Moeilijke verkeerssituatie- hulp nodig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:41

Even serieus, ik snap wat haaietanden zijn en ik houd me er ook óveral aan, alleen op een of andere manier is het op die rotonde echt niet logisch, vind ik. Of het is een algemeen geaccepteerd iets, dat kan ook. Maar ik houd me prima aan alle verkeersregels en haaietanden, vraag me alleen af wat op die rotonde nou echt de regels zijn, aangezien er hier in het topic ook nog wel verschillende meningen zijn..

Streetview, coördinaten van de betreffende rotonde zijn: 53.229712, 6.567433. Als je die op maps invoert, kun je de streetview wel zien. (tenminste, TS heeft er nog niet op gereageerd maar ik ben vrij zeker dat we dezelfde bedoelen..) Linkje, weet niet oftie werkt: https://www.google.nl/maps/place/53%C2% ... !1s0x0:0x0
Laatst bijgewerkt door imd op 16-10-14 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:41

Citaat:
§ 4. Verkeerstekens op het wegdek

Artikel 76

1. Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.

2. Het eerste lid is niet van toepassing:

a. indien de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;

b. indien aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;

c. op bestuurders die een fietsstrook mogen gebruiken, indien er tussen die fietsstrook en de ernaast gelegen rijstrook een doorgetrokken streep is aangebracht.

Officieel mag een auto dus niet op het fietsstrookgedeelte komen als het een doorgetrokken streep is tussen de fietsstrook en het autogedeelte op de rotonde, behalve om af te slaan van de rotonde.

Citaat:
Artikel 80

Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

Je moet op zo'n rotonde dus voorrang geven aan fietsers die al op de rotonde rijden, maar dus niet aan auto's.

Dit staat dus in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens van de Rijksoverheid ( 1990).

Natuurlijk ga je er niet op als het niet verantwoord is, in mijn tijd leerde ik ook dat haaietanden altijd stoppen betekende ( zelfs als er geen verkeer aankomt), nu zou ik dat dus niet weten. Ik stop altijd bijna, op de fiets of in de auto en als ik kan rijd ik door, als ik het niet vertrouw stop ik.

AngeliqueB

Re: Moeilijke verkeerssituatie- hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:47

Als de rotonde volstaat/rijdt met auto's, kun je er gewoon oprijden met je fiets, op de fietsstrook. Afslaand verkeer op de rotonde moet de fietser voorrang geven, simpel toch. Volgens mij heb je er zelfs (mits de fietser op de strook blijft) geen last van, als automobilist. Ruim voordat jij afslaat rijden ze er toch al?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 11:52

Amaris schreef:
Oh dear... jij bent er zo eentje...

dagelijks zie ik ze fietsen. Vooral scholieren. Rotonde vol met auto's, maar daar hebben die fietsers geen boodschap aan. Gooien zich er gewoon voor. Auto slaat rechts af. Fietser moet rechtdoor, WHAM, smijt zich zo voor een auto die al half in de bocht naar rechts zit. On-ge-lo-fe-lijk.

Hoe vaak ik niet de neiging heb om te roepen: "snap je nou echt niet wat HAAIENTANDEN zijn??"

Uit dit topic blijkt dus... nee blijkbaar wordt dat niet gesnapt.

Dan hoor je echt niet op de openbare weg thuis als je het mij vraagt.

*leest titel nog eens*
hoezo moeilijke verkeerssituatie: overzichterlijker dan dit krijg je het niet: verkeer op rotonde heeft voorrang. Klaar.

Kan je wel lekker sarcastisch lopen doen, maar als we de wet volgen en kijken naar het principe voorrang: De voorrangsgerechtigde bestuurder moet ongehinderd zijn weg kunnen vervolgen, dan is daar gewoon aan voldaan als ik de rotonde op kom fietsen / scooteren. Pas daarna heeft hij 'last' van mij, bijvoorbeeld als hij wil afslaan, maar tegen die tijd ben ik voorrangsgerechtigd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:52

IMD, je link werkte prima hoor!

Ik geloof wel dat ik deze rotonde als automobilist zou mijden in de spits, omdat alle fietsers door mogen fietsen als ik af wil slaan. Als het heel druk met fietsers ( en trouwens ook nog met voetgangers buiten de rotonde) is, snap ik dat je niet zomaar de rotonde af komt als automobilist...

SAKKIA

Die rotonde is een ramp. Als het even kan vermijd ik hem, ben altijd met de auto en als het erg druk is komt werkelijk overal verkeer vandaag. Fietsers, voetgangers, auto's, brommers, scootmobielen en er is bijna niemand van hen die werkelijk snap hoe de rotonde nu eigenlijk in elkaar zit.

Ik heb altijd geleerd dat je voorrang moet geven voor je de rotonde op rijdt, op de rotonde heb je voorrang tot dat je af wilt slaan, fietsers e.d. die dan "rechtdoor" willen over de fietsstrook moet je voor laten gaan.

Sammie

imd schreef:

Als het deze is is het toch ‘mijn’ verhaal (en anderen hebben t natuurlijk ook al gezegd). Fietspad heeft zelfs niet eens een andere kleur. Is gewoon onderdeel van de rijbaan. Voorrang geven dus. :j
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-10-14 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 11:53

imd schreef:
Even serieus, ik snap wat haaietanden zijn en ik houd me er ook óveral aan, alleen op een of andere manier is het op die rotonde echt niet logisch, vind ik. Of het is een algemeen geaccepteerd iets, dat kan ook. Maar ik houd me prima aan alle verkeersregels en haaietanden, vraag me alleen af wat op die rotonde nou echt de regels zijn, aangezien er hier in het topic ook nog wel verschillende meningen zijn..

Streetview, coördinaten van de betreffende rotonde zijn: 53.229712, 6.567433. Als je die op maps invoert, kun je de streetview wel zien. (tenminste, TS heeft er nog niet op gereageerd maar ik ben vrij zeker dat we dezelfde bedoelen..) Linkje, weet niet oftie werkt: https://www.google.nl/maps/place/53%C2% ... !1s0x0:0x0

Haha dit is de rotonde from hell inderdaad. Niet helemaal de rotonde waar ik het in eerste instantie over had, maar is volledig dezelfde situatie, alleen is in mijn geval de fietsstrook rood geverfd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:55

Gruis schreef:
Kan je wel lekker sarcastisch lopen doen, maar als we de wet volgen en kijken naar het principe voorrang: De voorrangsgerechtigde bestuurder moet ongehinderd zijn weg kunnen vervolgen, dan is daar gewoon aan voldaan als ik de rotonde op kom fietsen / scooteren.
Nee dus want je maakt gebruik van dezelfde rijbaan! Enkel omdat ie zo breed is zal er indirect minder hinder zijn. Maar voor de wet hinder je hem wel degelijk omdat je hem geen voorrang verleend. Wat je dus moet doen omdat haaientanden, omdat je dezelfde rijbaan op wil gaan.

En ook al staat de weg vol met auto’s, dan hoor je in principe nog steeds officieel te stoppen ipv doorrijden :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-10-14 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:56

Auto moet de fiets voorrang geven lijkt mij.
Op een gewone weg zonder tekens of borden doe je dat ook als er iemand naast je fietst, en je af moet slaan Je steekt als auto nl het fietspad over.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 16-10-14 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 11:57

Sammie schreef:
Gruis schreef:
Kan je wel lekker sarcastisch lopen doen, maar als we de wet volgen en kijken naar het principe voorrang: De voorrangsgerechtigde bestuurder moet ongehinderd zijn weg kunnen vervolgen, dan is daar gewoon aan voldaan als ik de rotonde op kom fietsen / scooteren.
Nee dus want je maakt gebruik van dezelfde rijbaan! Enkel omdat ie zo breed is zal er indirect minder hinder zijn. Maar voor de wet hinder je hem wel degelijk omdat je hem geen voorrang verleend. Wat je dus moet doen omdat je dezelfde rijbaan op wil gaan.

En ook al staat de weg vol met auto’s, dan hoor je in principe nog steeds officieel te stoppen ipv doorrijden :)

Ik hinder hem niet, hij kan gewoon 'ongehinderd zijn weg vervolgen' zoals in de wet als voorrang verlenen staat beschreven. Zolang aan die voorwaarde is voldaan is er dus voorrang verleend. Dat is zo in het geval van het oprijden van de rotonde. Op een brede weg mag je toch ook voorsorteren, zelfs al is het in principe maar 1 rijbaan :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:58

Volgens mij heeft het fietspad hier ook een andere kleur hoor. Tenminste als je goed kijkt zie je volgens mij dat het fietspad een donker rode kleur heeft. Misschien dat het tijd is voor een nieuw opvallend laagje asfalt.
Daarnaast staat er gewoon onderbroken strepen o pde weg die aangeven dat dit het fiets gedeelte is en in sommige richting is er een soort "vluchtheuvel" die het fietspad afschijdt van de rijbaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:01

Andere kleur maakt niet (maar ik snap de verwarring dan wel beter), fietspad blijft onderdeel van de rijbaan. Doorgetrokken streep zegt enkel dat een auto daar niet mag rijden (met uitzondering van oversteken),maar maakt het nog geen aparte rijbaan.

Ik geloof dat we Koos Stompee moeten gaan bellen :')
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-10-14 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 12:02

_O- Ja wie belt er even.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:04

Waar rijden de auto's op jou plaatje? Rijden de fietsers waar jij de witte pijlen hebt getekend? Is er een scheiding tussen fietspad en autoweg?

Als er een scheiding is hoef je mijns inziens alleen de fietsers OP de rotonde voorrang te geven.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:04

Weet je wat denk ik ook een oorzaak is van de ongelukken, ik zie het weleens gebeuren en ik heb het zelf ook weleens gehad.

Even voor de kenners met namen e.d.
Ik kom vanuit de richting van het UMCG en wil rechtdoor naar de bedummerweg. Op de Korreweg rijden veel fietsers richting centrum. Ik rij op de rontonde en heb voorrang, maar de fietsers fietsen door de rotonde op en hebben dan ineens voorrang omdat ze rechtdoor gaan. Ze zijn immers al op de rontonde, de fietsen er zo op. De ruimte tussen de Korreweg en rechtdoor naar het UMCG is niet heel groot. Al is de fietser nog niet helemaal bij de rontonde als ik haaks op de Korreweg sta, ik moet toch stoppen anders heb ik de fietser over mijn motorkap. Ik vraag me dan af in hoeverre je dan nog voorrang hebt. Ik denk van niet namelijk want je hindert mij wel degelijk.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik een bloedhekel heb aan de arrogante houding van de meeste fietsers in Groningen. Voor mij echt een reden om de binnenstad met de auto te mijden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:06

Dan heb ik even een vraag: Wat nu als er duidelijk een afscheiding is tussen de rijbaan en het fietspad? Dus bijvoorbeeld een verhoogd fietspad? Ik snap voorrang geven op weggebruikers op de rotonde, maar dan zouden auto's toch helemaal niet op het fietspad komen? Terwijl als het 'echt onderdeel is van de baan', ze er wat 'makkelijker'overheen schieten ?

Gewoon interesse :j

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 12:08

Jasmijn159 schreef:
Waar rijden de auto's op jou plaatje? Rijden de fietsers waar jij de witte pijlen hebt getekend? Is er een scheiding tussen fietspad en autoweg?

Als er een scheiding is hoef je mijns inziens alleen de fietsers OP de rotonde voorrang te geven.

De auto's rijden op de grijze weg, de fietsers op de rode weg. De scheiding is een onderbroken witte streep. Het fietspad / fietsstrook is in mijn geval ook rood geverfd.

Sak, ik snap wat je bedoeld, daarom ga ik ook alleen op de brommer de binnenstad in. Jouw situatie is erg lastig, want je wordt inderdaad gehinderd, maar in principe pas als je de rotonde af gaat en de fietser zich al op de rotonde bevindt. Bij het oprijden van de rotonde heb je (nog) geen hinder. Tenminste als ik jouw situatie goed begrijp.

Ik vind het ook errug lastig hoor :=

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:09

Ik snap niet wat hier moeilijk is.
Je hebt haaientanden, dus alle verkeer op de rotonde heeft voorrang.
Dat je er met je fiets wel naast past heeft daar niets mee te maken.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:13

Ik kan wel even aanbellen bij mr stompe. Weet waar zijn huis woont.

Als het fietspad verhoogd is of anders gescheiden van de rijbaan, zou je in deze situatie gewoon mogen op fietsen en hoef je alleen maar de fietsers voorrang te verlenen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:13

Ik kan het net niet zien uit m'n raam, maar ik weet vrij zeker dat de fietsstrook niet gekleurd is. Wel op de wegen er naartoe, niet op de rotonde zelf.
Ik snap je probleem overigens Sakkia, zelf vermijd ik m met de auto ook het liefst. Gelukkig hoef ik er nooit te zijn in de spits.

Sammie, je uitleg klinkt logisch inderdaad. Ik weet alleen zeker dat het nooit zo gaat werken op deze rotonde als 'ie blijft zoals 'ie nu is. Het enige waar fietsers nog enigzins respect voor hebben hier, is een stoplicht (al fietsen ze ook weleens zo de bedumerweg over, da's helemaal een doodswens. Maar dat zijn dan niet de studenten overigens.. )

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:18

Op zo'n rotonde rijd ik dus dagelijks als ik van huis af moet. Als ik met de auto 3kwart rijd heb ik er nog bijna wekelijks last van dat er snel een auto voor schiet die rechtdoor moet. Oftewel ik moet dus remmen op de rotonde, gruwelijk irritant.
Wel hebben de fietsers daar dus voorrang, ik zag dat Jet hierboven het goed verwoord had! +:)+

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:20

Klopt Gruis maar fietsers hebben ook snelheid en sommige behoorlijk hoog, dit houdt in dat een automobilist moet stoppen voor een fietser die nog niet de rotonde opgereden is, want die knalt gewoon door en heeft technisch gezien voorrang op mij zodra hij op de rotonde is. Aan de andere kant hindert hij mij al voor hij uberhaupt op de rotonde is. Ik als automobilist weet namelijk dat hij gewoon doorrijdt, dus ik stop alvast of minder vaart en doe mijn knipperlicht uit.

Maar eigenlijk is het zo dat ik op de rontonde ben en dus voorrang heb op de fietsers, hij moet eigenlijk stoppen op mij, dat zou mij de tijd namelijk geven om af te slaan. In de praktijk gebeurd het niet.

Ik weet dat er heel veel ongelukken gebeuren op deze rotonde en dat zelfs de verzekeringsmaatschappijen bakkeleien over de schuldvraag.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:22

Om over bijna-ongelukken nog niet te spreken. Ik heb weleens een tijdje op de hoek op een vriendin staan wachten. Interessant, een half uur in de spits daar..

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:23