Dingen alleen doen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:36

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 02-02-22 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:37

Eerst bij je vriend. Dat is wel zo eerlijk. Daarna kunnen jullie samen kijken wat kan. Wellicht eens praten met een psycholoog?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:37

Dimphyl schreef:
iedereen hier heeft groot gelijk, ik moet me niet zo aanstellen. dat zeg ik ook tegen mezelf, maar op de een of andere manier helpt het gewoon écht niet.

Zolang je je verhaal hier blijft plaatsen helpt het niet nee.
Kruisje rechtsboven aanklikken, pc afsluiten, opstaan, schoenen aan en gaan. Boodschap halen en als beloning iets onwijs lekkers of leuks voor jezelf meenemen en als je thuis binnenstapt jezelf een schouderklopje geven.
En moet je dan eens zien en voelen hoe trots je op jezelf bent, want dan heb je het gewoon gedaan!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:38

Ik herken dit echt heel goed!
Heb zelf precies hetzelfde, ik denk dat voor nu het belangrijkste is dat je gewoon eerlijk bent tegen je vriend wat er is :) Gewoon duidelijk zijn in wat je voelt dan begrijpt hij het heus wel..

En de enige manier om er vanaf te komen is je eroverheen te zetten, ookal is dat heel moeilijk en zul je er niet na 1x vanaf zijn, helaas. Maar ik zou het toch doen. Als het nou teveel wordt draai je gewoon om en ga je weer naar huis :)

Ik heb (dus niet had, doe ook nogsteeds zat niet maar ik neem er gewoon de tijd voor dan komt 't wel goed :P ) zelf wel echt agorafobie trouwens, grotendeels geactiveerd doordat ik gepest ben maar het zit er ook gewoon van jongs af aan in.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 15:51

uiteindelijk besloten om geen boodschappen te doen. we bestellen vanavond wel eten. hij is over een minuut of 10 terug thuis, dan ga ik het gelijk maar uitleggen denk ik, ben ik daar van af.

Ik heb meerdere hele lieve pb's ontvangen, en in allemaal kwam het uiteindelijk op het zelfde neer: ik ben niet gek, ik heb gewoon wat extra hulp nodig.

Ik ga vanavond of morgen even spitten op het internet en dan een afspraak maken bij HA/psycholoog. (ook dat is weer zo'n angst moment; afspraken maken) hopelijk zal ik dan dus de steun van mn vriend iniedergeval hebben.

saskiakefie

Re: Dingen alleen doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:56

Jammer dat je niet gaat.... het is niet te laat de supermarkten zijn tot 8 uur open? Kun je dan niet alsnog gaan zonder iets te kopen? Gewoon door de supermarkt lopen? Of maakt dat geen verschil?

Tegen jezelf zeggen dat het onzin is en dat je je aanstelt gaat idd niet helpen, dat is wat je al lang hebt geprobeerd en je ouders ook: Je probleem niet serieus nemen. Gevolg is dat die angst juist alleen maar sterker wordt, aangezien je, zoals nu weer, toch eraan toegeeft. Je hebt nu niet zélf besloten niet te gaan, want eigenlijk wil jíj wel, alleen die angst roept en schreeuwt zo hard dat jij er maar in mee gaat...

Goed dat je vanavond je vriend gaat vertellen en hulp wilt zoeken! Nu nog DOEN :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:58

Ik denk niet dat het kopen het probleem is maar het door de supermarkt lopen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 16:01

precies ayasha.

probleem is ook, dat ik dus tijdens het 'buiten zijn' mezelf zo ga opvreten dat ik uiteindelijk thuis instort, met huilen en overgeven erbij. kan me er vaak genoeg dagen ellendig (echt ziekachtig dus) van voelen als ik zoiets heb gedaan.

in minder extreme mate bijvoorbeeld met afspraken maken ed. via de telefoon. ben al zeker een jaar niet naar de kapper geweest omdat ik geen afspraak 'durf' te maken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:18

Ik herken het wel en het slechtste wat je kan doen is boos worden op jezelf.
Het is logisch dat je je zo voelt en het is prima om dat te accepteren, maar daar kan je het niet bij laten.
Je moet het verhaaltje in je hoofd veranderen en dat geldt voor alles.

Bang om te bellen, schrijf van te voren op wat je wilt vragen en eventueel wat ze aan jou zouden kunnen vragen. Wees goed voorbereid, ik heb ook momenten gehad dat ik mijn telefoonnummer ineens niet meer wist.

Probeer echt goede hulp te zoeken, ik heb hierdoor 5 jaar thuis gezeten waardoor alles alleen maar moeilijker en zwaarder werd. Uiteindelijk was ik met 3 maanden bijna helemaal van af. Ik heb nog wel eens momenten, maar dan grijp ik terug naar wat ik geleerd heb en dan ben ik er zo weer doorheen.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:25

Ik herken me echt volledig in je OP, net alsof het over mijzelf gaat := Vind naar de winkel gaan in opdracht nog steeds echt niet leuk, maar het is al minder dan een paar jaar terug. Bellen vind ik ook vreselijk, zeker dingen als afspraken maken etc.
Dimphyl schreef:
ben ik met één of meerdere vrienden, dan ben ik haantje de voorste met een grote mond en durf ik alles. maar zodra ik in mn eentje iets moet doen..

Dit heb ik ook heel erg, snap er echt niks van dat ik het als ik alleen ben niet zo heb..
Heb verder geen tips, maar ik denk toch dat je het vaker moet doen (naar de winkel gaan iig). Als je het een paar keer gedaan heb, is het al een stuk minder eng kan ik je vertellen :j

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:27

Heel herkenbaar! Ik had dit een jaar geleden ook, ik wilde iets halen stond voor de winkel en opeens durfde ik echt niet naar binnen. Was ook een winkel waar ik nog nooit was geweest. Heb het ook niet gedaan en ben er echt een jaar bang voor geweest om alleen winkels in te gaan. Nu lukt het wel weer, ik moest wel want ik ging op mijzelf en moest toch eten halen op een gegeven moment. Ben er dus overheen gegroeid eigenlijk.

Ik heb nog wel dat ik absoluut niet durf te bellen naar instanties of een resevering maken bij een restaurant etc. :(

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 16:44

fijn om te lezen dat ik niet alleen ben hierin.

Amira_ klopt helemaal, het is vooral bij 'nieuwe' dingen écht erg bij mij. hoe vaker ik iets doe hoe minder eng het wordt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:52

Ik heb ook een nogal gekke angst; ik heb een rijbewijs en een auto, maar ik durf niet te rijden. :=
Gelukkig is mijn vriend heel lief en begripvol en zijn we nu aan het oefenen. Hij moet me echt nog net die auto in trappen, maar als we eenmaal rijden gaat het best goed, dus er is hoop. :j
Voor jou ook TS, gewoon rustig en duidelijk aan je vriend uitleggen en dan afspreken dat jullie er samen aan gaan werken op een tempo waar jij je goed bij voelt :)

Hij zou bijvoorbeeld met je mee kunnen lopen naar de winkel en dan buiten op je kunnen wachten, of zelfs mee naar binnen gaan, maar jou wel 'het werk' laten doen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:15

Hoe is het gesprek met je vriend gegaan? Ik hoop dat hij positief gereageerd heeft en je gaat helpen, want het wordt alleen maar moeilijker en daar heb je echt steun en hulp bij nodig ;)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:15

Ik herken dit heel erg ! De stomme dingen inderdaad, boodschappen doen, plaatsen waar veel mensen zijn.
Bij mijn Vrienden groep is het heel vaak ja kom hier ff heen, daar zijn we nu.
Als er dan iemand met me mee loopt / fiets whatever vind ik het prima.
Maar zodra ik alleen moet vind ik het vreselijk :+
en inderdaad, zodra ik met 1 of meerdere ben... sta ik ook altijd voorraan

Tja wat er aandoen.. ik heb er lang over gedaan voordat het wel lukte.
Ik heb op school veel therapieën gehad op vooral mijn houding.

Zo hebben ze mij eens gefilmd, zoals ik normaal gewoon liep,
Kwam over als een meisje wat geen "contact" zocht met de rest van de wereld.
Dat zijn we gaan veranderen, kop omhoog, borst voorruit, schouders er onder, en voor je kijken.
Nog eens gefilmd, en het komt heel anders over, een positief zelf verzekerd iemand.
Met de tijd merkte ik dat mensen anders op mij reageerden. Veel leuker spontaner en positiever.
Zo durfde ik steeds meer en begon ik het leuk te vinden...
Nu als ik naar de winkel ga babbel ik met iedereen en alles :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:43

Ik vind het jammer dat veel bokkers je hier zo proberen te pushen om te gaan. Goed bedoeld natuurlijk! Maar dat helpt TS blijkbaar niet. Sterker nog, het kan averrechts werken. Waarom? Omdat ts helemaal niet weet hoe ze om moet gaan met de angst. Jullie hebben gelijk dat je met ontwijken de angst laat groeien, maar je angsten confronteren op de verkeerde manier net zo goed helaas! Dat uit zich in de volgende keer nog meer angst, of juist op korte termijn verbetering waardoor je denkt dat het goed gaat, maar op langere termijn meer angst :(:)

Ik weet dit omdat ik daar zelf last van heb. Eigen therapeut spelen is bij angsten die je leven zo belemmeren geen goed idee! Dat zijn vaak geen angsten die je zomaar kan overwinnen.

Daarom raad ik je aan om naar de huisarts te gaan voor een doorverwijzing naar een psycholoog. Bij mij is angst oorzaak of gevolg van mijn paniekstoornis. Ik heb ook een afhankelijke persoonlijkheidsstoornis (durf niets alleen, maar dus ook beslissingen maken enzo niet) dus je kan mij altijd pbtjes sturen hoor! Je bent niet alleen, zeker niet :(:)

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 07:23

Geryon heel erg bedankt.

Vriend reageerde eerst een beetje ongelovig 'je durfde niet? >;) ' maar na wat uitleg begreep hij het wel. zijn eerste reactie was ook 'gewoon doen' maar uiteindelijk hebben we afgesproken dat hij een volgende keer gewoon eens meegaat naar dr betreffende supermarkt, zodat het niet meer 'nieuw' is.

verder ga ik ook bij de HA een gesprek aanvragen, waar mijn vriend me gelukkig ook bij wil helpen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:49

Nathaliefje schreef:
Ik heb er ook last van ! :) En hier geen pushende ouders gehad, in tegendeel, dus dat heeft er niet aan bijgedragen. Voor mij zijn alle nieuwe dingen alleen doen 'eng'. Het is bij mij niet de angst om het fysiek uitvoeren ervan, maar sociale angst : 'wat zullen mensen wel niet van me denken'. Ik heb het bij allerlei zaken die voor andere mensen als 'gewoon' ervaren worden : naar de winkel gaan, iemand bellen, kappersafspraak regelen, naar de tandarts gaan , een les op school alleen volgen,.. Als ik iets nieuws moet doen, zoals bijvoorbeeld naar een nieuwe tandarts, moet ik mezelf daar enorm goed op voorbereiden. Dan moet ik op voorhand exact weten hoe het daar in zijn werk gaat, zodat ik niet voor verrassingen sta. Ik heb er al van kinds af aan last van, maar ondertussen doe ik met regelmaat zulke zaken en neemt de 'angst' een beetje af. Moet mezelf af en toe nog wel eens stevig toespreken :D

Ik ben blij met dit topic, ik ben dus niet de enige! Dit is namelijk exact hoe ik me ook altijd voel.
Tegenwoordig houd ik mezelf altijd het volgende voor: deze mensen ken je niet, je hoeft ze nooit meer te zien, gewoon doen. Bellen is voor mij het aller moeilijkst, dan zeg ik altijd tegen mezelf dat als ik echt stom doe ik altijd nog op kan hangen. En eigenlijk gaat het dan gewoon meestal goed :)

Laatst moest ik mijn schoonouders bellen of mijn paard daar mocht komen te staan. Ik kreeg letterlijk een paniekaanval. En waarom? Doe normaal -_- uiteindelijk heeft mijn vriend gebeld, ik kon het gewoon niet.

Ik pak het echt stapje voor stapje aan en vier mijn overwinningen. Mijn omgeving weet van mijn idioterie af en helpen me hier ook bij. Pushen werkt inderdaad vaak averechts, maar het helpt wel als ik erover kan praten. En drie keer yay voor Google Maps! Geen verassingen meer.

Dat autorijden komt me ook bekend voor, dat heeft bij mij dik een jaar geduurd met veel oefenen. Ik schoot gewoon weer helemaal in de stress alsof ik weer op examen zat. Ja, zo ga je de weg ook niet op. Inmiddels gaat het goed! Ik wil alleen liever niet in grote steden rijden, dat vind ik nog lastig.

Hopelijk heb je hier iets aan, in ieder geval veel sterkte er mee!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:50

Ik heb laatst ook een boek gelezen dat over leven in het nu gaat. En daar stond onder andere in dat angsten zich nooit in het NU afspelen, maar dat het in je verwachtingen licht, en een gevolg zijn van je denken. Het nu, schrijft hij, is altijd te overleven. Als je bijvoorbeeld bang bent om de straat op te gaan, sta je stil bij wat er straks gebeurt, of wat er zou kunnen gebeuren, en dit is nooit realiteit. De enige realiteit is NU. En NU heb je geen probleem, want nu is alleen maar een moment. Probeer dit ook eens te bedenken, probeer afstand te nemen van je gedachten en je denken te observeren. 'Goh, ik voel een angst om naar buiten te gaan.' en zet dat dan aan de kant.

Ik had zelf ook een fobie maar ben er vrijwel overheen :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:06

Hoe gaat het nu? :)