Wat doe jij als...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij als de docent jou (terecht) kleinerend aanspreekt op je gedrag?

a: je denkt; 'Oeps, ze heeft gelijk, wat stom, maar weer snel aan schoolwerk.' en zegt niks en gaat netjes aan je schoolwerk.
45 (16%)
b: je zegt; 'Sodemieter op, ik bepaal zelf wel wat ik doe!' en je gaat verder waar je mee bezig was.
2 (0%)
c: je wordt boos en denkt; 'wat een stom mens, echt belachelijk zoals ik aangesproken wordt,' maar het blijft bij denken en doet wat er van je gevraagd wordt.
119 (43%)
d: je wordt boos en gaat erover met de docent in discussie, waardoor de kans bestaat dat je uit de klas wordt gezet.
33 (12%)
e: je spreekt de docent op een rustige manier aan dat je het niet fijn vind dat je op deze manier wordt aangesproken.
66 (24%)
f: anders, namelijk...
8 (2%)

Totaal aantal stemmen: 273

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:10

_l_amanda_l_ schreef:
Ik vind het wel typisch dat veel mensen reageren met "ik wil met respect behandeld worden", maar als je iets doet wat niet "mag" in de les, is dat toch ook juist erg respectloos tegenover de docent? Ervan uitgaande dat deze nog zijn best doet jou wat te leren... (ik heb op de kunstacademie nl. wel anders meegemaakt :') maar dat terzijde)
Voor wat hoort wat, is dan ook mijn mening, en terugdenkend aan hoe ik zou hebben gereageerd (en waarschijnlijk nog zou doen als ik ooit nog naar school zou gaan) heb ik voor A gekozen.. :)

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Helemaal met je eens; als je respect van je leraar wil, behandel hem/haar dan ook met respect. En een beetje zitten internetten tijdens de les is natuurlijk alles behalve respect tonen.
Bovendien als desbetreffende leerling al meerdere malen betrapt is op internetten (tijdens de lessen in het algemeen bedoel ik dan, dus niet eens zozeer tijdens 1 en dezelfde les) vind ik het meer dan terecht dat die persoon op zo'n manier op zijn/haar plaats wordt gezet. Internetten doe je maar in je pauzes of na schooltijd, niet tijdens de les.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:18

Ik weet niet hoe ik exact zou reageren. Vroeger zou ik echt b hebben gedaan. Nu heb ik een beter temperament en denk ik meer na maar het is wel zo dat ik van me laat horen. Ik heb namelijk eerst op het rebound gezeten (zit nu opleiding te volgen) maar daar kreeg ik vaak denigerende tonen naar mij toe. Op vorige scholen heb ik dan ook echt bijna haat aan autoriteit gehad. Ik kreeg te horen dat er nooit iets van mij zou komen dat ik achterlijk was en disrespectvol dit was in mijn ogen het tegen deel. Ik behandelde mijn docenten met respect maar als ik iets deed wat niet binnen hun straatje paste kreeg ik het van voren. Ik werd pontificaal uitgelachen, bespot en belachelijk gemaakt. Hierdoor ging ik dus voor mij zelf staan en kwam ik voor mezelf op. Eerst probeerde ik het netjes op te lossen maar als dat niet werkte werd het een volle discussie (ben erg sterk met taalgebruik). Bij deze zou ik dus eerst echt vol tegen gas geven.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:54

E zou de meest ideale reactie zijn.
Ben echter bang dat ik snel overschakel op D :')
Ik kon als kind al niet tegen autoritair gedrag (ik zie niet in waarom je als ouder 'boven' een kind staat), en nu nog steeds heb ik een aversie tegen mensen die zichzelf op een voetstuk plaatsen.
Natuurlijk bestaat er hiërarchie (in bijvoorbeeld het bedrijfsleven) maar om goed leiding te geven is kleineren/autoritair gedrag onnodig en werkt averechts.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:02

Ik geef hun gewoon een doodsblik, maar een hele serieuze.
Dan doe ik wel wat ze vragen I guess :=

Ben best koppig op dat gebied maar op school ben ik echt helemaal anders (en gelukkig maar voor de leerkrachten). Maar soms echt.. grr :+

Ik ging op gesprek met mijn titularis. Het eerste wat hij zei tegen mij op een hele kleinerende toon: 'Waarom zit gij hier al 5 jaar op school'.
Om zo'n reactie zou ik dan eerder kunnen wenen := Maar oehh.. je hoort me wel uitvliegen achteraf wat helaas geen nut heeft.

WildChild

Re: Wat doe jij als...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:09

D, en dat deed ik ook als het niet mezelf betrof.. Zat dus ook vaak genoeg bij de directie helaas. Ik werd overigens nooit grof of echt brutaal maar kon gewoon niet tegen onrecht. Nu is het op de universiteit sowieso anders, je wordt zelden gecorrigeerd, heb sowieso weinig klassikaal les. Wil ermee zeggen dat de optie die ik gekozen heb niet per se 'normaal' of het beste is..

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:24

xxCYNNxx schreef:
_l_amanda_l_ schreef:
Ik vind het wel typisch dat veel mensen reageren met "ik wil met respect behandeld worden", maar als je iets doet wat niet "mag" in de les, is dat toch ook juist erg respectloos tegenover de docent? Ervan uitgaande dat deze nog zijn best doet jou wat te leren... (ik heb op de kunstacademie nl. wel anders meegemaakt :') maar dat terzijde)
Voor wat hoort wat, is dan ook mijn mening, en terugdenkend aan hoe ik zou hebben gereageerd (en waarschijnlijk nog zou doen als ik ooit nog naar school zou gaan) heb ik voor A gekozen.. :)

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Helemaal met je eens; als je respect van je leraar wil, behandel hem/haar dan ook met respect. En een beetje zitten internetten tijdens de les is natuurlijk alles behalve respect tonen.
Bovendien als desbetreffende leerling al meerdere malen betrapt is op internetten (tijdens de lessen in het algemeen bedoel ik dan, dus niet eens zozeer tijdens 1 en dezelfde les) vind ik het meer dan terecht dat die persoon op zo'n manier op zijn/haar plaats wordt gezet. Internetten doe je maar in je pauzes of na schooltijd, niet tijdens de les.

Natuurlijk mag je als docent de leerling op zijn plek zetten als het tijdens de les zit te internetten. En dat mag ook op een duidelijke/strenge toon maar wél respectvol.
TS heeft het over een kleinerende manier van aanspreken en dit vind ik ongepast en onprofessioneel.
Als je iemand aanspreekt op zijn gedrag hoor je niet te kleineren. |o
Zelfs al zou de leerling zelf in de fout zijn door dit wel te doen. Dan hoeft dat nog niet te betekenen dat de docent daarmee een vrijbrief heeft op die incorrecte communicatie.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:44

Ik zou me er niet druk om maken, zou denk ik wel rustig aan de slag gaan (oke, eerlijk zou ik dat misschien een paar minuten volhouden en vervolgens weer verder gaan wat ik eerst deed), maar ik heb dan zoiets van ach heb na een bepaalde periode toch niks meer met die docent te maken dus maakt mij niet uit. Ik lig er serieus niet wakker van :+

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:09

Ik heb voor E gekozen.
Ik ben niet bang om te zeggen wat ik vind, maar ik zorg er wel voor dat ik dit op een respectvolle manier doe. Desnoods praat ik na de les nog even met de docent.
Één banketstaaf of kleinerende opmerking die door de klas geroepen wordt richting mij kan ik wel hebben. Maar wanneer een docent dit zou doen tijdens een één-op-één discussie zou ik dit toch minder accepteren en misschien meer richting optie D gaan.

Een onhandige opmerking floepen we er allemaal wel eens uit, al helemaal als docent waarbij er veel dingen om je heen gebeuren, maar in een normale discussie kun je prima nadenken voor je iets zegt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:10

één wenkbrauw optrekken naar dr. de site wegklikken tot ze wegloopt en dan weer openen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:45

Ik ben dus een ontzettend onzekere muts en trek me altijd alles heel persoonlijk en negatief aan als iemand me op mijn gedrag wijst. Ik zou dus zo iemand zijn die schrikt, 'oh sorry' mompelt en gauw verder gaat met school :')

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:50

Renee1991 schreef:
Ik ben dus een ontzettend onzekere muts en trek me altijd alles heel persoonlijk en negatief aan als iemand me op mijn gedrag wijst. Ik zou dus zo iemand zijn die schrikt, 'oh sorry' mompelt en gauw verder gaat met school :')

Dit, en ik kan me er dan ook echt de rest van de dag heel erg slecht over voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:55

mingming schreef:
Renee1991 schreef:

Dit, en ik kan me er dan ook echt de rest van de dag heel erg slecht over voelen.

Jep..... Had van gisteren nog een mooi voorbeeld. Ik zou eigenlijk vanavond met collega's naar een kookstudio gaan, maar op het laatste moment schoot me te binnen dat ik iets anders moest. Ik zei dus af en zei dat ik de consequenties ervan prima wilde dragen (betalen), en toch begon een collega te zeggen dat ik niet moest denken dat ik zomaar af kon zeggen, etc etc. Heb me er zwaar ellendig over gevoeld en durfde de volgende dag bijna niet naar m'n werk te gaan, terwijl de desbetreffende collega me gewoon heel vrolijk begroette :') Ik ben écht een ontzettende doos.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:21

Herkenbaar, we moeten er maar mee leven dan :(:)