Hoe doen jullie het? Werk en huishouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:42

Ik hou alles bij tijdens de week (even afstoffen, stofzuigen, wasmachine doen, vooral ook opruimen).
Normaal begin ik zaterdag ochtend aan de kuis en was ronde, als dat echt niet kan, is het voor zondag ochtend.
Dan kan je daarna nog perfect naar de winkel en paard rijden.
Gaat alleen maar over plannen en vooral willen.
Wij hebben nu 3 (vanaf komende week 5) paarden aan huis, 2 honden en kippen.
Vriend werkt van snachts tot savonds laat en doet dus niks in huis.
Ik werk minstens 50u per week, heb redelijk wat reistijd, wil graag werken met de paarden en honden.
En ook wel eens weg met vriendinnen of een avond op de zetel.

Hoe mensen kinderen combineren begrijp ik ook niet. Maar op zich krijg ik het zo wel rond, hoewel er soms dingen moeten voor wijken. Maar een proper huis voelt zo goed.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:48

Ik doe gewoon elke dag wat en wassen op zondag. Vandaag wc dag, morgen badkamer dag, zaterdags werk ik altijd maar doet mijn vriend meestal de keuken, zondag wassen/stoffen/stofzuigen/dweilen, maandag wc, dinsdag klusjes die anders blijven liggen (bv op kasten of de ramen) en het bed, woendag weer stofzuigen stoffen en dweilen. En zo elke week t zelfde riedeltje

Boodschappen doe ik tussendoor. Ik werk in de zorg dus ben nog wel eens even vrij tussen de middag :)

Ik doe t meeste want ik werk ook minder maar mn vent is voor het afval de vaat en de keuken schoon houden :))
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 30-10-14 23:50, in het totaal 2 keer bewerkt

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:49

Bijhouden is wel aan te raden en kan je niet met je partner bv op zondagochtend beide schoonmaken? De 1 boven en de ander beneden. Dan zijn jullie bv 1,5 uur samen druk en dan kunnen jullie de rest vd dag op visite etc
Ik doe nooit 1 ding tegelijk dus tijdens het koken stofzuigen, douchen en cabine schoonmaken, tv kijken en strijken enz

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:53

met 12 uur per dag werken en jij werkt ook, lijkt het mij toe dat er voldoende inkomsten is..

ik vond het heerlijk om op vrijdagochtend iemand in huis te nemen die het grote huishoudelijke werk deed zodat ik lekker fris het weekend inging en dan gewoon de kleine dingetjes nog moest doen..

ik kon hem daarin gelukkig volledig vertrouwen.. wat hij altijd deed was even een stofzuiger door het huis en de keuken een grote beurt geven.. daarnaast deed hij gewoon wat er nog gedaan kon worden.. ene keer was dat de tuin tegen onkruidspuiten.. dan een verfbeurt voor de schuur, of schilderwerk buitenom aan de woning. cv onderhoud, auto onderhoud.. en als er niets 'grootst te doen was, dan de kleinere klusjes die er nog lagen.. ik betaalde standaard 50 euro voor 4-5 uur.

maar als je die luxe niet hebt (heb ik inmiddels een paar jaar niet meer)..

dan werkt een huishoudschema enorm goed tot je het helemaal in je ritme hebt opgenomen.

iedere dag 1 grote klus + 1 kamer

bijvoorbeeld:
maandag: zuigen + dweilen en de keuken..

als de aardappels opstaan en voor de rest opmoet, kun je de hele benedenverdieping al gedaan hebben of de keuken al aan kant hebben (gewoon effectief bezig zijn).

dinsdag: beddengoed en masterslaapkamer

woensdag: stoffen, doekje overal langs benedenverdieping + wc's

donderdag: zuigen en dweilen: overige slaapkamers

vrijdag: wasgoed bijwerken als er achterstand is + overige ruimten + keuken (ga je lekker fris het weekend in)

zaterdag: tuin/buiten + badkamer (opruimen en poetsen)

zondag vrij.

daarnaast andere klussen een/twee vaste dag per maand prikken en die ook vrij houden in je planning bijvoorbeeld de eerste en derde zaterdag van de maand.. extra schoonmaken (alles van de kant), groter tuinonderhoud, ramen lappen, auto poetsen

---

dit is even uit de losse pols geschreven.. je moet gewoon een ritme vinden wat voor jou werkt en waardoor je niet meer dan een uurtje per dag bezig bent met uitzondering van 1 dag in de week waarop je wat extra doet en zo'n twee dagen in de maand voor de grotere klusjes waar je niet iedere week mee bezig hoeft.

KimD

Re: Hoe doen jullie het? Werk en huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:12

Zondag is wasdag hier, zo weet ik ook zeker dat ik alles volle machines heb. Als ik een middagdienst heb dan doe ik 's morgens al vanalles, stofzuigen of iets dergelijks. Daarbij heb ik een poetsvrouw, mijn moeder. :P

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 01:01

Ik werk niet standaard 40 uur en ik heb ook geen kinderen, wel een chaotisch en onregelmatig leven. Stofzuigen doe ik bijna nooit of even snel, de robotstofzuiger doet dagelijks zijn werk (eenmalig 100 euro). Elke dag koken is zonde van je tijd, kook voor meerdere dagen, haal af, gebruik kant-en-klaar maaltijden. Bezorgservice van de AH kan tijd schelen. Stop zoveel mogelijk in de droger, was ophangen kost tijd. Overhemden in de droger kost je tijd, strijken daarna is drama. Hond gaat mee naar stal.

Aan schoonmaken ben ik echt heel weinig tijd kwijt. Opruimen doe ik standaard terwijl ik iets doe. Koken en strijken kosten het meeste tijd. Koken doe ik dus niet dagelijks. Strijken doe ik alleen de bovenkleding en elke week.

Ohja, en ik heb een bijrijdster voor 2 dagen. Ik vind dat erg fijn.

Dus investeren in een droger, robotstofzuiger en afwasmachine!

Verder helpt een goede pensionstalling ook. Paard wordt gevoerd en buitengezet. Ik moet mesten en trainen, en heb dus 2 dagen een bijrijdster.

En verder is het gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.

Kinderen lijken me wel een lastig om alles goed mee te combineren, maar die heb je ook niet.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 01:22

Kwestie van plannen..
Ik heb 2 pony's op een doe het zelf stal, een zoontje van 1,5 jaar, hond en een kat, en werk 30-40uur.

En ik neem elke dag alles af in huis, stofzuig en dweil. En op m'n vrije dagen extra dingetjes als de ramen zemen, tuin doen etc.

De wasmachine gaat hier 's avonds aan voor ik naar bed ga, 's ochtends vroeg gaat alles de droger in, en als ik terug kom van de paarden voeren, of 's avonds na m'n werk vouw ik het op.

Scheelt het wel dat ik fijne werk tijden heb (vind ik)

Maandag 14:00-20:00, dinsdag 17:00 - 20:00, donderdag 10:00 - 12:00, vrijdag 10:00 - 14:00 en 17:00-21:00 ,zaterdag 12:00 - 20:30, Zondag 14:00-20:30

's Ochtends is het altijd, hond uitlaten, kleine man aankleden en samen naar de paarden. Voeren, paardjes doen en naar huis, en dan schoonmaken en werken. Waar ik niet aan toe kom doe ik 's avonds na m'n werk (wat prima te doen is, aangezien ik nooit laat klaar ben) Boodschappen doe ik op maandag en donderdag.

Pittig is het zeker, zeker nu m'n zoontje steeds meer kan/wil en ik hem altijd overal mee naartoe moet nemen. Maar goed, waar een wil is, is een weg!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 01:25

Ohja en werk in de buurt is ook handig.. reistijd is echt zonde van je tijd!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 01:27

Precies!! Ik werk 5 min lopen van m'n huis vandaan! Ideaal! Als er iets is ben je zo thuis, en nooit last van files! haha

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:06

Dagmar80 schreef:
@ Jessix: Ik geloof dat er dan ook een uur of 8 aan slapen afgaat op een dag... Of slaap jij nooit? ;)

Maar met een goede planning kom je een heel eind lijkt me! Nou ben ik daar zelf ook geen ster in, niet mijn ding het huishouden... Ik kan heel goed plannen, maar me eraan houden... :P

Geen 8 uur nee, maar ik slaap wel. :j Doet dan nog steeds niets af van mijn verhaal. Op een vrije dag heb je 24 uur de tijd om je dag zo in te delen als jij het wil.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:48

Ik denk dat als je door de week alle rommel bijhoudt bv kranten,schoenen onder tafel,afwas,paardenzooi in gang,rondslingerende kleding,was,enz.Dat scheelt ook een boel.Hoef je niet eerst alles rommelvrij te maken op zaterdag.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:59

Ik plan 1 x per 2 weken een ochtend om te poetsen, tussen door probeer ik het opgeruimd te houden... Stofzuigen doe ik 2 x per week... Ik werk ook 40 uur per week, en heb een paard en hond! Niet altijd leuk om de enige vrije tijd die je hebt te besteden aan het huishouden, maar t moet wel gebeuren!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:09

Bijhouden!
Iedere ochtend voor het werk wat kleine dingen, na het werk idem.
Zaterdag wat grotere klussen.
Dit allemaal volgens een schema-tje, voor dit schema even goed gaan zitten en de diverse klussen op een vast moment inplannen.
Het klinkt wat 'dwangmatig', maar het geeft heel veel rust, overzicht én een schoon huis :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:33

Ladyson schreef:
Ik werk niet standaard 40 uur en ik heb ook geen kinderen, wel een chaotisch en onregelmatig leven. Stofzuigen doe ik bijna nooit of even snel, de robotstofzuiger doet dagelijks zijn werk (eenmalig 100 euro). Elke dag koken is zonde van je tijd, kook voor meerdere dagen, haal af, gebruik kant-en-klaar maaltijden. Bezorgservice van de AH kan tijd schelen. Stop zoveel mogelijk in de droger, was ophangen kost tijd. Overhemden in de droger kost je tijd, strijken daarna is drama. Hond gaat mee naar stal.

Aan schoonmaken ben ik echt heel weinig tijd kwijt. Opruimen doe ik standaard terwijl ik iets doe. Koken en strijken kosten het meeste tijd. Koken doe ik dus niet dagelijks. Strijken doe ik alleen de bovenkleding en elke week.

Ohja, en ik heb een bijrijdster voor 2 dagen. Ik vind dat erg fijn.

Dus investeren in een droger, robotstofzuiger en afwasmachine!

Verder helpt een goede pensionstalling ook. Paard wordt gevoerd en buitengezet. Ik moet mesten en trainen, en heb dus 2 dagen een bijrijdster.

En verder is het gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.

Kinderen lijken me wel een lastig om alles goed mee te combineren, maar die heb je ook niet.

Als ik dit soort dingen lees dan vraag ik mij altijd af hoe jullie de grote dingen doen? Ik lees veel oppervlakkig schoonmaakwerk. Maar grote dingen als achter meubels, achter apparaten, gordijnen wassen ect.... En soms lees ik ook nog veel huisdieren. Ik kom wel eens bij mensen thuis maar krijg er toch vaak de kriebels van :=

En afhaalmaaltijden, kant en klaar ect, is echt niet bepaald gezond of zo :n
Daar merk je nu nog niks van maar op lange duur wel.
Dan toch liever langer bezig maar wel gezond

Maar goed, ik heb makkelijk praten :o
Zzp'er met eigen indeling en maar 1 kind en 2 katten, en 2 bijrijdpaarden.

Ik doe elke dag het huishouden :j

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:37

Ik denk dat het grote geheim BIJHOUDEN is.
Alles meteen opruimen, voordat je naar bed gaat zorgen dat alles opgeruimd is en niks meer op tafels ed ligt.

Ik werk 32 uur per week onregelmatig dus ook nachtdiensten, ik heb twee paarden en ben sportinstructrice dus sport veel.
Poetsen doe ik meestal als ik avonddienst heb of als ik vrij heb.
!x per week doe ik alles poetsen en gedurende de week nog een keer stofzuigen in de gang (kattenharen, zand op de mat ed).
Paardrijden doe ik als ik vrij heb of avonddienst heb, meteen 's morgensvroeg. Dan heb je nog wat van de dag en kan dan eventueel poetsen.
Mijn vriend werkt 40 uur in de week en helpt als het nodig is, mar liever doe ik het zelf :o
De was doen wij altijd in het weekend. Als ik vrij heb of avonddienst dan begin ik meteen met opstaan met de was, dus nog voordat ik ga rijden. Als ik vroege diensten heb en mijn vriend is thuis dan doet hij de was.
De ramen doe ik als ik tijd heb of als ze echt te vies zijn :D
De badkamer wordt na ieder gebruik goed schoon- en drooggemaakt.
De "grote grote schoonmaak" doe ik twee keer per jaar.

En inderdaad wat al eerder is gezegd, dan maar een verjaardag overslaan. Liever een schoon en opgeruimd huis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:50

Donderdag is mijn vrije dag en dan ga ik het hele huis door en draai wat wassen. Zaterdag draai ik nog wat wassen. Ik vouw ook alleen op die dagen dus wat we tussendoor nodig hebben halen we gewoon van de waslijn.
Ik strijk overigens nooit en zie er niet verkreukeld uit, vind strijken echt zonde van m'n tijd.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:50

Heel veel tussendoor doen... ik doen vaak als ik om half 9-9 uur thuis bent snel de wc en inderdaad als je doucht de cabine :) tijdens eten koken de keuken opruimen. en inderdaad als je troep maakt meteen opruimen.
de was doe ik ook savonds na half 9 als ik thuis ben....het is misschien niet de meest ideale tijd en zit ik ook liever op de bank niks te doen.. maargoed ik wil ook niet aan de muur vast plakken :P

als vriendlief een bloesje in de was heeft gedaan die staart mij dan 3 weken aan voordat ik hem strijk haha

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:52

Ojajoh schreef:
Als ik dit soort dingen lees dan vraag ik mij altijd af hoe jullie de grote dingen doen? Ik lees veel oppervlakkig schoonmaakwerk. Maar grote dingen als achter meubels, achter apparaten, gordijnen wassen ect.... En soms lees ik ook nog veel huisdieren. Ik kom wel eens bij mensen thuis maar krijg er toch vaak de kriebels van :=

Daar noem je dingen die er van huis tot huis verschillen. Ik zou niet weten wat ik extra achter/onder mijn meubels zou moeten doen. Of ik kan er met gewoon stofzuigen al bij, of het zijn kasten die ik echt niet voor een klein beetje stof van hun plek ga halen. En gordijnen wassen, hoe vaak moet dat nou?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:55

Ojajoh schreef:

En afhaalmaaltijden, kant en klaar ect, is echt niet bepaald gezond of zo :n
Daar merk je nu nog niks van maar op lange duur wel.
Dan toch liever langer bezig maar wel gezond

Maar goed, ik heb makkelijk praten :o
Zzp'er met eigen indeling en maar 1 kind en 2 katten, en 2 bijrijdpaarden.

Ik doe elke dag het huishouden :j

Dat is een kwestie van je huis goed in te richten. Hier staan er enkel twee kasten tegen de muur. Die komen tot op de grond, dus als die jaarlijks es vertrokken worden is dat ok. Zetel is vrijstaand, keuken is niet gemeubileerd met losse tafels.
Op het moment dat hier gedweild wordt, wordt dat ook gedaan achter de krabpaal/chinchilla kooien, etc.
Dus grote dingen doe je gewoon als je de kamer dweilt toch.
Gordijnen heb ikniet, tapijten ook niet. Gewoon parket en vloer

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:00

De was strijken doe ik ook nooit. Ik heb geen droger en als je alles goed ophangt dan is strijken ook niet nodig. Kan het zo vanaf de waslijn de kast in!

Bepaal ook voor jezelf wat jij netjes en schoon genoeg vind. De één is heel precies en wast weet ik hoe vaak de gordijnen e.d. en de ander is makkelijker, prima toch? Er is meer in het leven dan schoonmaken denk ik altijd maar :p

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:01

Misschien is het vloeken in de kerk, maar MOET je elke dag naar paard? Is een avond vrij om wat poetsklussen te doen en daarna lekker op de bank te hangen geen optie?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:08

Amaris schreef:
Misschien is het vloeken in de kerk, maar MOET je elke dag naar paard? Is een avond vrij om wat poetsklussen te doen en daarna lekker op de bank te hangen geen optie?

Ik ga standaard 2 doordeweekse dagen niet. Die luxe heb ik gelukkig dat het ook mogelijk is. Verder doe ik veel tussendoor. Als het eten opstaat dan stofzuig ik e.d. Ik werk 32 uur, mijn vriend 40 uur. Hebben een hond en meerdere paarden te doen. Toen ik nog studeerde redde ik het ook. Ik zou het ook zonde geld vinden om een schoonmaakster in te huren. Daarnaast wil ik geen vreemde in mn huis. En als ik er zelf zou zijn dan kan ik net zo goed zelf mn handen laten wapperen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:14

Ik werk fulltime, heb 4 pony's en een hond.

Ik werk van 8 tot half 5, waarbij ik om 7 uur de pony's ga voeren en de hond uit laten, dan douchen en naar het werk. Om half 5 ga ik gelijk door naar de pony's. Dan ben ik rond 7 uur thuis en zet ik ondertussen het eten op het vuur. Even snel een stofzuiger door het huis en een dweil en tegen die tijd is het eten klaar en kan ik eten. Ik eet dus altijd rond half 8- 8 uur, het went.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:16

Ik ben 5 dagen in de week van 6 tot 6 werken, mn vriend werkt gemiddeld 65 uur in de week. Eerder deden we daarnaast ook samen het huishouden, ik wat meer dan mn vriend. Maar sinds ik overspannen thuis kwam te zitten hebben we een schoonmaakster. Heerlijk!

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:18

Ik heb niet alle antwoorden gelezen maar ben ik de enige die zich hier verbaast dat als je 3 hele dagen in de week vrij bent je geen tijd kan vinden om even 2 uur door het huis heen te rossen? Dat lijkt mij geen gebrek aan tijd maar een gebrek aan motivatie en discipline (wat totaal geen probleem is hoor, maar accepteer dan ook dat je huishouden gewoon chaotisch is).