zomaar aan de kant gezet door politie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: zomaar aan de kant gezet door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:05

Van mij mogen ze echt wel wat meer dronken torren van de wegplukken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:08

gekvanfleur schreef:
_San87_ schreef:

Je bent schuldig tot het tegendeel bewezen is, heel goede instelling :7.

Als je wist waar je het over had, weet je het verschil in de wet tussen ´verdachte´ en ´persoon´ en zeker in het kader van staandehouding en dat soort gekheid wil je ook weleens sprake zijn onder bepaalde omstandigheden van een betrokkene in het kader van de AWB (algemene wet bestuursrecht)

Ik weet prima waar ik het over heb :). Ik heb gewoon rechten gestudeerd en heb me derhalve verdiept in de grondwet, AWB, Sr, Sv, BW 1 en 2. Zelfs fiscaalrecht, maar dat was echt niet mijn ding.

Ik zie hier vooral iemand die probeert goed te praten dat de politie staande houdt (want hoe wil je het anders noemen? Je wordt immers staande gehouden, hé) omdat het mág. Maar dat iets mág betekent niet dat het ook meteen wenselijk is dat het gebeurt. We gaan in het recht niet voor niets uit van 'onschuldig tot het tegendeel is bewezen'. Staande houden omdat het kan getuigt van het omgekeerde, en is daarom naar mijn mening niet wenselijk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:14

Dit is een grap mag ik hopen Shadow0....

Ja, je hebt gelijkt...wat nu dodelijke aanrijdingen door dronken personen...fiets it...als de politie maar lekker kan scoren.
Wietplantages...lekker boeien...de politie rookt ze zelf op man..don`t worry...
Wat jij niet gelooft zijn de woorden van inbrekers zelf.
Je hebt overduidelijk geeeeen idee van wat de recherche doet, wat het blauw doet enz.....laat ik het maar op houden dat de recherche niet zonder de ogen van het blauw buiten kan..jij leeft nog in de illusie dat als je de naam van een verdachte weet je die verdachte ook wel krijgt...

Maar goed..ik ga uit dit topic want het is weer om te janken..

En tot slot: waarom zou ik iets goed moeten praten als het gewoon mag?? :+ dat jij het niet wenselijk vindt..ik geloof niet dat dat mijn nachtrust kost. :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:23

purny schreef:
Mijn zus moest zelfs een keertje blazen toen ze op haar scooter naar haar werk reed :+ Ik ben nog nooit aangehouden

Ik moest blazen toen ik van mijn werk stapvoets met collega's naar huis ging in mijn werkkleren :+ (reed op scooter maar echt 5 km per uur, rest liep dus ja :P ) was rond half 3 snachts

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:46

De "staande houding" of in dit geval, de stilhouding, is geheel rechtmatig geweest.

De politie is ten alle tijde bevoegd een auto stil te houden en een algemene verkeerscontrole uit te voeren. Dit is in het geval van ts ook gebeurd. Zij heeft een stopteken gekregen en haar papieren zijn gevraagd.

Via deze manier kan de politie inderdaad veel informatie vergaren. Stel dat ts een crimineel was en bleek dat zij bijvoorbeeld antecedenten had voor drugs of wapens, dan kan er overgestapt worden op andere wetgeving. En kunnen er andere stappen worden ondernomen.

De reden van stil houden is dus gewoon juist en je bent verplicht daaraan mee te werken.

Wat jij zegt peach2001, geldt alleen als je verdachte bent. Voor de verkeerswegeving ben je betrokkene en dus wel verplicht mee te werken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:58

Melissa schreef:
De "staande houding" of in dit geval, de stilhouding, is geheel rechtmatig geweest.

De politie is ten alle tijde bevoegd een auto stil te houden en een algemene verkeerscontrole uit te voeren. Dit is in het geval van ts ook gebeurd. Zij heeft een stopteken gekregen en haar papieren zijn gevraagd.

Via deze manier kan de politie inderdaad veel informatie vergaren. Stel dat ts een crimineel was en bleek dat zij bijvoorbeeld antecedenten had voor drugs of wapens, dan kan er overgestapt worden op andere wetgeving. En kunnen er andere stappen worden ondernomen.

De reden van stil houden is dus gewoon juist en je bent verplicht daaraan mee te werken.

Wat jij zegt peach2001, geldt alleen als je verdachte bent. Voor de verkeerswegeving ben je betrokkene en dus wel verplicht mee te werken.

Dat vind ik dan weer geen pan..als je iemand stilhoudt als toezichthouder en je gaat praten over een algemene verkeerscontrole, moet je wat mij betreft ook de ruitenwisservloeistof en de banden controleren..iemand staande houden om 0400 uur in de nacht zal de politie over het algemeen niet doen voor de bandjes.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:06

Vind het prima dat ze 's nachts op deze manier auto's van de weg plukken en controleren.
Waar ik woon kende ik trouwens de patrouille tijden, dat vond ik altijd wel maf, dat ze soort van op vaste tijden rond reden, beetje boef heeft dat ook zo door als ik het zelfs door had.

En ja, mij hebben ze ook een keer zo van de weg geplukt, reed om 2 uur 's nachts door het dorp, had ze vlak bij mijn huis al achter me zien gaan rijden, toen kreeg ik nog geen stopteken, pas na de rotonde.
Waar ik met 50 over heen ging (he! Je mag 50 en om 2 uur 's nachts door de weeks ben je echt zo ongeveer de enigste op straat en ik wist dat ze nog achter me reden)

Aangezien ik geen bedreiging vormde voor de maatschappij volgens de agenten, mocht ik ook zo weer door.
Maar hield dan ook al mijn autopapieren al onder hun neus voor ze ernaar vroegen en meldde ook nog,
of ze op wouden schieten omdat ik haast had :D :+
Ze hebben niets bekeken en ik mocht meteen doorrijden. (had goede reden en was dus blijkbaar betrouwbaar van uiterlijk :') _O- )

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:10

Nou half Bokt loopt weer moeilijk te doen. TS woont in Almere zo te zien en dat is nou niet echt het meest veilige stukje Nederland.

Op dat soort tijdstippen kan je aan de kant gezet worden, daar heb je het mee te doen. Of je het er mee eens bent of niet dat maakt niets uit. Wij weten niet hoe ver TS heeft doorgereden, misschien waren ze wel opzoek naar een bepaald persoon en hebben ze een dergelijke melding gehad.

Feit is dat ze je rustig mogen stilzetten, desnoods bedenken ze op dat moment wel iets. Probeer nou niet slimmer te zijn als de Agent.

Het is jammer dat je ervan geschrokken bent TS maar aan de andere kant je had toch niet te verbergen? Misschien vonden ze wel dat je te ver was doorgereden of iets dergelijks.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:18

gekvanfleur schreef:
Melissa schreef:

Dat vind ik dan weer geen pan..als je iemand stilhoudt als toezichthouder en je gaat praten over een algemene verkeerscontrole, moet je wat mij betreft ook de ruitenwisservloeistof en de banden controleren..iemand staande houden om 0400 uur in de nacht zal de politie over het algemeen niet doen voor de bandjes.

Klopt, maar stil houden wordt over het algemeen gedaan op grond van de verkeerswetgeving. Het checken van de aanwezigheid en geldigheid van papieren en benodigde verzekeringen/keuringen is al voldoende. Bij t checken van banden e.d. ga je naar een complexe verkeerscontrole.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:33

Ik zou er denk ik toch in elk geval contact over opnemen met deze vragen. Puur om te informeren. De politie is je beste vriend toch? Vind ik dat je best vragen mag stellen.
Dat zij dachten dat je het teken negeerde kan ik inkomen. Echter zou ik ook echt niet weten hoe dat op te lossen in zo'n situatie. Alarmlichten is mijn eerste gedachte idd. Maar lijkt me zinvol om te vragen hoe je een evt volgende keer duidelijk kunt maken dat je voornemens bent te stoppen maar een goede plek zoekt.
Bij een reguliere controle lijkt het me ook niet dat ze meteen onvriendelijk moeten doen. Lijkt me toch niet de bedoeling dat de brave burgers zenuwachtig worden van de politie -O-

Ik zou er dus iig wel iets mee doen. Niet per se een klacht indienen maar wel je vragen stellen en aangeven dat je erg van ze bent geschrokken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 01:02

Je kan zeggen wat je wil. Maar 's nachts rondrijden in je auto kan onmogelijk een excuus zijn om iemand aan te houden. Dit is een 24 uurs maatschappij. Dat betekend dat er mensen voor hun werk of leven onderweg zijn. Ja ik begrijp dat het mag. Maar nee ik vind dat niet okee, in deze tijd moet je wel meer reden hebben dan alleen dat.
Je bent niet meteen schuldig aan iets als je dat doet.

Daarnaast denk ik dat er ook nog zo iets bestaat als goed professioneel gedrag. Dat betekend dat je je normaal opstelt naar de mensen die je stop. Niet dat je ze in de stress jaagt of in gevaar brengt. En met afsnijden doe je dat wel. Gezond verstand gebruikend had elke agent kunnen bedenken dat het gedrag van Ts niet die van een vluchtend persoon was.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 03:23

Maar ze hebben toch helemaal geen reden (excuus) nodig om iemand aan de kant te zetten, dat mag toch gewoon ook willekeurig. En op een stopteken MOET je volgens mij reageren, zou wat worden als iedereen daar naar eigen willekeur op gaat reageren.

Stel nou dat er echt iets aan de hand is in de omgeving (terwijl de persoon in de auto dat niet weet) en er moet een bepaalde auto daarom direct aan de kant. .. dan mag het toch niet zo zijn dat die persoon dan zegt, ja Sorry maar dat leek me niet veilig.

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 05:29

als de politie je een stopteken geeft hoor je inderdaad te stoppen en je begaat een overtreding als je het niet doet.
tevens stil houden doen ze niet, het is staande houden( iemand een korte tijd ophouden) of aanhouden(iemand van zijn vrijheid beroven) dit mag alleen met een redelijk vermoeden van schuld en op heterdaad( maar dat mag iedereen, wij als burgers ook)

ja een politie mag door rood. de politie mag overal ook inhalen en harder rijden als het max. toegestaande snelheid.

mensen langs de kant zetten gebeurt zowel over dag en snachts, alleen overdag rijden er binnen de bebouwde kom gewoon veel meer mensen dat de kans veel kleiner is dat je ze ziet of ze net jou pakken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 06:35

TS
Je bent geschrokken, maar verder is er in mijn ogen niets vreemds gebeurt.
Je bent staande gehouden en gecontroleerd en toen alles oké bleek, kon je weer doorrijden.
In mijn ogen niets vreemds: gewoon controle.
Blijkbaar verschilden TS en de politie van mening waar je veilig kon stoppen. Door niet snel te reageren gaf TS het beeld niet van plan te zijn te stoppen.

TS is niet gearresteerd of zo. Als je sommige reacties leest, lijkt het wel of TS verschrikkelijk onrecht is aangedaan.
Ik ben blij dat er goed gecontroleerd wordt. _/-\o_

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 09:56

talithalotje schreef:
als de politie je een stopteken geeft hoor je inderdaad te stoppen en je begaat een overtreding als je het niet doet.
tevens stil houden doen ze niet, het is staande houden( iemand een korte tijd ophouden) of aanhouden(iemand van zijn vrijheid beroven) dit mag alleen met een redelijk vermoeden van schuld en op heterdaad( maar dat mag iedereen, wij als burgers ook)

ja een politie mag door rood. de politie mag overal ook inhalen en harder rijden als het max. toegestaande snelheid.

mensen langs de kant zetten gebeurt zowel over dag en snachts, alleen overdag rijden er binnen de bebouwde kom gewoon veel meer mensen dat de kans veel kleiner is dat je ze ziet of ze net jou pakken.

Stil houden bestaat wel en wordt toegepast door toezichthouders in de verkeerswetgeving.

Staande houden en aanhouden is iets heel anders. Staande houden is een bevoegdheid van opsporingsambtenaren en is om de identiteit van een verdachte vast te stellen. Een verdachte is iemand ten wiens aanzien uit feiten en omstandigheden blijkt dat er een redelijk vermoeden van schuld bestaat aan enig strafbaar feit!

Bij ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit kan een verdachte aangehouden worden.

Van staande- en aanhouden is bij een verkeerscontrole dus geen sprake.
Laatst bijgewerkt door Melissa op 16-11-14 10:03, in het totaal 2 keer bewerkt

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:01

_San87_ schreef:
Amber_ schreef:

Nou in deze tijden is het toch echt wel nodig kan ik je zeggen. Wat is er dan mis met extra controle? Beter voorkomen dan genezen hoor in mijn mening

Als je niks te verbergen hebt, wat maakt dat dan uit? Dan ben je in 5 min weer weg.

Er word op deze manier een hoop criminele activiteiten voorkomen, tevens misdrijven zoals dronken rijden en openstaande boetes betaald

win win neem ik aan?

Is dat zo? Cijfers?

Toevallig hadden we het hier gisteren over. Ondanks inzet van een speciaal team waren er in een maand nog steeds 14 inbraken, maar.. als die inzet er niet was geweest waren het er misschien wel 28, maar dat weet je niet, want criminelen komen echt niet bij de politie melden wanneer ze ergens niet hebben ingebroken omdat ze politie zagen...

TS, ik begrijp dat je geschrokken bent, maar er kunnen tal van redenen zijn waarom ze jou staande hielden. Misschien was er net ingebroken waarbij een soortgelijke auto gezien was, logisch dat ze daar dan zo snel mogelijk achteraan willen :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:56

Bij mijn laatste "random controle" op een laat tijdstip toch maar mooi drie gekende woning inbrekers gevangen met een auto vol inbrekerswerktuigen (en dan bedoel ik niet een verdwaalde schroevendraaier). Die waren duidelijk op weg naar het "werk".

Ik begrijp dat ik ze van een hoop mensen voortaan maar moet laten rijden, zodat ze ergens kunnen gaan inbreken.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:10

Wij hebben dat ook eens gehad. Bleek dat ze een bezinedjef oo het spoor waren, en ze reden zich bij ons uit. Verkeerde!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:04

Ik ben snachts na een feestje ook wel eens aan de kant gezet om te blazen/papieren checken. (Geen wonder want ik reed als een krant, was ergens in de middle of nowhere waar ik de weg niet kende en geen straatverlichting was, dus ik reed als een oma van 90)
Dat ze je hebben klemgereden komt alleen omdat je uit jezelf niet stopte, ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat je op een 60 weg je auto om 4 uur snachts niet even aan de kant kan zetten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:36

lifaya schreef:
purny schreef:
Mijn zus moest zelfs een keertje blazen toen ze op haar scooter naar haar werk reed :+ Ik ben nog nooit aangehouden

Ik moest blazen toen ik van mijn werk stapvoets met collega's naar huis ging in mijn werkkleren :+ (reed op scooter maar echt 5 km per uur, rest liep dus ja :P ) was rond half 3 snachts

Ik snap niet wat dit toevoegt...? wat maakt het uit dat je stapvoets reed of in je werkkleren was?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:39

robert45 schreef:
Nou half Bokt loopt weer moeilijk te doen. TS woont in Almere zo te zien en dat is nou niet echt het meest veilige stukje Nederland.

Op dat soort tijdstippen kan je aan de kant gezet worden, daar heb je het mee te doen. Of je het er mee eens bent of niet dat maakt niets uit. Wij weten niet hoe ver TS heeft doorgereden, misschien waren ze wel opzoek naar een bepaald persoon en hebben ze een dergelijke melding gehad.

Feit is dat ze je rustig mogen stilzetten, desnoods bedenken ze op dat moment wel iets. Probeer nou niet slimmer te zijn als de Agent.

Het is jammer dat je ervan geschrokken bent TS maar aan de andere kant je had toch niet te verbergen? Misschien vonden ze wel dat je te ver was doorgereden of iets dergelijks.

Volgens mij vindt TS het geen probleem om aan de kant gezet te worden, maar wel de manier waarop het ging

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:41

Veulen84 schreef:
Daarnaast denk ik dat er ook nog zo iets bestaat als goed professioneel gedrag. Dat betekend dat je je normaal opstelt naar de mensen die je stop. Niet dat je ze in de stress jaagt of in gevaar brengt. En met afsnijden doe je dat wel. Gezond verstand gebruikend had elke agent kunnen bedenken dat het gedrag van Ts niet die van een vluchtend persoon was.

Dit dus :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:42

HannahFrouk schreef:
Stel nou dat er echt iets aan de hand is in de omgeving (terwijl de persoon in de auto dat niet weet) en er moet een bepaalde auto daarom direct aan de kant. .. dan mag het toch niet zo zijn dat die persoon dan zegt, ja Sorry maar dat leek me niet veilig.

Dat denk ik ook, ik denk dat je t gewoon moet opvolgen en dat je er vanuit moet gaan dat de politie heeft ingeschat of het veilig is.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:10

Ik ga niet eens meer in op alles wat hier gezegd wordt. Het enige wat ik kwijt wil, is dat we voertuigen een stopteken snachts geven om te kijken wie er in de auto zit en waar die naar toe gaat. Nu de dagen weer vroeg donker worden, stijgen de woning inbraken enorm!!

Dus serieus.. Waar the ... Zijn mensen toch in hemelsnaam over aan t zeuren?
Het is voor jullie veiligheid... Zodat jouw woning niet leeg geroofd wordt terwijl je ligt te slapen. Come on. Het is geregeld dat het mag, en als jij vindt dat dit niet wenselijk is.... Zou ik toch ff verder kijken dan de droge wettekst welke zegt dat wij dit gewoon mogen. Preventief surveilleren en controleren van voetuigen is puur om gure types te onderscheppen en te zorgen dat jouw eigendommen niet gestolen etc worden.

Wat heb je dan liever? Je huis leeg geroofd of een keer aan de kant gezet worden ter controle...... :? |o

Vind dit echt muggenzifterij. Overal moeT men wat van vinden. Accepteer nou gewoon is dat politie anderen dingen mag doen dan een burger..... En zijn (over het algemeen) donders goed weten wat wel en niet ma omdat we geen zin hebben werk voor niks te doen. (Zaken geseponeerd)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:19

En hoe gaat het aan mij vragen wat ik ga doen, en waar ik naar toe ga en waarom helpen een inbraak te voorkomen? Denk niet dat er veel inbrekers die aan de kant gezet worden vrolijk antwoorden met "nou mevrouw/ meneer, ik was net onderweg naar de Appelstraat in Perenstad om daar de boel even gezellig leeg te gaan roven".

Mag iemand trouwens ook even vertellen wat inbrekersgereedschap is? Als ik s'nachts (s'avonds) onderweg ben naar een storing, dus met een wagen vol gereedschap dat ook door inbrekers gebruikt zou kunnen worden, moet ik dan eerst gaan uitleggen dat ik echt onderweg ben naar mijn werk, dat er iemand een soms ernstig probleem heeft waardoor het bedrijf in een heel slecht geval tijdelijk dicht moet en elke minuut die ik aan de kant sta zijn probleem vergroot? Gaat leuk worden zeg!