Testament oudoom en ik sta er in....maar problemen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Re: Testament oudoom en ik sta er in....maar problemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:49

Het is al genoemd, maar ik zou de erfenis beneficiair aanvaarden. Zet er een professionele accountaint op, als de erfenis positief is dan wil je het wel en als hij negatief is dan doe je er afstand van.
De intriges van de familie, daar kan je beter ver buiten blijven.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:03

Ben wel benieuwd of jij je keuze al heb kunnen maken, en hoe jouw lieftallige en vooral geïnteresseerde familie hier op reageerde?

Blijft een vreemde situatie, hebben ze, nu ze weten dat jij het testament in heb gekeken nog telefonisch contact met je opgenomen?

Succes met je besluit!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:10

Zeker als je je oudoom niet goed kende, moet je de erfenis echt niet zuiver aanvaarden. Je hebt geen idee hoe hij ervoor stond en naar je verhaal te lezen, betekende hij ook niet zoveel voor je dat je best zijn eventuele schulden wilt betalen, zolang je dan maar zijn spulletjes hebt en niet random verkocht worden.. Klinkt alsof dat je weinig interesseert, plus het gedoe met de familie rondom, adviseer ik met klem om de erfenis beneficiair te aanvaarden. Als blijkt dat je er wat aan overhoudt, is dat mooi meegenomen, zo niet.. Tja dan maar geen nieuw zadel :')

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 00:41

Oei Pipo, wat een ellende voor je....

Wat ik hierboven lees, dan kies ik voor benificiar. Kost E 114 / E 120 om dat te regelen, maar als er iets resteert kan ik het aanvaarden; is er een restschuld of komt er nog iets bovendrijven, dan is dat niet voor mijn rekening. Wat mijn zus doet, geen idee. Nadat ik haar gemeld heb dat ik het niet fijn vindt dat ze ongevraagd voor of namens mij spreekt richting de familie, is het stil (we hadden niet zo'n best contact, beetje via FB of mail). Het laatste bericht van de executeur is een positief saldo dat om en nabij de vrijstelling is (E 2100) per persoon. Het is geen ontzettend complexe toestand dat er een accountant op los gelaten moet worden.

Oja, of mijn familie contact heeft opgenomen met mij, naast mijn zus, die nicht en haar man? Welnee. :=

Ik heb nog een oudere nicht die ook wel wat met paarden heeft, die wist van niets en vindt het ontzettend grappig allemaal, die vermaakt zich bij voorbaat al en kijkt uit naar de familiebijeenkomsten met Pasen, Kerst en verjaardagen, want dan gaat het alleen maar over die oudoom en dat testament..... Toevallig is die oudere nicht de zus van die nicht die de begrafenis heeft geregeld en waarvan de man executeur is. Nu ik het zooitje zo zit te typen, realiseer ik me echt dat onze familie wat afwijkend overkomt. Maar dat is het ook, gniffel. Dus die zussen communiceren ook niet bepaald soepel met elkaar, zal wel een familietrekje zijn.

De executeur krijgt, conform het testament, geen vergoeding toegewezen voor zijn werk voor de afwikkeling van het testament, zoals het afronden van abonnementen, huur opzeggen, huis uitruimen, auto verkopen etc. Hij heeft keurig bericht dat het hem tot nu toe twee snipperdagen heeft gekost, twee tramkaartjes en 100 km....stille hint natuurlijk. :Z

Dat hem niets is toegewezen, is een besluit van die oudoom die ik niet gekend heb. Of ik hem iets gun voor zijn verrichte arbeid -> op zich wel. Dat erfenisje is mooi meegenomen wat mij betreft en geheel onverwacht, en natuurlijk kost het hem ook tijd. Die rommelpot van die nicht ('jaaa, maar ik heb zoveel gedaan voor die man en nou ja zeg, ik word niet eens genoemd in het testament' bla bla) daar vind ik niet dat daar iets tegenover hoeft te staan. Bij wijze van spreken heeft ze bij leven al geld van hem gekregen, voor brandstof of boodschappen of wat dan ook. Daar heb ik geen zicht op en kan ik niet over oordelen. Dat haar man, de executeur, ECHT wat gedaan heeft (afwikkeling) is werkelijk zo en kan ik wel over oordelen. Maar ik weet niet wat er in die oudoom zijn woning stond, of er wat 'meegenomen' is of wat dan ook, dat de executeur 'al goed voor zichzelf heeft gezorgd', zal maar zeggen. Voor hetzelfde geld waren en er sieraden of andere zaken; omdat we de situatie niet kennen hoe die man was, hoe hij leefde of wat hij deed, kan ik niet oordelen of er iets 'mist'.

Laat ik het zo zeggen; mijn goede fatsoenlijke maatschappelijk acceptabele kant zegt: bedank die man van je nicht, de executeur, beloon hem voor zijn vrije tijd en kosten die hij heeft gemaakt met bijv. 10% gemakshalve (stel erfenis is E 2000, geeft hem dan E 200). Mijn slechte harde zakelijke simpele kant zegt: daaaaag, je familie moest je toen en nu ook niet, je weet niet wat er toevallig niet opgenomen is in de erfenis en ergens anders verdwenen is, het is de nadrukkelijke wens van je oudoom en vastgelegd in het testament, dus cashen en toedeledokie.

Kijk, als ik sterf, komt mijn familie ook niet met rood omrande oogjes huilend naar mijn begrafenis. Zo zitten de relaties ondertussen wel in elkaar. En dat die nicht en haar hubby nu leuk doen, tja. De afgelopen jaren wisten ze me ook niet te vinden (en ik hun ook niet hoor), maar nu er geld in het spel is.....hebben we ineens een leuke familieband?? In de hoop dat ze nog wat krijgen?? O:)

Dus daar worstel ik mee. Executeur vergoeden of niet.

En als ik iets zou vergoeden, dan ben ik ook een lastige. Dan zou ik ze geen contant geld geven, maar voor E 200 bij wijze van spreken een hotelbon geven. Juist omdat het in onze familie alleen maar om geld-geld-geld gaat. Dan krijgen ze iets wat geld vertegenwoordigt, maar niet inwisselbaar is voor geld.....

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 00:53

Ja, zo'n hotelbon 'om even tot rust te komen omdat hij tenslotte ook even zo'n executeur-toestand in de maag geschoven heeft gekregen' dat vind ik wel een briljant idee van mezelf. Wie nog andere ideeën voor een waardebon heeft, verneem ik graag. Een weekend koe-knuffelen op Texel bijvoorbeeld, of een bezoek aan de Euromast met een lunch.... :D . Het bedrag of percentage, nog tips?
Doe ik toch iets goed, maar dan net niet wat ze graag willen...... }:)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:55

Nu ts, of je gunt het ze, of je gunt het ze niet, het is zo simpel. Al in je eerste tekst blijkt dat je het ze niet gunt. Pak wat je toekomt en wees vooral jezelf. Je komt alleen niet sympatiek over. Weet je, je hebt maar een familie in je leven. Als jij denkt dat je ze niet nodig hebt, laat ze vooral vallen, maar ga achteraf niet lopen miepen. In het leven oogst je meestal wat je zaait. In jouw geval zou ik die mensen gewoon vergoeden wat ze gedaan hebben. Voor die tweehonderd euro wil je dit gezeik toch niet hebben? Sta erboven.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 01:10

Piezze, ik was niet van plan om achteraf te miepen, totaal niet. Ik krijg wel de indruk dat de executeur zijn best doet, maar ik weet niet of dat helemaal juist is en kan dat niet beoordelen.

Ik heb geen contact met mijn familie met uitzondering van die oudere nicht; ik wil dat contact met mijn familie ook niet en de afgelopen 20 jaar was het daarom prettig leven, en heb ik mezelf de goede kant op kunnen ontwikkelen (persoonlijk & maatschappelijk), juist omdat ik geen contact heb en dat is mijn weloverwogen en lastige keuze geweest. Wat ik mijn situatie gezaaid en geoogst heb, is dan ook welbevinden en vrijheid in mijn leven, maar bovenal rust. Wat en voor welk bedrag of percentage ik de executeur wil geven, is geheel aan mij. Ik kan niet beoordelen wat zijn uurloon n het dagelijks leven is en wat die twee snipperdagen hem gekost hebben, vandaar dat ik opteer voor een percentage en dan in waardebonnen. Dan ben ik relatief 'sympathiek' maar net niet helemaal, omdat contant geld waardevoller wordt geacht en dat spelletje geld-geld-geld in de familie mij totaal niet past.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:24

Nee hoor, je zit plannetjes te bedenken om ze een nutteloze bon te geven om ze maar vooral geen geld te geven. Zo lijkt het tenminste uit jouw teksten. Wees toch volwassen, bel ze op en vraag hem wat hij een redelijke vergoeding vind. Of doe niets, je bent het niet verplicht en je hebt het ze niet gevraagd om die taak op ze te nemen. In mijn ogen de enige opties die je hebt waarbij niemand er iets van te vinden hoeft te hebben.
Het is trouwens helemaal je goed recht hoor om je familie te mijden, je zal ongetwijfeld je redenen hebben, maar elk verhaal heeft 2 kanten, bedenk altijd wat de dingen die je doet, vertellen over jouw persoon en of dat is wat je nastreeft. Niet voor mij of voor een ander, maar vooral voor jezelf.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:34

Ik zou if niets of geld geven.
Zoals gezegd wordt. Of je gunt het ze of niet.

Een bon kost jou geld en hun hebben er niets aan. Dat is gewoon pesten. Ga er boven staan.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:40

Het is zo dat hij echt wel zijn kosten mag berekenen hoor, dus laat lekker gaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:48

Zo horende ben jij eigenlijk net zo "verknipt" als jouw familie TS... Gewoon netjes afhandelen, leven en laten leven.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:02

Ik vind jou ook erg onsympathiek overkomen naar je familie toe.

Een bon geven omdat je ze geen geld gunt, hoe kan je het bedenken. En dan toch ook die mensen er half van beschuldigingen dat ze mogelijks al vanalles ontvreemd hebben uit de woning ( hoezo sieraden, het gaat toch om een oude man ?). Je tante heeft voor je oudoom gezorgd, haar man zorgt er nu eigenlijk voor dat voor jou alles goed afgehandeld wordt, en dan Schrijf jij zo'n commentaren over hen?

Je bent niet verplicht om ze iets te geven, en je gunt ze duidelijk niets, maar eigenlijk hebben zij het wel verdiend.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:04

Ach, ik kan me best voorstellen dat zo'n situatie en zulke familierelaties af en toe het slechtste in de mens naar boven haalt en je zulke gedachten hebt. Wat je denkt maakt niet wie je bent, het gaat om wat je er mee doet.

Ik zou geloof ik zelf niks geven. Elk mens kan bedenken dat dit soort dingen je tijd gaan kosten en met wat pech wat onkosten, hij had ook kunnen weigeren. Het is dus uiteindelijk wel zijn eigen keuze geweest om dit te doen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:16

TS gewoon je gevoel volgen inzake je oom en je doet er inderdaad goed aan om beneficiar te aanvaarden en verder zou ik er lekker afstand van nemen. Je hebt je rust gevonden dus dat moet je zo houden.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:25

Ik kan me het idee van die kado bonnen hel goed voorstellen. Ga er maar van uit dat die oom al goed voor zichzelf gezorgd heeft hoor, dat maak je mij niet wijs.

Verder lekker de familie laten wat het is. Als er geld te halen valt heb je ineens weer mensen die het in het verleden niet zo bedoeld hebben. Je oudoom heeft een goeie reden gehad om jou in zijn testament te benoemen. Wie weet heeft de familie tijdens zijn leven ook al van hem geprofiteerd.

Lekker dat zadel kopen en alles verder laten zoals het is

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:27

Laat je idd goed voorlichten over je rechten maar zeker ook over je plichten als je dit testament en nalatenschap aanvaard .
Het kan zomaar zijn omdat je oud-oom misschien wist waarom je je familie niet ziet en wist dat het aas gieren zijn , hij daarom juist jou en je zusje wat gunt en niet hun ...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:37

Er wordt bij leven altijd besproken wat de vergoeding voor de executeur is en die afspraak wordt vastgelegd bij de notaris. Dus als de executeur geen vergoeding krijgt dan heeft hij dat bij leven zelf zo geregeld met de overledene.

Ik vind het wel een strakke actie van je oudoom. En daar zal hij vast zijn redenen voor hebben gehad.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 11:01

Ik begrijp dat er voor sommigen een groot gevoel van cynisme komt kijken wat ik gisteravond heb getyped over een waardebon voor de Euromast, dat was niet geheel juist en inderdaad, onvolwassen. Maar het principe van een waardebon vind ik wel een fijne gedachte; het kan net zo goed een weekend CenterParcs zijn en dat komt al sympathieker over. Mijn nicht (de vrouw van de executeur) heeft ook een stichting; daar kan ik eventueel ook 10% aan doneren van mijn stukje erfenis. Wat mijn zus doet, geen idee, misschien wil zij niets vergoeden aan hem, misschien 30%, misschien in geld, misschien op een andere wijze. Het is dus ook niet zo dat mijn bijdrage al zijn kosten zouden moeten vergoeden. In het testament staat nadrukkelijk opgenomen dat de executeur geen vergoeding krijgt (1% van het vermogen bij overlijden) en dat is de wil van die oudoom. Ik ben daarin vrij om iets of niets te doen, maar fatsoenshalve schijnt het mij toe dat ik wel iets moet doen en daarmee boven de familie staan. Maar contant geld, daar voel ik me niet prettig bij. Ik realiseer me ook dat ongeacht wat ik doe (10% of meer) men nooit tevreden zal zijn, maar dan heb ik het gevoelsmatig goed gedaan.

Wat betreft sieraden; het is niet ongebruikelijk dat heren sieraden dragen, zoals ringen en fijne horloges, althans, voor mij is dat niet vreemd of onherkenbaar. Ik kan niet oordelen of iets niet geïnventariseerd is en is verdwenen of niet. Het samenvattende gevoel voor mij is wel dat ik een wantrouwen heb jegens de familie, gebaseerd op eerdere ervaringen.

Al met al een lastige kwestie. Ik begrijp heel goed dat de ene vindt dat ik cynisch ben, onsympathiek. Ik vind het ook prettig wanneer een ander zegt dat ik niet zo moeilijk moet doen, want wie weet wat bij leven geregeld is.

Wellicht is 10% naar de stichting wel een beste oplossing. Die stichting is voor een feitelijk goed doel; welke onttrekkingen daaruit privé plaatsvinden weet ik niet, maar het is een gulden middenweg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:12

Ik zou gewoon 10% aan die man gunnen, voor je eigen gevoel dat jij het netjes hebt gedaan :j

Niet naar die stichting van zijn vrouw, geen gedoe met een waardebon, maar gewoon naar die man zelf die het werk gedaan heeft :j

Dan heb je er het minste werk aan, jij hebt een schoon geweten, en als je zus het ook doet dan heeft hij al snel een 4-500 euro en dat lijkt me een hele nette vergoeding :j

Dat hij dan wellicht vanalles uit de boedel onttrokken heeft waar geen haan naar kraait, dat is dan maar zo maar gezien je dat niet weet.... gewoon lekker de eer aan jezelf houden zou ik zeggen :j

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:01

Je kan het toch altijd nog doen. Als alles is afgerond en je hebt het gevoel dat het allemaal netjes is gegaan. Dan kun je alsnog een bedrag naar hem overmaken. Zou er nog niet te veel mee bezig zijn.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 12:02

Goed punt, Jenny. Eerst dat stukje beneficiair maar regelen. De verwachting is dat eind februari het saldo definitief in zicht is!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:06

Als er in het testament niets opgenomen is over de beloning van de executeur, dan heeft hij recht op een wettelijk loon.

Dat wettelijke loon bedraagt 1% van de waarde van de erflater op het moment van overlijden.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 12:19

Uhm, ik heb een paar keer aangegeven dat in testament is opgenomen dat de executeur geen vergoeding krijgt, ook niet de wettelijke vergoeding.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:24

Marjanka11 schreef:
Uhm, ik heb een paar keer aangegeven dat in testament is opgenomen dat de executeur geen vergoeding krijgt, ook niet de wettelijke vergoeding.

En jij denkt dat de executeur gratis bezig is?!?

Die gaat gegarandeerd zijn kosten opeisen. Vandaar dat ik aangaf dat een executeur recht heeft op een wettelijk loon.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 12:41

Zoals de TS aangeeft is in het testament opgenomen dat de oom die 1% dus niet krijgt. Hij voert het werk toch uit dus blijkbaar heeft hij daar niet zo'n moeite mee.
Cynisch?? Ik vind je eerder realistisch en nuchter.