Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:12

Ik vind het juist hartstikke goed dat TS haar kind ook dialect leert.
Als het kind later naar school gaat in de regio wordt er ook veel dialect gesproken, ook door de leerkrachten is dat vaak het geval.
Maar ook het leren van ABN mag niet vergeten worden.
Bij veel gezinnen van buitenlandse afkomst wordt thuis alleen maar de taal van het thuisland gesproken.
Want ze gaan later toch terug naar dat land.... Maar vergeten dat als het kind hier naar school gaat het niet meekomt in de les en direct een flinke achterstand heeft!

Mijn Turkse collega heeft een zoon (in NL geboren) en die heeft van huis uit alleen maar Turks geleerd, want dan kon hij met oma praten! Maar nu is hij 8 en heeft een duidelijk probleem op school en krijgt extra lessen nederlands.
Hoop van harte dat hij bij zijn dochter (nu 2) niet dezelfde fout maakt, en gewoon beide talen gebruikt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:18

ik praat het beiden tegen mijn kind, mijn man praat meer dialect.
ik vind het ook belangrijk een stukje cultuur en vooral iets van thuis, zo ervaar ik het zelf ook.
maar ik vind wel dat een kind zich buiten de provincie wel goed verstaanbaar moet kunnen maken zonder te worden uitgelachen, en zal zeker het abn niet vergeten!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:19

laat ik de discussie maar eens oplaaien....

Ik spreek en hoor liever een nederlands accent, oftewel ABN gesproken doorspekt met uit nederland afkomstig dialect dan dat ik het 'kromme' nederlands hoor wat in bepaalde 'getinte' kringen van het land gesproken wordt.
Hier zit dan echt af en toe abracadabra bij voor mij en voor mijn moeder al helemaal (die toch normaliter naast abn en twents ook spaans, frans, engels en duits spreekt evenals ikzelf, al is mijn spraans vrij beroerd)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:23

BaileyMix schreef:
Mijn ouders hebben zowel ABN als Zeeuws tegen mij gepraat, maar het Zeeuwse minimaal. Alleen als er oudere familie bij was werd het echt plat Zeeuws. Ik kan zelf dialect verstaan en spreken, maar heb het gelukkig nooit echt gedaan.

Ik merk wel dat ik een licht accent heb bij bijvoorbeeld het uitspreken van de 'e' en de 'r' en dat vind ik zelf echt verschrikkelijk. Ben echt hard bezig om dat compleet af te leren en echt accentloos ABN te spreken.

Dus mijn advies: Leer je kind alsjeblieft gewoon normaal Nederlands, want mocht je kind later een goede baan willen hoef je met een dialect gewoon niet aan te komen. Plus dat het voor mensen die het niet verstaan gewoonweg irritant is en flink achterlijk klinkt.

nu is het belachelijk dat dialect meteen weer irritant en achterlijk is omdat mensen het zelf niet begrijpen,
een buitenlander is dan ook dom en achterlijk?

en dan inkepink.... dat zij slechte, foute en grove woorden schat hebben is iets anders dan slecht een taal beheersen....daar kun je wat aan doen

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:24

Mijn ouders komen niet uit mijn geboorteplaats, dus thuis werd ABN gesproken.
Maar op school, met vriendinnetjes en hun ouders, heb ik toch wel dialect leren spreken.
Dit was overigens tot grote hilariteit bij mijn ouders toen ik opeens zei dat ik wel 'fes' lustte, toen mijn ouders me vroegen wat ik wilde eten. Dat heb ik nog járen moeten horen ^)

Als ik bij mijn/ons oma in Brabant was(2 dagen in de week), pikte ik dat dialect op.
Maar nu kan ik het niet meer vloeiend spreken, toen wel.

Ik ben overigens van professionele mening dat het heel erg goed is voor kinderen om meertalig opgevoed te worden, maar wel door ouders die hun moedertaal aan ze leren. Ken meerdere kinderen die hierdoor wel laat begonnen met praten en ook talen door elkaar gooiden, maar later hier erg veel profijt van hadden!
(Engelse vader, Nederlandse moeder, wonend in Griekenland)
(Vlaamse moeder, Nederlands/Duitse vader, wonend in Berlijn)

Ideaal hoor, ik had het ook wel gewild ;)
Nu spreek ik enkel het lelijkste dialect van Nederland :')

Als wij kinderen krijgen, zullen wij ons kind daarom ook in Duitsland naar een Tagesmutter en een Kindergarten brengen.
Laatst bijgewerkt door Puchje op 13-11-14 14:29, in het totaal 2 keer bewerkt

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:25

Onze dochter spreekt Nederlands, maar verstaat dialect uitstekend. Ik spreek tegen haar dialect, tegen mijn man Nederlands en hij op zijn beurt Nederlands tegen ons. Hoewel hij dialect intussen ook heel goed verstaat hoor. Wij hebben nog nooit een spraakverwarring gehad, het is bij ons gewoon allemaal van nature zo gegroeid. Onze dochter heeft ook dialect gepraat totdat ze naar school ging en toen is ze langzaam van dialect naar Nederlands geswitcht.
Nadelen zijn er voor haar niet. Ze is uitstekend in taal (zit in groep 7, maar doet al van groep 6 de leerstof van groep 8), spreekt vrijwel zonder accent. En ook bij andere talen heeft ze er voordeel van.
Zelf ben ik opgevoed met dialect, spreek het ook nog steeds, maar als ik Nederlands spreek wordt er vaak gevraagd waar ik vandaan kom, omdat ik ook bijna accentloos spreek.
Dus ja, ik ben een voorstander ervan om een kind meertalig op te voeden. En dan maakt het niet uit dat een van die talen een dialect is.

Pantykous

Re: Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:27

Ik kom uit Spakenburg, wij hebben ook dialect. Mijn ouders hebben er altijd een punt van gemaakt om 'normaal' Nederlands tegen ons te praten zodat wij later geen hinder van het dialect zouden hebben. Wij verstaan het dus wel maar spreken het niet. Overigens kun je bij mij goed horen waar ik vandaan kom, dat heeft met bepaalde klanken te maken. Ik vind dat niet erg, vind dat wel mooi al die verschillende klanken in Nederland.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:31

kwita schreef:
en dan inkepink.... dat zij slechte, foute en grove woorden schat hebben is iets anders dan slecht een taal beheersen....daar kun je wat aan doen

ik heb het dan nog niet eens over grove woorden maar puur over de manier van praten, simpele dingen die je al op de basisschool meekrijgt maar door stoerdoenerij ??? totaal verbasterd zijn tot ???

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:32

Ik ben een voorstander van ABN, ik vind t zo ongeschoold over komen, let wel persoonlijke mening, als ik ergens te woord word gestaan door iemand die dialect spreekt. Ben zelf met Zeeuws opgevoed, mijn ex spreekt ook zeeuws, mijn kids gelukkig niet. Ik vind t niet meer van deze tijd. Tuurlijk kun je onderling thuis wel dialect spreken, maar in t openbaar niet vind ik.

En als Fries een taal is, in mijn ogen gewoon dialect, dan zijn de ander dialecten toch ook talen...

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:33

Ik ben tweetalig opgegroeid, spreek thuis Fries met mijn ouders en zusjes en verder echt ABN (op het bekakte af, nadeel van opgroeien in het Gooi :-D).

Persoonlijk vind ik het geweldig dat er binnen Nederland zoveel dialecten en een zelfs een 2de taal is, dat is iets wat we moeten koesteren. Ik heb geen kinderen maar als ik ze zou hebben zou ik ze zeker in het dialect of in het Fries opvoeden, ABN is overal al en Nederland wordt al zo'n eenheidsworst. Ook op tV en radio hoor je tegenwoordig nauwelijks meer accenten, soms best jammer!

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:35

Idem dito..

Allereerst bestaat de term ABN volgens mij al een aantal jaar niet meer, het is AN geworden. De B (beschaafd) heeft men laten vallen.

Ook ik moet bekennen dat ik veel liever Nederlands hoor dan dialect en ikzelf vind het persoonlijk spijtig dat mijn moeder dialect tegen mij sprak vroeger ipv AN. Ik kom uit een dorp met een erg "plat" dialect. Ik heb het nooit volledig overgenomen (verre van), maar er zijn toch woorden in mijn taal geslopen die ik er niet uitkrijg zonder dat het AN kunstmatig klinkt (gelukkig niet erg veel). Kortom: AN met af en toe wat dialect woorden tussen, voor velen zelfs niet merkbaar.

Ook merk ik dat als ik andere mensen voor mij heb (professioneel) die hun relaas doen tegenover mij in dialect (let wel... ik zal hier nooit iets over zeggen of iets laten merken), ik dat verre van apprecieer. Heel vaak komt het ook neer op een wat lagere sociale klasse. Bij de andere groepen merk ik dat eigenlijk zelden of nooit op.

En heden is het - spijtig, maar het is wel zo - waar, dat wanneer ik met mijn moeder ergens naartoe moet en zij doet haar verhaal tegen vreemden (winkeljuffrouw - dokter - advocaat - .... noem maar op) ik me (in mezelf) ook schaam voor haar taalgebruik (lees dialect).

Ik merk bij mezelf dus een aversie op jegens personen die zwaar dialect praten tegen mij (en die ik verder niet ken, ik ervaar het als ongepast)

Tot hier mijn persoonlijke visie

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:37

een lagere sociale klasse?? :=

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:39

Yavanna schreef:
En als Fries een taal is, in mijn ogen gewoon dialect, dan zijn de ander dialecten toch ook talen...

Fries is een taal omdat het voldoet de gestelde eisen. Het heeft een duidelijke grammatica, er is er sprake van historische ontwikkeling en het wijkt in grote lijnen af van het Nederlands. Het is een door de Nederlandse overheid erkende taal en is als vak in Friesland verplicht op de basisschool, optioneel als vak te volgen op de middelbare school en er is zelfs een fulltime studie Fries aan de universiteit...

En dat is direct ook het grote verschil tussen een taal en een dialect! Of je trouwens wat aan de studie Fries hebt vraag ik me af.. :')

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:40

Ik heb altijd Nederlands gesproken tegen mensen in winkels, bieb, enz.

En dan nu het verschil tussen tongval/dialect en taal :D ?

Fries is trouwens officieel erkend als taal, Yavanna!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:41

inkepink schreef:
laat ik de discussie maar eens oplaaien....

Ik spreek en hoor liever een nederlands accent, oftewel ABN gesproken doorspekt met uit nederland afkomstig dialect dan dat ik het 'kromme' nederlands hoor wat in bepaalde 'getinte' kringen van het land gesproken wordt.
Hier zit dan echt af en toe abracadabra bij voor mij en voor mijn moeder al helemaal (die toch normaliter naast abn en twents ook spaans, frans, engels en duits spreekt evenals ikzelf, al is mijn spraans vrij beroerd)

Juist! Nederlandse jeugd die half Marokkaans (of wat het ook is..) gaan spreken! :n

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:44

Kinke schreef:

Vaak is dat wel zo ja, mensen die niet anders dan dialect kunnen praten en niet bij machte zijn min of meer AN te praten (Als je dat wel kan, dan doe je dat toch wanneer je je verhaal moet vertellen tegen onbekende advocaten, bankdirecteurs, artsen of... ). Wanneer je wel AN zou kunnen en je praat bewust dialect - dan zou dat toch bijzonder onrespectvol zijn, niet?

Ik geef enkel aan wat ik dagdagelijks tegenkom en van daaruit maak ik deze (weliswaar grove) stelling. Uiteraard weet ik ook dat er veel uitzonderingen zijn, maar ruwweg gezien is dat inderdaad iets erg opvallends.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:46

Evi84 schreef:
Kinke schreef:

Vaak is dat wel zo ja, mensen die niet anders dan dialect kunnen praten en niet bij machte zijn min of meer AN te praten (Als je dat wel kan, dan doe je dat toch wanneer je je verhaal moet vertellen tegen onbekende advocaten, bankdirecteurs, artsen of... ). Wanneer je wel AN zou kunnen en je praat bewust dialect - dan zou dat toch bijzonder onrespectvol zijn, niet?

Ik geef enkel aan wat ik dagdagelijks tegenkom en van daaruit maak ik deze (weliswaar grove) stelling. Uiteraard weet ik ook dat er veel uitzonderingen zijn, maar ruwweg gezien is dat inderdaad iets erg opvallends.

Persoonlijk vind ik beroep daar weinig mee te maken hebben. Bankdirecteurs zijn nou echt niet beter dan anderen, ik zou zelfs willen zeggen dat het in sommige gevallen omgekeerd is.. Ik druk mij altijd netjes uit tegen onbekenden, ongeacht hun "sociale status".

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:46

Als klein meisje sprak ik plat Zeeuws, tegenwoordig kan ik beiden. Ik spreek ABN en ik kan Zeeuws, helaas heb ik wel wat Zeeuwse woorden die ik gebruik zoals ''mork'' i.p.v merkte.. maar ik kom toch niet echt veel verder als Zeeland dus denk niet dat mensen er echt last van hebben.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:49

Ik vind dialect/streektaal vreselijk en leer het ook zeker mijn kinderen niet aan. Zij pikken het twents wel op school op en dat vind ik persoonlijk jammer, je hoort vaak een lange 'oo' en 'ee'. Mijn mening is ook, en voel je niet aangesproken, het is maar mijn mening, ik vind het toch bij de lager geschoolde klassen en de wat oudere generatie passen, maar niet meer van deze tijd. Als ik met een twents accent zou willen solliciteren bijv op een 'redelijke' functie, heb ik voor mijn gevoel direct een achterstand bij andere sollicitanten die het niet hebben. En nee, ik schaam me er zeker niet voor dat ik uit Twente kom, vind dat iets heel anders.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 13-11-14 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:50

Mijn ouders praatten tegen ons gewoon AN, (ABN bestaat niet meer mensen) en onderling en tegen familie gewoon Twents. (vriezeveens/westerhaars)

Daardoor versta ik nu Twents en kan ik fatsoenlijk AN.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:50

imd schreef:
Persoonlijk vind ik beroep daar weinig mee te maken hebben. Bankdirecteurs zijn nou echt niet beter dan anderen, ik zou zelfs willen zeggen dat het in sommige gevallen omgekeerd is.. Ik druk mij altijd netjes uit tegen onbekenden, ongeacht hun "sociale status".

Ik probeer met die voorbeelden enkel maar een beeld te scheppen van het type gesprekken (daarmee bedoelend: geen gesprek met je beste vriendin onderling - maar een professioneel gesprek met een vreemde, bv sollicitatie)

En uiteraard is het evident dat iemand zich steeds netjes uitdrukt tegen onbekenden. En daar hoort voor mij dan persoonlijk geen dialect in thuis (maar dat laatste is mijn persoonlijke visie)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:52

Ik praat al vanaf ik me kan herinneren dialect. Praatte eerder dialect dan abn. Was dan ook erg moeilijk om me ervan te overtuigen dat ik op school echt abn moest praten haha.
Ik vind het zelf een enorm voordeel als kinderen tweetalig worden opgevoed(en veel dialecten lijken niet echt op abn dus ja ik vind dat tweetalig) omdat ze hier later gewoon profijt van hebben.
Snap dan ook niet hoe mensen het voor elkaar krijgen om tegen elkaar dialect te praten en tegen hun kinderen abn(en dat zie ik hier veel..). Springen dan ook halverwege de zin om van dialect/abn. Zeer vervelend.

Overigens spreek ik gewoon normaal abn tegen vreemden of mensen waarvan ik niet weet of je dialect spreken, imo niet meer dan normaal.
Maar dialect is voor mij gewoon natuurlijker. Vind dat abn zo geforceerd klinken bij mij.
Laatst bijgewerkt door Equisync op 13-11-14 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:53

Dialect of andere taal vind ik nogal een verschil. Mijn ouders hebben altijd dialect naar me gesproken en zo zou ik het ook gewoon doen.. Al praat ik niet helemaal dialect. Je kunt het bij mij alleen hooooóren dat ik hier vandaan kom en af en toe verspreek ik me. :') Ik vind het geen schande en alleen maar mooi.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:54

Maeike79 schreef:
Yavanna schreef:

Fries is een taal omdat het voldoet de gestelde eisen. Het heeft een duidelijke grammatica, er is er sprake van historische ontwikkeling en het wijkt in grote lijnen af van het Nederlands. Het is een door de Nederlandse overheid erkende taal en is als vak in Friesland verplicht op de basisschool, optioneel als vak te volgen op de middelbare school en er is zelfs een fulltime studie Fries aan de universiteit...

En dat is direct ook het grote verschil tussen een taal en een dialect! Of je trouwens wat aan de studie Fries hebt vraag ik me af.. :')

Het is niet (meer) verplicht als vak op de lagere school.

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:55

Als kind ben ik opgegroeid met het Veluws dialect en met ABN. Thuis dus gewoon 'plat' en op school en zo gewoon Nederlands. Onderling in de familie, broers en zussen en schoonfamilie nog steeds plat, maar tegen mijn kinderen spreken we alleen beschaafd Nederlands. De kinderen kunnen het plat wel verstaan maar ze proaten veur gien meter plat. :)