verboden in contract?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:04

Hatsjie schreef:
Lid van een vakbond?
Dan deze inschakelen.
En inderdaad een dossier aanleggen.

Nee, hij is niet lid van een vakbond.

Electra63 schreef:
Is jouw vriend wel in loondienst van deze werkgever? Of werkt hij misschien als ZZP-er?
Heeft hij een arbeidsovereenkomst of een overeenkomst van opdracht?
Je ziek melden om dit, heeft geen enkel nut, als hij zijn loon nu niet doorbetaald krijgt, dan zal hij dit nu hij ziek is, ook niet krijgen.
Vandaag nog een aangetekende brief sturen aan de werkgever en het loon, inclusief wettelijke rente vorderen, voorbeelden genoeg te vinden op het internet. Daarna juridische rechtsbijstand inschakelen, deze zullen waarschijnlijk ook een loonvordering instellen. (Bij twijfel, (laten) onderzoeken of er sprake is van een arbeidsovereenkomst) en naar de rechter stappen om het achterstallige loon te vorderen.

Hij is in loondienst.

MissBmx

Re: verboden in contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:14

voor mijn gevoel heeft dit verhaal 2 kanten want als jou vriend exact doet wat moet en geen blaam treft dan is niet uitbetalen van salaris zo op te lossen. Dat moet dan per direct anders is hij gewoon strafbaar

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:18

Gillbo - dat is een gevaarlijke aanname die je doet en hoeft absoluut niet waar te zijn. Ook al heb je nog zoveel gelijk, je moet het wel eerst voor een rechter krijgen. Je kunt als werknemer namelijk niet zomaar zelf een overboeking van je werkgever regelen. Dat is dus helemaal niet 'zo' op te lossen, zeker niet omdat veel werknemers toch enigzins geintimideerd zijn en niet meteen overgaan tot zulke harde acties als een gang naar de rechter. Daaruit afleiden dat er 'dus' misschien wel een andere kant aan het verhaal zit vind ik een onnodige verdachtmaking. Er is geen reden om dat aan te nemen.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:25

Dat is het hele probleem: het wordt telkens veranderd wat er gedaan moet worden. Zodra hij de administratie af heeft zoals het volgens zijn baas moet, zijn er ineens weer andere dingen die anders moeten. Zijn baas veranderd elke keer zijn woorden met betrekking tot zijn administratie. Maar dat doet zijn baas met meer dingen. Zo was de ene dag de accountant op vakantie en de dag erna was de accountant nooit op vakantie geweest maar ziek. Zijn baas liegt alles bij elkaar. Zo moest de secretaresse ook tijdens een gesprek tegen mijn vriend zeggen dat zij iemand van zijn vorige werk kent en die had ook gezegd dat mijn vriend zijn adminstratie op zijn vorige werk ook een puinhoop was (terwijl dit altijd is goedgekeurd, dit was wél een plus praktijk). Vandeweek heeft de secretaresse tegen mijn vriend opgebiecht dat dit een opgelegde leugen door zijn baas was dat ze dat moest zeggen, zij kent namelijk helemaal niemand van zijn oude werk..

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:35

Heb je bewijs dat de secretaresse dat heeft opgebiecht (getuigen of iets?) lijkt me dat als je kunt aantonen dat baas de boel bij elkaar liegt, dat je al een stuk sterkere zaak hebt...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:49

Foaly: op dit moment is dat nog niet relevant. Al zou ik wel zorgen dat alles wat er gezegd wordt op een of andere manier bevestigd wordt, geen enkele afspraak meer mondeling doen!

Maar je moet de zaken niet uitgebreider maken dan nodig is: een werkgever moet gewoon loon betalen. Daar hoef je verder niet veel bij te halen - gewoon je loon vorderen. "Jamaar toen zei hij dit en deed hij dat" is niet belangrijk. Het zegt alles over de houding van de werkgever uiteraard, maar het is niet belangrijk voor de vordering.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:56

Nee klopt, dat is voor deze zaak niet relevant, gaf het alleen even aan om duidelijk te maken wat voor soort persoon zijn baas is. Omdat Gillbo aangaf dat er twee kanten aan een verhaal zitten, dacht ik maak dat even duidelijk dat het niet zo simpel ligt als even duidelijk krijgen wat er niet goed is en dit veranderen, omdat de ene na de andere leugen verteld word

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:02

stunning schreef:
Nee klopt, dat is voor deze zaak niet relevant, gaf het alleen even aan om duidelijk te maken wat voor soort persoon zijn baas is. Omdat Gillbo aangaf dat er twee kanten aan een verhaal zitten, dacht ik maak dat even duidelijk dat het niet zo simpel ligt als even duidelijk krijgen wat er niet goed is en dit veranderen, ondat de ene na de andere leugen verteld word

De tegenvraag is: op welke wijze heeft deze werkgever zich in andere zaken onder z'n verplichtingen uit kunnen draaien?

Shadow0 schreef:
Foaly: op dit moment is dat nog niet relevant. Al zou ik wel zorgen dat alles wat er gezegd wordt op een of andere manier bevestigd wordt, geen enkele afspraak meer mondeling doen!

Handgeschreven en ondertekend..........

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 15:08

Ja dat vragen wij ons ook heel hard af..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:11

Ik denk dat het hard tijd wordt een andere baan te zoeken voor je failliet gaat aan zo'n baas.

Dit is niks, dit wordt niks en zal het ook nooit iets worden.

Er zal vast ook geen loonheffing of andere sociale lasten worden afgedragen voor je vriend, dus hoeft hij nergens op te rekenen.

Met spoed een andere baan zoeken en deze baas vaarwel zeggen met een achterstallig loonvorderingsbrief!

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 15:14

Hij is al druk bezig met zoeken naar andere baan. Hij gaat hoe dan ook hier stoppen, dat staat al vast. Maar wij willen gewoon het loon ontvangen waar hij hard voor gewerkt heeft en waar hij gewoon recht op heeft!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:18

stunning schreef:
Hij is al druk bezig met zoeken naar andere baan. Hij gaat hoe dan ook hier stoppen, dat staat al vast. Maar wij willen gewoon het loon ontvangen waar hij hard voor gewerkt heeft en waar hij gewoon recht op heeft!

Andere insteek: incasso? Beslaglegging?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:37

Is alle communicatie mondeling gegaan?Zou toch wel eens wat op papier willen hebben zo langzamerhand.
Dat hij nu pas stappen wil ondernemen,had na 1 maand geen loonbetaling al lopen hikken en na maand 2 de boel al uit lopen zoeken.

Ik hoop van harte dat dit opgelost gaat worden maar mijn nekharen gaan overeind staan...lijkt heel erg op oplichting.

Sterkte met alles :(:)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:43

Alles communiceren via de mail.
Duidelijk via de mail vragen wat er niet goed is.Aan de baas niet secretaresse of als hij dit toch diet, via mail vragen of de mail van secretaresse correct is
Per aangetekende brief zijn salaris eisen.

Ik neem niks aan maar ik vind het wel heel erg vreemd dat je je 6 maanden niet laat uitbetalen en je van het kastje naar de muur laat sturen.
Je man is per direct ziek gemeld toch? Arbo al ingeschakeld?
Ik ga er dus niet persee vanuit dat de fout bij de werkgever ligt of bij je vriend vandaar dat ik denk dat er 2 kanten aan het verhaal zit

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:58

Gillbo schreef:
Ik neem niks aan maar ik vind het wel heel erg vreemd dat je je 6 maanden niet laat uitbetalen en je van het kastje naar de muur laat sturen.

Tsja, dat neigt toch wat naar blaming the victim. De meeste mensen zijn helemaal niet zo goed in dergelijke zaken... en 6 maanden is zo voorbij, met beloftes, communicatie over de fouten, weer beloftes... Niet weten wat te doen in dergelijke situaties (en dat is best begrijpelijk want je bent afhankelijk van je werkgever) zegt NIETS over eigen schuld. Dat oordeel wordt veel te snel gegeven, en maakt mensen onnodig verdacht.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:02

We hebben het hier wel over iemand die HBO afgestudeerd is dus wel een goed stel hersens heeft.
Je trekt mijn woorden uit het verband en zeg nergens "eigen schuld". Waarom moet ik persee meegaan in het verhaal van ts? Mogen er geen kritische vragen gesteld worden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:13

Gillbo schreef:
We hebben het hier wel over iemand die HBO afgestudeerd is dus wel een goed stel hersens heeft.
Je trekt mijn woorden uit het verband en zeg nergens "eigen schuld". Waarom moet ik persee meegaan in het verhaal van ts? Mogen er geen kritische vragen gesteld worden?

Kritische vragen wel, maar het idee dat mensen (bv hbo-afgestudeerd) goed in staat zijn om zulke situaties snel en doortastend op te pakken, en dat het dus vreemd is en een aanwijzing dat er mogelijk iets niet klopt aan het verhaal is gewoon onjuist.
Verreweg de meeste mensen kunnen dit gewoon niet, doen dat niet, durven niet, willen de relatie goed houden, respecteren de autoriteit van de baas ('die zal wel gelijk hebben') etc. De meeste mensen zijn ook niet gewend om vanuit zo'n basis van strijd en argwaan te handelen. Volkomen normaal. En zeker bij een beroep dat helemaal niets te maken heeft met dergelijke conflicten. Een fysio is in eerste instantie gewoon opgeleid met kennis van het lichaam, en om behandelplannen op te stellen en uit te voeren. Arbeidsconflicten en juridisch getouwtrek en financiele wetgeving horen daar niet bij.

Het is juist vreemd dat we bereid zijn om een deel van de schuld van iemand die de verantwoordelijkheid en de kennis heeft (als werkgever), en overduidelijk de wet overtreedt (over loon betalen is de wet vrij duidelijk) weg te halen en neerleggen bij iemand anders die die positie helemaal niet heeft en niets fout doet.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:20

maar waarom mag jij dan wel de volledige schuld bij de werkgever neer leggen en er vanuit gaan dat iemand willens en wetens zijn personeel probeert op te lichten en te belazeren.
Tuurlijk wil je de werksfeer goed houden maar 6 maanden geen salaris ontvangen?! Er zijn gezinnen die er failliet aan zouden gaan.
Ik geef ook tips.
Ik vind het erg apart dat je mij zo blijft aanvallen Shadow. Ik beschuldig niemand ik stel alleen kritische vragen omdat je in een situatie als deze ook heel goed naar je eigen handelen moet kijken.
Zoals de tips die ik hier boven geef. Dat is juridisch nodig om straks een poot te hebben om op te staan.
Jij bent vooral bezig om mij te beoordelen omdat jij het niet met me eens is, lekker off topic.

Als deze fysio zeker is van wat hij invult en dat dit 100% correct is zoals hij dat in de opleiding geleerd heeft en de zorgverzekeraar verwacht dan kan niemand daar omheen. Daar moet hij zijn baas op aanspreken, moeilijk maar het gaat om jou eigen financien en niet die van je werkgever.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:30

Bah wat een nare situatie. Hoewel ik wel vindt dat jullie de baas wel veel tijd hebben gegeven om niet te betalen zonder stappen te ondernemen. Blijft moeilijk maar in een tijd als deze doe ik niks op beloftes en vooral als degene zijn beloftes meerdere malen niet nakomt. Juridisch loket inschakelen zsm! Wanneer loopt zijn contract af? Zijn de uren wel bijgehouden door de administratie? Ik hoop dat jullie het loon krijgen! (ik had na de 2e maand al aan de bel getrokken, een mens moet ook leven...)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:40

Gillbo: ik reageer niet zozeer op jou persoonlijk, maar op jouw voorstelling van zaken dat het 'zo' op te lossen zou zijn en de conclusie die je er aan verbindt, dat er 'dus' mogelijk meer speelt. Dat is toch enigzins een verdachtmaking, maar hier nadrukkelijk niet gebaseerd op reele twijfels. Want dat iemand het niet voortvarend aanpakt zegt gewoon niks over of er wel of niet meer speelt.
En dat soort insinuaties kunnen best schadelijk en kwetsend zijn, en daarom verzet ik me daar tegen.

Overigens: ik weet niet of de ts de waarheid spreekt, maar uitgaand van de situatie die ze beschrijft, is dit mijn reactie.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:49

schadelijk, laat me niet lachen.
Zoals ik het lees is TS zeker niet op haar achterhoofd gevallen en ondervind ze vast geen schade van een paar kritische vragen.
Maar als ik jou onderschrift lees heb jij er weleens schade van ondervonden, misschien betrek je dit teveel op je zelf.

Als je misschien even leest zie je ook dat ik niet de enige bent die het bijzonder vind dat je na 6 maanden geen loon past serieus aan de bel gaat trekken.

Maar nogmaals ts moet echt zaken op papier krijgen wat de reden is en waarom er nog niet uitbetaald is.
Vervolgens ook de uitleg van hoe het wel moet op papier, dan kan haar vriend zijn administratie aanpassen indien nodig.
Zoniet dat via een aangetekende brief zijn salaris opeisen met daarin: zoniet dan volgen er juridische stappen.
Maar voordat je die brief stuurt moet je eerst 100% zeker zeker zijn dat de fout toch niet bij jezelf ligt.Dat doe je dus door op mail de bevestiging krijgen van wat je volgens de baas verkeerd doet

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:51

Inderdaad zo lang je niets op papier hebt sta je redelijk kansloos juridisch gezien (althans qua kans van slagen) Als er verbetergesprekken zijn geweest moet dit op papier komen en getekend door beide partijen

Ook ik vind het vrij vreemd dat je je 6 maanden lang een oor aan laat naaien of ben ik nu gek?

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 21:00

Tinky12 schreef:
Is alle communicatie mondeling gegaan?Zou toch wel eens wat op papier willen hebben zo langzamerhand.
Dat hij nu pas stappen wil ondernemen,had na 1 maand geen loonbetaling al lopen hikken en na maand 2 de boel al uit lopen zoeken.

Ik hoop van harte dat dit opgelost gaat worden maar mijn nekharen gaan overeind staan...lijkt heel erg op oplichting.

Sterkte met alles :(:)

In het begin wel, daarna is de meeste contact via de mail verlopen, maar nu heeft mijn vriend na de laatste drie mailtjes nog steeds geen reactie gehad..

Gillbo schreef:
Alles communiceren via de mail.
Duidelijk via de mail vragen wat er niet goed is.Aan de baas niet secretaresse of als hij dit toch diet, via mail vragen of de mail van secretaresse correct is
Per aangetekende brief zijn salaris eisen.

Je man is per direct ziek gemeld toch? Arbo al ingeschakeld?
Ik ga er dus niet persee vanuit dat de fout bij de werkgever ligt of bij je vriend vandaar dat ik denk dat er 2 kanten aan het verhaal zit

Al het contact van onze kant wordt gecommuniceerd naar zijn baas toe. Zijn baas draagt echter zijn secretaresses op om daar op te reageren..

Kimberley84 schreef:
Bah wat een nare situatie. Hoewel ik wel vindt dat jullie de baas wel veel tijd hebben gegeven om niet te betalen zonder stappen te ondernemen. Blijft moeilijk maar in een tijd als deze doe ik niks op beloftes en vooral als degene zijn beloftes meerdere malen niet nakomt. Juridisch loket inschakelen zsm! Wanneer loopt zijn contract af? Zijn de uren wel bijgehouden door de administratie? Ik hoop dat jullie het loon krijgen! (ik had na de 2e maand al aan de bel getrokken, een mens moet ook leven...)

Zijn contract liep begin augustus af, na een week of twee na deze datum gevraagd hoe het zat met zijn contract en die bleek stilzwijgend te zijn verlengd zonder dat mede te delen, dus zo slecht moet hij zijn werk niet doen lijkt me, anders zou zijn baas niet het contract verlengen lijkt me..

Over dat het nu al 6 maanden aan de gang is. Ik kan hier wel iets over vertellen waarom, maar ik kan dit niet open en bloot op internet zetten, dus degene die dat het willen weten mogen mij wel een PB sturen waarin ik dit toe kan lichten..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:06

stunning schreef:
Zijn contract liep begin augustus af, na een week of twee na deze datum gevraagd hoe het zat met zijn contract en die bleek stilzwijgend te zijn verlengd zonder dat mede te delen, dus zo slecht moet hij zijn werk niet doen lijkt me, anders zou zijn baas niet het contract verlengen lijkt me..

Over dat het nu al 6 maanden aan de gang is. Ik kan hier wel iets over vertellen waarom, maar ik kan dit niet open en bloot op internet zetten, dus degene die dat het willen weten mogen mij wel een PB sturen waarin ik dit toe kan lichten..

Medewerkers die voor nop werken zijn de ultieme medewerkers dus waarom zou je die buiten zetten......

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 21:08

Maar ook al werkt iemand voor nop maar levert echt belabberd werk, zou diegene er bij mij uit vliegen hoor :=.