Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

[***] schreef:Dus Jezus wordt in de Koran genoemd, en andersom wordt Mohammed ook in de Bijbel genoemd. Beide worden profeten genoemd, alleen dan is de vraag of Jezus wel of niet zoon van God is en aangezien beide profeten andere gedachtes kwa levensstijl hadden, welke is dan de juiste?
dat is nou net de kern van het geloof; het gaat erom wat jij geloofd. Niemand kan terug in te tijd gaan om te kijken wat écht is gebeurd.
[***] schreef:Dus Jezus wordt in de Koran genoemd, en andersom wordt Mohammed ook in de Bijbel genoemd. Beide worden profeten genoemd, alleen dan is de vraag of Jezus wel of niet zoon van God is en aangezien beide profeten andere gedachtes kwa levensstijl hadden, welke is dan de juiste?

[***] schreef:Want als dat zo is, dan zijn Jezus en Mohammed dus dezelfde soort profeten met dezelfde God?

sallandval schreef:De drie monotheïstische wereldgodsdiensten (Jodendom, Christendom en Islam) komen eigenlijk van dezelfde bron en geloven in ;één en dezelfde God (of Jahweh, of Allah). Het Jodendom en Christendom zijn orthodoxes (het gaat erom wat je gelooft) en de Islam is een ortopraxis (het gaat erom wat je doet). In die drie heb je weer allerlei stromingen met hun eigen(-)aardigheden.
In allen komen profeten voor, waarbij het Jodendom gelooft dat ze alleen 'slechts' profeten zijn, het Christendom gelooft dat de profeet Jezus de zoon van God is en Moslims geloven dat Mohammed de laatste en enige ware profeet is.
Dan zijn er nog polytheïsmen die in meerdere goden geloven, het Hindoeïsme is daarvan de grootste.
Het Boeddhisme valt niet onder de noemer mono- of poly, Buddha zelf was net als Jezus en Mohammed een mens en geen God.
Wat je dus kunt doen als je gelooft in één God of in 'iets' is je inlezen in de profeten. Wat waren dat voor mensen; Jezus, Mohammed en Buddha? Dan kun je zelf zien of je die personen een goed voorbeeld zouden zijn voor jou.
)
). Persoonlijk kijk ik nooit meer in fora zoals LZP en NM, omdat ik geen zin meer heb ik 'de Islam discussie' die hier al vaak is gevoerd. Maar een andere bokker attendeerde me op jou topic en uiteindelijk ben ik toch gaan lezen... en nu uiteindelijk plaats ik toch ook een reactie
. 

Citaat:JEZUS: ‘Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen.’ Lucas 23:34. (Dit zei hij toen hij aan het kruis stierf op Golgota nadat hij verraden en op geen legitieme grond ter dood veroordeeld was).
MOHAMMED: “Moge Allah de joden en christenen vervloeken want zij bouwden plaatsen van aanbidding nabij de graven van de profeten.” (Mohammed werd jaren eerder vergiftigd en dit vergif had langzamerhand zijn gevolg. Hij zei dit toen hij stierf in de armen van zijn vrouw Aïsja). Boechari, deel 1, nummer 427.
bigone schreef:En bijna alle oorlogen ter wereld worden gevoerd uit naam van een "heilige".
[***] schreef:''Tot aan de tijd van Jezus (vrede zij met hem), gingen de Israëlieten wachten op die profeet “gelijk als Mozes” dat geprofeteerd werd in Deuteronomium 18:18. Toen Johannes de Doper kwam, vroeg men aan hem of hij de Christus (de gezalfde of Messias) was en zei: “nee”. Vervolgens vroeg men aan hem: “ ben jij die profeet”? En gaf ten antwoord: “Nee”(Johannes 1:19-21).
In de Evangelie volgens Johannes (hoofdstukken 14, 15 en 16) sprak Jezus over de Paracleet / Trooster die na hem komen zal, die door de Vader gestuurd zal worden als een ander Paracleet, die nieuwe dingen zal leren die de volgelingen van Jezus niet kunnen dragen of begrijpen. Ook wordt hij beschreven als de “Geest der Waarheid” die duidelijk in overeenstemming blijkt te zijn met zijn titel “Al-Amien” (de Betrouwbare).
Geschiedenis leert ons dat de vroegere Christenen de Paracleet als een man beschouwden en geen “Geest”.
Mohammed (vrede zij met hem) was degene die de Paracleet, Trooster en Helper die door God werd gezonden. Hij getuigde over Jezus (zie Koran en overleveringen), leerde ons nieuwe dingen die niet ten tijde van Jezus bestond, hij sprak wat hij hoorde (openbaring). Hij leerde aan de wereld wat zonde is, van rechtgeaardheid en rechtvaardigheid (Johannes 16:8-11).''
Dat is een stukje wat ik in een link op de vorig pagina tegengekomen ben, dat gaat over Mohammed in de Bijbel.
Het topic gaat inderdaad best hard, en ik ben echt super blij met al deze reacties! Ik kan niet op iedere reactie reageren, maar ik lees wel alles, en ik probeer het te begrijpen. Er komen hier verschillende ideeen over het geloof voorbij, heel interessant, maar ook moeilijk. Ik denk dat ik nooit echt het juiste geloof kan vinden, in de zin bewijst voor dat geloof, maar wel waar ik me het best bij voel. Iets waar ik geen angst van of voor krijgt.
Ik had voor dat ik dit topic opende nooit echt gehoord over dat de Islam en het Christendom 1 en dezelfde God kunnen hebben. Maar nu twijfel ik. Is 'mijn God' dan gewoon Allah. En de Bijbel dan een andere 'gebruiksaanwijzing' dan de Koran, maar toch van dezelfde God, en dat ik dan de keuze heb tussen deze twee, net wat het best bij mij past? Ik vind erg lastig, maar ik wil net zo lang door met informatie zoeken tot dat ik iets heb gevonden waar ik me bij thuis voel, wat mij rust geeft.
Blue_Eyes schreef:bigone schreef:En bijna alle oorlogen ter wereld worden gevoerd uit naam van een "heilige".
Ja, de heilige doelen 'Macht' en "Geld'.
Een kleine greep. Ik zal maar beginnen met de oorlogen uit de 20ste eeuw en daarna hoor, want we knokken wat af in de wereld, maar zie:
1e Balkanoorlog - grondgebied
1e wereldoorlog - macht
Turkse onafhankelijkheidsoorlog - het woord zegt het al
Anglo-Afghaanse oorlog - angst voor de Russen
Chinese burgeroorlog - macht
Spaanse burgeroorlog - macht
Tweede Wereldoorlog - ik hoop dat je dat zelf wel weet
Koude oorlog - macht
Etcetera. Natuurlijk is de smoes 'geloof' ook wel gebruikt - maar minstens zo vaak ook niet.
Sammie schreef:Als er iets zo klaar als een klontje is is het wel dat de 'waarheid' niet bestaat. Al zullen diverse Christenen en Moslims het daar waarschijnlijk niet mee eens zijn
_Ella_ schreef:Misschien is het een idee om het eens aan God zelf te vragen? Of Hij je de weg wil wijzen.
Ik denk dat dit topic vol staat van eigen ideeën en persoonlijke overtuigingen. Zoveel mensen, zoveel meningen, en uiteindelijk is de waarheid alleen bij God te vinden. succes!
[***] schreef:Laten we voor het gemak deze Islamische 'conclusie' leggen naast hetgeen er staat. Ik haal hier even een jongerenbijbel aan.''Tot aan de tijd van Jezus (vrede zij met hem), gingen de Israëlieten wachten op die profeet “gelijk als Mozes” dat geprofeteerd werd in Deuteronomium 18:18. Toen Johannes de Doper kwam, vroeg men aan hem of hij de Christus (de gezalfde of Messias) was en zei: “nee”. Vervolgens vroeg men aan hem: “ ben jij die profeet”? En gaf ten antwoord: “Nee”(Johannes 1:19-21).
http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/johannes/14/Citaat:In de Evangelie volgens Johannes (hoofdstukken 14, 15 en 16) sprak Jezus over de Paracleet / Trooster die na hem komen zal, die door de Vader gestuurd zal worden als een ander Paracleet, die nieuwe dingen zal leren die de volgelingen van Jezus niet kunnen dragen of begrijpen. Ook wordt hij beschreven als de “Geest der Waarheid” die duidelijk in overeenstemming blijkt te zijn met zijn titel “Al-Amien” (de Betrouwbare).
Gevaarlijke uitspraak. Ik heb diverse boeken over de vroegere Christenen gelezen, ook diverse die een theorie uiten waarin de Egyptische goden en de verering daarvan veel invloed hebben gehad om de verering binnen de vroege Christenen (en dan spreek ik over de tijd van (en/of voor)) de Dode Zeerollen en zeker ver voor het eerste Concilie van Nicea en hoewel zij ook slechts een theorie verkondigen, maar wel een objectievere gebaseerd op 'alle' bronnen die men kan vinden en nergens staat dat de Christenen in deze betekenis een Paracleet verwachtte.Citaat:Geschiedenis leert ons dat de vroegere Christenen de Paracleet als een man beschouwden en geen “Geest”.
Citaat:Mohammed (vrede zij met hem) was degene die de Paracleet, Trooster en Helper die door God werd gezonden. Hij getuigde over Jezus (zie Koran en overleveringen), leerde ons nieuwe dingen die niet ten tijde van Jezus bestond, hij sprak wat hij hoorde (openbaring). Hij leerde aan de wereld wat zonde is, van rechtgeaardheid en rechtvaardigheid (Johannes 16:8-11).''