Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
gekvanfleur schreef:_San87_ schreef:
Je bent schuldig tot het tegendeel bewezen is, heel goede instelling.
Als je wist waar je het over had, weet je het verschil in de wet tussen ´verdachte´ en ´persoon´ en zeker in het kader van staandehouding en dat soort gekheid wil je ook weleens sprake zijn onder bepaalde omstandigheden van een betrokkene in het kader van de AWB (algemene wet bestuursrecht)
. Ik heb gewoon rechten gestudeerd en heb me derhalve verdiept in de grondwet, AWB, Sr, Sv, BW 1 en 2. Zelfs fiscaalrecht, maar dat was echt niet mijn ding.
dat jij het niet wenselijk vindt..ik geloof niet dat dat mijn nachtrust kost.
purny schreef:Mijn zus moest zelfs een keertje blazen toen ze op haar scooter naar haar werk reedIk ben nog nooit aangehouden
(reed op scooter maar echt 5 km per uur, rest liep dus ja
) was rond half 3 snachts Melissa schreef:De "staande houding" of in dit geval, de stilhouding, is geheel rechtmatig geweest.
De politie is ten alle tijde bevoegd een auto stil te houden en een algemene verkeerscontrole uit te voeren. Dit is in het geval van ts ook gebeurd. Zij heeft een stopteken gekregen en haar papieren zijn gevraagd.
Via deze manier kan de politie inderdaad veel informatie vergaren. Stel dat ts een crimineel was en bleek dat zij bijvoorbeeld antecedenten had voor drugs of wapens, dan kan er overgestapt worden op andere wetgeving. En kunnen er andere stappen worden ondernomen.
De reden van stil houden is dus gewoon juist en je bent verplicht daaraan mee te werken.
Wat jij zegt peach2001, geldt alleen als je verdachte bent. Voor de verkeerswegeving ben je betrokkene en dus wel verplicht mee te werken.
) gekvanfleur schreef:Melissa schreef:De "staande houding" of in dit geval, de stilhouding, is geheel rechtmatig geweest.
De politie is ten alle tijde bevoegd een auto stil te houden en een algemene verkeerscontrole uit te voeren. Dit is in het geval van ts ook gebeurd. Zij heeft een stopteken gekregen en haar papieren zijn gevraagd.
Via deze manier kan de politie inderdaad veel informatie vergaren. Stel dat ts een crimineel was en bleek dat zij bijvoorbeeld antecedenten had voor drugs of wapens, dan kan er overgestapt worden op andere wetgeving. En kunnen er andere stappen worden ondernomen.
De reden van stil houden is dus gewoon juist en je bent verplicht daaraan mee te werken.
Wat jij zegt peach2001, geldt alleen als je verdachte bent. Voor de verkeerswegeving ben je betrokkene en dus wel verplicht mee te werken.
Dat vind ik dan weer geen pan..als je iemand stilhoudt als toezichthouder en je gaat praten over een algemene verkeerscontrole, moet je wat mij betreft ook de ruitenwisservloeistof en de banden controleren..iemand staande houden om 0400 uur in de nacht zal de politie over het algemeen niet doen voor de bandjes.
talithalotje schreef:als de politie je een stopteken geeft hoor je inderdaad te stoppen en je begaat een overtreding als je het niet doet.
tevens stil houden doen ze niet, het is staande houden( iemand een korte tijd ophouden) of aanhouden(iemand van zijn vrijheid beroven) dit mag alleen met een redelijk vermoeden van schuld en op heterdaad( maar dat mag iedereen, wij als burgers ook)
ja een politie mag door rood. de politie mag overal ook inhalen en harder rijden als het max. toegestaande snelheid.
mensen langs de kant zetten gebeurt zowel over dag en snachts, alleen overdag rijden er binnen de bebouwde kom gewoon veel meer mensen dat de kans veel kleiner is dat je ze ziet of ze net jou pakken.
_San87_ schreef:Amber_ schreef:
Nou in deze tijden is het toch echt wel nodig kan ik je zeggen. Wat is er dan mis met extra controle? Beter voorkomen dan genezen hoor in mijn mening
Als je niks te verbergen hebt, wat maakt dat dan uit? Dan ben je in 5 min weer weg.
Er word op deze manier een hoop criminele activiteiten voorkomen, tevens misdrijven zoals dronken rijden en openstaande boetes betaald
win win neem ik aan?
Is dat zo? Cijfers?
lifaya schreef:purny schreef:Mijn zus moest zelfs een keertje blazen toen ze op haar scooter naar haar werk reedIk ben nog nooit aangehouden
Ik moest blazen toen ik van mijn werk stapvoets met collega's naar huis ging in mijn werkkleren(reed op scooter maar echt 5 km per uur, rest liep dus ja
) was rond half 3 snachts
robert45 schreef:Nou half Bokt loopt weer moeilijk te doen. TS woont in Almere zo te zien en dat is nou niet echt het meest veilige stukje Nederland.
Op dat soort tijdstippen kan je aan de kant gezet worden, daar heb je het mee te doen. Of je het er mee eens bent of niet dat maakt niets uit. Wij weten niet hoe ver TS heeft doorgereden, misschien waren ze wel opzoek naar een bepaald persoon en hebben ze een dergelijke melding gehad.
Feit is dat ze je rustig mogen stilzetten, desnoods bedenken ze op dat moment wel iets. Probeer nou niet slimmer te zijn als de Agent.
Het is jammer dat je ervan geschrokken bent TS maar aan de andere kant je had toch niet te verbergen? Misschien vonden ze wel dat je te ver was doorgereden of iets dergelijks.
Veulen84 schreef:Daarnaast denk ik dat er ook nog zo iets bestaat als goed professioneel gedrag. Dat betekend dat je je normaal opstelt naar de mensen die je stop. Niet dat je ze in de stress jaagt of in gevaar brengt. En met afsnijden doe je dat wel. Gezond verstand gebruikend had elke agent kunnen bedenken dat het gedrag van Ts niet die van een vluchtend persoon was.
HannahFrouk schreef:Stel nou dat er echt iets aan de hand is in de omgeving (terwijl de persoon in de auto dat niet weet) en er moet een bepaalde auto daarom direct aan de kant. .. dan mag het toch niet zo zijn dat die persoon dan zegt, ja Sorry maar dat leek me niet veilig.