Het is weer zover: bedelende kranten/folderbezorgers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:36

Vorig jaar niks, dit jaar ook niet :))

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:36

Ik vind bedelen we behoorlijk overdreven. Als bezoeger voor spotta ga ik met kaartjes de deuren, maar niemand is verplicht je iets te geven. Bijna iedereen doet het wel, maar het moet niet.

Daarnaast is het heel fijn als je merkt dat bewoners je harde werk waarderen . :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 18:39

jilinda schreef:
Ik vind bedelen we behoorlijk overdreven. Als bezoeger voor spotta ga ik met kaartjes de deuren, maar niemand is verplicht je iets te geven. Bijna iedereen doet het wel, maar het moet niet.

Daarnaast is het heel fijn als je merkt dat bewoners je harde werk waarderen . :)

Maar wat is het dan wel? Want ik heb nog geen bezorger meegemaakt die me alleen prettige feestdagen wilde wensen en zijn handje daarbij niet ophield :)

Sammie

Re: Het is weer zover: bedelende kranten/folderbezorgers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:41

Ik werk ook hard, maar ik krijg ook niet de gelegenheid om bij alle klanten langs te gaan :+

Ik vind het zo'n onzin :') Net als fooi bij een restaurant geven.. Je krijgt salaris.. verder is het gewoon klaar. En als ik wat extra wil geven, maak ik dat zelf wel uit. Maar verwachten? Nope :n

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:44

cruesli schreef:
Joey schreef:
Als ik eerlijk ben, vind ik alle reactie's hier echt bizar.. :o
Wij krijgen krantje van hier in de buurt en De Volkskrant, krantje uit de buurt krijg 3 tot 5 euro en van de Volkskrant zeker wel 20 euro. Vooral De Volkskrant bezorger loopt elke ochtend vroeg in ieder weer en brengt de krant en als je dan het gezicht ziet van die man, word je zelf ook helemaal blij van. :)

Ja maar iedereen werkt toch hard? Ik werk wisselende diensten, nacht, vroeg (en moet dan ook super vroeg op), tot 's avonds laat. Feestdagen wanneer iedereen bij familie is of op stap is. Ik zorg voor kindjes, baby's, senioren, lieve mensen, dronken mensen, lastige mensen, agressieve mensen. Ik knoop gesprekken aan, wordt uitgescholden, zorg er mede met mijn collega's voor dat ik levens van mensen red en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar ik krijg van die mensen toch ook niks extra's? Ik krijg daar toch gewoon salaris voor..

Maar niet voor heel weinig geld per maand?
Ze staan elke ochtend 5 uur op voor (vergeleken met andere baantjes) hongerloontje.
Dus vind ik wel dat ze dan met kerst best een euro van mij mogen krijgen, 20 gaat me dan weer te ver.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:44

Ik heb jaren weekkranten en folder rondgebracht en daarna jaren 2 ochtendroutes en een avondroute van de krant. Reken maar dat ik de mensen ook gelukkig nieuwjaar ging wensen. Haalde er leuk mee op en kon ook veel mensen in het dorp.
De meeste mensen gaven wel iets, al was het maar 10 cent, daar was ik toch blij mee. Een keer echter geweigerd om een bedrag aan te nemen. Ik bezorgde toendertijd de weekkrant bij de desbetreffende mevrouw en ze gaf me € 50,-. Vond dat een onrealistisch bedrag om te geven en heb dat vriendelijk gezegd. Uiteindelijk € 10,- aangenomen waar ik een fijner gevoel bij had dan bij de € 50,- :). (Was alsnog het hoogste bedrag wat ik gekregen had van iemand voor de weekkrant).

Waar ik alleen écht niet tegen kon waren mensen die duidelijk thuis waren die gewoon te beroerd waren om de deur open te doen. Daar was ik wel een vervelende voor hihi, vind dat geen fatsoen hebben.

Denk alleen dat veel krantenbezorgers zo te lezen de nieuwjaarswens wel op een verkeerde manier uiten... ik heb voor mijn gevoel namelijk nooit mijn handje opgehouden. Ben zelfs vaker te vroeg weggelopen bij de mensen dat ze me terug riepen dat ze nog iets voor me hadden.
Iemand die bij mij aan de deur komt die meteen zijn hand op houd krijg hier ook niets, het moet geen moeten zijn maar gunnen.

Ook vaker bedankjes van mensen gehad omdat ik de krant zo goed bezorgde. Kwam echt wel eens voor dat ik te laat was, als ze te laat geleverd werden.. of als er een dik pak sneeuw lag en de kranten niet eerder dan normaal bij mij waren. Dat houd nu eenmaal op, kan niemand iets aan doen.
Maar geen een krant werd nat bezorgd.
Zo heb ik bijv. een doos merci gekregen, een doos bonbons, wortels en appels voor mijn paard, gewoon een kaartje met een leuk bedankwoord.
De persoonlijke bedankjes van de mensen zijn toch het meeste waard en zijn die dingen die je onthoud :)

Ik geef overigens ook fooi als ik ergens gegeten heb en het eten lekker is en de bediening zijn werk goed doet. Geen vast bedrag, ligt ook aan het te betalen bedrag met afronden e.d.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:47

Zoveel verdient zoiets niet, mijn broertje liep ooit folders en die verdiende gemiddeld per maand 20 euro. En dat voor ca 270 huizen, een keer per week. Die bonus maakte het nog de moeite waard. Ik liep vaak mee en heb de kaartjes ook mee gelopen, wat veiliger samen. Een vriendelijke fijne feestdagen is fijner als sjaggie 50 cent in je handen gedrukt krijgen.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:49

Ik heb ze hier nog niet gezien, zal nog wel komen.
Ik zelf geef er niks aan maar mijn moeder geeft meestal een euro of zo.

Ik heb er geen moeite mee dat ze langskomen, maar je hebt er ook van die gasten bij zitten die
nog teleurgesteld zijn in het bedrag wat je geeft.
Dat vind ik dan weer ondankbaar, je bent niet verplicht ze iets te geven.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 18:50

Pattypaard schreef:
Waar ik alleen écht niet tegen kon waren mensen die duidelijk thuis waren die gewoon te beroerd waren om de deur open te doen. Daar was ik wel een vervelende voor hihi, vind dat geen fatsoen hebben.

Ik doe altijd de deur open hoor, maar die mensen mogen toch zelf weten of ze wel of niet de voordeur open doen? :+
Ik vind het juist onfatsoenlijk om die beslissing niet te respecteren.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:53

Snap wel dat het heel dubbel is......maar toch, voor de jeugd vind ik het wel erg leuk.
Zie het ook wel een beetje als een extra stimulans voor die jongens en meiden.
Gun ze die lol nog even......het is net als sinterklaas, dat is ook het leukst als je er nog in geloofd.

En heb je een "nee/nee "sticker op de deur.....dan heb je er al helemaal geen last van.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:57

Ik geef folderlopers en het buurtkrantje niets. Daarentegen geef ik wel aan de krantenbezorger die hier elke ochtend trouw het Dagblad naar binnen stouwt en ook mijn vader geeft zijn bezorger altijd een paar euro, voor het dagblad.

Ik heb het zelf een tijdje gedaan, het krantenlopen. Vergis je niet hoe moeilijk het soms is, elke ochtend zo vroeg opstaan en zeker in de winter, met de ijzel, als de straten nog geen zout hebben gezien. Ben zo vaak geflikkerd met die zware tassen in de winter.. Ook is het in de winter altijd zo donker in de ochtend. Koud en kil.. Brr :brr: . Dan is het pokkewerk.

Ze verdienen dan wel eventjes wat extra :).

Ik verdiende rond deze tijd dan 400 tot 700,- extra :). Heerlijk was dat.. Maar ik had ook een hele fijne wijk. Kende de mensen goed. Maakte 's ochtends soms praatjes, als ze al wakker waren. Soms hing er bij iemand een plastic zak aan de deur voor de krantenbezorger, met een kan met warme chocolademelk in de winter of soms wat lekkers. En ik deed mijn best om nooit te laat te zijn. Iemand wilde bijvoorbeeld graag zijn krant al voor kwart over 6, ondanks dat hij het laatste was op mijn route (dus half 8).. Ging ik eerst om fietsen om hem als eerste te doen.

Nou, dan mag ik wel een eurootje toch in de winter :P.. Voor mij was het toen heel wat, maar voor de mensen die een paar euro gaven, maar een paar euro :)... Sommigen gaven niet, die gaven een kaartje terug of een reep chocola. Maar dat vond ik ook net zo prima hoor. Of als ik helemaal niets kreeg, ook prima. Of ze weten er niet vanaf of willen gewoon niet geven, wat ik ook begrijp.

Maar goed, vanwege mijn eigen ervaring geef ik zelf dus wel een paar euro..

Maar de foldertjes dan weer niet :P

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:59

Ik heb een 'Nee-Nee' sticker en tóch presteerde iemand het om bij me aan te bellen voor een fooitje....
Ik woon in een flat, er klonk dus 'Nee' door de luidspreker.
Je hebt bij mij nog nooit een krant of folder bezorgt dus ik ga je er ook geen geld voor geven :+

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:00

Als ik een abonnement op de krant zou hebben zou ik misschien wel wat geven, want om die dienst vraag ik zelf én die bezorgers hebben echt een strakke planning qua bezorgen.

Maar wat betreft fooien in de horeca laat ik het erg afhangen van wat ik vraag en hoe en wat ik daarvoor krijg. Maar wie hier geeft de niet bedelende pakketbezorger fooi? Die moet ook door weer en wind. Dus zo kun je nog wel even doorgaan..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 19:01

De pakketbezorger zit hier gewoon heerlijk warm in zijn auto en heeft negen van de tien keer zijn broer mee die hij naar de deuren laat lopen :+

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:01

jilinda schreef:

Precies..

Namens de krant bied de bezorger een persoonlijke kerstgroet aan. Weet je als abonnee ook wie er elke ochtend of middag aan je deur komt.

Toen ik jaren geleden een wijk liep heb ik uit schaamte de helft van de wijk overgeslagen tijdens het kerstkaartjes lopen. Ik kreeg van heel veel abonnees op mn kop dat ik niet langs was geweest, of hing er al een envelopje met inhoud op me te wachten. Zelfs op mn laatste bezorgdag kreeg ik van een aantal mensen nog een afscheidsfooi. :+

Je hóeft niks te geven. Vriendelijk bedanken is ook prima. Laat ze toch lekker lopen voor al die abonnees die wél graag een fooi willen geven.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:05

RaafSmits schreef:
Snap wel dat het heel dubbel is......maar toch, voor de jeugd vind ik het wel erg leuk.
Zie het ook wel een beetje als een extra stimulans voor die jongens en meiden
.
Gun ze die lol nog even......het is net als sinterklaas, dat is ook het leukst als je er nog in geloofd.

En heb je een "nee/nee "sticker op de deur.....dan heb je er al helemaal geen last van.

Waarom is het voor de jeugd extra leuk? Als het goed is hebben 15jarigen een stuk minder rekeningen te betalen. En daarbij leer je ze dus dat ze naast loon extra mogen verwachten. Geen goede ontwikkeling in een maatschappij vol prinsjes en prinsesjes die nee en teleurstelling niet meer leren.
En ja, dat is heel kort door de bocht en vreselijk generaliserend, maar helaas zie ik dat echt van heel dichtbij...

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:08

Cayenne schreef:
Pattypaard schreef:

Ik doe altijd de deur open hoor, maar die mensen mogen toch zelf weten of ze wel of niet de voordeur open doen? :+
Ik vind het juist onfatsoenlijk om die beslissing niet te respecteren.

Iemand zit op de bank voor het raam, ziet mij aan komen lopen en ik kan diegene ook zien(sommigen keken je nog aan ook). En vervolgens niemand die een deur open doet.
Kan dat niet begrijpen dat iemand niet zo sociaal is om dan de deur open te doen en in dat geval vriendelijke gelukkig nieuwjaar terug te zeggen. Ben dan ook zo opgevoed door mijn ouders, je hoeft niets maar te woord staan is het minste wat je kan doen.
Ik zou me er persoonlijk dan ook niet lekker bij voelen, zorg dan dat je niet overduidelijk te zien bent.

Maar goed, ik vond het dan ook oprecht leuk om al die mensen een gelukkig nieuwjaar te wensen.
Wellicht dat het daar in zit dat ik het onfatsoenlijker vind om de deur niet open te doen, dan om te laten weten dat je gezien hebt dat ze thuis zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:10

Sowieso vind ik fooien geven een vreemde gewoonte, vooral ook in de horeca. Snap best dat die mensen weinig verdienen, maar waarom moet dat dan door mij aangevuld worden? :?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:14

niks...ze krijgen al betaald voor het bezorgen, dus waarom moet ik ze nog wat geven?

krant die dagelijks bezorgd wordt vind ik wat anders; dan zou ik mn bezorger wel een kleinigheidje geven. Maar goed, die al jaren geleden op moeten zeggen vanwege financieen.
Maar voor de wekelijkse folders en huis-aan-huis bladen? Nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:15

Ik heb een sticker op de deur , ik neem niks aan kwa kaartjes en ga gewoon deur dichtdoen na een lachje

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:15

Hier krijgen ze niks. De deur gaat hier voor niemand open tenzij ik mensen verwacht.
Fooi in de horeca doe ik ook niet, en collectanten krijgen van mij ook niks

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:23

Ik vindt de titel eerlijk gezegd een beetje raar....

Er zijn ook genoeg kinderen die kranten/folders bezorgen maar liever ook niet langs de deuren gaan om 'te bedelen'. Hier in het dorp zijn er genoeg ouders die de kinderen er toe aanzetten om langs de deuren te gaan en de meesten daarvan moeten ook nog een deel van het gekregen geld afdragen aan hun ouders.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:27

xVerax schreef:
Ik had laatst een jongen van de krant aan de deur toen mijn ouders niet thuis waren, wenste me fijne feestdagen en ging weer weg, wist ik veel dat het gebruikelijk was om geld te geven :+ :+

Dus nee, hij heeft niks gehad :')

Dit had ik ook.

Nu kennen we, in ons geval, haar moeder. Wij brengen dus even wat geld achteraf.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:28

Mars schreef:
Sowieso vind ik fooien geven een vreemde gewoonte, vooral ook in de horeca. Snap best dat die mensen weinig verdienen, maar waarom moet dat dan door mij aangevuld worden? :?

Heel simpel, kwestie van gunnen en waardering laten blijken op die manier.
Dat hoeft niet zo, kan natuurlijk ook anders. Of helemaal niet, er hoeft niets.

Wij hebben een verhuisbedrijf waar we ook regelmatig fooi krijgen van de klanten.
Omdat het goed geregeld is, omdat de verhuizers hard gewerkt hebben, omdat de mensen ondanks de stress van een verhuizing toch een leuke dag gehad hebben, omdat een eventuele schade op een prettige manier opgelost is.
Hoort dat zo te zijn? Ja op het moment dat je ons inhuurt moet je daar vanuit kunnen gaan.
Als jij ergens gaat eten behoord het eten goed te smaken en de bediening te zijn zoals gewenst.
Is dat altijd zo? Nee helaas niet. Moet je daarom maar fooi geven als het goed is/gaat? Nee.
Maar daarom voor diegene die dat wel goed voor elkaar hebben toch vaker een fooi als een blijk van waardering hier voor.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:29

xVerax schreef:
Ik had laatst een jongen van de krant aan de deur toen mijn ouders niet thuis waren, wenste me fijne feestdagen en ging weer weg, wist ik veel dat het gebruikelijk was om geld te geven :+ :+

Dus nee, hij heeft niks gehad :')

_O- Precies hetzelfde had ik een paar jaar geleden. Stond er ineens een jongen voor de deur die me fijne feestdagen wenste. Aangezien ik het fenomeen eigenlijk niet kende (behalve dan van Amerikaanse kerstfilms waar je de paperboy idd bij iedereen langs ziet gaan..helaas overgewaaid naar Ned blijkbaar), stamelde ik verbaast wat kerstwensen terug en deed de deur dicht.

5 min :o? later pas viel het kwartje; oh wacht eens, volgens mij wou die gozer geld :)*