De kortste dag!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De kortste dag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:33

"Ons" kerstfeest is eigenlijk het feest van de terugkeer van het licht.
Lang geleden toen de tijd zonder klok werd gemeten ontdekten mensen dat na en bepaalde dag in de winter de zon eerder opkwam en later onderging, vandaar de benaming feest van het licht.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:04

Momenteel,lig ik al een paar dagen ziek in bed, dus ik heb eigenlijk nergens last van en hoop gewoon dat het snel licht word als ik weer beter ben :+

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 19:22

Vandaag nog met daglicht gereden. Morgen en woensdag weer in het donker ploeteren, nou ja met kunstlicht dan...
Nog een weekje, en dan de kortste dag!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:23

T-1 :D

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:27

Ik ben ook 21 december gek. Ik kijk er altijd vanaf dat het donkerder wordt naar uit dat het ook weer lichter zal worden. :) En inderdaad wat morganlefay zegt, kerstmis was vanuit de oorsprong een lichtfeest als je kijkt naar de heidenen van vroeger. Voor de christenen heeft het met de geboorte van Jezus te maken, maar de benaming lichtfeest komt van de heidenen. :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:44

Ik kan ook niet wachten totdat het iedere dag weer wat langer ligt blijft. Ik vind die donkere dagen helemaal niks.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:48

Voor mijn gevoel is het nog maar net winter en dan gaan de dagen straks alweer langzaamaan langer worden... Maar ja, ik hou ook niet van die donkere dagen, dus wat dat betreft helemaal goed natuurlijk! :p

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:53

....ik heb vandaag "geen humeur" en wil alleen maar slapen.
Het is "al" de 15e vandaag - zondag keert de zon (hoe klinkt dat! ).

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:01

Ann_moi schreef:
Ik ben ook 21 december gek. Ik kijk er altijd vanaf dat het donkerder wordt naar uit dat het ook weer lichter zal worden. :) En inderdaad wat morganlefay zegt, kerstmis was vanuit de oorsprong een lichtfeest als je kijkt naar de heidenen van vroeger. Voor de christenen heeft het met de geboorte van Jezus te maken, maar de benaming lichtfeest komt van de heidenen. :)

Nou bij mij is kerstmis toch echt de 25ste :')

Ik hoe van de lente. Zomer is mij te warm. Herfst zo deprimerend en winter te koud. Lente is precies goed

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:20

Als je een volk wilt bekeren tot jouw godsdienst, wat is er dan makkelijker dan hun feestdagen overnemen en zeggen 'kijk, wij hebben ongeveer dan óók ongeveer zo iets!'. Kerst gaat om de geboorte van Jezus, heb ooit begrepen dat die kerel ergens in wat april is geboren is. Allerzielen/allerheiligen is als twee druppels water met de oude betekenis van samhain, tegenwoordig beter bekend als halloween ;).

Kerstboom en alle lichtjes en alles? Komt ook uit de oude Keltische (en aanverwante) godsdiensten. Hoe kun je de 'verering' van een bóóm verenigen met het idee dat je alleen god en zijn zoon mag aanbidden? Het overnemen en enigszins aanpassen van feestdagen van oude godsdiensten gebeurde al bij de Romeinen.

Wat betreft het midwinter idee: kerst is voor mij een moment om met de familie samen te zijn. Midwinter is voor mij een belangrijke fase in het jaar, het is namelijk het 'hoogtepunt' van de winter, immers, korter worden de dagen niet. Ook herinnert het mij er aan dat er zonder kou geen warmte en zonder donker geen licht is. Als het het hele jaar door warm is, waardeer je die warmte nog? Als het het hele jaar door licht is, waardeer je het licht nog? Als je altijd gelukkig bent, ben je dan nog wel écht gelukkig, of wordt het gewoon? Het is iets wat mensen er aan herinnert dat er zonder dalen geen pieken zijn.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 23:06

Ik heb geen geloof, ja geloof in mezelf.

Ik weet wel dat korte dagen, en donkere dagen mij niet vrolijk stemmen. Gelukkig komen er vanzelf weer langere dagen. ' het gaat vanzelf over'.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:06

Dagmar80 schreef:
Voor mijn gevoel is het nog maar net winter en dan gaan de dagen straks alweer langzaamaan langer worden... Maar ja, ik hou ook niet van die donkere dagen, dus wat dat betreft helemaal goed natuurlijk! :p

Als de dagen lengen gaat de winter strengen :) het wordt alleen maar kouder helaas, maar wel met licht :D

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 23:07

Eight schreef:
Dagmar80 schreef:

Als de dagen lengen gaat de winter strengen :) het wordt alleen maar kouder helaas, maar wel met licht :D

Reken ik goed :j :D

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:09

Ik vind de donkere dagen ook wel wat hebben, vooral als het niet bewolkt is. Lekker naar de sterrenhemel kijken en als het volle maan is kan ik gewoon genieten, maar ben ook weer blij als het langer licht wordt *\o/*

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 23:10

Ankie2011 schreef:
Ik vind de donkere dagen ook wel wat hebben, vooral als het niet bewolkt is. Lekker naar de sterrenhemel kijken en als het volle maan is kan ik gewoon genieten, maar ben ook weer blij als het langer licht wordt *\o/*

Nog vallende sterren gezien? Die waren er geloof ik afgelopen weekend.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:12

Ik wel! Toen we gingen voeren :).

Vanmiddag stapte ik 16; 55 uit de bus en t was al donker -O-

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:36

Ik hou wel van koude dagen (maar dan koud en zonder veel vocht) maar donker... Nee.
Een mooie sneeuwdag mag toch even duren ipv al bijna voorbij te zijn als je buiten komt }:0

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 15:32

Overmorgen is het zover! *\o/* *\%/*

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 02:15

Joepi! Bijna bijna bijna! Ik ga het vieren met een heerlijke buitenrit *\o/*

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 02:59

VANDAAAAAAAG!
Is maar goed ook, ik loop op zonne-energie! {:}

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 08:51

"Ik tel niet meer de dagen maar de uren" - over 15 uur lig ik (weer, eindelijk) in mijn eigen bed en dan verzucht ik: "nu is het, de zon keert, donkerder dan nu wordt het niet....".

*ziet zichzelf tevreden in slaap vallen*

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:01

_Forgetten schreef:
VANDAAAAAAAG!
Is maar goed ook, ik loop op zonne-energie! {:}

Verrek ja, VANDAAG!!! <:)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:13

*\o/* *\o/* *\o/* laat die zon maar keren *\o/* *\o/* *\o/*

Op naar de lente :D haha

Cookies