Jaja. Het kerstdiner!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

Re: Jaja. Het kerstdiner!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:20

ik ben ook weer druk aan het hersenkraken over kerst. 2 jaar geleden heb ik ook gekookt voor de familie, toen had ik een grote oven en veel mogelijkheden.
Destijds voorgerecht weet ik niet meer. Als hoofdgerecht had ik varkenshaas medaillons met spek, aardappel bolletjes, risotto kroketjes en gemenge groente.

Nu heb ik helaas een kleine combi magnetron en niet genoeg ruimte om echt een oven gerecht klaar te maken voor de 10 man die er komt.

langzaam krijg het eea meer kleur

voorgerecht: Vistrio met stokbroodje
tussengerecht: ragout of soep, (wat is nou een echte kerstsoep?)
hoofgerecht: iets met vlees... maar wat? en daarbij behorende groente natuurlijk.
nagerecht... nog geen flauw idee!

Ik sta dus nog open voor ideeën! Vooral voor het hoofd en na gerecht.
Ik kan redelijk koken, en mensen worden altijd heel blij van mijn pasta's en risotto. Maar dat vind ik niet kerst genoeg !
Ik vind het ook niet erg om de hele dag in de keuken te staan.
Ik wil wel tussen de gerechten door max 20 min nodig hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:47

Donna89 schreef:
tussengerecht: ragout of soep, (wat is nou een echte kerstsoep?)

kreeftensoep misschien, maar lastig zelf te maken (duur vooral).. maar tegen de kerst op zich wel goede te koop die je makkelijk kunt opleuken met extra ingrediënten en misschien een kleine garnalen en rivierkreeftjes hapje erbij op een schoteltje?

als hoofdgerecht misschien een mooie stoofpot met wildzwijn (dan wel je groenten zoals wortel/ui etc mooi groot laten zodat het zwijn echt de hoofdrol krijgt en niet verzuipt in een soort van nutricia brei)
met gnocchi
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 06-11-14 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:49

Mijn moeder heeft ook wel eens soep in bakjes gedaan en daar een bladerdeeg dekseltje opgebakken, zo kun je een hele normale soep toch bijzonder maken.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:50

Goh dat klinkt eigenlijk wel heel erg goed elena! Heb het vorig jaar overwogen maar toen kwam het er niet van... goed idee ook met die hapjes erbij!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:52

PocoGaucha schreef:
Mijn moeder heeft ook wel eens soep in bakjes gedaan en daar een bladerdeeg dekseltje opgebakken, zo kun je een hele normale soep toch bijzonder maken.

hmm doet mij denken aan wat ik een keer bij een vriendin kreeg.. een mooie franse uiensoep in een grote italiaanse/franse broodbol.. top eraf snijden, uithollen en soep erin, kopje er weer op, gratineren met kaas en afmaken in de oven geloof ik.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:55

spottedponie schreef:
Goh dat klinkt eigenlijk wel heel erg goed elena! Heb het vorig jaar overwogen maar toen kwam het er niet van... goed idee ook met die hapjes erbij!

heb dat een paar jaar geleden 'gejat' van iemand anders.. dan is het toch iets minder 'store bought' dan een blik soep opentrekken et voila.

als ik voor meerdere kook, maak ik vaak ook meerdere bakjes groenten (eigenlijk restaurant stijl) zodat je niet een pan brocoli met zijn alleen leegeet, of een hele bloemkool.. maar bijvoorbeeld een klein bakje brocolli met roomsausje en cashewnootjes.. een gebakken plak bloemkool met spekjes en kappertjes en een bakje met witloofstronkjes uit de oven met ham, kaas en ei. zo is er voor iedereen wel wat.

ik ben geen superkok.. maar met meerdere kleine simpele dingetjes kom je vaak ook wel een eind :D
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 06-11-14 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:56

Ik ga dit volgen :D Mijn schoonouders en zwager komen ieder jaar bij ons eten met Kerst en dan koken wij natuurlijk. Super leuk!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:04

Meerdere kleine bijgerechtjes doe ik ook.
Die uiensoep klinkt ook goed, maar vind ik niet echt iets voor kerst...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:10

spottedponie schreef:
Meerdere kleine bijgerechtjes doe ik ook.
Die uiensoep klinkt ook goed, maar vind ik niet echt iets voor kerst...

klopt idd, zou ik ook niet snel voor kerst doen.. hooguit tweede kerstdag of zo, maar niet voor HET kerstdiner denk ik..

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:13

Die soep met bladerdeeg is wel leuk ja Alleen hoef ik niet met uiensoep aan te komen bij de helft van mijn familie haha. Kreeften soep is ook wel leuk op te leuken. Alleen word dat niet te veel vis als je dan ook al een vis voorgerecht hebt?
Moeilijk moeilijk. haha.
Die verschillende groente klinken leuk Elena! super goed idee!
Laatst bijgewerkt door Donna89 op 06-11-14 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:15

Die uiensoep is wel lekker als je smorgens bent wezen wandelen en rond de lunch terug komt..

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:25

Dit jaar voor het eerst het Kerstdiner bij ons, ik heb geen grote familie dus zullen met 6 personen zijn.

Wij hebben met kerst altijd veel gangen, nu zit ik zelf te denken aan het volgende:

- Amuse met eend
- soep (waarschijnlijk pompoensoep)
- warm voorgerecht (nog geen idee)
- spoom
- Hoofdgerecht (hertenbiefstuk, bijgerechten moet ik nog bedenken)
- kaasplankje
- nagerecht (grand dessert, waarschijnlijk met chocolade en rood fruit)

Ben al een tijdje inspiratie aan het opdoen en heb verschillende ideeen, maar het is zo moeilijk om te kiezen. :o

Ik ben echt gek op koken en wil dan ook zo veel mogelijk (van te voren) zelf maken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:30

Ik volg ook, koken vind ik heel leuk maar ben echt inspiratieloos dus kom maar op met al die lekkere recepten. Ik doe ook altijd even een test diner met mijn vriend haha dan kan het niet meer mislukken met kerst :)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:38

Ik heb er ook weer zin in :D Mag 2de kerstdag weer koken voor 11 mensen :)
1e kerstdag wordt het gourmetten, dan zal het niet verder komen dan zelf sausje + kruidenboter maken :+ Maar is opzich niet erg, 1 dag uitgebreid koken is wel genoeg.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:40

Ik heb dit jaar m'n schoonouders te eten. Lactosevrij koken voor vier dus. Gelukkig wel in m'n eigen keuken, dus ga er nog eens goed over nadenken. Gourmetten wil ik niet, dan stinkt m'n hele huis. Kan wel dat ik een driegangenmenu in een bepaalde stijl maak. Dus italiaanse pastasalade, italiaanse tomatensoep en dan italiaanse varkenshaas met pancetta ofzo. Maar da's wel heel standaard. Nog even twijfelen dus.

Als toetje wilde ik dit jaar een zelfgemaakte ijstaart doen, maar da's lastig met lactosevrij ijs. Da's namelijk echt niet romig...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:42

Ohh ja leuk... *\o/* *\o/* .

Ik ben ook al langzaam aan het nadenken al staat iig een ding al vast en dat is de zelfgemaakte ossenstaartboullion. (familietraditie)

Vedder ga ik eens kijken wat jullie ervan brouwen en wie weet pik ik een ideetje.

Oh,...het aantal gangen kan ik natuurlijk al geven.

Amuses

Voorgerecht

Osssenstaartsoep/boullion met truffel

1ste hoofd

Tussengerecht

2e Hoofd

Na

Niet al te grote porties.

Misschien leuk voor de liefhebbers om de wijnen die erbij gaan ook te vermelden. Bij de ossenstaartboullion denk ik nu aan een klassieker: St Emillion...het huis en jaar zal ik nog even mee komen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:59

Wauw 7 gangen! Ga ik niet aan beginnen. Past er bij mij toch ook niet in met mijn gastric bypass. Haha

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:06

Een aantal dingen zijn heel eenvoudig hoor. Lijkt meer dan het is.
En de ossenstaartboullion is de dag ervoor al klaar.(Ben ik dan 2 dagen mee bezig geweest :P)

Nagerecht zou zo maar kaasjes en een glaasje port zijn....dan zijn het er al 6 die je moet maken.

Ik zorg ervoor dat ik op de dag zelf niks meer hoef te doen. Kies er misschien ook nog voor om maar een hoofdgerecht te doen. Dan valt ook het tussengerecht al weg.

Heel erg vast ligt het nu nog niet.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:08

ik lees ook mee.

We hebben alleen een rollade en de rest moet ik nog bedenken. Hoe maak ik iets lekkers wat toch speciaal overkom zonder veel werk. Ik ben namelijk zwanger en mag niet lang staan? Zucht moeilijk

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:12

nutts schreef:
ik lees ook mee.

We hebben alleen een rollade en de rest moet ik nog bedenken. Hoe maak ik iets lekkers wat toch speciaal overkom zonder veel werk. Ik ben namelijk zwanger en mag niet lang staan? Zucht moeilijk

Wat erg makkelijk is en goed samengaat met rollade is een opgeleukt bijgerecht wat ik eerder noemde..

spekjes uitbakken en op het laatste moment, zeer fijn uitje erdoor heen scheppen en licht glazig laten worden.. Haricots vertes koken (nog knapperig)... uitjes en spekjes erdoor heen scheppen en wat geitenkaas eroverheen brokkelen (als je die mag hebben, anders voor jou een porties zonder)..

de saus bij de rollade kun je opleuken met wat verse ingredienten (bijvoorbeeld champingonssaus met een bakje gemengde paddenstoelen erdoor en wat verse kruiden)..

en een lekkere aardappelpuree, eventueel met een beetje creme fraice erdoor of een lepeltje grove mosterd..

is allemaal snel klaar en lijkt toch heel speciaal op tafel.

lovis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:18

Leuk topic. Misschien doe ik hier ook nog ideetjes op.
Eerste kerstdag komt de hele familie bij ons eten, zijn dan met 13 volwassenen en 5 kinderen. Dus zal meer buffet vorm worden zodat ieder kan pakken wat tie lekker vind.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:55

playboysches schreef:
Dit jaar voor het eerst het Kerstdiner bij ons, ik heb geen grote familie dus zullen met 6 personen zijn.

Wij hebben met kerst altijd veel gangen, nu zit ik zelf te denken aan het volgende:

- Amuse met eend
- soep (waarschijnlijk pompoensoep)
- warm voorgerecht (nog geen idee)
- spoom
- Hoofdgerecht (hertenbiefstuk, bijgerechten moet ik nog bedenken)
- kaasplankje
- nagerecht (grand dessert, waarschijnlijk met chocolade en rood fruit)

Ben al een tijdje inspiratie aan het opdoen en heb verschillende ideeen, maar het is zo moeilijk om te kiezen. :o

Ik ben echt gek op koken en wil dan ook zo veel mogelijk (van te voren) zelf maken.

Komt een kaasplankje niet altijd na het zoete dessert?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:41

Maar dan sta je toch de hele middag in de keuken met zoveel gangen en het bezoek kan dat toch nooit op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:55

Ik heb altijd 5 gangen en dan 2 keer, namelijk een vis en vlees gerecht van alles behalve de soep. Bij het hoofdgerecht altijd 4 bijgerechten. En ja, dan sta ik 2 dagen in de keuken, maar het gaat altijd voor 90% op. Als er iets overblijft, is het het dessert voor een gedeelte. (En dat vind ik niet erg haha)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:58

Ik denk dat het ongeveer dit wordt:

Amuse, lepeltje carpaccio opgeleukt en ook gerookte zalm maar dan anders :')
Voorgerecht, oosterse garnalencocktail en dan nog iets met vlees bedenken
Soep, ik denk bospaddenstoelencappucino.
Hoofdgerecht 1, of rosbief of lamsrack.
Hoofdgerecht 2, met vis, maar wat?
Bijgerechten, aardappelwaaiers uit de oven, gegrilde groenten, risotto en stoofperen.
Nagerecht, grand dessert. Sowieso chocolade mousse.