Sparen! Hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:15

Ik ga op de dag van salarisstorting achter de computer zitten en ga zitten rekenen.
Dat betekent bij mij er gaat een vast bedrag naar de gezamenlijke rekening, ik reken uit hoeveel vaste lasten ik nog over heb (telefoon, internet, FNV, wegenbelasting, overlijdensverzekering), ik haal dit van mijn gestorte bedrag af en kijk hoeveel er over is. Dan een schatting maken hoeveel ik kwijt ga zijn voor de brandstoffen van alle motorvoertuigen en dan is er nog een X bedrag over en dat gaat of helemaal of een groot gedeelte naar de spaarrekening (en dat gaat er dus niet meer af tenzij het een noodgeval is, wasmachine kapot enz. maar hiervoor moet je wel sterk in je schoenen staan)
Dan kijk ik halverwege de maand nog eens om te checken of alles goed gaat. Is het zo dat ik denk dat er nog meer naar de spaarrekening kan dan doe ik dat en anders laat ik het zo.

Ik heb liever niks op de lopende rekening staan, want anders geef ik het ook makkelijker uit.
Bij mij werkt een vast contant bedrag in je portemonnee niet. Ik weet precies hoeveel ik heb en wat ik kan uitgeven vanaf de rekening.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:22

Sparen, lastig. Deed het eerder ook bijna nooit, ging meer van m'n spaarrekening af dan erbij. Begin dit jaar ben ik weer bij m'n ouders gaan wonen, relatie was over. Moest ik ineens auto kopen en wil heel graag weer uit huis. Erg goede reden om te sparen en minder uit te geven.

Ik zet elke keer als ik geld binnen krijg een deel op spaarrekening. Loon en studiefinanciering ongeveer de helft. Alle extra bedragen helemaal. Heb in een halfjaar zo toch iets van 4000 gespaard. Veel minder onzinnige dingen kopen. Helaas wel net nieuwe auto moeten kopen, dus is nu weer stuk minder :(

Ik hou via bankieren app goed in gaten hoeveel nog op rekening staat. Kan ik kijken of een aankoop kan op dat moment of niet. Waar ik eerder eigenlijk alles kocht, koop ik het nu als echt nodig is. En het voelt erg goed om mijn spaarrekening te zien groeien!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 16:23

Haha, genoeg over het hoofdstel. Hij is prachtig en ik ben er blij mee, al was het wel huilend pinnen op dat moment.

Afbeelding

Bedankt voor alle handige tips!

Amaryllis

Re: Sparen! Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:24

Ik doe trouwens ook aan saldosparen.. Einde van de maand wordt alles wat nog boven een bepaald bedrag op mn rekening staat automatisch naar de spaarrekening overgemaakt. Maar of dit echt de oplossing is voor jouw probleem: ik denk van niet ;)

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:26

Meteen als mijn salaris gestort is stort ik een deel naar mijn spaarrekening.
Ook spreek ik soms met mijzelf af om een paar maanden niet te shoppen. Ik ben nogal koopjes gevoelig :P .
Heb een een keer 9 maanden geen kleding/accesoires enz. gekocht en recentelijk 3 maanden niets gekocht.
Laatst bijgewerkt door miesie op 13-10-14 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:27

OP de dag van salaris gaan zitten om een berekening te maken heb ik ook gedaan, helaas kon ik dat niet volhouden omdat ik dit niet goed kon uivoeren.
De brandstofkosten bijvoorbeeld verschillen nogal per maand. Het kan de ene maand zijn dat ik 2 keer tank en de andere wel 5 keer. Dat heb ik met nog veel meer kosten. Met de budget app heb ik dat opgevangen door er uberhaupt een budget voor te maken waardoor ik altijd uitkom. Als ik het op de rekening zie vind ik het lastig om dat geld dan niet alsnog uit te geven. Het motiveert mij op de app om de spaarrekening te zien groeien.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:30

PowerReiner: dat heb ik ook hoor. Ik kan van te voren ook niet precies inschatten hoeveel ik die maand uit ga geven. Daarom een vast bedrag per maand sparen. Maar ik leef wel naar wat ik heb en ik ben wat dat betreft ook best streng op mezelf. Ik ga echt geen geld van mn spaarrekening afhalen tenzij strikt noodzakelijk. En dus zit je de ene maand wat krapper en de andere maand wat ruimer. Misschien had ik sommige maanden wat meer kunnen sparen, maar je moet ook af en toe iets leuks kunnen doen toch?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:35

Precies dit doe ik ook. Als je van jezelf weet dat je de neiging hebt om alles uit te geven wat je hebt, dan moet je er gewoon voor zorgen dat je "minder hebt". Dit betekent dat je dan jezelf gepast moet aanleveren omdat je wilt voorkomen dat je alles uitgeeft. Gelukkig ben ik opgegroeid bij ouders die goed met geld om moesten (en moeten) gaan om te kunnen rondkomen dus bij mij is erin geramd van kleins af aan dat als je 2,- hebt, je maar 1,50 kunt uitgeven omdat je die 0,50 volgende week nodig kunt hebben.

Verrassend is dat je eigenlijk met heel weinig, heel veel kunt doen. In de tijden dat je meer te besteden hebt, geef je het makkelijker uit aan allerlei onzin. Dan heb je een hoop uitgegeven waarvan je niet eens weet waar je het gelaten hebt dus eigenlijk waren al die aankopen dan niet nodig geweest hahah

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 16:37

miesie schreef:
Meteen als mijn salaris gestort is stort ik een deel naar mijn spaarrekening.
Ook spreek ik soms met mijzelf af om een paar maanden niet te shoppen. Ik ben nogal koopjes gevoelig :P .
Heb een een keer 9 maanden geen kleding/accesoires enz. gekocht en recentelijk 3 maanden niets gekocht.

Grappig, dit zou ik dus nooit doen! Ik kan prima 9 maanden lang geen kleding/accesoires kopen. Geen probleem. Maar 9 maanden niets voor mijn paard? Pfff.. Dat is wel lang hoor..

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:38

Heel verhaal getypt is t weg :')

Maar ik herken mezelf echt precies in jouw verhaal...
Ben zo makkelijk als het gaat om geld, uitgeven, van de spaarbank halen alles..
En waar het heen gaat? Onzin dingen, stappen, eten, kleren, schoenen (vooral schoenen :') )

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:40

Hier vooral paardenspullen :(

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:41

Oke, ik moet eerlijk zijn..
Schoenen en koopjes (want ik trap er altijd in) en stappen.. Veel aan t stappen :')

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:42

SteffiiY schreef:

Ik had een jaar lang niks te besteden dus ook bijna niks gekocht. alleen maar het hoognodige.
Nu heb ik werk gevonden en mijn eerste loon gehad. Merk nu dat ik een onbeheersbare koopwoede krijg en vanalles wil kopen voor knollie :Y)

Ik heb veeeeeeeel schoenen :') :o stappen gaat het bij mij iig niet aan op :P

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:43

Dan zou jij het dus kunnen doen met niet noodzakelijke dingen voor je paard ;-).

Je zult merken als je straks iets ouder bent, je ook minder "nutteloze" dingen voor je paard zal kopen.
Ik kocht vroeger dekjes en allemaal prul in overvloed. Nu weet ik niet eens meer wanneer ik voor het laatst iets voor mijn paard heb gekocht (tenzij het aan vervanging toe was).

Probeer het een keer bijv. 2 maanden! Het is veel makkelijker om te zeggen ik koop 2 maanden helemaal niets, dan te zeggen, ik ga minderen. Want alles wat dan op je pad komt heeft weer een reden om het wel te doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:43

Bij mij gaat het op aan kleding en eten, en de konijnen. :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:44

Nou laten we hier dan vooral elkaar steunen om niets onnodigs te kopen!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:45

SteffiiY schreef:

Dan zal ik maar even niet vertellen wat ik zo ga doen :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:46

pluisje88 schreef:
SteffiiY schreef:

naar de paardenwinkel #) ?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:55

pluisje88 schreef:
SteffiiY schreef:

Ik had een jaar lang niks te besteden dus ook bijna niks gekocht. alleen maar het hoognodige.
Nu heb ik werk gevonden en mijn eerste loon gehad. Merk nu dat ik een onbeheersbare koopwoede krijg en vanalles wil kopen voor knollie :Y)

Ik heb veeeeeeeel schoenen :') :o stappen gaat het bij mij iig niet aan op :P

Dat herken ik dus ook, niet zozeer voor knollie want die heeft niks nodig (pensioen)
Heb denk ik een jaar of 2 niks of zeer weinig te besteden gehad en dan nu met een normaal betaalde baan. Tsja dan ga je nogal eens de mist in. Dat is moeilijk, ik heb van de lente een enorme koopdrang gehad voor kleding en ook dure dingen omdat het kan. Heb toen ook zelfs de pinpas van mezelf aan mijn lief gegeven een tijdje zodat ik even kon bekomen van die drang. Tijd later gaat het wel weer en ben nu weer flink aan het sparen geslagen omdat ik een doel voor ogen. Maar heb ik geen doel dan ga ik sneller over in leuke dingen shoppen voor mezelf of voor in huis.
Ik moet echt voor mezelf doelstellingen maken, dan gaat het goed en niks extra's op de rekening hebben staan.
Laatst bijgewerkt door blackstar op 13-10-14 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:55

SteffiiY schreef:
pluisje88 schreef:

naar de paardenwinkel #) ?

Vanuit de stoel ja :o

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:57

Slecht Pluisje, waarom?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:58

blackstar schreef:
Dat herken ik dus ook, niet zozeer voor knollie want die heeft niks nodig (pensioen)
Heb denk ik een jaar of 2 niks of zeer weinig te besteden gehad en dan nu met een normaal betaalde baan. Tsja dan ga je nogal eens de mist in. Dat is moeilijk, ik heb van de lente een enorme koopdrang gehad voor kleding en ook dure dingen omdat het kan. Heb toen ook zelfs de pinpas van mezelf aan mijn lief gegeven een tijdje zodat ik even kon bekomen van die drang. Tijd later gaat het wel weer en ben nu weer flink aan het sparen geslagen omdat ik een doel voor ogen. Maar heb ik geen doel dan ga ik sneller over in leuke dingen shoppen voor mezelf of voor in huis.
Ik moet echt voor mezelf doelstellingen maken, dan gaat het goed en niks extra's op de rekening hebben staan.

Bij mij trekt dit snel genoeg weer bij. als mijn systeem weer doorheeft dat de periode van niks te kunnen besteden voorbij is, dan is de koopdrang ook snel weer weg hoor. Heb in het verleden wel veel dure dingen gekocht (ipad, spiegelreflex, lens, portable dvd e.d.) maar had altijd geld zat. heb er nooit wat voor hoeven te laten. Dat is het voordeel als je van jezelf uit zuinig bent aangelegd (of opgevoed) *\o/*

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:58

SteffiiY schreef:
Slecht Pluisje, waarom?

gewoon omdat het kan :P

Koopwoede stillen ;)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:59

Toen ik makkelijk kon sparen, deed ik het niet :')
Ik kreeg al op vrij jonge leeftijd een bepaald bedrag zakgeld voor de maand, dat elke keer volledig opging.
Waaraan moet een 15-jarige per maand 120,- aan opmaken als ze geen vaste lasten heeft? (alles werd door mijn ouders betaald verder aan rekeningen en kleding, moet ik wel zeggen dat ik totaal niet van het shoppen ben geweest)
Zonde dus!

Toen begon ik met werken en viel mijn zakgeld weg, ging natuurlijk nogsteeds mijn geld op. Dit keer aan uitgaan, telefoonrekening inmiddels wel zelf en mijn toenmalige leasepaard.
Oja, en aan reizen :))
Weer weinig gespaard, maar wel al een fijn begin gemaakt.
Andere baan, meer verdienen en er kwam een auto'tje bij en ik bleef lekker reizen :Y)

Uiteindelijk anderhalf jaar geleden aan mijn huidige baan begonnen en eindelijk dan ook flink aan't verdienen geslagen. Kon elke maand zeker de helft van mijn salaris wegzetten en spaarde zo binnen een half jaar een erg leuk bedrag bij elkaar. Daar heb ik een paard van gekocht en had nogsteeds een mooi bedrag over als spaarbedrag voor eventuele dierenartskosten e.d.
Nu spaar ik een kwart van mijn salaris per maand (heb ik een maand teveel kosten, dan maak ik nog niks over naar mijn spaar en doe ik dat pas aan het einde van de maand met wat over is gebleven), betaal al mijn rekeningen zelf en onderhoud ook mijn paard zelf.

Eigenlijk hielp bij mij het willen hebben en kunnen onderhouden van een paard, om te sparen. Ik wil nu dat het niks te kort komt en ook dat het de beste zorg krijgt/ik de juiste begeleiding krijg die voor ons nodig is.
En ik doe echt nog wel de nodige leuke dingen voor mezelf, maar door werk en paard heb ik eerlijk gezegd ook weinig tijd om veel geld uit te geven :D

Bij mij is het dus met de tijd gekomen, ik had eerst ook echt een gat in mijn hand.
Ik lees hier de tip dat je een contant bedrag moet pinnen en alleen dat mag uitgeven, dat werkt bij mij dus totaal niet. Alles wat ik contant bij me heb, gaat gegarandeerd heel snel op :o !
Ook raden sommige mensen af om een bankieren-app te downloaden, aangezien je dan sneller geld overmaakt van je spaarrekening naar je gewone rekening. Kan ik me ergens wel in vinden, maar mij helpt het juist om te zien hoe snel mijn geld gaat en waar ik op moet letten.

Ergens moet er een knopje bij je om, je moet alleen zelf even vinden wat dat kan triggeren :))

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:00

SteffiiY schreef:

Hahaha! Dan moet mn vriend dit topic maar ff zien! Ga zo naar de supermarkt voor boodschappen. Bel ik hem op met de vraag 'heb je nog wat nodig van de supermarkt?' Hij: 'ja, ijsjes, doe maar van die magnums of snickers icecream ofzo' Ik: ' heb je dat nodig dan?' Hij 'nee, maar die zijn gewoon zo lekker'..... :7
Betrapte hem vanmorgen om half 6 op het feit dat ie met een ijsje de werkbus in stapte, de vreetzak :D