Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
BaileyMix schreef:Mijn ouders hebben zowel ABN als Zeeuws tegen mij gepraat, maar het Zeeuwse minimaal. Alleen als er oudere familie bij was werd het echt plat Zeeuws. Ik kan zelf dialect verstaan en spreken, maar heb het gelukkig nooit echt gedaan.
Ik merk wel dat ik een licht accent heb bij bijvoorbeeld het uitspreken van de 'e' en de 'r' en dat vind ik zelf echt verschrikkelijk. Ben echt hard bezig om dat compleet af te leren en echt accentloos ABN te spreken.
Dus mijn advies: Leer je kind alsjeblieft gewoon normaal Nederlands, want mocht je kind later een goede baan willen hoef je met een dialect gewoon niet aan te komen. Plus dat het voor mensen die het niet verstaan gewoonweg irritant is en flink achterlijk klinkt.

kwita schreef:en dan inkepink.... dat zij slechte, foute en grove woorden schat hebben is iets anders dan slecht een taal beheersen....daar kun je wat aan doen
Yavanna schreef:En als Fries een taal is, in mijn ogen gewoon dialect, dan zijn de ander dialecten toch ook talen...
inkepink schreef:laat ik de discussie maar eens oplaaien....
Ik spreek en hoor liever een nederlands accent, oftewel ABN gesproken doorspekt met uit nederland afkomstig dialect dan dat ik het 'kromme' nederlands hoor wat in bepaalde 'getinte' kringen van het land gesproken wordt.
Hier zit dan echt af en toe abracadabra bij voor mij en voor mijn moeder al helemaal (die toch normaliter naast abn en twents ook spaans, frans, engels en duits spreekt evenals ikzelf, al is mijn spraans vrij beroerd)
Kinke schreef:een lagere sociale klasse??
Evi84 schreef:Kinke schreef:een lagere sociale klasse??
Vaak is dat wel zo ja, mensen die niet anders dan dialect kunnen praten en niet bij machte zijn min of meer AN te praten (Als je dat wel kan, dan doe je dat toch wanneer je je verhaal moet vertellen tegen onbekende advocaten, bankdirecteurs, artsen of... ). Wanneer je wel AN zou kunnen en je praat bewust dialect - dan zou dat toch bijzonder onrespectvol zijn, niet?
Ik geef enkel aan wat ik dagdagelijks tegenkom en van daaruit maak ik deze (weliswaar grove) stelling. Uiteraard weet ik ook dat er veel uitzonderingen zijn, maar ruwweg gezien is dat inderdaad iets erg opvallends.
imd schreef:Persoonlijk vind ik beroep daar weinig mee te maken hebben. Bankdirecteurs zijn nou echt niet beter dan anderen, ik zou zelfs willen zeggen dat het in sommige gevallen omgekeerd is.. Ik druk mij altijd netjes uit tegen onbekenden, ongeacht hun "sociale status".
Ik vind het geen schande en alleen maar mooi. Maeike79 schreef:Yavanna schreef:En als Fries een taal is, in mijn ogen gewoon dialect, dan zijn de ander dialecten toch ook talen...
Fries is een taal omdat het voldoet de gestelde eisen. Het heeft een duidelijke grammatica, er is er sprake van historische ontwikkeling en het wijkt in grote lijnen af van het Nederlands. Het is een door de Nederlandse overheid erkende taal en is als vak in Friesland verplicht op de basisschool, optioneel als vak te volgen op de middelbare school en er is zelfs een fulltime studie Fries aan de universiteit...
En dat is direct ook het grote verschil tussen een taal en een dialect! Of je trouwens wat aan de studie Fries hebt vraag ik me af..