoniem

Re: Stel dat ik nu zou sterven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:32

Dus Jezus wordt in de Koran genoemd, en andersom wordt Mohammed ook in de Bijbel genoemd. Beide worden profeten genoemd, alleen dan is de vraag of Jezus wel of niet zoon van God is en aangezien beide profeten andere gedachtes kwa levensstijl hadden, welke is dan de juiste?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:33

[***] schreef:
Dus Jezus wordt in de Koran genoemd, en andersom wordt Mohammed ook in de Bijbel genoemd. Beide worden profeten genoemd, alleen dan is de vraag of Jezus wel of niet zoon van God is en aangezien beide profeten andere gedachtes kwa levensstijl hadden, welke is dan de juiste?

Waar jij je het beste bij voelt :) dat is nou net de kern van het geloof; het gaat erom wat jij geloofd. Niemand kan terug in te tijd gaan om te kijken wat écht is gebeurd.

Ik geloof zelf dat Jezus heeft bestaan, maar een normaal mens was en wist wat mensen nodig hadden en daarop inspeelde.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-12-14 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:33

[***] schreef:

Het feit dat Jezus de zoon van God wordt genoemd is weer het gevolg van de beslissing van mensen, mannen. Consilie van Nicea....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Concilie_van_Nicea
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-12-14 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:34

[***] schreef:

Daar valt in mijn ogen geen antwoord op te geven. Ik ben van mening dat Jezus de juiste is. Mijn buurvrouw zal Mohammed de enige ware vinden en weer een ander pleit voor budda bij wijze van spreken. ;)

Geen enkel geloof zou je bang moeten maken, dat is 'geloven' vanuit angst. Volg ook in dit geval je hart en zie waar het je brengt. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:34

[***] schreef:

Mohammed wordt niet in de bijbel genoemd omdat hij leefde na het schrijven en samenstellen van de bijbel :)

Er is geen juist of fout... het is waar jij je goed bij voelt :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:35

[***] schreef:
Want als dat zo is, dan zijn Jezus en Mohammed dus dezelfde soort profeten met dezelfde God?

Nee dit klopt niet. Het eerste dan. Jezus en Mohammed zijn twee verschillende 'personen' en worden in geen enkele stroming, ook niet in geschiedschrijving oid, als dezelfde persoon gezien. Volgens de koran/islam/moslims heeft Jezus de komst van Mohammed voorspelt. In de Koran wordt Jezus ook genoemd, maar dan als Isa.

In de Bijbel wordt Mohammed echter niet bij naam genoemd, waar ze misschien op doelen is een uitspraak van Jezus die iets zegt als "na mij zullen er mensen komen die groter wonderen doen dan ik." En anders zou ik het ook niet weten, wellicht is het een uitspraak van Isa dat enkel in de Koran staat.

De Koran is later dan de Bijbel, welke op zijn beurt weer later is dan de Tenach (Joodse 'bijbel'). Er zitten wel degelijk overeenkomsten in. Daarom kun je wel een conclusie trekken dat zij allen dezelfde God bedoelen, dus ja Allah = God. In de Koran vindt je verhalen die ook in de Bijbel staan. Soms wat aangepast. Neem het offeren van Isaak (Bijbel) en Ismail (Koran).

Ik vind het oprecht vervelend voor je dat je hier zo mee zit. Laat je niet gek maken, daar is het leven m.i. niet voor bedoeld. In veel stromingen spelen een hoop regels mee die de mensen zelf overal vandaan gesleept hebben en als "en zo moet het" bestempeld hebben. Ook al vind je deze regels nergens terug in de Bijbel. Soms zijn ze enkel belangrijk om wat de buren er wel niet van zullen vinden. Wellicht is een andere kerk wat voor, een wat luchterige kerk of wellicht geen een kerk. Dat is een keuze die je zelf moet maken. Maak die keuze met je eigen verstand en met je eigen gevoel, niet omdat een ander vindt dat het zo moet doen. Veel 'zware gelovigen' zijn tijdens hun leven zo bezig met een eventueel leven ná de dood met allerlei regeltjes en zure gezichten dat ze vergeten van het (echte) leven te genieten. En als er een God is, dan heeft hij echt niet al die mooie kleuren, de glim- en schatterlach 'gecreëerd' om er geen gebruik van te mogen maken ;)

En het is hier al eens gezegd, iedereen denkt wel eens na over leven na de dood (en of dat er überhaupt wel is), ook mensen die nergens mee op zijn gegroeid. Dus zo gek is het niet. Schamen is nergens voor nodig :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-12-14 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:35

sallandval schreef:
De drie monotheïstische wereldgodsdiensten (Jodendom, Christendom en Islam) komen eigenlijk van dezelfde bron en geloven in ;één en dezelfde God (of Jahweh, of Allah). Het Jodendom en Christendom zijn orthodoxes (het gaat erom wat je gelooft) en de Islam is een ortopraxis (het gaat erom wat je doet). In die drie heb je weer allerlei stromingen met hun eigen(-)aardigheden.

In allen komen profeten voor, waarbij het Jodendom gelooft dat ze alleen 'slechts' profeten zijn, het Christendom gelooft dat de profeet Jezus de zoon van God is en Moslims geloven dat Mohammed de laatste en enige ware profeet is.

Dan zijn er nog polytheïsmen die in meerdere goden geloven, het Hindoeïsme is daarvan de grootste.

Het Boeddhisme valt niet onder de noemer mono- of poly, Buddha zelf was net als Jezus en Mohammed een mens en geen God.

Wat je dus kunt doen als je gelooft in één God of in 'iets' is je inlezen in de profeten. Wat waren dat voor mensen; Jezus, Mohammed en Buddha? Dan kun je zelf zien of je die personen een goed voorbeeld zouden zijn voor jou.

Helemaal mee eens. Hier een mooi verhaaltje dat buddha zelf verteld heeft over het al of niet bestaan van een God.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:36

Ik heb te weinig kennis van de Islam om te kunnen beoordelen wie nou meer geloof verdient, Jezus of Mohammed. Ik heb de Koran liggen, moet er toch een keer tijd voor vrijmaken om dat eens door te nemen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:36

Ik geloof niet dat de komst van Mohammed in de bijbel wordt aangekondigd. Wat ik daarvan heb meegekregen is dat de islam dat gemaakt heeft van de woorden van Jezus dat hij de Trooster zou sturen - en volgens mij bedoelde hij daarmee de heilige Geest, en niet Mohammed. :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:37

Hoi Linda,

(oef, ik probeer deze reactie al een paar keer te plaatsen, maar steeds zijn er weer nieuwe reacties bij, wát gaat dit topic snel! hebben jullie wel tijd om elkaars reacties te lezen en er écht inhoudelijk op te reageren? :') )

Aangenaam, ik ben een van de bokt-moslims hier (Ja, er zijn er nog meer :+ ). Persoonlijk kijk ik nooit meer in fora zoals LZP en NM, omdat ik geen zin meer heb ik 'de Islam discussie' die hier al vaak is gevoerd. Maar een andere bokker attendeerde me op jou topic en uiteindelijk ben ik toch gaan lezen... en nu uiteindelijk plaats ik toch ook een reactie :o .

Ik ga je niet vertellen hoe ík er over denk, wat ík precies geloof en hoe ík het leven en de dood zie, want het gaat in deze om joú!
Het is heel menselijk dat je zoekt naar de zin van het leven, de ene mens komt sneller bij deze levensvragen dan de ander en het ene mens is sneller gerust gesteld dan de andere.

Maar mocht je concrete vragen hebben over de Islam, dan mag je me pb-en. En ook als je gewoon over de zin van het leven wilt babbelen, filosoferen, discusieren .. pb me gerust.
Zelf ben ik bekeerd, een aantal jaren geleden worstelde ik ook met 'levensvragen' en die antwoorden heb ik gevonden in de Islam en het heeft mijn leven verrijkt. Uitzoeken en onderzoeken waar jou antwoorden wellicht liggen kost geen geld ;)

---

Oja, toch even offline wat betreft de voorspelling van Mohammed in de bijbel, dat komt uit Deutronomium, daar spreekt men inderdaad over de komst van nog een profeet. In de bijbel staat dat God tegen Mozes zegt dat deze op hem zal lijken (Zowel Moses als Mohammed zijn op een natuurlijke manier geboren en gestorven, Mozes heeft meer overeenkomsten met Mohammed in die zin dan met Jezus) en vanuit de broers van de israelieten zal komen (Abraham had 2 zonen, Ismael en Isaac, vanuit Ismael is het arabische volk ontstaan en vanuit Isaac het Joodse volk) en dat God Zijn woorden in zijn mond zal leggen, net zoals Moses die de openbaringen kreeg van de aartsengel Gabriel, zo heeft Mohammed deze openbaringen ook gekregen. Overleveringen vertellen ons dat Mohammed op jonge leeftijd was ontdekt door een christelijke monnik, nog voor zijn profeetschap bekend was. En zo zijn er meer verhalen
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 22-12-14 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:40

Ik ben gedoopt maar vrij opgevoed. Door de jaren heen heb ik veel dingen meegemaakt en gezien wat een "angstgeloof" mensen aan kan doen. Zelfmoord van een vriend die homo was en niet met zijn geloof en kerkgenootschap in het reine kon komen, relaties die uitgingen omdat ze van twee verschillende geloven waren. En bijna alle oorlogen ter wereld worden gevoerd uit naam van een "heilige". Ik geloof zeker dat er iets is, voordat je op aarde komt en wanneer je er weer afgaat.
Reincarnatie, daar geloof ik wel in, veel dingen in mijn leven hebben een plek gekregen nadat ik weet wat ik in een vorig leven ben geweest, zweverig maar het verklaarde heel erg veel van mijn doen/laten en karakter. Terwijl ik absoluut geen zweverig type ben heb ik wel dingen gezien en meegemaakt die niet praktisch te verklaren waren. Dat jij je nu zo voelt, daar kan ik je als niet- gelover geen raad in geven maar probeer dicht bij jezelf te blijven en laat je leven niet sturen door angst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:49

''Tot aan de tijd van Jezus (vrede zij met hem), gingen de Israëlieten wachten op die profeet “gelijk als Mozes” dat geprofeteerd werd in Deuteronomium 18:18. Toen Johannes de Doper kwam, vroeg men aan hem of hij de Christus (de gezalfde of Messias) was en zei: “nee”. Vervolgens vroeg men aan hem: “ ben jij die profeet”? En gaf ten antwoord: “Nee”(Johannes 1:19-21).

In de Evangelie volgens Johannes (hoofdstukken 14, 15 en 16) sprak Jezus over de Paracleet / Trooster die na hem komen zal, die door de Vader gestuurd zal worden als een ander Paracleet, die nieuwe dingen zal leren die de volgelingen van Jezus niet kunnen dragen of begrijpen. Ook wordt hij beschreven als de “Geest der Waarheid” die duidelijk in overeenstemming blijkt te zijn met zijn titel “Al-Amien” (de Betrouwbare).

Geschiedenis leert ons dat de vroegere Christenen de Paracleet als een man beschouwden en geen “Geest”.

Mohammed (vrede zij met hem) was degene die de Paracleet, Trooster en Helper die door God werd gezonden. Hij getuigde over Jezus (zie Koran en overleveringen), leerde ons nieuwe dingen die niet ten tijde van Jezus bestond, hij sprak wat hij hoorde (openbaring). Hij leerde aan de wereld wat zonde is, van rechtgeaardheid en rechtvaardigheid (Johannes 16:8-11).''

Dat is een stukje wat ik in een link op de vorig pagina tegengekomen ben, dat gaat over Mohammed in de Bijbel.

Het topic gaat inderdaad best hard, en ik ben echt super blij met al deze reacties! Ik kan niet op iedere reactie reageren, maar ik lees wel alles, en ik probeer het te begrijpen. Er komen hier verschillende ideeen over het geloof voorbij, heel interessant, maar ook moeilijk. Ik denk dat ik nooit echt het juiste geloof kan vinden, in de zin bewijst voor dat geloof, maar wel waar ik me het best bij voel. Iets waar ik geen angst van of voor krijgt.

Ik had voor dat ik dit topic opende nooit echt gehoord over dat de Islam en het Christendom 1 en dezelfde God kunnen hebben. Maar nu twijfel ik. Is 'mijn God' dan gewoon Allah. En de Bijbel dan een andere 'gebruiksaanwijzing' dan de Koran, maar toch van dezelfde God, en dat ik dan de keuze heb tussen deze twee, net wat het best bij mij past? Ik vind erg lastig, maar ik wil net zo lang door met informatie zoeken tot dat ik iets heb gevonden waar ik me bij thuis voel, wat mij rust geeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:53

Je benoemt het heel correct: je bent op zoek naar een vraag. De vraag die voor iedereen hetzelfde is, is heel groot. En als je daar geen antwoord op kunt vinden...leer te leven met de vraag. Blijven zoeken naar het antwoord maar die nooit compleet kunnen vinden, is uiteindelijk wat het leven zo interessant maakt....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-12-14 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:53

Het oude testament schijnt hetzelfde te zijn als de Thora, maar dan in een andere volgorde. Het nieuwe testament is van Christelijke origine. In de verschillende stromingen zijn ook weer verschillende delen van de Bijbel al dan niet 'goedgekeurd' als zijnde 'waar'.

De Koran wordt gezien als de 'echte' woorden van God die door een Engel aan Mohammed zijn voorgedragen om door te geven aan de mensen, volgens de Islam kloppen zowel de Thora als de Bijbel dus niet (helemaal).

Wat ook nog uitmaakt is wáár in de wereld je woont, zo heeft de als pacifistisch geportretteerde Jezus meer aanhangers bij Westerlingen, terwijl de profeet Mohammed die ook krijgsheer was en bijvoorbeeld meerdere vrouwen had (ook uit politiek-strategische oogpunten) logischerwijs meer aanhangers kent in het Midden-Oosten, waar het normaal is om meerdere vrouwen te hebben.

Tekenend voor Jezus en Mohammed vind ik hun laatste woorden:

Citaat:
JEZUS: ‘Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen.’ Lucas 23:34. (Dit zei hij toen hij aan het kruis stierf op Golgota nadat hij verraden en op geen legitieme grond ter dood veroordeeld was).

MOHAMMED: “Moge Allah de joden en christenen vervloeken want zij bouwden plaatsen van aanbidding nabij de graven van de profeten.” (Mohammed werd jaren eerder vergiftigd en dit vergif had langzamerhand zijn gevolg. Hij zei dit toen hij stierf in de armen van zijn vrouw Aïsja). Boechari, deel 1, nummer 427.

Zelf zie ik meer in het eerste, maar ik ben dan ook een Nederlander, en opgegroeid in de Nederlandse Joods-Christelijke traditie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:54

bigone schreef:
En bijna alle oorlogen ter wereld worden gevoerd uit naam van een "heilige".

Ja, de heilige doelen 'Macht' en "Geld'.
Een kleine greep. Ik zal maar beginnen met de oorlogen uit de 20ste eeuw en daarna hoor, want we knokken wat af in de wereld, maar zie:
1e Balkanoorlog - grondgebied
1e wereldoorlog - macht
Turkse onafhankelijkheidsoorlog - het woord zegt het al
Anglo-Afghaanse oorlog - angst voor de Russen
Chinese burgeroorlog - macht
Spaanse burgeroorlog - macht
Tweede Wereldoorlog - ik hoop dat je dat zelf wel weet
Koude oorlog - macht
Etcetera. Natuurlijk is de smoes 'geloof' ook wel gebruikt - maar minstens zo vaak ook niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:55

[***] schreef:
''Tot aan de tijd van Jezus (vrede zij met hem), gingen de Israëlieten wachten op die profeet “gelijk als Mozes” dat geprofeteerd werd in Deuteronomium 18:18. Toen Johannes de Doper kwam, vroeg men aan hem of hij de Christus (de gezalfde of Messias) was en zei: “nee”. Vervolgens vroeg men aan hem: “ ben jij die profeet”? En gaf ten antwoord: “Nee”(Johannes 1:19-21).

In de Evangelie volgens Johannes (hoofdstukken 14, 15 en 16) sprak Jezus over de Paracleet / Trooster die na hem komen zal, die door de Vader gestuurd zal worden als een ander Paracleet, die nieuwe dingen zal leren die de volgelingen van Jezus niet kunnen dragen of begrijpen. Ook wordt hij beschreven als de “Geest der Waarheid” die duidelijk in overeenstemming blijkt te zijn met zijn titel “Al-Amien” (de Betrouwbare).

Geschiedenis leert ons dat de vroegere Christenen de Paracleet als een man beschouwden en geen “Geest”.

Mohammed (vrede zij met hem) was degene die de Paracleet, Trooster en Helper die door God werd gezonden. Hij getuigde over Jezus (zie Koran en overleveringen), leerde ons nieuwe dingen die niet ten tijde van Jezus bestond, hij sprak wat hij hoorde (openbaring). Hij leerde aan de wereld wat zonde is, van rechtgeaardheid en rechtvaardigheid (Johannes 16:8-11).''

Dat is een stukje wat ik in een link op de vorig pagina tegengekomen ben, dat gaat over Mohammed in de Bijbel.

Het topic gaat inderdaad best hard, en ik ben echt super blij met al deze reacties! Ik kan niet op iedere reactie reageren, maar ik lees wel alles, en ik probeer het te begrijpen. Er komen hier verschillende ideeen over het geloof voorbij, heel interessant, maar ook moeilijk. Ik denk dat ik nooit echt het juiste geloof kan vinden, in de zin bewijst voor dat geloof, maar wel waar ik me het best bij voel. Iets waar ik geen angst van of voor krijgt.

Ik had voor dat ik dit topic opende nooit echt gehoord over dat de Islam en het Christendom 1 en dezelfde God kunnen hebben. Maar nu twijfel ik. Is 'mijn God' dan gewoon Allah. En de Bijbel dan een andere 'gebruiksaanwijzing' dan de Koran, maar toch van dezelfde God, en dat ik dan de keuze heb tussen deze twee, net wat het best bij mij past? Ik vind erg lastig, maar ik wil net zo lang door met informatie zoeken tot dat ik iets heb gevonden waar ik me bij thuis voel, wat mij rust geeft.

De tekst die je hier aanhaalt, komt uit een islamitische bron. Dat zie je aan het (vrede zij met hem) steeds erachter. Christenen geloven iets anders.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:01

Ik heb aan dit boek heel erg veel gehad. Zo klaar als een klontje :)

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:14

Misschien is het een idee om het eens aan God zelf te vragen? Of Hij je de weg wil wijzen.
Ik denk dat dit topic vol staat van eigen ideeën en persoonlijke overtuigingen. Zoveel mensen, zoveel meningen, en uiteindelijk is de waarheid alleen bij God te vinden. succes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:16

Als er iets zo klaar als een klontje is is het wel dat de 'waarheid' niet bestaat. Al zullen diverse Christenen en Moslims het daar waarschijnlijk niet mee eens zijn :))

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:25

Blue_Eyes schreef:
bigone schreef:
En bijna alle oorlogen ter wereld worden gevoerd uit naam van een "heilige".

Ja, de heilige doelen 'Macht' en "Geld'.
Een kleine greep. Ik zal maar beginnen met de oorlogen uit de 20ste eeuw en daarna hoor, want we knokken wat af in de wereld, maar zie:
1e Balkanoorlog - grondgebied
1e wereldoorlog - macht
Turkse onafhankelijkheidsoorlog - het woord zegt het al
Anglo-Afghaanse oorlog - angst voor de Russen
Chinese burgeroorlog - macht
Spaanse burgeroorlog - macht
Tweede Wereldoorlog - ik hoop dat je dat zelf wel weet
Koude oorlog - macht
Etcetera. Natuurlijk is de smoes 'geloof' ook wel gebruikt - maar minstens zo vaak ook niet.

De wil om een gebied te veroveren is de wil om mensen die daar wonen in te lijven en jouw denkwijze op te dringen, meestal dan. Hitler had het geloof in het arische ras, de Ubermensch. Alleen trek ik dan weer het vergelijk met alle geloven die alleen hun geloof het enige juiste vinden en uit grond daarvan mensen bang maken en dat vind ik heel erg fout. Oorlog om geloof, dicht bij huis, de katholieken en protestanten in Ierland. Om maar even een duidelijk voorbeeld te geven.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:27

Sammie schreef:
Als er iets zo klaar als een klontje is is het wel dat de 'waarheid' niet bestaat. Al zullen diverse Christenen en Moslims het daar waarschijnlijk niet mee eens zijn :))

Waarom is dat zo klaar als een klontje? als er een god is, is er toch ook een waarheid?
Ik vraag me alleen af of je op "waarheden" van mensen af kan gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:29

_Ella_ schreef:
Misschien is het een idee om het eens aan God zelf te vragen? Of Hij je de weg wil wijzen.
Ik denk dat dit topic vol staat van eigen ideeën en persoonlijke overtuigingen. Zoveel mensen, zoveel meningen, en uiteindelijk is de waarheid alleen bij God te vinden. succes!

Ik bedoel dit niet verkeerd maar van dit soort opmerkingen gaan mijn haren dus recht overeind staan want hiermee oordeel je meteen dat ik, als niet gelovige, dus nooit de waarheid zal vinden mocht ik die zoeken. De waarheid bestaat niet en heeft ook nooit bestaan, dat is door predikers in het leven geroepen om hun geloof als enig juist geloof aan de man te brengen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:33

[***] schreef:
Laten we voor het gemak deze Islamische 'conclusie' leggen naast hetgeen er staat. Ik haal hier even een jongerenbijbel aan.

Deut 18:18 Ik zal in hun midden profeten laten opstaan zoals jij. Ik zal hun mijn woorden ingeven, en zij zullen het volk alles overbrengen wat ik hun opdraag.

Johannes 1:19-21 Dit is het getuigenis van Johannes. De Joden hadden vanuit Jeruzalem priesters en Levieten naar hem toe gestuurd om hem te vragen: ‘Wie bent u?’ Hij gaf zonder aarzelen antwoord en verklaarde ronduit: ‘Ik ben niet de messias.’ Toen vroegen ze hem: ‘Wie dan? Bent u Elia?’ Hij zei: ‘Die ben ik ook niet.’ ‘Bent u de profeet?’ ‘Nee,’ antwoordde hij. (Johannes staat binnen Christelijke kringen toch algemeen bekend als wegbereider voor Jezus, dus wat is hier zo schokkend aan dat dit aangehaald wordt?)

Citaat:
http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/johannes/14/

Citaat:
Gevaarlijke uitspraak. Ik heb diverse boeken over de vroegere Christenen gelezen, ook diverse die een theorie uiten waarin de Egyptische goden en de verering daarvan veel invloed hebben gehad om de verering binnen de vroege Christenen (en dan spreek ik over de tijd van (en/of voor)) de Dode Zeerollen en zeker ver voor het eerste Concilie van Nicea en hoewel zij ook slechts een theorie verkondigen, maar wel een objectievere gebaseerd op 'alle' bronnen die men kan vinden en nergens staat dat de Christenen in deze betekenis een Paracleet verwachtte.

Citaat:

Johannes 16:8-11 Wanneer hij komt zal hij de wereld duidelijk maken wat zonde, gerechtigheid en oordeel is: zonde – dat ze niet in mij geloven, gerechtigheid – dat ik naar de Vader ga en jullie me niet meer zien, oordeel – dat de heerser over deze wereld is veroordeeld.

Het enige dat jouw 'bron' dus gedaan heeft is een stukje hier van en een stukje daarvan gepakt en er zelf een verhaal van heeft gecreëerd. Zij staan daar niet alleen in, want anders waren er binnen het Christendom niet zoveel verschillende stromingen. (En Dan Brown is er ook heel sterk in). De een interpreteert een zin zo en de ander interpreteert de zin zo. Maar nergens staat dat Jezus Mohammed heeft aangekondigd. Zelfs in de meest objectieve zin van de opmerkingen lezen kun je dit er niet uithalen. Het zijn verbanden die de mens zélf maakt en toepast. En dat is in het verleden veel vaker gebeurd, trouwens.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-12-14 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt