Sta jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sta jij je zitplaats af?

Ja
600 (93%)
Nee
39 (6%)

Totaal aantal stemmen: 639

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 21:25

Britt_Sisi schreef:
LadyMadonna schreef:
Toch leuk dat mensen de situatieschets niet lezen. De schets is duidelijk toch? Er vanuit gaand dat je zelf goed ter been bent etc... Dus dat je het zelf kán. Dan komen er toch allemaal reacties met: dat kan ik niet, want....
Ga er vanuit dat je het lichamelijk en geestelijk kan. Sta je dan op voor iemand die het niet kan?

Ja ik neem aan dat iedereen dit zou doen als hij goed ter been was, dit is niet het geval. Niet iedereen is goed ter been (anders zou je voor niemand op hoeven te staan) en daarom leg ik uit waarom ik dit niet zou doen.

Dat is dus een foute aanname kennelijk, als ik als enige mijn plek af sta op drie verschillende dagen...

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:27

Ja ik zou op staan, en dat deed ik vroeger ook toen ik met de bus naar school ging.
Ook werd er door sommige bus chauffeurs soms even heel duidelijk omgeroepen of gewezen dat er iemand zijn plek moest afstaan.
Kwestie van goed fatsoen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:28

Mocht het nog een keer gebeuren kun je natuurlijk ook gewoon wel proberen je mond open te doen. Desnoods iets neutraals als wil nu echt niemand voor u opstaan? Ik weet ook niet of je dezelfde mensen herkend. Maakt het misschien wat makkelijker.

Mensen zijn kuddedieren. Als je verdrinkt kun je beter 1 persoon in de beurt hebben dan 10. Die 10 kijken namelijk allemaal hoe je verdrinkt. Tot er 1 in actie komt, dan komt de rest ook pas in actie.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:28

De incidentele keer dat ik met de bus ga sta ik altijd op voor mensen die zichtbaar ergens last van hebben. En voor oudere mensen natuurlijk ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 21:32

Sammie schreef:
Mocht het nog een keer gebeuren kun je natuurlijk ook gewoon wel proberen je mond open te doen. Desnoods iets neutraals als wil nu echt niemand voor u opstaan? Ik weet ook niet of je dezelfde mensen herkend. Maakt het misschien wat makkelijker.

Mensen zijn kuddedieren. Als je verdrinkt kun je beter 1 persoon in de beurt hebben dan 10. Die 10 kijken namelijk allemaal hoe je verdrinkt. Tot er 1 in actie komt, dan komt de rest ook pas in actie.

Heb je gelijk in, maar dat vind ik dus heel lastig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:32

Ik sta eigenlijk altijd wel op voor invalide mensen. gelukkig is mijn ervaring tot nu toe dat mensen dat ook voor mij doen nu ik met krukken rond waggel.

Ik zet op het moment doel bewust mijn tas neer op de stoel tegen over mij (4-Zits). Zodat mocht er iemand daar willen zitten ivm drukte ik eerst kan vragen of ze willen oppassen met m'n been/voet.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:34

Bij mij in de bus vonden ze het niet eens nodig om de invalide-plek vrij te maken, zodat een jongen in een rolstoel daar veilig kon staan. Nu stond ie in het midden van de bus en had ie moeite met zich overeind te houden.. :n

Biebz

Re: Sta jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:36

Ja zou het zeker doen :j

Zelf loop ik nu ook op krukken door knie probleem.
Van de week niemand die even een plekje aanbood...
Bus trok beetje hard op en ik had geen evenwicht en kon mij met mijn linkerbeen niet tegen houden en daar lag ik...
Wat doen die mensen??? Lachen |o Deed mij goed zeer...

Nee, zou echt die mensen die het nodig hebben hun een plek aanbieden als het mogelijk is!

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:38

In mijn geval geen bus, maar een metro en ik ben zwanger. Ik stapte in waar ook veel scholieren instapten. Ten eerste werd ik naar binnen geduwd, toen ik een plekje had gevonden waar ik rustig kon staan bood een vrouw haar plek aan. Niet zozeer omdat je als zwangere niet kan staan, maar zoals zij zei "het is zo lastig nu je evenwicht te bewaren."
Het klopt helemaal, evenwicht is nu een lastiger iets en vond het enorm aardig aangeboden.

Zelf sta ik altijd op voor iemand die het meer nodig heeft dan ik, of het dan een ouder iemand, zwanger iemand, gehandicapt iemand is maakt me niet uit.
Ik voel me beschaamd als ik het niet doe.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:39

Masi1 schreef:
In mijn geval geen bus, maar een metro en ik ben zwanger. Ik stapte in waar ook veel scholieren instapten. Ten eerste werd ik naar binnen geduwd, toen ik een plekje had gevonden waar ik rustig kon staan bood een vrouw haar plek aan. Niet zozeer omdat je als zwangere niet kan staan, maar zoals zij zei "het is zo lastig nu je evenwicht te bewaren."
Het klopt helemaal, evenwicht is nu een lastiger iets en vond het enorm aardig aangeboden.

Zelf sta ik altijd op voor iemand die het meer nodig heeft dan ik, of het dan een ouder iemand, zwanger iemand, gehandicapt iemand is maakt me niet uit.

Sorry ik zag het al voor me, wie het langst zwanger is mag zitten. _O-

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:43

Ik sta op voor mensen die de zitplek harder nodig hebben als ik ;)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:48

Ik sta ook altijd op!
Krukken, blind, oud of gehandicapt maakt mij niet uit.
En ja ook ik heb blijvend nekletsel niet zichtbaar maar op slechte dagen is dat echt beroerd.

Vorige week super super druk in dr bus, veel studenten en van de middelbare school kids. Gewoon niet opstaan voor die slecht ziende meneer met stok en met binnen lopen al over al tegen aan lopen...

Ben ik opgestaan en bij de deur gaan staan en zo'n andere mevrouw tegen mij te praten zo van goed gedaan en wat een egoïstische snotneuzen zijn het eigenlijk ook.... pfff was het wel met haar eens!

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:50

MarlindeRooz schreef:
Masi1 schreef:

Sorry ik zag het al voor me, wie het langst zwanger is mag zitten. _O-

Mijn bericht kan heel komisch zijn en die zin was zeker zo niet bedoeld, maar ergens kun je het ook zo zien ja. Iemand die 18 wk zwanger heeft misschien wel degelijk minder moeite met staan als iemand die 38 wk zwanger.
Maar ben blij dat mijn zinnetje zo vermakelijk was haha...

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:56

Ik sta altijd aan minder valide mensen mijn zitplek af :) Aan ouderen, zwangeren, mensen met krukken/rolstoel enz...
Soms als ik het aanbied willen ze het zelf niet, maargoed dan heb ik het iig aangeboden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:58

Als ik voorin de bus zou zitten en de jongen zou voorin instappen en ik zou niet verdiept zijn in mijn boek (als dat wel zo is, zie ik werkelijk niks en niemand meer om me heen :o ), dan zou ik zeker opstaan :).

Wanneer ik achterin de bus zit, dan ga ik geen moeite doen de jongen mijn plaats aan te bieden, dan laat ik dat aan een ander over. Gebeurt er niks, dan zou ik denk ik wel proberen zijn aandacht te trekken, maar dat is vrij lastig in een drukke bus. Daarnaast, ik lees veel in de bus, dus waarschijnlijk zie ik de jongen op krukken niet eens binnen komen :o.

Daarnaast sta ik ook enkel op voor minder validen en ouderen, mits ik het doorheb :).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:59

Laurahh schreef:
Bij mij in de bus vonden ze het niet eens nodig om de invalide-plek vrij te maken, zodat een jongen in een rolstoel daar veilig kon staan. Nu stond ie in het midden van de bus en had ie moeite met zich overeind te houden.. :n

En wat heb jij toen gezegd/gedaan :)?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:04

Ik sta zeker op, dat deed ik altijd al, maar vooral nu ik weet hoe het is als er niemand voor je opstaat op het moment dat je op krukken loopt.. :n

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:05

Heb het zelf nog niet meegemaakt. Ik zit eigenlijk altijd achterin dus heb er vaak ook niet mee te maken.
Eén keer kwam er een oudere vrouw en ik wilde net opstaan, maar iemand was me voor. En die oudere vrouw helemaal blij en die zei tegen dat meisje 'weet je wat, dan houd ik jouw tas wel vast op m'n schoot!'

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:20

Eigenlijk is het toch ook wel van de zotte dat het OV vaak zo overvol is!
Daarom neem ik ook eigenlijk altijd de auto, zelf wanneer dit misschien minder praktisch is (lees vergadering op utrecht CS :D )

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:22

Ik maak vaak gebruik van het OV en heb de bus langs diverse ziekenhuizen en dan komt dat wat vaker voor.
Wordt kotsmisselijk van de medegebruikers soms.
Die met de foon losjes in de hand en oordopjes in of nog erger: de Ep Oorklep-figuren.
Vast ook wel gespot, die 'veredelde' oorwarmers ala 'ik ben hier wel, maar dan in mijn eigen wereldje'.
Overall: de naar buitenkijkers.

Heeeerlijk om dat soort mensen aan te raken met een vingerprik en te wijzen op een minder-valide.
Sommigen kijken heel verward op, kwartje valt en staan op.
Anderen kijken niets eens op en dan heb je mot met moi: dan wordt het aanraken aanstoten en wachten op een blik.
Die is dan meestal woedend, oortjes of klep gaan niet eens af, maar standje irri gaat dan aan.
Ik kijk dan 'geschokt' en wijs voorzichtig op de minder-valide en doe mijn hoofdbeweging ala 'move'.
Dat werkt.

Maar soms ook niet.
Ik heb wel eens zo'n Ep Oorklep zijn oorkleppen brutaal omhoog getild, na dit bovenstaande toegepast te hebben en die gast draaide toen z'n kop weer naar richting buiten ala 'ik ben er niet'.
Ik: je bent niet doof, mijn gebarentaal werkt dus niet, maar zou je heeeel misschien op willen staan voor de krukkenmeneer?
Hij stond op, keek op mij neer (hij was 2 m ofzo, bleek na zijn opstaan) en zei: sorry, ja natuurlijk! Ik begreep je niet. Ik was er ff niet bij.
Ik: wat is er dan zo interessant aan je muziek?
Hij: dat was het afscheidsnummer op de crematie van zijn vader...
En hij had ff behoefte aan dat nummer na een zware dag werken.
Tja...
Communicatie is toch echt een must om iets voor elkaar te krijgen en om mensen te begrijpen waarom ze iets (niet) doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:24

Ik ben opgevoed met het feit dat je voor oudere mensen, zwangere mensen, gehandicapten mensen en mensen die slecht ter been zijn, gewoon op staat.

Dit zal ik dan ook altijd doen zolang ik dat zelf kan.
Als ik sta dan zeg ik er ook wat van als mensen zelf blijven zitten.
Ik moet wel zeggen dat als ik achterin de bus zit, ik sneller geneigd ben om te blijven zitten.
Waarom. Tegen de tijd dat degene voor wie ik opgestaan ben bij mij is zit er al iemand anders.

Ik heb het zelf ook meerdere malen meegemaakt dat ik op krukken liep en dat mensen niets deden.
1 keer in de trein dat ik vroeg aan een mevrouw of ik misschien mocht zitten op de plaats van haar zoontje (van een leeftijd dat het prima op schoot kan zitten ) begon ze te krijsen dat zij betaald had voor een zitplaats van haar zoontje en dat ik als student nergens voor betaal dus dat ik moest staan. Ik moest mij niet aan stellen met die krukken. :n
Ik was erg verbaasd dat iemand zo achterlijk kon doen.

En in de bus naar stage meerdere malen een man die met zijn jonge kinderen op de invalide plaats ging zitten en weigerde op te staan of 1 van zijn kinderen op schoot te nemen terwijl ik naast hem op krukken probeerde te blijven staan.

Tjah het is schijnbaar normaal.

Ik persoonlijk heb het idee dat dit gedrag onder andere kant komt doordat die stikkers van vroeger niet meer in de bus of in de trein geplakt zijn. En daarnaast door de verschillende culturen waarbij dit niet in de opvoeding zit (waarbij ik niemand voor het hoofd wil stoten hoor, maar dat gevoel heb ik nu eenmaal :o )

Ik moet wel zeggen dat het makkelijk oordelen is natuurlijk.
Ik heb meerdere malen mijn rug en ribben zwaar gekneusd en nu dus zodanig beschadigd dat ik scheurtjes in mijn rug en ribben heb. Daarnaast heb ik vorig jaar mijn enkelband door midden gescheurd, iets wat nog steeds niet genezen is.
Verder heb ook ik last van reis ziekte en niets is fijner als je dat hebt dan je hoofd tegen het koele glas van de bus of trein aan te leggen zodat de mist in je hoofd een beetje optrekt.
Dit alles kun je niet aan de buitenkant zien maar het zorgt er wel voor dat ik op sommige dagen, zoals b.v. vandaag waarop ik gewerkt heb en dus de hele dag non stop gestaan heb, waardoor alle pijn dubbel zo hard op speelt, minder snel geneigd ben om te gaan staan, ik heb dan echter wel een verdomd goede reden om te blijven zitten.

Maar vaak speelt zelfs dan mijn opvoeding op en zal ik uiteindelijk wel gaan staan.

Maar bedenk dus wel dat het vaak makkelijk oordelen is, ik kan kapot gaan van de pijn zonder dat iemand het ziet... je weet niet wat en waar iemand last van heeft ;)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:26

MarvanTom schreef:
Ik maak vaak gebruik van het OV en heb de bus langs diverse ziekenhuizen en dan komt dat wat vaker voor.
Wordt kotsmisselijk van de medegebruikers soms.
Die met de foon losjes in de hand en oordopjes in of nog erger: de Ep Oorklep-figuren.
Vast ook wel gespot, die 'veredelde' oorwarmers ala 'ik ben hier wel, maar dan in mijn eigen wereldje'.

Heeeerlijk om dat soort mensen aan te raken met een vingerprik en te wijzen op een minder-valide.
Sommigen kijken heel verward op, kwartje valt en staan op.
Anderen kijken niets eens op en dan heb je mot met moi: dan wordt het aanraken aanstoten en wachten op een blik.
Die is dan meestal woedend, oortjes of klep gaan niet eens af, maar standje irri gaat dan aan.
Ik kijk dan 'geschokt' en wijs voorzichtig op de minder-valide en doe mijn hoofdbeweging ala 'move'.
Dat werkt.

Maar soms ook niet.
Ik heb wel eens zo'n Ep Oorklep zijn oorkleppen brutaal omhoog getild, na dit bovenstaande toegepast te hebben en die gast draaide toen z'n kop weer naar richting buiten ala 'ik ben er niet'.
Ik: je bent niet doof, mijn gebarentaal werkt dus niet, maar zou je heeeel misschien op willen staan voor de krukkenmeneer?
Hij stond op, keek op mij neer (hij was 2 m ofzo, bleek na zijn opstaan) en zei: sorry, ja natuurlijk! Ik begreep je niet. Ik was er ff niet bij.
Ik: wat is er dan zo interessant aan je muziek?
Hij: dat was het afscheidsnummer op de crematie van zijn vader...
En hij had ff behoefte aan dat nummer na een zware dag werken.
Tja...
Communicatie is toch echt een must om iets voor elkaar te krijgen en om mensen te begrijpen waarom ze iets (niet) doen.

Zo, jij bent anders ook behoorlijk asociaal :'). Hoe haal je het in je hoofd mensen zomaar op de manier zoals in je laatste alinea beschreven hebt aan te raken? De jongeman in kwestie is nog netjes gebleven, aan mij had je een hele kwaaie.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:30

Jeetje MarvanTom, dat je mensen erop wijst vind ik goed.. maar hoofdtelefoons van oren afhalen en dan ook nog op die manier doorvragen op het moment dat ze hun excuses aanbieden :n Het opstaan is een vorm van beleefdheid en het is geen misdaad als iemand besluit te blijven zitten..

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:34

Ik ga mee met _San87_ ;-)

Ben zelf het type dat altijd oordopjes in heeft op de bus. Ik ben dagelijks 4u onderweg met het OV en ben dus zo'n 'asociale' naar buiten staarder. Wordt het liefst met rust gelaten, buszitten is een beetje mijn moment waar ik m'n hoofd leeg maak en naar muziek luister. Wat niet wegneemt dat ik plaats maak voor mindervaliden/ouderen maar als ik even niet oplet en in gedachten verzink kan het natuurlijk altijd gebeuren dat ik iemand niet heb zien opstappen oid.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:36

MarvanTom schreef:

Ja wat moet je dan doen :') Naar de gang staren? Das ook niks :D Buiten is het interessanter..