Angst voor bellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Re: Angst voor bellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:22

Ik ben ook altijd zenuwachtig als ik moet bellen :D Ik bel sowieso niet graag iemand. Ben bang dat ik hen lastig val (sms of mail is zoveel handiger op dat vlak) en voicemail-berichten inspreken heb ik zo'n hekel aan. 'dus ehh.. het is hier Joyce ehmmm.. het is in verband met *** dus... ja... bel maar terug ofzo' :')

Als ik gebeld wordt door een onbekend nummer neem ik nooit op. Omdat a) je niet weet wat je moet verwachten en b) de kans bestaat dat het mensen van één of andere enquête oid zijn die je nooit afgescheept krijgt... Als het belangrijk is laten ze maar een berichtje achter :Y)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:26

Ik heb het ook. Als ik vreemde moet bellen oefen ik het gesprek ook altijd tien keer 'droog' mét telefoon aan mijn oor :') Ga het topic eens doorspitten op tips, want ik kan ze goed gebruiken :+

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:57

Eigenlijk zou iedereen hier mekaar moeten bellen, voor iedereen een mooie oefening ;-)
Heb zelf de angst niet, en met mijn werk als doktersassistent maar goed ook. Continue mensen aan de telefoon, en ook geregeld dat je patiënten of ziekenhuizen moet bellen.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:33

bij mij is het ontstaan,doordat laten we het zo zeggen,mijn peettante me aan de telefoon duidelijk had gemaakt dat ik niet meer welkom was bij hun.reden laat ik achterwege,maar ten begon de ellende.bang om negatieve berichten te horen/krijgen.
nu gaat t wel een stuk beter,maar geef wel de voorkeur aan live gesprekken of mailen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:41

Oh dit wàs heel herkenbaar :j .

Ik was vroeger ook zo'n 'schijterd'. Waar ik bang voor was? Geen idee eigenlijk. Ik werd gewoon zenuwachtig bij het idee zelf. Durfde zelfs niet eens naar de kapper te bellen voor een afspraak. Als ik moest bellen ging het letterlijk zo: ik drukte het nummer op de telefoon in. Ik bedacht de hele tijd hoe ik moest beginnen, intussen was het nummer al een keer of drie van het scherm geveegd en terug ingeduwd. Soms had ik mijn moed bijeengeraapt om op de telefoon te drukken, en nog voor hij oversloeg legde ik paniek alweer af. Een stom telefoontje naar de kapper duurde gemiddeld een half uur tot drie kwartiers...
En een vreemde bellen was al helemaal het einde van de wereld. Een van mijn grootste angsten was dat ik persoon aan de andere kant van de lijn niet goed zou verstaan, of zij mij niet, of dat die mij zou gaan afblaffen.

Nu ben ik er volledig overheen gegroeid (nu ja volledig, toen ik eind vorig jaar een stageplaats moest zoeken heb ik toch eerst even wat moeten repeteren). En dat door maar één ding te doen: oefenen, oefenen, oefenen.
Toen ik mijn allereerste stage had moest ik de telefoon opnemen. Toen was het van te moeten, en ik wilde absoluut slagen. Al ga ik heel eerlijk zijn, in het begin was mijn belangst nog zo erg dat als ik alleen was, ik wel eens durfde de telefoon te laten doorrinkelen en achteraf toen of ik net op de wc was ofzo :o .
Daarna heb ik ook altijd op het werk telefoons gehad die ik wel moest opnemen. Op mijn vorige werk was het bijna een telefooncentrale, als de ene klant belde zaten er al drie andere op de lijn. En dan werkte ik er nog maar pas en had vaak geen idee wat ik moest antwoorden, laat staan dat een van mijn collega's tijd had om mij te helpen. Dat was niet leuk maar ik heb me er doorheen geslaan.

Wat mij vroeger hielp als ik iemand moest bellen, en nu soms nog steeds als het echt belangrijk is, is mijn vraag opschrijven. En vroeger deed ik dat echt letterlijk. Moest ik naar de tandarts bellen voor een afspraak, dan schreef ik neer "goede middag, met x hier. Ik belde even om te vragen of ik een afspraak kon krijgen voor mijn tanden te laten nakijken."En dat las ik dan letterlijk af (wel niet op een leestoon maar een normale met intonatie). Later werden zo'n papiertjes bv "afspraak tanden nakijken", tot ik ze niet meer nodig had.

Verder heb ik nog altijd een pen en papier op mijn werk. Vanaf het moment dat ik opneem schrijf ik alle kernwoorden op die ik hoor, evenals de naam. Dat helpt me ook om alles goed te onthouden en niets te vergeten.

Oh, behalve voicemails. Voicemails vind ik echt horror, die spreek ik alleen in als het echt moet :') . Ik ben altijd bang dat ik iets fout ga zeggen, over mijn woorden struikel...en dat mensen dat dan over en over kunnen gaan beluisteren :') .

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:22

Ik heb ook een hekel aan bellen en gebeld worden. Met familie heb ik er geen last van, maar met vreemden of mensen die ik wat minder goed ken wel.

Ik herken het opschrijven en oefenen van een gesprek dan ook heel goed. :j Ik heb het bellen van m'n nieuwe hoefsmid drie dagen uitgesteld omdat ik niet wist op welk moment ik moest bellen en of het wel in het weekend kon. :P Toen ik vanmiddag mijn telefoon pakken had ik een gemiste oproep van hem vervolgens een kwartier aan het twijfelen geweest en toch maar gebeld, nam hij niet op.. Toen belde hij tijdens het eten dus kon ik niet opnemen, bel ik weer terug neemt hij weer niet op. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee, maar voordat het zover is ben ik weer even verder.

Ik heb ook altijd een pen en papier bij de hand als afleiding zodat ik dingen op kan schrijven of even wat kliederen. Ik ga het topic ook even doorspitten op tips.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:33

Ik heb er zelf totaal geen problemen mee. Ik had op mijn werk een keer een vrouw aan de telefoon die een totaal verkeerd nummer had gebeld. Dus toen we daar achter waren gekomen had ik voor haar het juiste nummer opgezocht. Ze zei dat ze niet zeker wist of ze nogmaals durfde te bellen, want dit had haar al veel moeite gekost. Ik heb toen dat bedrijf voor haar gebeld en d'r doorverbonden. Hoefde ze niet nog een keer moed te verzamelen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:38

Ik vind het ook verschrikkelijk! Je word ook vaak gewoon overvallen enzo haha.
Mailen is zoveel fijner. Kun je alles eerst op een rijtje zetten voordat je iets zegt!

Onbekende nummers gaan ook hier gewoon over. Ze spreken mijn voicemail maar in, dan luister ik daar wel naar :+

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:41

Mijn voicemail werkt ook niet, maar nummers die op 'onbekend' staan neem ik überhaupt niet op. Dat is vaak reclame, mijn abonnement of ik iets extra's neer wil leggen, o.i.d. als het mensen zijn die mij echt nodig hebben dan kunnen ze hun nummer ook wel showen toch?

Nummers die ik niet in m'n telefoon heb staan laat ik meestal ook gaan, maar als ze blijven bellen neem ik wel eens op met alleen 'Hoi' om te horen wie het is. Is het dan een onbekende dan hang ik net zo gemakkelijk weer op of zeg ik dat ze vast met een verkeerd nummer verbonden zijn. :+

Het is zo stom dat je er 'bang' voor bent, toch kan ik er niet overheen komen.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:47

Ik vind bellen óntzettend naar := Kappersafspraak maken durf ik inderdaad ook al niet, maar ook de kans dat ik opneem als ik gebeld word is niet heel groot, wie je ook bent :o

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:52

Ik heb er ook last van!
Gebeld worden geen probleem, dan neem ik zo op en poeier ik ze ook zo weer af :D
Maar bellen... het werd een stuk beter op stage, maar toen ik bij mijn onderzoek ruim 200 mensen heb gebeld en daadwerkelijk 20 mensen wilden meewerken werd het weer een drama. Heb zo vaak nee gehoord. Ik ben dus eigenlijk gewoon een beetje bang om afgewezen te worden :P

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:53

Ik vind bellen ook niet fijn. Vroeger durfde ik het ook niet, tot mijn moeder mij gewoon dwong om te bellen :') Ik moest toen wel xD Meestal mail ik gewoon of gebruik whatsapp, wanneer mogelijk :+ maaar helaas is het niet altijd mogelijk op die manier.
Als ik een vreemde moet bellen of een vraag heb over iets, dan bereid ik altijd mijn telefoongesprek een beetje voor, desnoods door al wat ik wil zeggen op papier te zetten, en hang ik eerst een tijdje met mn vinger boven de 'bel-toets' voor ik echt druk en de zenuwen door mijn lijf gieren :') Gebeld worden is geen probleem trouwens. Dan hoef k niet de eerste stap te zetten en weet ik iig zeker dat ik hen niet ongelegen bel xD
Laatst bijgewerkt door 1234 op 21-10-14 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:11

jup, lotgenoot :+ ik haat bellen.
onbekend of een nummer die ik niet ken neem ik nooit op :')

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:20

Hier een ex lotgenoot. Ik vond het altijd vreselijk, zeker sollicitaties nabellen. Maar hoe langer je het uitstelt, hoe erger het wordt. Ik werk nu met een headset op, en bel om elk wissewasje. Ik vind het eigenlijk wel gezellig en bel ook gerust bedrijven die ik niet ken.
Als ik het even niet meer weet, vraag ik om een 'momentje svp' en druk ik snel de mute knop in. Dan kun je even overleggen, of uitrazen ;) Ook ik schrijf altijd direct de naam op en het nummer. De naam van wie er belt, vergeet ik namelijk meestal binnen 5 seconden.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:28

Ik ben er niet bang voor, maar ik heb wel een afkeer van bellen/gebeld worden.
Niet helemaal gelijk, het raakt er wel aan.

Het is voor mij de timing. Mailtjes lees/verstuur je wanneer het je uit komt.
Bellen en gebeld worden heeft iets dwingends, het is nu of niet.
En ook al neem je niet op, het was toch al een inbreuk op wat je aan het doen was.

Geef mij maar weer een postduif.
Alleen voor noodsituaties is het een goed idee.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:35

Dat heb ik dus ook die naam vergeten. Hallo met x blabla en ik ben het vergeten. Daarom schrijf ik het ook op, vind het genant om te moeten vragen :)). Wat je ook eventueel kan doen om te oefenen: random winkels bellen om iets te vragen. Desnoods aan de andere kant van het land en met je nummer anoniem. Bel bv eens een boekenwinkel en vraag of ze een bepaald boek hebben. Of tot hoe laat een winkel open is. Als het al fout gaat is het niet erg, je moest het toch niet echt hebben en ze kennen je toch niet. Je kan zelfs gewoon in het gesprek afleggen als het echt te erg is. Maar als het normaal verloopt is het goed voor je vertrouwen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:01

Ik heb dit ook. en ik vind dat echt heel erg vervelend.

Ik denk dat ik het heb, omdat ik wel eens in de zeik ben genomen door iemand die zich voordeed als iemand anders.
Ik kan niet zien wie er aan de andere kant van de lijn is,
ik vind het ook eng als ik iemand moet bellen en ik heb diegene nooit eerder gezien, dan weet ik niet of ik iemand wel kan verstaan(vind het heel moeilijk om om te gaan met mensen die moeilijk/onverstaanbaar praten).. dan voel ik me beschaamd om 3x te vragen wat iemand nu zegt.
Ook ben ik bang dat ik een verkeerd nummer hebt, dat vind ik ook beschamend.
Ook vind ik het niks dat ik 5 x kan worden doorgeschakeld en dus 5 keer mijn verhaal moet doen.

Als ik moet bellen naar iets belangrijks, dan schrijf ik eerst een briefje met darop wat ik wil zeggen. Loopt nooit zo, maar toch :P

Het liefst ga ik gewoon naar een instantie of persoon toe, zodat ik iemand aan kan kijken.
En ik heb verder gewoon liever contact via mail. Doordat ik zo gestresst ben aan de telefoon, vergeet ik veel details en op de mail heb je het gewoon zwart of wit en kun je terug lezen.

Overigens vind ik het iets makkelijker om te bellen vanuit een bedrijf. Dus 'goedemiddag, *naam bedrijf* met, * mijnnaam*' vind ik makkelijker. dan bel van vanuit een bedrijf:P mijn naam onthouden ze toch niet.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:02

Hier nog iemand met bel angst!

Ik vind het niet eng om de telefoon op te nemen of om mensen te bellen die ik goed ken. Zo als familie leden of vrienden. Maar als het mensen zijn die ik minder goed ken vind ik het al eng en ik moet binnenkort weer stage lopen en ik zie er echt tegen op om ze te bellen :/

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:05

Ik heb ook :+ En ik snap het niet want ik ben verder best wel sociaal in andere situaties. Maar dit blijft een zwak punt :') De laatste jaren gaat het wel beter omdat je nou eenmaal gewoon sommige zaken moet regelen, maar het blijft lastig. Opnemen heb ik sowieso al nooit zin in omdat het NOOIT voor mij is, omdat ik dan wel op m'n mobiel wordt gebeld. En dan 10x zeggen 'mijn ouders zijn niet thuis' gaat ook vervelen :')

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:09

Had ik ook altijd. Ben er inmiddels aardig overheen. Voor mijn werk en stage moest ik altijd veel telefoon opnemen en zelf bellen (personeelszaken) opnemen is geen probleem meer. Vind ik prima. Zelf bellen blijft nog wel een beetje spannend maar wordt steeds minder erg als je het regelmatig blijft doen.

voor de mensen die zich druk maken over enquete types die je niet kwijt wordt; op de tegenwoordige telefoons zit zon mooi rood knopje. Het wondermiddel voor opdringerige types. Zeg duidelijk dat ik geen interesse heb wens een fijne dag/avond en dan..... Het wonderknopje :D