Overboden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:21

Collie2008 schreef:
Nee ik zou de verkoper inderdaad begrijpen, maar wel balen natuurlijk

handel = handel vind ik

dit

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 15:22

Shiloh schreef:
Maar goed, ik zeg dan ook nooit meteen dat ik het bod accepteer, maar altijd dat ik het een schappelijke prijs vind en stel vervolgens vragen om tot een akkoord te komen.

Dat vind ik wel een goede Shiloh, ik denk dat ik het voortaan zo ga doen.

Gek eigenlijk dat zo'n overeenkomst alleen bindend lijkt te zijn voor de verkoper.
Als iemand ergens een bod op plaatst dat wordt geaccepteerd, dan zit de koper nergens aan vast.
Die zegt dan gewoon sorry, ik zie er toch vanaf, of ik ben al voorzien.

Vloerkleed wordt morgen opgehaald voor €50.
Kan natuurlijk nog dat ze hem niet mooi vind in het echt. :P

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:55

Ik zou tegen de persoon van €50,- zeggen dat hij/zij is overboden en de kans geven om hoger te bieden of €100 te bieden en het kleed dan opsturen.
Het is internet en die mensen zie je nooit meer terug. Het enige verschil is dat je met €100 of €50 zit.

Edit: Ik hoop voor je dat ze hem in het echt niet mooi vindt!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:34

Kanzi schreef:
Gek eigenlijk dat zo'n overeenkomst alleen bindend lijkt te zijn voor de verkoper.
Als iemand ergens een bod op plaatst dat wordt geaccepteerd, dan zit de koper nergens aan vast.

:P

Dat is dus niet waar, in principe zit de koper net zo vast aan de koop echter hij/zij heeft wel als machtsmiddel niet betalen maar in principe kun je een koper aan de koop houden.

Vind sommige reacties hier trouwens behoorlijk schokkend, afspraak is dus blijkbaar niet altijd afspraak in Nederland

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:45

Arc_En_Ciel schreef:
Ik zou tegen de persoon van €50,- zeggen dat hij/zij is overboden en de kans geven om hoger te bieden of €100 te bieden en het kleed dan opsturen.
Het is internet en die mensen zie je nooit meer terug. Het enige verschil is dat je met €100 of €50 zit.

Dit kan ik dus echt moeilijk begrijpen. Ik zou moeite met mezelf hebben als ik mensen zou bedriegen. Maar voor jou telt blijkbaar alleen de pakkans? Je ziet ze nooit weer dus wat maakt het uit? Mij zou het dus wel uitmaken, ik haat oneerlijkheid en behandel mensen zoals ik zelf ook behandeld wil worden. Maar ik geloof dat ik daar steeds meer een uitzondering in ben....

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:47

juliomariner schreef:
Kanzi schreef:

:P

Dat is dus niet waar, in principe zit de koper net zo vast aan de koop echter hij/zij heeft wel als machtsmiddel niet betalen maar in principe kun je een koper aan de koop houden.

Vind sommige reacties hier trouwens behoorlijk schokkend, afspraak is dus blijkbaar niet altijd afspraak in Nederland

Het punt is een beetje dat Marktplaats daar zelf anders over denkt...

Citaat:
Vraag: "Is een bod op Marktplaats bindend?"
Antwoord: Marktplaats is een advertentiesite, met mogelijkheden om te bieden en in contact te komen met kopers en verkopers. Een bod is daarom niet bindend en verplicht u niet tot aan- of verkoop.

Verder hanteren wij geen sluitingstermijnen en na het verwijderen van een advertentie worden eventuele biedingen daarop verwijderd.

http://www.marktplaats.nl/i/help/faq.do ... =000005107

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:48

Ik zou bij de eerste bieder blijven indien deze afhaakt kan je altijd verder.
Ik had laatst geboden op winterbanden, afspraak gemaakt ect. Nog geen 5 minuten later.
Gaat niet door want ... heeft 120 geboden (ik had 110), weet je. Houd die banden dan maar lekker. Als t goed is staan ze nog steeds te koop nu. :')

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:57

Kiwipitje schreef:
Wat reageren mensen hier zuur zeg.. net of ze jaloers zijn. Ik zou contact opnemen met diegene van het hoogste bod en daarna zou ik een berichtje sturen aan het lagere bod dat je een hoger bod hebt gehad en dan voor het hogere bod gaan :)

jij bedoelt de mensen die aangeven dat als je aangeeft 50 euro is prima dat je je daar ook aan moet houden? Noem ik niet zuur of jaloers hoor.....noem ik eerlijk zijn

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:20

Als het maar 5 of 10 euro meer is zou ik sowieso bij het lagere bod blijven, maar bij 2x zoveel (50vs100) zou ik toch wel twijfelen.

Ik heb zelf als koper eens op een kast 20 geboden, wat ze er ook voor vroegen. Maar binnen een paar uur was er al 50 geboden (was die kast ook zeker waard). Toch had de verkoper besloten om hem gewoon aan mij te verkopen, was daar zo blij mee :D Had er nog een doosje merci bij gegeven, omdat ze naar mijn idee net zo makkelijk voor meer geld hadden kunnen gaan.

Collie2008

Re: Overboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:24

En wat dan als jullie een auto te koop hebben en de eerste bieder bied 1000 (akkoord voor jullie ) en een andere bied 2500 (vanwege wat voor reden dan ook )....weet zeker dat het gros hier dan ook voor de hoogste bieder gaat

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:28

Ik denk inderdaad dat je het vloerkleed moet verkopen aan degene waarvan je het bod geaccepteerd hebt.
Tip voor de volgende keer; Of wacht met het bod accepteren, of zeg tegen de bieder; Het vloerkleed staat er pas net op als ik binnen zoveel dagen/uren niets hoor dan mag je hem hebben.

Ik verkocht mijn tablet, kreeg meteen een reactie met het minimumbod, heb expres gewacht met reageren zodat anderen ook nog de kans kregen om mijn advertentie te bekijken. Uiteindelijk heb ik er wel 25 euro meer aan overgehouden :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:29

Kirsha schreef:
Het punt is een beetje dat Marktplaats daar zelf anders over denkt...

Citaat:
Vraag: "Is een bod op Marktplaats bindend?"
Antwoord: Marktplaats is een advertentiesite, met mogelijkheden om te bieden en in contact te komen met kopers en verkopers. Een bod is daarom niet bindend en verplicht u niet tot aan- of verkoop.

Verder hanteren wij geen sluitingstermijnen en na het verwijderen van een advertentie worden eventuele biedingen daarop verwijderd.

http://www.marktplaats.nl/i/help/faq.do ... =000005107

Een bod is misschien niet bindend maar als je als verkoper het bod hebt geaccepteerd wel!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:33

Collie2008 schreef:
En wat dan als jullie een auto te koop hebben en de eerste bieder bied 1000 (akkoord voor jullie ) en een andere bied 2500 (vanwege wat voor reden dan ook )....weet zeker dat het gros hier dan ook voor de hoogste bieder gaat

Ik dus zeker weten niet. Tenzij ik nog niet akkoord ben gegaan met het bod van 1000 natuurlijk. Maar een deal is een deal, al bied iemand een miljoen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:25

Zwerte schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Dit kan ik dus echt moeilijk begrijpen. Ik zou moeite met mezelf hebben als ik mensen zou bedriegen. Maar voor jou telt blijkbaar alleen de pakkans? Je ziet ze nooit weer dus wat maakt het uit? Mij zou het dus wel uitmaken, ik haat oneerlijkheid en behandel mensen zoals ik zelf ook behandeld wil worden. Maar ik geloof dat ik daar steeds meer een uitzondering in ben....

Waarom bedriegen? Ik vind het niet meer dan normaal dat iemand begrijpt dat het hoogste bod het kleed mag overnemen. Door voor te stellen om opnieuw te bieden en dan de prioriteit te krijgen, doe je wel iets om het schappelijk te houden. Bedriegen is imo het geval bij mensen die het geld vragen en vervolgens niets opsturen. En nee, voor mij geldt niet alleen de pakkans, maar het verschil tussen 50 euro en 100 euro is wel groot genoeg om even op een goede manier eruit te komen. Als diegene het kleed heel graag wil heeft hij/zij er vast ook wel €100 voor over.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:31

Hierom bied ik niet maar bel ik of mail ik, gewoon meteen contact zoeken en vragen wat ze willen hebben, als ik iets verkoop hou ik me net als t's gewoon aan afspraak.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:39

Gewoon hopen dat ze niet komen opdagenbij de afhaal afspraak ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:59

Het is bedriegen omdat je een afspraak hebt gemaakt die je niet nakomt. Dan kan je het proberen goed te praten dat je schappelijk wil zijn, maar het feit blijft dat je je eigen belofte niet nakomt. Want je was eerder immers akkoord gegaan met die 50 euro. Ook wettelijk is dit een overeenkomst waar je je aan dient te houden. Dus afgezien van mijn ethische bezwaren, is het ook nog eens fout volgens de wet.
Ik vraag me ook wel af waar dan de grens ligt? Voor mij persoonlijk is die heel helder: afspraak is afspraak. Maar hoe zit dat dan als dat je niks kan schelen? Breek je je belofte bij een tientje meer? Bij het dubbele? Boven de 100 euro? Of doe je dat al om een eurotje? Lijkt me lastig om dan nog voor jezelf te bepalen wanneer je wel je afspraak nakomt. En voor mij zou zo'n verzoek om hoger te bieden, nadat je al akkoord bent gegaan, absoluut reden zijn om af te zien van de koop. Dan mocht je het echt ergens steken waar de zon niet schijnt. Want als je daar al niet in te vertrouwen bent, hoe kan ik er dan op vertrouwen dat je het product wel opstuurt? Je bent dan duidelijk egoistisch bezig en wil gewoon zoveel mogelijk geld en bent daarvoor bereid de wet te negeren, dus hoe moet ik weten hoe ver je daar in gaat? Dus ook al zou ik het voor het product over hebben, ik zou het risico niet durven lopen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:15

Kopen is pas kopen vind ik op het moment dat er daadwerkelijk een afspraak is over leveren en betalen. De koper die niet snel genoeg reageert, of misschien helemaal niet meer reageert op jouw mail dat je het bod zou willen accepteren heeft gewoon pech als iemand anders in de tussentijd overbiedt. Beter zet je vast in je advertenties dat je een product niet vasthoudt zonder handgeld en dat een beller sneller is. Ik zou me er niet schuldig over voelen maar wel meteen laten weten natuurlijk dat je inmiddels een hoger bod hebt, heeft diegene alsnog de kans om toch te kopen. Anders vind ik het op het moment dat de koper terug heeft gereageert dat hij het daadwerkelijk komt halen of wil laten opsturen, dan kan je er in mijn ogen nirt meer onderuit, woord is woord.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:15

Als ik een bod doe die word geaccepteerd vraag ik altijd of ze het op gereserveerd willen zetten, zodat dit soort problemen niet voorkomen.
Zelf houd ik me altijd aan de afspraak, als ik een bod heb geaccepteerd en er komt een hoger bod dan heb ik pech. Ik zeg dan wel altijd in de mail dat ik graag zeker wil weten dat ze het ook echt kopen.
Hoe vaak ik het wel niet heb gehad dat mensen een hoog(er) bod doen en dan niet reageren en doodleuk dat bod laten staan.
Handel nu al meer dan 9 jaar op marktplaats, maar sinds dat ze echt groot zijn geworden is het gewoon niet leuk meer hoe sommige (lees veel) mensen proberen te handelen. Onzin biedingen, niet of heel laat reageren, niet op komen dagen of iets zonder te zeggen aan iemand anders verkopen..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:27

piezze schreef:
Kopen is pas kopen vind ik op het moment dat er daadwerkelijk een afspraak is over leveren en betalen. De koper die niet snel genoeg reageert, of misschien helemaal niet meer reageert op jouw mail dat je het bod zou willen accepteren heeft gewoon pech als iemand anders in de tussentijd overbiedt. Beter zet je vast in je advertenties dat je een product niet vasthoudt zonder handgeld en dat een beller sneller is. Ik zou me er niet schuldig over voelen maar wel meteen laten weten natuurlijk dat je inmiddels een hoger bod hebt, heeft diegene alsnog de kans om toch te kopen. Anders vind ik het op het moment dat de koper terug heeft gereageert dat hij het daadwerkelijk komt halen of wil laten opsturen, dan kan je er in mijn ogen nirt meer onderuit, woord is woord.

Maar het is natuurlijk van de zotte als er bijvoorbeeld om 13.00 uur 50 euro wordt geboden, waarna de verkooper om 13.30 uur het bod accepteert en er een kwartier later hoger wordt geboden. Dan vind ik niet dat je het kunt gooien op 'niet snel genoeg reageren'. Als er nou meer dan een dag tussen zit, okee. Maar niet iedereen is 24 uur per dag online.

Overigens zeg ik niet dat het zo gegaan is natuurlijk.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 22:18

Na het bod van 50 euro (op maandag) heb ik tot dinsdag gewacht voor ik het bod accepteerde.
Woensdag kwam het bod van 100 euro, toen had de dame van 50 euro trouwens nog niet terug gereageerd.
Maar dan nog vind ik het netjes om toch even te wachten op een reactie.

Ik heb wel eens eerder gehad dat er nog een wat hoger bod kwam, maar dat is meestal van mensen die dan 1 euro hoger bieden of zo. :+
Het verschil is nu zo groot dat ik hierdoor heb besloten om het de volgende keer anders aan te pakken. :D
Dus het bod niet meteen te accepteren en een deadline noemen waarvoor er gereageerd moet zijn.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:26

Als je echt belang hebt als koper in een product, gs je echt niet langer dan een dag wachten om terug te reageren, ik niet tenminste. Tegenwoordig met internet overal met je mobiel kun je best binnen 24 uur reageren. Kirsha heeft wel gelijk, binnen een uur moet je niet verwachten dat een koper reageert.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:36

piezze schreef:

Helemaal mee eens

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:42

Heb het vaak genoeg meegemaakt. Eenmaal akkoord, blijft akkoord, ook als er later een hoger bod volgt. Maarrrr als die bieder vervolgens niet meer reageert, geen afspraak maakt voor het ophalen of niet binnen een paar dagen het geld heeft overgeschreven, dan ga ik verder met de hoogste bieder.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:51

Ik handel zelf best veel op internet en vind dit ook moeilijke dingen.
Helemaal omdat je soms even niks hoort van de persoon waar je het bod al van geaccepteerd hebt.

Hoe lang moet je wachten voor ze het afgesproken bedrag storten???
Sommige doen dan direct en houden er intensief mail contact op na en andere roepen wel maar doen vervolgens niks meer.
Bij mij gaat het meestal niet om van die grote bedragen, maar ik blijf het lastig vinden.

Ik wil écht netjes handelen, dat verwacht ik van andere mensen ook, maar ja, ik ben ook zo een die niet rust voor alles goed en netjes is geregeld als ik wat koop.