Forbidden places(urbex)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:07

Die ja.. Pardon, ik dacht dat de foto's van een bokker waren.. Vond ze erg gaaf.. :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:15

Pieter25 schreef:

Idd ja, wat een complex... :wow: Met nogal een beladen geschiedenis ook. :\

Op pagina 1 van dit topic werd Doel genoemd, dat verlaten plaatsje in België. Herinner me net dat Lorrainville daar een clip heeft opgenomen. Toepasselijk bij deze titel. ;)

lideli

Re: Forbidden places(urbex)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:24

Ik ben een paar weken terug in Doel, België geweest. Ook erg tof om naar toe te gaan

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:29

Ik ken iemand die dat doet, die noemt het Urban exploring of iets die kant op.
Zij is een keer in een verlaten psychiatrische kliniek geweest, heel bizar, alles stond er nog..
Ik stuur je via FB haar linkje wel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:33

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:46

Karin schreef:
Ik vond een mooi geschreven blog over Doel: http://annelieshulshof.nl/doel-het-pold ... spookstad/

Er blijken toch nog zo'n 25 mensen te wonen. Ik zou er best eens willen rondlopen, maar ik vind het ook wel 'aapjes kijken'. En toch intrigeert het me.

Heel bijzonder! Maar wat mij het meest intrigeert aan dat laatste comment, dat ze er achteraf nog bij heeft geplaatst in de PS2...
Waarom blijven die mensen daar wonen? Als ze aangeven dat het als maar lelijker word? En ze zichzelf alleen maar tekort doen door constant te blijven vechten tegen zo'n groot orgaan als de overheid. Ik snap best wat ze willen hoor, daar niet van. Maar dan vraag ik me wel af: Doe je jezelf niet enorm teniet door er maar tegen in te blijven gaan? Jezelf maar te blijven overladen met negatieve energie? Het verdriet van het aanzicht?
Want een triest aanzicht geeft het zeker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:54

Ze willlen Doel redden , het is reddeloos :(.

Als er nou projectontwikkelaars met geld kwamen , paar extra dingen oplapten en de herstart voor Doel

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:02

Zij ademen Doel, zij zíjn Doel. Als Doel sterft, dan sterven zij mee. Zo lang zij blijven strijden - daar blijven zitten - blijft Doel levend. Denk ik. Als het niet zo triest was, dan zou je nog een grappige vergelijking kunnen maken met Asterix en Obelix.

In Nederland hebben we trouwens vergelijkbare situaties: dorpen die zijn opgeslokt door de industrie. Heveskes in Groningen bijvoorbeeld, maar daar is niet zo veel meer van over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:04

Zo er moeten gewoon inwoners bij , meer bescherming ook

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:20

Maar wie gaat er vrijwillig in zo'n dorp wonen, naast een kerncentrale en omringd door de Antwerpse haven... Veel vertrokken bewoners hebben juist een 'oprotpremie' gekregen. Ik kan me voorstellen dat mensen vertrekken als hun dorp niet meer hun dorp is. Al zou verbitterd blijven zitten voor mij persoonlijk ook geen optie zijn.

Ook een plek met een bizarre historie: Oradour-sur-Glane in Frankrijk.

NRC schreef:
Oradour-sur-Glane, Frankrijk. Op 10 juni 1944 werd het dorp door Duitsers verwoest, de inwoners werden vermoord. 6 van de 642 inwoners overleefden het. De resten van het dorp hebben de status van monument. Alles is zoals het op de dag werd achtergelaten, de auto van de huisarts staat nog op het plein.

Foto's staan bij dit artikel: http://www.nrc.nl/inbeeld/2012/12/01/da ... ooksteden/

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:26

Karin schreef:
Zij ademen Doel, zij zíjn Doel. Als Doel sterft, dan sterven zij mee. Zo lang zij blijven strijden - daar blijven zitten - blijft Doel levend. Denk ik. Als het niet zo triest was, dan zou je nog een grappige vergelijking kunnen maken met Asterix en Obelix.

In Nederland hebben we trouwens vergelijkbare situaties: dorpen die zijn opgeslokt door de industrie. Heveskes in Groningen bijvoorbeeld, maar daar is niet zo veel meer van over.

En vice versa....
Het is absoluut ontzettend triest voor die mensen. Het is triest dat ze zo 'belaagd' worden door hun overheid en het is triest dat ze hun hele leven in teken van die overheid zetten. Het is ergens wel begrijpelijk hoor... Maar ook zo onvoorstelbaar....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:33

Karin schreef:
Maar wie gaat er vrijwillig in zo'n dorp wonen, naast een kerncentrale en omringd door de Antwerpse haven... Veel vertrokken bewoners hebben juist een 'oprotpremie' gekregen. Ik kan me voorstellen dat mensen vertrekken als hun dorp niet meer hun dorp is. Al zou verbitterd blijven zitten voor mij persoonlijk ook geen optie zijn.

Ook een plek met een bizarre historie: Oradour-sur-Glane in Frankrijk.

NRC schreef:
Oradour-sur-Glane, Frankrijk. Op 10 juni 1944 werd het dorp door Duitsers verwoest, de inwoners werden vermoord. 6 van de 642 inwoners overleefden het. De resten van het dorp hebben de status van monument. Alles is zoals het op de dag werd achtergelaten, de auto van de huisarts staat nog op het plein.

Foto's staan bij dit artikel: http://www.nrc.nl/inbeeld/2012/12/01/da ... ooksteden/

Oooooh Oradour-sur-Glane heb ik van de zomer nog een hoop foto's van gezien. Ik denk dat die op distractify stonden... Super gaaf!! Dáár wil ik echt nog wel een keer naartoe, trekt me enorm! Zal straks even de link bekijken...

Ik zou inderdaad ook niet vrijwillig naast een Kerncentrale willen wonen, omringd door een haven. Feitelijk gezien woon je dan in een industriegebied. Je moet het maar willen...
Heeft ook een keerzijde... Een paar jaar geleden reisde ik samen met een vriendin met de trein naar Groningen. Wij kwamen dan achter de suikerfabriek in Hoogkerk langs, in de trein zie je dan enorme silo's naast je als de achtergrond van een jaren 70 rijtjeshuis... Typische arbeiderswoningen voor die tijd, zou ik haast willen zeggen... (niets mis mee overigens)
Ik (redelijk verwend behuisd kan ik wel zeggen) verbaasde me erover, vriendin ook. Andere treinreiziger tegenover ons zei dat voor de mensen in Hoogkerk de Suikerfabriek juist een mooi iets is/was. Het was de werkgelegenheid in het dorp. En zo had hij nog een heel betoog.
Voor ons alsnog geen reden om een suikerfabriek in de achtertuin te willen hebben natuurlijk... Hoewel een suikerfabriek wel met een stuk minder risico's komt dan een kerncentrale _O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:41

Tof.
Ik ben laatst ook in Doel geweest ( Goof @ [FK] [FOTO] Doel ), vond het erg leuk.
Ik zou graag meer van dit soort geweldige oorden aandoen, maar wat jammer is is dat het nou niet echt om de hoek ligt allemaal.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:46

Beelitz, vlak bij Berlijn, is toch wel een van de must-haves van Urbexen.
Ik ben er zelf twee keer geweest en beide keren vond ik het enorm bijzonder.
Het complex is zo groot dat 1 dag te kort is.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:57

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:03

Goof schreef:
Ik ben laatst ook in Doel geweest ( Goof @ [FK] [FOTO] Doel ), vond het erg leuk.

Wow, mooie foto's! Die details: die weegschaal, dat wc-papier... Gaaf zeg. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:56

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:02

Wauw! Gave foto's!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:07

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:10

Die file bestaat niet meer. Heb ik volgens mij van de zomer ergens gelezen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:17

Staat inderdaad in de reacties dat de burgemeester het heeft laten verwijderen na een reportage op tv... Erg jammer... Had 'm ook al eens gezien, heel erg bizar!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:32

Karin schreef:
Goof schreef:

Wow, mooie foto's! Die details: die weegschaal, dat wc-papier... Gaaf zeg. :)

Dank je.
Ik zou er ook graag meer mee doen, maar zoals ik zei is het superjammer dat de meeste gave locaties gewoon niet hier in Nl zijn.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:40

Erg interessant topic!

Ben zelf nog nooit op een echt bekende plek geweest, maar bij mijn grootouders in Polen (waar ik in de zomer enkele weken vertoef) hebben we ook een verlaten massagraf/kerkhof gevonden van Russische soldaten van de Eerste Wereldoorlog.
Daarnaast staat er ook een verlaten huisje op een open plekje in het bos (ik durf er niet binnen te gaan :P )

En dan heb ik deze vakantie nog een graf gevonden aan de rand van het bos :=

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:55

Sammie schreef:
Die file bestaat niet meer. Heb ik volgens mij van de zomer ergens gelezen.

Ja klopt inderdaad, erg jammer..

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:08

Erg jammer dat die file niet meer bestaat!

Goh lijkt me griezelig oliiviia!