Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Citaat:§ 4. Verkeerstekens op het wegdek
Artikel 76
1. Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.
2. Het eerste lid is niet van toepassing:
a. indien de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
b. indien aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;
c. op bestuurders die een fietsstrook mogen gebruiken, indien er tussen die fietsstrook en de ernaast gelegen rijstrook een doorgetrokken streep is aangebracht.
Citaat:Artikel 80
Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Amaris schreef:Oh dear... jij bent er zo eentje...
dagelijks zie ik ze fietsen. Vooral scholieren. Rotonde vol met auto's, maar daar hebben die fietsers geen boodschap aan. Gooien zich er gewoon voor. Auto slaat rechts af. Fietser moet rechtdoor, WHAM, smijt zich zo voor een auto die al half in de bocht naar rechts zit. On-ge-lo-fe-lijk.
Hoe vaak ik niet de neiging heb om te roepen: "snap je nou echt niet wat HAAIENTANDEN zijn??"
Uit dit topic blijkt dus... nee blijkbaar wordt dat niet gesnapt.
Dan hoor je echt niet op de openbare weg thuis als je het mij vraagt.
*leest titel nog eens*
hoezo moeilijke verkeerssituatie: overzichterlijker dan dit krijg je het niet: verkeer op rotonde heeft voorrang. Klaar.
imd schreef:Linkje, weet niet oftie werkt: https://www.google.nl/maps/place/53%C2% ... !1s0x0:0x0
imd schreef:Even serieus, ik snap wat haaietanden zijn en ik houd me er ook óveral aan, alleen op een of andere manier is het op die rotonde echt niet logisch, vind ik. Of het is een algemeen geaccepteerd iets, dat kan ook. Maar ik houd me prima aan alle verkeersregels en haaietanden, vraag me alleen af wat op die rotonde nou echt de regels zijn, aangezien er hier in het topic ook nog wel verschillende meningen zijn..
Streetview, coördinaten van de betreffende rotonde zijn: 53.229712, 6.567433. Als je die op maps invoert, kun je de streetview wel zien. (tenminste, TS heeft er nog niet op gereageerd maar ik ben vrij zeker dat we dezelfde bedoelen..) Linkje, weet niet oftie werkt: https://www.google.nl/maps/place/53%C2% ... !1s0x0:0x0
Gruis schreef:Nee dus want je maakt gebruik van dezelfde rijbaan! Enkel omdat ie zo breed is zal er indirect minder hinder zijn. Maar voor de wet hinder je hem wel degelijk omdat je hem geen voorrang verleend. Wat je dus moet doen omdat haaientanden, omdat je dezelfde rijbaan op wil gaan.Kan je wel lekker sarcastisch lopen doen, maar als we de wet volgen en kijken naar het principe voorrang: De voorrangsgerechtigde bestuurder moet ongehinderd zijn weg kunnen vervolgen, dan is daar gewoon aan voldaan als ik de rotonde op kom fietsen / scooteren.
Sammie schreef:Gruis schreef:Nee dus want je maakt gebruik van dezelfde rijbaan! Enkel omdat ie zo breed is zal er indirect minder hinder zijn. Maar voor de wet hinder je hem wel degelijk omdat je hem geen voorrang verleend. Wat je dus moet doen omdat je dezelfde rijbaan op wil gaan.Kan je wel lekker sarcastisch lopen doen, maar als we de wet volgen en kijken naar het principe voorrang: De voorrangsgerechtigde bestuurder moet ongehinderd zijn weg kunnen vervolgen, dan is daar gewoon aan voldaan als ik de rotonde op kom fietsen / scooteren.
En ook al staat de weg vol met auto’s, dan hoor je in principe nog steeds officieel te stoppen ipv doorrijden
Ja wie belt er even.
Jasmijn159 schreef:Waar rijden de auto's op jou plaatje? Rijden de fietsers waar jij de witte pijlen hebt getekend? Is er een scheiding tussen fietspad en autoweg?
Als er een scheiding is hoef je mijns inziens alleen de fietsers OP de rotonde voorrang te geven.