Seinen in het verkeer voor voeren mistlampen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:34

Janine1990 schreef:
Ell_en schreef:
Ik snap sowieso niet dat je het risico wil lopen dat door het soort licht dat je voert, andere weggebruikers in gevaar brengt..

Jij (en anderen die het over risico's hebben), realiseert je toch wel dat mistlampen onderaan je bumper zitten? En dat die niet meer dan 25cm van het wegdek zitten (in mijn geval althans).

Nu heb ik ze ook nog naar beneden en opzij afgesteld staan. En getest of het allemaal oké is... Meerdere mensen gevraagd en allemaal gaven ze hetzelfde aan, geen last van.

Dus het seinen zal wel gaan omdat mensen behulpzaam proberen te zijn.

Nou ik heb vaak genoeg flink last van mensen die mistlicht voeren terwijl dit niet nodig is.

Mungbean

Re: Seinen in het verkeer voor voeren mistlampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:36

Mislicht verblind meestal niet maar het is gewoon te veel informatie die binnen komt in je hoofd. Als iedereen met 4 lampen rijdt wordt afstand en drukte inschatten lastiger.
Je moet gewoon je snelheid aanpassen aan de weg, niet je kerstboom aanzetten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:37

NatasjavE schreef:
Janine1990 schreef:
Koplampen zijn brandschoon, je kan de pitjes zien zitten. Die er overigens net nieuw in zitten. :)

...maar zijn je ogen dan wel in orde?

Ik denk dat je er bang van wordt, althans de reacties doen dat af en toe geloven... Ik zie werkelijk waar haarscherp.

Het heeft denk ik meer te maken met dieptezicht, waar overigens weinig aan te doen is. Zie het als een draadje in de wei waar geen onderdraad onder zit. Op prikstokjes bij voorbeeld. Die kan ik niet inschatten. Op een landweggetje wil ik liever niet op de rand rijden. Op de rand rijden heb ik één keer flink verkeerd gedaan :P Toen heb ik een stalen velg aan barrels gereden (bij daglicht!), ik wil mijn lichtmetalen velgen graag heel houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:39

Als je dat bij daglicht gebeurd is dan heeft het licht duidelijk niet geholpen. Dus gaat mistlicht ook niet helpen.
Bij weinig diepte zicht zou ik maar eens gaan meten. Meestal heb je dan twee verschillend goede ogen.
Gewoon rustiger rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:39

Sizzle schreef:
Mislicht verblind meestal niet maar het is gewoon te veel informatie die binnen komt in je hoofd. Als iedereen met 4 lampen rijdt wordt afstand en drukte inschatten lastiger.
Je moet gewoon je snelheid aanpassen aan de weg, niet je kerstboom aanzetten.

Hmm, dat is wel een interessante opmerking :j Ik ga er zelf eens op letten morgen of ik dat ook echt heb.

Heb zelf een tijdje gehad dat ik constant wilde zien wie mijn tegenligger was. Ik herken veel nummerborden, vandaar. Sinds ik mijn focus heb verlegd heb ik ook geen last meer van tegemoetkomende auto's, tenzij ze hun koplampen verkeerd af hebben gesteld.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:40

Ik dacht dat ik eigenwijs was.. :').

Meid, hoeveel mensen geven aan hier last van te hebben?
Maar bij jou heeft niemand er last van.. :')
Mistlampen zijn bij goed zicht gewoon irritant voor je tegenliggers..

Maar prima, als jij het zo wilt..
Reken er op dat als ik jou zou tegen komen, en jij mij verblindt, en niet reageert op mijn seinen, jij ook niets meer gaat zien..

En als jij jou veiligheid alleen belangrijker dan dat van jou én je mede weggebruikers, hoop ik jou niet tegen te komen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:42

Het is een bewezen feit dat hoe meer je jezelf optuigd hoe slechter je gezien wordt. Je past dan niet meer in het verwachtingspatroon. De hersenen zien slechts een klein deel, de rest wordt uit het geheugen aangevuld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:44

Sizzle schreef:
Als je dat bij daglicht gebeurd is dan heeft het licht duidelijk niet geholpen. Dus gaat mistlicht ook niet helpen.
Bij weinig diepte zicht zou ik maar eens gaan meten. Meestal heb je dan twee verschillend goede ogen.
Gewoon rustiger rijden.

Nee, toen was ik niet aan het opletten _O- Maar het maakt je wel even wakker wat betreft de zijkant van de weg. En van die vervelende randjes kunnen je velgen lelijk beschadigen.

Maar zoals gezegd, ik rij gewoon netjes. Ik begrijp de gedachte hoor, mistlampen = aso = aso rijgedrag. :P Maar ik rij heel keurig. Ik kan moeilijk 40 gaan rijden op een 80 weg :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:44

Ell_en schreef:
Ik dacht dat ik eigenwijs was.. :').

Meid, hoeveel mensen geven aan hier last van te hebben?
Maar bij jou heeft niemand er last van.. :')
Mistlampen zijn bij goed zicht gewoon irritant voor je tegenliggers..

Maar prima, als jij het zo wilt..
Reken er op dat als ik jou zou tegen komen, en jij mij verblindt, en niet reageert op mijn seinen, jij ook niets meer gaat zien..

En als jij jou veiligheid alleen belangrijker dan dat van jou én je mede weggebruikers, hoop ik jou niet tegen te komen

Wat zul jij dan veel je groot licht aan hebben... Als je iedereen met mistlampen moet verblinden... :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:45

Sizzle schreef:
Het is een bewezen feit dat hoe meer je jezelf optuigd hoe slechter je gezien wordt. Je past dan niet meer in het verwachtingspatroon. De hersenen zien slechts een klein deel, de rest wordt uit het geheugen aangevuld.

Ik geloof je ook zeker wel! Vind het heel interessant!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:46

Janine1990 schreef:
Ik denk dat je er bang van wordt, althans de reacties doen dat af en toe geloven... Ik zie werkelijk waar haarscherp.

Het heeft denk ik meer te maken met dieptezicht, waar overigens weinig aan te doen is. Zie het als een draadje in de wei waar geen onderdraad onder zit. Op prikstokjes bij voorbeeld. Die kan ik niet inschatten. Op een landweggetje wil ik liever niet op de rand rijden. Op de rand rijden heb ik één keer flink verkeerd gedaan :P Toen heb ik een stalen velg aan barrels gereden (bij daglicht!), ik wil mijn lichtmetalen velgen graag heel houden.

Ik heb een lui oog en kan dus zie maar moeilijk diepte....ik heb geen mistlampen nodig. Maar het maakt alleen wel dat mensen met mistlampen aan voor mij extra irritant zijn. Het maakt het afstand inschatten lastiger.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:47

Even zonder gekheid. Als alle mensen gewoon normaal kunnen rijden op zo'n weg en jij rijdt de berm in bij normale snelheid dan wordt het toch echt tijd voor een onderzoekje nachtblindheid bijvoorbeeld. Dat is namelijk niet normaal.
Als de reden nou zou zijn dat er vaak wilde zwijnen oversteken is het een ander verhaal. Maar als je het voor je zicht nodig hebt is dat niet goed en ben je eigenlijk een gevaar op de weg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:48

NatasjavE schreef:
Ik heb een lui oog en kan dus zie maar moeilijk diepte....ik heb geen mistlampen nodig. Maar het maakt alleen wel dat mensen met mistlampen aan voor mij extra irritant zijn. Het maakt het afstand inschatten lastiger.

Oké, daar heb ik met tegenliggers met mistlampen geen last van.
Wat grappig, klinkt alsof je hetzelfde met de ogen hebt als mijn moeder, haar ogen werken gewoon niet samen.

Heb je dat ook met mensen die een extra licht hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:48

Dan moet jij maar wat aan je dieptezicht gaan doen en niet anderen gaan verblinden.

Ik heb echt een bloedhekel aan onnodig gevoerde lichten, of dat nu verstralers zijn, grootlicht of mistlicht. Ben lichtgevoelig aan mijn ogen na een operatie en als ik zoiets in mijn gezicht krijg ben ik echt fiks verblind en dat is tot de wagen voorbij is. In het allerslechtste geval, als ze schijnwerpers opzetten alsof ze het halve dorp willen bijlichten zie ik ook echt NIKS meer.
Bij gewone normale lichtvoering heb ik geen enkel probleem en zie ik piekfijn.

Jij hebt het getest: hoe dan? In het donker een tijdje gezeten en dan plots jouw lichten in je ogen gehad? Of lichten aangezet en gelijk erbij gaan staan? Dan zijn je ogen daaraan "gewend" en kan je dat beter trotseren dan wanneer je van schemering/duister plots zo'n spots voor je krijgt.

Daarnaast iets wat velen niet lijken te beseffen: jouw lichten kunnen storend zijn voor kleinere mensen. Hoewel ik iets hoger zit dan in een gewone auto, krijg ik toch zowat standaard de lichten van een andere auto gewoon pal in mijn gezicht. Auto's die langs achteren naderen in het donker, hun lichten weerkaatsen ook vaak in mijn zijspiegel of achteruitkijkspiegel. Geloof me, daar krijg je koppijn van. Net zoals van laagstaande zon die weerkaatst op nat wegdek.

Mistlichten voeren als er geen mist is of geen beperkt zicht, het mag gewoon niet. JIJ denkt er geen last van te hebben, maar daar moet je echt niet van uitgaan. Hou je gewoon aan de regels, voer gewoon licht en ga naar de oogarts om te bekijken hoe en wat met je dieptezicht. Wie weet is je bril niet goed aangepast en is het zo opgelost.

Trouwens, slecht dieptezicht heb je dan ook overdag. Dan is het evengoed gevaarlijk om rond te rijden ivm afstanden inschatten met je voorliggers... Ik doe nu voor stage met regelmaat ook de oogtesten voor chauffeurs (onderdeel medische keuring) en als hun dieptezicht niet voldoende is, dan worden ze gewoon afgekeurd.

Mijn papa was blind aan 1 kant, heeft nooit extra licht moeten voeren om zijn dieptezicht beter te hebben...

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:50

Verstralers mag je zo ie zo niet hebben (zitten niet standaard op je auto) mistlampen voor wel en die mag je dus niet zomaar aandoen omdat je extra verlichting wilt.

Hier kan je het nalezen

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uiken.html

De nieuwere auto's hebben dagrijdverlichting die soms op dezelfde plek als de mistlichten zit! Als je dit graag wilt dan wordt het een nieuwe auto :D

Het kan best dat mensen je attenderen op het feit dat je ze misschien bent vergeten maar ik denk dat ze ook last hebben van het extra licht wat je voert.
Laatst bijgewerkt door KimBreda op 16-12-14 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:50

Froukje_J schreef:
Het kan in het donker super vervelend zijn zelf ook vaak last van
maar herken je probleem wel wij hebben er nu xenon pitten in en heb ik meer licht en beter zicht

Dat vind ik juist de vervelendste lampen die er zijn. Ik denk elke keer dat er politie aan komt, omdat ze dan blauw lijken. Ramplampen.

Ik sein alleen als ik verblind wordt.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:54

Varekaj schreef:
Daarnaast iets wat velen niet lijken te beseffen: jouw lichten kunnen storend zijn voor kleinere mensen. Hoewel ik iets hoger zit dan in een gewone auto, krijg ik toch zowat standaard de lichten van een andere auto gewoon pal in mijn gezicht. Auto's die langs achteren naderen in het donker, hun lichten weerkaatsen ook vaak in mijn zijspiegel of achteruitkijkspiegel. Geloof me, daar krijg je koppijn van. Net zoals van laagstaande zon die weerkaatst op nat wegdek.

Dit dus ook onder andere, maar hier heb ik op donkere landweggetjes bij normaal gevoerd licht al last van in een peugeot 107.

Zoveel mensen rijden er toch niet op die donkere wegen? Ik zet vaak zat daar mijn groot licht aan, gewoon puur omdat ik iets verder wil kijken. Zie ik een tegenligger komen gaat het groot licht direct weer uit, en ook zonder extra lamp kan ik best zien waar ik rijd en waar de berm is. En dát is wat ik gek vind: waarom kun jij dit niet?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:55

Sizzle schreef:
Even zonder gekheid. Als alle mensen gewoon normaal kunnen rijden op zo'n weg en jij rijdt de berm in bij normale snelheid dan wordt het toch echt tijd voor een onderzoekje nachtblindheid bijvoorbeeld. Dat is namelijk niet normaal.
Als de reden nou zou zijn dat er vaak wilde zwijnen oversteken is het een ander verhaal. Maar als je het voor je zicht nodig hebt is dat niet goed en ben je eigenlijk een gevaar op de weg.

Ik rij de berm niet in hoor :P Althans... De wegen waar ik doorgaans op rij zijn breed genoeg dat twee vrachtwagens elkaar kunnen passeren zonder de berm in te gaan. Ik wil alleen wel de berm kunnen zien. Misschien is het ook wel afhankelijk van het soort auto, in hoeverre je lampen alles kunnen laten zien.
Maar nachtblind ben ik niet, ook al zoek ik de hele donkere wegen 's avonds laat liever niet op.

Het is voor mij ook een kwestie van gewenning geweest om in het donker te rijden. Toen ik 5 jaar geleden mijn rijbewijs haalde had ik twee keer bij donker gereden. Daarna maar weinig bij donker kunnen en hoeven rijden. En sinds anderhalf jaar zelf veel bij de weg.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:55

Bloedirritant vind ik het ook, als mensen dat doen. Ik vind het al stom om met donker auto te rijden, als het regent vind ik het nog stommer. Hoe meer lichtjes er dan zijn, hoe irritanter het wordt. Laat staan als iemand nog eens extra lampen aan gaat doen. Ik zou daarom ook naar je seinen. Sterker nog, ik heb altijd de neiging om ook mijn groot licht aan te zetten als iemand mij verblind en foute verlichting voert. Doe ik niet, maar de neiging heb ik wel.

Ga je er wat mee doen, met alles wat hier wordt aangegeven, TS?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:55

Jij bent zo iemand waar ik een verschrikkelijke hekel aan heb -O- .
Ik ben heel gevoelig op lichten, rij dus al met een.night vision bril op,en dan heb je van die asociale betwetertjes;nee van mijn lichten heeft niemand last hoor.
Nou wel dus. Als je met normale verlichting niet kunt auto rijden moet je daar andere niet mee lastig vallen maar gewoon lekker thuis blijven.bah.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:56

De berm kan je toch ook zien .. Ook met normaal gevoerd licht? := Ik snap werkelijk niet waarom jij je mistlampen daarvoor nodig hebt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:57

Amburtjoz schreef:
Dit dus ook onder andere, maar hier heb ik op donkere landweggetjes bij normaal gevoerd licht al last van in een peugeot 107.

Zoveel mensen rijden er toch niet op die donkere wegen? Ik zet vaak zat daar mijn groot licht aan, gewoon puur omdat ik iets verder wil kijken. Zie ik een tegenligger komen gaat het groot licht direct weer uit, en ook zonder extra lamp kan ik best zien waar ik rijd en waar de berm is. En dát is wat ik gek vind: waarom kun jij dit niet?

Een 107 heeft de lampen ook wel heel beroerd staan volgens mij...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:57

Veel mensen rijden rond met verkeerd afgestelde lichten.
Verder lijkt mij dat je veel licht nodig hebt als je minder ervaren bent met rijden of als je slecht zicht hebt.

Juist veel licht trekt de aandacht waardoor de veiligheid in het gedrang komt. :)

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:59

Janine1990 schreef:
Amburtjoz schreef:

Een 107 heeft de lampen ook wel heel beroerd staan volgens mij...

Ik zít in die 107, ben klein, in een kleine auto: nog meer last van verlichting. En bovendien kan ik er niks aan doen als bij de 107 'de lampen heel beroerd staan'. Heb 'm laten nakijken bij de garage maar kan moeilijk die auto gaan verbouwen := Heb er nog nooit iets over gehoord overigens, wat voor auto heb jij dan, als we daar toch over bezig zijn?
Laatst bijgewerkt door Abracadabra9 op 16-12-14 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:00

Varekaj schreef:
Mijn papa was blind aan 1 kant, heeft nooit extra licht moeten voeren om zijn dieptezicht beter te hebben...

Als je aan een oog blind ben heb je per definitie geen dieptezicht. Je hebt twee ogen nodig om diepte te kunnen zien.