Welke e-Reader raden jullie aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Re: Welke e-Reader raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:08

Ik heb jaren geleden een Archos gehad, wat een snert ding was dat. Goed, voor amper €80 kun je niets verwachten. Ik heb hem na 3 reparaties omgeruild met bijbetaling voor de Sony.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:12

De Kobo Touch is ook maar 85 euro, prima ding hoor :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:19

Mijn aura was toen in aanbieding bij wehkamp 99,- geloof ik. Ook prima prijs.

Ik zag laatst tot mijn ontzetting dat ik in 2011 voor mijn Sony ereader 252,- betaald heb.
Dat is nu toch niet meer voor te stellen!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:26

Undefined schreef:
De Kobo Touch is ook maar 85 euro, prima ding hoor :D

Ik praat over best wat jaartjes geleden. Toen was €80 voor een ereader erg goedkoop. ;)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:33

Amaris schreef:
Mijn aura was toen in aanbieding bij wehkamp 99,- geloof ik. Ook prima prijs.

Ik zag laatst tot mijn ontzetting dat ik in 2011 voor mijn Sony ereader 252,- betaald heb.
Dat is nu toch niet meer voor te stellen!

Blij dat ik er toen nog niet aan begonnen ben :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:51

Amaris schreef:
Deetjeeuh schreef:
Ik heb een Archos. Je hebt gewoon allerlei knopjes. Bladzijdes omslaan kan op 2 manieren, 3 manieren. Dus het maakt niet uit of je hem in links of rechts hebt. Vind ik persoonlijk erg fijn! :)

Verder heb ik een kleurenscherm, kan ik er ook foto's/video's op bekijken en geeft mijn scherm licht. In het donker is dat dus erg fijn! :D Verder heeft mijn moeder een andere waar je ook op kan lezen als de zon erop schijnt, maar dat vind ik flink tegenvallen. :') Mijne is trouwens ook maar €70,-. Maar zoooo fijn!

Moeders heeft ook touch met een pennetje, maar ik zou lekker voor knopjes gaan! Geen vette vingers op je scherm, je kan niet misklikken, slepen naar beneden/opzij etc. gaat niet verkeerd. Als je zoiets wil kan je nog beter een iPad kopen. :+ Ik vind knopjes héél fijn!

Maar is een archos 'ereader' niet gewoon een soort tablet? Met tablet-back-light dus?

Dat is niet te vergelijken met echte ereaders (echt noem ik dus met e-ink techniek)

Nee. :) Ik snap niet precies waarin je er een tablet in terug vind komen? En waarom het niet te vergelijken valt? Sorry, gaat er bij mij echt niet in. :') (Tenminste, niet op deze manier, niet vervelend bedoelt.).
Met mijne kan je ook prima lezen in de zon, alleen doe ik dat gewoon niet. Heb veel in de zon gelezen maar het is vooral persoonlijk. Ook op mijn moeders ereader vind ik het niet fijn, veel minder fijn zelfs! En die zou dat juist moeten kunnen. Maar ik vind de mijne veel fijner dan die van mijn moeder/nicht/tante en die hebben -in jou ogen- wel een 'echte' ereader. Even voor de duidelijkheid, ik heb dus niet zoiets zoals dit: Klik

Mijn Archos doet het trouwens prima in tegenstelling tot die van Tazzey! Heb er nog nooit problemen mee gehad. En na 3 jaar doet hij het nog steeds even goed. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-14 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:01

Ik vond het ook meer klinken als een tablet-achtige reader uit je omschrijving, Deetjeeuh. Kwam voornamelijk door deze omschrijving:
Citaat:
Verder heb ik een kleurenscherm, kan ik er ook foto's/video's op bekijken en geeft mijn scherm licht.

Mssn kan je een linkje posten naar de soort Archos die je wel hebt? Dan snappen wij t ook weer :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:05

Ah, ja. Dat snap ik inderdaad wel dat je dat daardoor denkt! Ik zal hem eens opzoeken. Die functies zijn me nou niet tablet waardig, doe er ook niets mee, maar het kan wel. :Y)

Misschien komt deze beschrijving meer overeen:
Tasserd schreef:
Ik heb een Kobo Aura en die is vooral heel fijn door de verlichting die er in zit. Of het nu pikkedonker is of de zon staat er fel op, het blijft heerlijk om te lezen, krijg er ook geen last van m'n ogen van. Ook kun je het geheugen met 32GB uitbreiden door middel van een geheugenkaart. En de batterij gaat ook heerlijk lang mee. Nee, mij zie je niet meer met dikke boeken sjouwen. :P

Ik heb er zo een: klik

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:06

Kindle Paperwhite, dat is de beste die er is. Ik heb hem vergeleken met de Kobo's, maar de Kindle is echt zoveel keer fijner.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 16:25

lieveli schreef:
Kindle Paperwhite, dat is de beste die er is. Ik heb hem vergeleken met de Kobo's, maar de Kindle is echt zoveel keer fijner.

Zou je me eens kunnen uitleggen waarom je de Kindle zoveel beter vind? Mijn collega heeft die ook en neemt 'm maandag mee naar het werk. Dan kan ik eens kijken hoe die werkt :)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:32

Deetjeeuh schreef:

_O- Dan snap ik ook weer waarom jij niet snapte dat wij dachten dat t een tablet was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:38

Indy_Mouse_9 schreef:
Deetjeeuh schreef:

_O- Dan snap ik ook weer waarom jij niet snapte dat wij dachten dat t een tablet was!

:D
Moet wel zeggen dat mijn omschrijving nogal vaag was ja. :') Maar het is gewoon zo'n soort ereader zoals de quote van Tasserd in mijn post. Dat beschrijft beter wat ik bedoel.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:43

Ik heb nu een anderhalfjaar de Kobo Glo, doe echt super lang met de batterij heb hem pas 3 keer opgeladen sinds ik hem heb. Het lampje erin is ook super handig.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:47

Allienda schreef:
Hevonen, waarom de Kindle? Mijn Duitse collega heeft ook een Kindle en is er lyrisch over en heeft idd nog nooit Problemen gehad. Hoe zit het met boeken downloaden etc met de Kindle. Ik lees nooit in het Engels/Duits, moet je de boeken bij Amazon downloaden of hoeft dit niet perse?

Omdat de Kindles die ik ken echt helemaal nooit problemen geven. Omdat ze een fraaier contrast hebben dan de Sony en de Kobo. Omdat er nu ook een Kindle is met 'backlight' en diezelfde nieuwe Kindle heeft allerlei sorteerfuncties en handige features die ik best zou willen hebben.

Overigens kunnen noch Sony, noch Kobo een serie boeken op volgorde weergeven, althans, ik heb nooit kunnen ontdekken hoe.

Ik lees vooral Engelstalige boeken, maar dat maakt helemaal niet uit. Je kunt alle boeken in een oogwenk naar het juiste formaat converteren met Calibre (gratis programma).

Ik lees overigens ook nog steeds papieren boeken :) Maar het scheelt bomen en boekenkasten als ik veel digitaal lees.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:52

Deetjeeuh schreef:
Moet wel zeggen dat mijn omschrijving nogal vaag was ja. :') Maar het is gewoon zo'n soort ereader zoals de quote van Tasserd in mijn post. Dat beschrijft beter wat ik bedoel.

Check. Maar ik heb m even opgezocht, en je Archos (70, als ik t goed heb) heeft inderdaad geen E-ink scherm, maar een 'gewoon' scherm, dwz met backlight, zoals een tablet ook werkt.

Allienda schreef:
quote="MarcoBorsato"
/quote

Zou je me eens kunnen uitleggen waarom je de Kindle zoveel beter vind? Mijn collega heeft die ook en neemt 'm maandag mee naar het werk. Dan kan ik eens kijken hoe die werkt :)

Ben ook benieuwd naar je redenen Lieveli. Ik heb net het filmpje zitten kijken en zie zo geen features die de andere readers niet hebben. En ik vind het opvallend dat ze het hebben over een zoveel snellere processor maar nergens hebben staan wat er daadwerkelijk in zit.
Vond het ook opvallend dat als je er een aanschaft via Amazon, je de optie hebt om een goedkopere te nemen, als ze je reclame op t ding mogen sturen >;)
Overigens ken ik niemand met een Kindle aan aangezien Amazon liggen ze niet in de winkel, dus heb er nooit een in de hand gehad. Mssn zijn ze wel veul toffer dan de mijne :)

edit: ik zie in Hevonen's post dat de nieuwe Kindles kekke sorteer functies hebben. Dat is wel erg tof, dat mis ik zeker bij de Kobo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:54

Indy_Mouse_9 schreef:
Deetjeeuh schreef:

Check. Maar ik heb m even opgezocht, en je Archos (70, als ik t goed heb) heeft inderdaad geen E-ink scherm, maar een 'gewoon' scherm, dwz met backlight, zoals een tablet ook werkt.

Als het goed is wel ja. :)
Dat is waar, maar het is zo dat een ander scherm dan e-ink niet slechter is om lezen. Of vermoeiender. Dus in principe maakt dat niet uit, of je nu een E-ink scherm hebt of er en met backlight.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-14 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:56

Kobo glo, lees er al jaren heel fijn mee!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:10

Nook Glowlight maar geen idee of ze die in Nederland ook kennen ;)
Koste 7 maanden geleden hier $100 (ongeveer €80) en ik ben er tevreden mee... Kunnen heel veel boeken op, batterij gaat echt weken mee (ik ben zo'n lezer die elke avond 2 tot 4u leest!).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:20

Deetjeeuh schreef:
Dat is waar, maar het is zo dat een ander scherm dan e-ink niet slechter is om lezen. Of vermoeiender. Dus in principe maakt dat niet uit, of je nu een E-ink scherm hebt of er en met backlight.

Het is wel behoorlijk anders en veel mensen vinden backlight vermoeiender, en slechter leesbaar in de zon.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:23

Hevonen schreef:
[

Overigens kunnen noch Sony, noch Kobo een serie boeken op volgorde weergeven, althans, ik heb nooit kunnen ontdekken hoe.

Ik heb mijn boeken series toch echt op volgorde in mijn Sony staan.

@Shadow, ik vind backlight ook vermoeiend met lezen. Ik heb binnen no-time enorme hoofdpijn en het is ook in zonlicht slecht te zien. Voor mij dus geen reader met backlight, dan kan ik net zo goed mijn tablet erbij pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:31

Tazzey, dat is jou ervaring ermee en bij mij dus totaal niet. Persoonsafhankelijk dus. Echter bewezen is dat het niet uitmaakt. Mensen zorgen er zelf voor dat het ene vermoeiender is dan het andere. :) Het is dus niet helemaal zwart-wit.

Het lezen van een backlight is niet vermoeiender dan uit de krant of uit een boek, en ook niet slecht voor je ogen. Andere factoren spelen mee voor lichamelijke vermoeidheid. Bijvoorbeeld, het lezen van schermen en het gebrek aan het knipperen. Dat we staren ze spelen een grote rol in vermoeidheid van de ogen. Het verminderen van vermoeidheid van de ogen is niet zozeer een kwestie van het kiezen van een bepaalde weergave (scherm) maar juist het nemen van korte pauzes waarbij je niet kijkt naar het scherm.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:47

Dat is niet helemaal waar. Bewezen is namelijk wel dat backlight vermoeiender is. Ik merk ook wel degelijk verschil. Niet dat het er toe doet want dit is persoonlijk. De ene persoon heeft er meer last van dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:50

Tazzey schreef:
Dat is niet helemaal waar. Bewezen is namelijk wel dat backlight vermoeiender is. Ik merk ook wel degelijk verschil. Niet dat het er toe doet want dit is persoonlijk. De ene persoon heeft er meer last van dan de ander.

Bron?

Zoals ik al zei, het is niet helemaal zwart-wit. Het artikel dat ik heb gelezen verteld me dat het ene niet vermoeiender is dan het andere, dat geloof ik ook. Ervaringen echter zijn vaak wel anders, veel mensen vinden blacklight inderdaad vermoeiender lezen. En de andere helft weer niet. Denk dus dat het 50/50 is en per persoon verschilt. Je moet dus kiezen wat voor jou het beste werkt. ;) Voor mij leest de iPad ook vermoeiender, echter vind ik dat niet bij mijn e-reader. Het maakt mij niet uit of het een boek is of e-reader. :P

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:58

Ik heb een duitse tolino, die sinds kort ook engels is. Een hele fijne reader met ingebouwd verlichting. Natuurlijk kunnen er gewone nederlandse boeken op. Een voordelige keus die heel fijn leest

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:17

Ik heb na de laatste vakantie ook besloten een ereader aan te gaan schaffen.
De kindle paperwhite is een van mijn opties. Pocketbook is een merk wat mijn werk verkoopt, mensen daar ervaring mee?

Stel ik zou de kindle aanschaffen, waar zit ik dan aan vast qua kosten? Koop ik hem via .com of .uk of eventueel .de? (Of waar ik hem ook kan halen).