ouder met dementie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: ouder met dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 12:17

Met forse cognitieve problemen kan je dan denk ik nog steeds prima een indicatie krijgen :j er wordt meer gesleuteld aan de indicatie voor somatische aandoeningen...
Daar hebben we het hier dit jaar al moeilijk mee helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:34

Jinks schreef:
Mijn moeder heeft Alzheimer en woont al 14 jaar bij mij in huis. momenteel heeft ze de hoogste indicatie voor zorg. Ze staat ingeschreven in een tehuis voor kleinschalig wonen en is inmiddels 88 jaar oud.
Langzaam aan verliezen we ons geduld met haar, ze verstopt alles, herkent mijn familie niet meer en denkt soms dat ik haar moeder ben. Ik heb zelf een fulltime baan en een boerderij met 3 paarden, 3 honden en 4 katten.
Ze is door omstandigheden bij ons in huis gekomen (versleten heup en knie, zonder eten en niet meer kunnen lopen). We hebben haar toen opgehaald van de andere kant van het land en ze stond nergens ingeschreven.
Nu heeft mijn zuster ook kanker en is daaraan geopereerd. Langzamerhand wordt dit te veel. Ik hoop dan ook dat er snel een plekje komt, ze staat nr 1.
Ik vind het heel zielig, maar het wordt ons nu echt te veel.

Compliment voor jou dat je dit hebt gedaan..! En sterkte! Ik heb gewerkt op een gesloten afdeling en dan heb je al zon grote verantwoordelijkheid, laat staan 24u per dag. Kan me voorstellen dat je op bent!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:39

Ook mijn moeder heeft de ziekte van Alzheimer en woont sinds December vorig jaar in een tehuis voor kleinschalig wonen.
Ze is 78 en de jongste van daar.
Omdat ze wegens het vroege overlijden van mijn vader alleen woonde en s nachts ging dwalen in haar nachtpon over straat en dan niet meer weten waar ze is/wie ze is, en mensen dan politie gingen bellen omdat er een vrouw in nachtpon ronddwaald.

Veel depressie's en agressief en alles verstoppen.

Nu in het tehuis is ze erg tevreden en ziet het als haar huis en de andere mensen als haar gasten.
Soms ben ik haar jongere zus in haar beleving.

Het is een rare ziekte, maar we zijn blij dat ze het nu naar haar zin heeft en niet meer bang is om alleen te zijn en daar waanideeën aan overhoudt zoals dingen horen die er niet zijn en dan de politie bellen dat er inbrekers zijn.

Ook net als de moeder van @Karuna niet mee willen met het busje naar de dagopvang, of de thuiszorg niet toestaan dat ze gewassen wordt en aangekleed, liefst zou ze sommige dagen alleen maar in nachtkleding lopen.

Uitspraken doen waar de honden geen brood van lusten, en zielig en depressief in haar stoel hangen.

Gelukkig gaat het nu in het tehuis beter voor zover je het beter kunt noemen.

De tijd zal het leren en we hebben het maar geaccepteerd zoals het is, meer kun je niet doen en we proberen het haar die laatste jaren nog zo aangenaam mogelijk te maken.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 09:42

niet makkelijk Paddenpad, maar jullie hebben nu wel de rust dat er geen enge of gevaarlijke dingen kunnen gebeuren

Mn moeder is als ik in de buurt ben redelijk helder maar de thuisverpleging zegt dat als zij smorgens komen dat ze dan heel anders en verwarder is, als ze dan om 12 uur weer komen en ik ben er is ze heel helder, weet een van jullie of dit er ook bijhoort?

nog een vraag, weet een van jullie hoe ik kan zorgen dat het via PGB gaat want dat is nu nl niet het geval en als we het dementietraject ingaan wil ik het eigenlijk zelf in de hand houden, van de week had een vd verpleegkundigen iets gedaan wat echt niet kan en dat ik de organisatie belde, gingen ze wel met haar praten maar dat wij die vrouw niet meer willen, werd gewoon overheen gesproken en nu begint dat mens steeds tegen mn moeder hierover te zeuren en aangezien mn moeder hier niet tegenop kan word ik hier niet bepaald blij van, hoe kan ik de indicatie loskrijgen van deze organisatie?
Ik had nl bij een andere organisatie waar ook een beschermdwonen aan vastzit gevraagd, maar die zeiden dat de verpleging die ze nu heeft de indicatie bezit en die dat moeten afstaan, dat is toch raar, die indicatie zou toch in mijn bezit moeten zijn? Mag via PB :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 17:43

weet niet of meer dit hebben gehad, maar vandaag een brief van de gemeente gehad over het overgaan van de zorg naar de gemeente, ze begonnen dat de zorg 1 januari gewoon doorgaat, klinkt goed, MAAR dan komt het binnen 3 maanden gaan ze kijken of ze alle zorg wel echt nodig heeft, er komt dan een soort van manager kijken of er niet wat afkan en ook stond er nog even dat mensen die er financiele problemen door krijgen geholpen kunnen worden door de gemeente, dus dit betekend gewoon, minder zorg voor meer geld en wij als familie moeten maar kijken hoe we dat ik godsnaam op gaan vullen, zo BOOS!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 11:52

Niemand nog die antwoord op mn vraag weet? Deze weeek we iets gebeurd waardoor ik nu echt weg wil bij deze thuisverpleging, maar ik heb begrepen dat zij de indicatie hebben, kan ik hier gewoon direct om vragen of moet ik dit op een andere manier aanpakken?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:56

Durf het niet te zeggen.
mijn schoonvader is inmiddels zover dat die volgende week wordt opgenomen gaat snel en mijnschoonma heeft een heftige nacht achter de rug maar denk dat het wel beter is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:57

Miepie77 schreef:
Mn moeder is als ik in de buurt ben redelijk helder maar de thuisverpleging zegt dat als zij smorgens komen dat ze dan heel anders en verwarder is, als ze dan om 12 uur weer komen en ik ben er is ze heel helder, weet een van jullie of dit er ook bijhoort?

nog een vraag, weet een van jullie hoe ik kan zorgen dat het via PGB gaat want dat is nu nl niet het geval en als we het dementietraject ingaan wil ik het eigenlijk zelf in de hand houden, van de week had een vd verpleegkundigen iets gedaan wat echt niet kan en dat ik de organisatie belde, gingen ze wel met haar praten maar dat wij die vrouw niet meer willen, werd gewoon overheen gesproken en nu begint dat mens steeds tegen mn moeder hierover te zeuren en aangezien mn moeder hier niet tegenop kan word ik hier niet bepaald blij van, hoe kan ik de indicatie loskrijgen van deze organisatie?
Ik had nl bij een andere organisatie waar ook een beschermdwonen aan vastzit gevraagd, maar die zeiden dat de verpleging die ze nu heeft de indicatie bezit en die dat moeten afstaan, dat is toch raar, die indicatie zou toch in mijn bezit moeten zijn? Mag via PB :)

eerste vraag; ligt helemaal aan het type dementie. Vasculaire dementie en lewy body dementie kent veel wisselingen in functioneren. Alzheimer type is weer wat stabieler. Vasculair schommelt weer wat meer en sneller dan LBD. Maar ik ken mensen die bv de ene dag compleet niet kunnen lopen, en de dag erna ineens erg adequaat reageren en gewoon de hele gang kunnen lopen...

de tweede: de indicatie heeft de verplegingsorganisatie nodig om te kunnen declareren. Je mag hem wel gewoon ophalen en ermee naar een andere organisatie gaan.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 18:21

dat is fijn om te horen Verootjoo, dan haal ik hem maandag meteen op, zo klaar mee

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:23

goedzo... je mag gewoon zelf bepalen waar je de zorg vandaan haalt :)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:48

Mijn opa is ook dementerend (94 jaar dus al echt oud) hij verstopt ook alles en dan belt hij ons op dat we moeten komen zoeken. Ligt soms de hele dag in bed omdat het nacht is etc..
Wat ik nog her ergste vond is dat ik zei dat hij uit bed moest komen omdat het pas 7 uur was en hij riep ga weg ik wil je nooit meer zien, mijn huis uit en kom nooit meer terug.
Ik weet dat hij er niets aan kan doen maar dat soort dingetjes raken je wel!
Het ergste is nog dat hij ook ontzettend eigenwijs is, dit met dementie is echt geen goede combinatie..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 21:42

Afbeelding

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 01:24

Sterkte hoor. Ik zie deze strubbelingen heel veel.
Ik ben werkzaam op de screening en (psycho)diagnostiek afdeling voor dementie.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 18:28

dankjewel Jess_VH

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 18:36

Vandaag toch weer wat rottigs meegemaakt, op dinsdag komt de huishoudelijke thuishulp altijd, normaal kom ik zelf pas smiddags bij mn moeder dus ik zie haar nooit, maar nu was ik er 1 keer om kwart over 10, GEEN Thuishulp!! Mijn moeder is smorgens op haar slechtst en slaapt dan veel en de thuishulp was er gewoon stiekem vandoor gegaan na 1.5 uur terwijl mn moeder 3 uur hulp hoort te krijgen. Die maakt gewoon misbruik dat mn moeder de tijd op dat moment niet goed doorheeft en omdat ze niet lekker was erg vast sliep, thuishulp had ook geen briefje achter gelaten maar was gewoon weggegaan, ik vind en half uurtje echt niet zo erg, maar als je na 1.5 uur al weg bent, dit kan toch niet, ik heb haar gebeld en ze had allerlei smoesjes, maar wat kan ik daarmee, ik moet er toch vanuit kunnen gaan dat ze gewoon 3 uur schoonmaakt en mn moeder hoeft toch niet continu te zeggen wat er moet gebeuren, ik neem toch aan dat je altijd wel wat kunt doen, ramen, ijskast enz, zo boos!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:47

Ik zou het aangeven bij de organisatie, dat soort dingen kan gewoon niet want denk dat ze de uren wel claimt als je er geen melding van maakt.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 01:17

precies echt een melding van maken hoor

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 19:09

Eindelijk meer nieuws van de geheugenpoli gehad en we kunnen over 3 weken terecht voor de oficiele intake voor de indicatieverhoging, zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden of tips van mensen wat wel en misschien niet te zeggen?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:35

Hier ook iemand met een moeder met alzheimer.
Wij zijn een paar jaar terug in de poli al geweest en toen deed mijn moeder de test goed en kwam er gewoon ouderdoms vergeetachtigheid uit.Ze verbeterde zelfs de dokter bij een sommetje.
Toen na 2 jaar echt wel bleek dat het geen gewone vergeetachtigheid was, is ze opnieuw getest en was het daadwerkelijk Alzheimer.

Ik ben bij de testen geweest en heb eigenlijk alleen antwoorden gegeven op de vragen van de dokter,teminste de vragen die mijn moeder niet moest beantwoorden ;-)

Mijn moeder is nog thuis samen met mijn vader en krijgt thuis vrij veel zorg.Ik woon in het buitenland, mijn zus in een andere woonplaats.Gelukkig werkt mijn zus in de zorg en doet de indicatie van de zorg die mensen nodig hebben,dus ze weet precies waar we moeten wezen voor welke zorg.
Bij mijn moeder komt iedere dag de thuisverpleging medicatie geven en haar wassen.De medicatie is begonnen nadat ze voor drie dagen medicatie ophad, omdat ze niet meer wist welke dag het was.Ook komt de thuishulp 2x per week schoonmaken en gaat ze 2x per week naar de dagbesteding zodat mijn vader ook wat vrij heeft.Ik ga 1x per week boodschappen met haar doen.

Ze kan zelf niet meer lopen ,dus heeft nog wel een bankpas.Maar ze wil dus altijd geld afhalen en vanalles kopen.Als je van slechte wil bent kan je haar ook gewoon financieel plunderen want ze wil constant alles betalen.
Zo koopt ze altijd shampoo en wasmiddel,ze heeft een hele voorraad.Dat is dan ook het enigste wat mijn zus en ik wel eens mee nemen :-).Dan kan ze toch nog iets kopen.

Het heeft ook zijn voordelen,mijn vader die nog geen water kon koken blijkt op zijn 82ste toch over kook talent te beschikken.Wel grappig om hem zo serieus bezig te zien met zijn kookboek :-)