snoepje aanbieden aan medepassagiers in trein/bus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

geven jullie een snoepje

ja
45 (16%)
nee
197 (70%)
ligt eraan of diegene er aardig uitziet.
39 (13%)

Totaal aantal stemmen: 281

cooper

Re: snoepje aanbieden aan medepassagiers in trein/bus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:40

Hoe schoner je wil zijn, hoe sneller je ziek wordt :)
Een bacterie die op een ander mens kan leven, kan dus ook op jou leven... Ik denk dat maar weinig mensen echt een besmettelijke ziekte dragen :)
Ik sta daar zelf eigenlijk noooit bij stil, zo van ; Hey die raakt me aan, dus nu hangt ik onder de bacterien... :) Wat ik wél vies vind is om in een benauwde veel te kleine ruimte te staan of zitten met allemaal zweterige mensen die in mijn nek ademen... Maar dan is dat door zuurstoftekort en niet persé dat ik een ander "vies" vind :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:41

In de trein niet nee, maar ik zou ook geen snoep gaan eten als ik naast iemand zit, daar voel ik me niet prettig bij. Ik zou sowieso geen eten uitdelen om te gaan socializen, ik wil liever met rust gelaten worden in de trein. Als ik zelf iets te snoepen heb dan deel ik het verder wel altijd uit, maar ik merk dat heel veel mensen dat wel raar vinden, en dát vind ik dan wel weer heel raar.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:43

Ik heb een half jaar banketbakkerij gedaan en na praktijkles mochten we altijd veel van ons zelfgebakken spul meenemen.
Moest altijd met de trein terug dus ja, in de trein werd er weleens uitgedeeld, want het was allemaal super vers en dat ruikt wel in de trein!
Mensen vonden dat altijd erg leuk en namen er dankbaar van!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:44

cooper schreef:
Een bacterie die op een ander mens kan leven, kan dus ook op jou leven... Ik denk dat maar weinig mensen echt een besmettelijke ziekte dragen :)
Ik sta daar zelf eigenlijk noooit bij stil, zo van ; Hey die raakt me aan, dus nu hangt ik onder de bacterien... :) Wat ik wél vies vind is om in een benauwde veel te kleine ruimte te staan of zitten met allemaal zweterige mensen die in mijn nek ademen... Maar dan is dat door zuurstoftekort en niet persé dat ik een ander "vies" vind :)

Er zijn meer mensen met een of andere resistente bacterie of besmettelijke ziekte dan je denkt, je hoeft er overigens niet eens ziek van te worden, ik hoef andermans troep/ bacteriën/virussen niet in mijn lijf.

DeMolenhoek schreef:
Tja, eenmaal je in een winkel werkt en geld aan neemt verdwijnt jouw schrik voor vieze ziektes al snel. Had ze anders al lang gehad :D

Nee die munten stop je niet in je mond, dat snoep wel.
Verpakte snoepjes zou ik nog wel durven, maar losse niet. Weet jij veel wie er nog meer met z'n handen in heeft gezeten of hoe oud t überhaupt is...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:46

cooper schreef:

Nee, dat heeft te maken met je persoonlijke ruimte. Die wil je niet delen met vreemden en onbekenden.

En met bacteriën bedoel ik niet de standaard niet handjes gewassen na het plassen, maar met meer. Weinig mensen dragen een besmettelijke ziekte ja. Maar je kent ze niet dus je weet het niet. Weinig kans dat je kind wordt meegenomen door een kinderlokker. En toch leren we ze het.. Nogmaals niet zonder reden :+ je hebt er maar een nodig.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:47

@Kinke ik vind het idee gewoon smerig. En los daarvan, als iemand snoepies wilt eten koop ze dan lekker zelf en ga niet het eten uit een ander zn mond kijken :D.
Ik zou niet zo gauw iets open trekken in het ov maar als ik het doe dan eet ik lekker zelf hoor!
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 14-10-14 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:49

[quote="verootjoo"]

Er zijn meer mensen met een of andere resistente bacterie of besmettelijke ziekte dan je denkt, je hoeft er overigens niet eens ziek van te worden, ik hoef andermans troep/ bacteriën/virussen niet in mijn lijf.

Je kan dan best ook niet meer ademenen in de buurt van andere mensen, want hoeveel bacteriën er in de lucht hangen wil je niet weten.
Best ook niet meer op restaurant of café gaan, want stel dat je glazen niet goed gespoeld zijn of je kok is naar de wc geweest zonder zijn handen te wassen. :) Je wil ook niet weten hoe jou voedsel in de winkel terechtkomt dan... Want hoe mooi al die haccp normen ook zijn... geloof me, op véél plaatsen telt de tien seconden regel en dat is : ligt iets minder lang dan tien sec op de grond dan is het nog bruikbaar, en je wil niet weten wat er allemaal aan een schoen kan hangen ...

Ik ben blij dat ik me daar niet druk om kan maken :) Lijkt me erg vervelend als je zo vies/paranoïde denkt over je medemens :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:50

It's in the eye of the beholder :+

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:52

Oud genetisch beschermmechanisme? Tegen wat?

Achja, ik ben blijkbaar wat te makkelijk in sommige dingen. Vind dat 'let op je drankje in de kroeg, want mannen stoppen er massaal GHB in' ook altijd een beetje overdreven. Maargoed, dat is weer een andere discussie.

Zelf deel ik nooit uit eigenlijk, gewoonweg omdat ik nooit snoep eet. Maar als ik het andersom aangeboden zou krijgen zou ik dat wel erg leuk vinden en waarschijnlijk ook zeggen dat ik het een leuk gebaar vind. Ik hou er wel van als af en toe die strakke saaie omgangsvormen doorbroken worden. Ik heb best wel vaak leuke gesprekken met 'idiote' mensen als ik onderweg ben. Laatst een uur in de trein gezeten tegenover een vrouw in een soort latex catsuit die op weg was naar een feestje om 'de lekker de spiegel op te zoeken'. Telefoonnummers uitgewisseld zelfs, want ze stond erop dat ik een keer mee moest, want ze wilde laten zien wat echt feesten was. :+
Laatst bijgewerkt door Oliver op 14-10-14 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:52

Ik zat een keer met een meisje in de bus, of ze was een beetje apart, of ze had drugs gebruikt, ik weet het niet maar het klopte niet helemaal. Anyhow, ze had een pak koekjes bij zich en maakte die open en bood ook iedereen in de bus een koekje aan, ik heb het toen afgeslagen omdat ik een beetje verbijsterd was, maar als ik van een leeftijdsgenoot of een oude man of gewoon een aardig iemand een snoepje (die verpakt is) zou krijgen, zou ik het wel aannemen denk ik! Ook zou ik het wel weggeven als het niet al te akward zou zijn :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:56

Oliver schreef:

Wat denk je? Als jij met jouw stam in een grot/gebied woont en je komt een andere stam tegen die je niet kent. Dan ben je dom bezig als je daar zo open en bloot op afstapt en gelijk gezellig gaat doen. Argwaan en reserves zijn heel normaal. Je tast eerst je medemens af. Contacten in de trein zijn over het algemeen te vluchtig om daar je energie in te stoppen. Dan moet er eerst een gemeenschappelijke deelfactor zijn. En als die er is, kan er veel.

Oliver schreef:
Achja, ik ben blijkbaar wat te makkelijk in sommige dingen. Vind dat 'let op je drankje in de kroeg, want mannen stoppen er massaal GHB in' ook altijd een beetje overdreven.
Jup.. Totdat je het een keer mee maakt.. Dat is nu net het euvel. Alles heeft een relatief klein risico. Kinderlokkers, GHB, verkrachting, willekeurigheid qua ziektes en besmetting. Maar je zult maar net die ene zijn :)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:58

Oliver schreef:

Achja, ik ben blijkbaar wat te makkelijk in sommige dingen. Vind dat 'let op je drankje in de kroeg, want mannen stoppen er massaal GHB in' ook altijd een beetje overdreven. Maargoed, dat is weer een andere discussie.

Ik ben daar ook erg makkelijk in eigenlijk. Ik leef zelden met het idee; wat er zou kunnen gebeuren.
Zo doe ik mijn auto niet altijd op slot, laat ik gps gewoon zichtbaar liggen, stap ik in bij vreemde mensen, praat ik in de avond laat tegen vreemden, laat ik mijn drankje staan daar waar het makkelijk staat, draag ik de kleding die ik wil dragen, ga ik in de nacht wandelen ....

oliebol happends, alles KAN, dus ik ga me niet druk maken daarin. Als het gebeurt, gebeurt het toch, dus ik zie niet de noodzaak om daar preventief tegenin te gaan, das voor mij een stuk 'spontaan' leven :)

Doodgaan doen we toch allemaal, dus hoeveel ergs kan me overkomen :)
(en dat betekent niet dat ik naief, jong of zonder levenservaring ben, maar ik wil mijn leven niet leiden in wat alsen. Natuurlijk zal ik niet in mijn blootje door het stadcentrum lopen op zaterdagavond, maar ik hoop dat er begrepen word met wat ik wil zeggen ... )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:01

Je leeft ook niet in de 'wat alsen' :+ De meeste mensen doen dat soort dingen zonder na te denken. Jij dus ook. Want zo ben je nu eenmaal. Denk je nu echt dat mensen die hier zeggen geen snoep in de trein aan te nemen vanwege bacteriën oid de hele dag denken "oh bacteriën, ziektes hier en daar, oh bah". In de split second dat jij ja zegt, zeggen zij nee. En jullie gaan beiden verder. De een met een snoepje, de ander zonder :+ Druk maken doen ze niet. Jouw opmerking als "Lijkt me erg vervelend als je zo vies/paranoïde denkt over je medemens :)" is dan ook totaal niet van toepassing. Zij leven hun leven net als jij dat doet.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-10-14 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:02

Diep triest Posts te moeten lezen: nee! Moeten ze zelf maar wat kopen!
Ongelofelijk, wat een egomaatschappij!
Hoe leuk is het n babbeltje te maken met een compleet vreemde en een tof gesprek te hebben! Is toch wel n snoepje waard dacht ik zo?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:04

Nou eerlijk gezegd vind ik daar geen hol aan :') Als ik al in de trein of bus zit, zit ik graag in mn boek of met mn muziek. Of lekker in gedachten.. Ook leuk :) Lekker in mijzelf gekeerd. Heerlijk! :+ Je hebt overal je mensen voor. En zakken met snoep heb ik eigenlijk ook nooit bij me :=

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:05

Iedereen mag doen wat ie wil hé, maar Mij lijkt het vervelend als ik onbewust afstand houdt van anderen mensen uit angst besmet te worden door een of andere ziekte, of een of ander misdrijf mee te maken.
Ik ga altijd van het goede van andere mensen uit, het komt zelden in me op dat iemand wel eens verkeerde intenties kan hebben (en zelfs als die intenties bewezen zijn kan ik me daar zo over verwonderen omdat ik moeilijk kan geloven dat mensen "slecht" zijn)
das inderdaad zoals ik ben :) Maar, ik vind het dan ergens wel jammer dat meer dan de helft in dit topic geen snoepje van Mij zou aannemen omdat ik in hun ogen een potentieel gevaarlijk iemand ben omdat ik hen "zomaar" zou kunnen besmetten met een of ander bacterie :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:05

YildizArabs schreef:
Diep triest Posts te moeten lezen: nee! Moeten ze zelf maar wat kopen!
Ongelofelijk, wat een egomaatschappij!
Hoe leuk is het n babbeltje te maken met een compleet vreemde en een tof gesprek te hebben! Is toch wel n snoepje waard dacht ik zo?

Dat jij je snoepje wilt delen betekent toch niet dat ik dat ook moet doen :=

Ik vind het raar dat mensen soms zelfs verwachten dat ze ook wat krijgen, ik ken die mensen helemaal niet en vaak denk ik er niet eens bij na. Over het algemeen eet ik alleen als ik honger of trek heb en niet omdat ik toch geld overhad, dus daar wat van heb gekocht.

Ik neem onverpakt snoep ook niet aan tenzij ik diegene 'ken' (er zit een jongen in mijn klas die ik niet echt ken maar wel ken (snappie?), die bood mij een snoepje aan. Dat wil ik wel aannemen.)

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:09

Citaat:
Wat denk je? Als jij met jouw stam in een grot/gebied woont en je komt een andere stam tegen die je niet kent. Dan ben je dom bezig als je daar zo open en bloot op afstapt en gelijk gezellig gaat doen. Argwaan en reserves zijn heel normaal. Je tast eerst je medemens af. Contacten in de trein zijn over het algemeen te vluchtig om daar je energie in te stoppen. Dan moet er eerst een gemeenschappelijke deelfactor zijn. En als die er is, kan er veel.

Ja, dit vind ik dus echt overdreven. Als ik met mijn stam een andere grot binnen wandel? Ja zo ken ik er nog wel een paar. Zijn inmiddels wel een tijdje verder. Vind de vergelijking met de oermens vaak nergens op slaan.

Ik leef ook precies zoals Cooper dat zegt. Ik vind dat juist ook de dingen die het leven leuk maken. Mensen ontmoeten die ik niet ken. En ja dan stap ik bij ze in de auto als het oke voelt. Ja dan laat ik een wildvreemde man in de kroeg op mn drankje passen als ik naar het toilet moet, ik maak gezellig een praatje met mensen die me snachts aanspreken, ik vind het heerlijk om in mn eentje laat 's avonds de hond uit te laten in het park waar allemaal junks en dealers zitten (sommigen kennen zelfs de naam van mn hond). Ik ben gewoon niet bang voor andere mensen en ben dol op 'gekke' mensen mensen met een raar verhaal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:13

cooper schreef:
Maar, ik vind het dan ergens wel jammer dat meer dan de helft in dit topic geen snoepje van Mij zou aannemen omdat ik in hun ogen een potentieel gevaarlijk iemand ben omdat ik hen "zomaar" zou kunnen besmetten met een of ander bacterie :P

Is niks persoonlijks hoor :D Weet je wat je eigenlijk eens zou moeten doen. Als je durft natuurlijk. ;) Snoep uitdelen en aan diegene die weigert vragen "waarom niet?" En dat weten ze zelf niet eens ( Het weigeren is gewoon automatisme). Dan krijg je wrs enkel antwoorden als "Daarom niet" of een enkele keer "Geen zin in". Het echte antwoord "omdat ik je niet ken" zul je zelden horen. :))

Oliver schreef:
Ja, dit vind ik dus echt overdreven. Als ik met mijn stam een andere grot binnen wandel? Ja zo ken ik er nog wel een paar. Zijn inmiddels wel een tijdje verder. Vind de vergelijking met de oermens vaak nergens op slaan.

Wat jij wil :D Maar als jij denkt dat de huidige mens zodanig anders is qua gedrag dan onze voorouders heb je het flink mis. Het gedrag dat toen werd vertoont wordt nog steeds vertoont. Alleen niet meer in grot, maar in een supermarkt, trein, bus of gewoon in een stad. Wij zijn gewoon nog steeds qua gedrag dezelfde persoon, alleen wij dragen een pak en een koffer of handtas en zij droegen een berenvel en een knots :+ En dat kan ook niet anders, want zonder hen waren wij er niet. :+ Ik raad je Desmond Morris aan :) De naakte mens bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-10-14 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:14

Ja of omdat mensen gewoon niet van snoep houden of op dieet zijn natuurlijk.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:14

Iedereen moet vooral doen en laten wat hij of zij zelf wil. Absoluut! Ik schrik, of nou ja wist t helaas al wel, maar die verharding van de maatschappij, het niet verder kijken dan de eigen smartphone zeg maar, ik denk niet dat dat n positieve ontwikkeling an sich is.
Termologie als "geen hol aan" in deze context... :')

Idd Oliver, onbevangen en open in het leven staan! :j

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:22

Het is nog nooit in me opgekomen om eten te delen met wildvreemden, dus ik heb nee gestemd. Maar ik vind het wel aardig als mensen het wel doen (nog nooit meegemaakt ook), alleen van mij hoeft dat niet zo, wil meestal niet met iemand praten in de trein :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:22

Ach.. Tegenwoordig wordt de smartphone de schuld gegeven. Vroeger staarde iedereen gewoon uit het raam of dook in zijn boek. Dan kun je het wel grappig vinden en roepen dat mensen in de trein niet met elkaar praten verharding is, maar dat is kletskoek. Sinds de trein er is, sprak men al amper met elkaar. Verder dan een hallo komt er niet van. En ja.. misschien moeilijk te geloven maar niet iedereen zit te wachten op een 'gezellig' en 'leuk' gesprek met een wildvreemde. Niet vanwege de verharding, maar omdat ze dat niet willen. Punt. Klaar. De een vindt het enig, de ander vindt er geen hol aan. En een derde vindt het misschien doodeng. Iedereen is anders. Ik snap niet wat daar nou zo moeilijk aan te begrijpen is. Aan de ene kant zeggen iedereen moet doen wat ie wil, maar in eenzelfde alinea iemand uitlachen als die persoon zegt geen behoefte te hebben aan gesprekken met wildvreemden.. :+ Dát vind ik pas onbeschoft. Want dan kun je dus géen begrip op brengen voor mensen die gewoon graag op zichzelf zijn.

Overigens is het niet praten in een trein wel iets typisch Nederlands. In Amerika komen gesprekken tussen wildvreemden vaker voor. Maar dan dient wel gezegd te worden dat de trein in Amerika op een andere manier gebruikt wordt dan in Nederland. In Nederland is het veel meer een middel om van A naar B te komen, of dat nu 10 of 60 minuten duurt. Pak je de trein in Amerika, dan zit je vaak wel even. Heb je over het algemeen een ander bestemmingsdoel. Wellicht van invloed op je gespreksstof. Neem de metro in New York en je zit in de "Nederlandse trein". :D
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-10-14 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:24

Sammie schreef:
Is niks persoonlijks hoor :D Weet je wat je eigenlijk eens zou moeten doen. Als je durft natuurlijk. ;) Snoep uitdelen en aan diegene die weigert vragen "waarom niet?" En dat weten ze zelf niet eens ( Het weigeren is gewoon automatisme). Dan krijg je wrs enkel antwoorden als "Daarom niet" of een enkele keer "Geen zin in". Het echte antwoord "omdat ik je niet ken" zul je zelden horen. :))

Ja waarschijnlijk :D
Maar ergens vind ik dat jammer, dat mensen zo onbewust reageren. Natuurlijk, dat heb je meegekregen in je opvoeding, en dat heb je als opgroeiend kind ook deels nodig. Maar als je ouder wordt stel je jezelf toch de vraag of de dingen die ze bij je geïndoctrineerd hebben (en dat woord klinkt afschuwelijker dan ik het bedoel) ,ook werkelijk gebaseerd zijn op waarheid die vaker voorkomt dan het gemiddelde. En dan is het antwoord toch nee? Van de tien mensen is er misschien een halve die je effectief kan besmetten of iets zal aandoen.

Maar, er zijn maar weinig mensen die zich bewust worden van hun onbewust gedrag/gedachtegangen of bepaalde patronen. Dingen die ze aangeleerd hebben en behouden want 'dat hoort zo'.
Ik stel mezelf de vraag nu ik volwassen ben: Is dat wel zo?
Ik hou helemaal niet van die paranoïde afgesloten alles gaat goed met me shows.....
Maar das ook weer een andere discussie :)

Ik blijf gewoon snoepjes aanbieden en gesprekjes aanknopen met vreemden, er zit er altijd wel eentje tussen die dat apprecieert :D

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:29

Neen, puur omdat ik verschrikkelijk socially awkward Ben. Zou niet weten hoe ik eraan zou moeten beginnen.