Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:51

heeft je dochter nooit gevraagd waar kindjes vandaan komen?
Volgens mij vroeg ik dat al toen ik 3 was :P. Mijn moeder heeft dit gewoon meegenomen in dat hele verhaal.

mala26

Re: Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:59

Ik kreeg een boek op 10 jarige leeftijd geloof ik met de briljante titel seks enzo in mijn handen geduwd. met de opmerking als je vragen hebt hoor ik het wel :=

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:02

Ik was mijn oudere zus erg dankbaar dat er "plots" een paar boeken en een film op mijn slaapkamer lagen. Waarvoor tampons en maandverband dienden, dat weet ik al zo lang ik me kan herinneren, die waren voor als er plots bloed in je onderbroek zat :)* Maar waar dat bloed dan weer vandaan kwam, daar werd niet over gepraat, en ik had al vrij snel door dat ik daar beter geen vragen over stelde. Lang leve die boeken dus...

En waarom sommige ouders er moeite mee hebben? Tsjah, als je nooit geleerd hebt om erover te praten, dan kan je dat niet altijd "zomaar", en als je dan ook nog eens geen startpunt hebt om erover te beginnen, dan kan ik me best voorstellen dat het heel moeilijk is.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:07

Bij mij ging het andersom. Ik kende het hele biologische fenomeen maar wist nauwelijks iets over maandverband en tampons. Ik wist echt het verschil niet tussen inlegkruisjes en maandverband en wat waarvoor was en natuurlijk waren zowel mijn moeder als oudere zus net een aantal dagen weg toen het zo ver was.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:19

idsie schreef:
ik kreeg zo een boek dat hete toen, seks en zo volgens mij haha.
je mag hem van mij wel hebben volgens mij ligt hij ergens op zolder.

Die had ik ook :Y)

Hier was het volgens mij gewoon ter sprake gekomen omdat mij moeder het was. Overigens zonder het volwassen worden en kinderen kunnen krijgen (en anders is het me niet bijgebleven), maar gewoon omdat je een vrouw/meisje bent. Ik was pas toen ik 16 was voor het eerst ongesteld dus toen wist ik natuurlijk al het één en ander. Voor mij was het dan ook totaal niet onverwachts, maar meer dat het toch een keer moest komen :+

Macyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:21

Mijn moeder heeft mij er wel over ingelicht. Gelukkig wel. Ik was 11 jaar, en schrok me dood toen ik bloed in mijn onderbroek vond. _O- Niemand van mijn leeftijdsgenootjes was al ongesteld, dus ik was blij dat ik een beetje wist hoe en wat.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:26

Ik ben nooit echt ingelicht.

Heb 2 oudere zussen, dus zag al het een en ander voorbij komen.
En verder heb ik het er met biologie eens over gehad, was pas 14 toen ik het werd.

Kinderen worden steeds jonger ongesteld dus ik denk dat je bij 9 aardig goed zit hoor.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:27

Ik kom hier als pedagoog even vanuit een andere kant binnen vallen. Seksuele opvoeding is gewoon een onderdeel van de gewone opvoeding, en in die zin gewoon erg belangrijk. Door er over te praten, weet je kind later dat het bij jou terecht kan met vragen die iets gevoeliger liggen, dat het achter je rug om gaat wil je ook liever niet.

Het ene kind wordt nu eenmaal vroeger ongesteld dan het andere, en ik meen mij te herinneren dat mijn moeder mij ook het een en ander uitgelegd had.
TS, jouw dochter is bijna 9, en dat is tegenwoordig langzamerhand wel het moment waarop de eerste 'voorbereidingen' voor de menstruatie in mijn ogen op hun plek zijn. Mijn moeder had het hele spul vroeger op de wc liggen in een mandje, en altijd als ik naar de wc was geweest, lagen er netjes een tampon, een maandverbandje en een zakje klaar :') . Na een tijdje hield mijn moeder op met ze weer terugleggen :j . Het is jammer dat je dat niet kunt gebruiken als aanknopingspunt, maar dat is niet erg. Ga niet speciaal op zoek naar een gelegenheid om 'het' te vertellen, op die manier maak je het groter dan dat het is, en ga je zelf zitten stressen er om. Gewoon een momentje waarop je met zijn tweetjes bent (oma's hierin betrekken lijkt me niet zo'n handig plan :') ), en het ter sprake komt dat ze al heel groot wordt, hier op inhaken. Simpelweg vertellen dat als je groter wordt, je buik moet gaan leren zich klaar te maken voor als je later kindjes krijgt, die kan dat natuurlijk ook niet zomaar, die moet daar ook voor oefenen. Zelf moet ze op school immers ook oefenen om dingen goed te kunnen. Je krijgt er geen dikke buik van, maar er kan wel (zoals eerder in dit topic zo mooi verwoord) af en toe bloed uit je plassertje (of welk woord jullie er voor gebruiken) komen. Als je wilt kun je er een simpel boekje uit de bibliotheek voor halen, om die er bij te pakken wanneer het ter sprake komt.

Wat ik je vooral op het hart wil drukken is het volgende: maak het voor jezelf ook niet groter dan dat het is. Het is iets wat er bij hoort, en het is soms moeilijk om er over te beginnen. Ga daarom ook niet geforceerd een moment creëren hiervoor, maar grijp de gelegenheid wanneer die zich aandient.

Ik ga er van uit dat jij en haar vader gewoon nog samen zijn. In dat geval, vertel hem ook dat je haar langzamerhand wilt voorbereiden op het feit dat ze ongesteld kan worden, gewoon omdat je niet wilt dat ze verrast wordt, en het kán gebeuren langzamerhand op haar leeftijd, hoe onwaarschijnlijk het ook voelt. Vertel ook dat je het niet te ingewikkeld wilt maken. Bereid desnoods samen voor hoe je het wilt zeggen, en/of spreek af dat áls ze met dergelijke vragen (want kinderen horen veel) naar hem komt (omdat jij op dat moment even niet beschikbaar bent o.i.d.), hij uitlegt dat mama daar veeeeel meer van weet, omdat papa's dat niet hebben, alleen mama's. Mocht het voor jou geen probleem zijn dat hij het er met haar over heeft wanneer ze met vragen komt, dan is dat doorverwijzen natuurlijk niet aan de orde. Bereid je wel voor op het feit dat je hoogstwaarschijnlijk vervolgens tig vragen voor de kiezen krijgt, waar je niet op gerekend had. Draai daar dan ook niet omheen, maar geef gewoon antwoord. Mocht je in eerste instantie het 'oefenen klaar te maken voor als je een baby krijgt' niet willen vertellen, dan houd je het alleen op dat als je groter wordt er bloed uit je plassertje kan krijgen. Ik vrees dan alleen wel voor de welbekende 'waarom'-vragen, dus waarschijnlijk komt dat deel alsnog wel ter sprake.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:49

Ik had gewoon al heel vroeg een boek van mijn ouders gekregen (2 eigenlijk): "Waar kom ik vandaan?" en "Wat gebeurt er nu met mij" Dat laatste ging natuurlijk over pubertijd van jongens en meisjes. Dus dan ben je al meisje ook gewoon op de hoogte van het jongenslichaam... en visa versa

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:51

In welke groep zit ze? Meestal krijgen ze daar in groep 8, 1e klas en 2e klas wel voorlichting over.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:53

Riddershow schreef:
Ik had gewoon al heel vroeg een boek van mijn ouders gekregen (2 eigenlijk): "Waar kom ik vandaan?" en "Wat gebeurt er nu met mij" Dat laatste ging natuurlijk over pubertijd van jongens en meisjes. Dus dan ben je al meisje ook gewoon op de hoogte van het jongenslichaam... en visa versa

Jaaaa, daar heb ik de films van gezien :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:54

SindyKaya schreef:
In welke groep zit ze? Meestal krijgen ze daar in groep 8, 1e klas en 2e klas wel voorlichting over.

Vind ik toch heel wat anders dan er gewoon over kunnen praten met je eigen ouders.

Ik heb inderdaad ook een boek gekregen en mijn moeder vertelde erover alsof het doodnormaal was. Vond ik heel fijn!

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:00

Mijn moeder heeft het pas verteld toen ik van groep 8 naar de eerste klas ging.
En misschien is het handig om de juf/meester op school iets te laten vertellen. Dat deden ze bij ons ook

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:02

Mijn moeder had ooit uitgelegd dat je als meisje ging bloeden. Later leerde ik op de middelbare school dat in feite je halve baarmoederwand naar buiten komt zetten. Toen was ik wel een beetje geïrriteerd dat mijn moeder het dus ´verkeerd´ uitgelegd had. :D
Ik was toen zelf nog niet ongesteld trouwens.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:10

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:11

Ik wist al wel heel vroeg waar tampons en maandverband voor waren. Toen ik 9 was wist ik ook al aardig het verhaal van de baarmoeder uit een tijdschrift voor ouders met speciale plaatjes voor kinderen. Ik vond dat helemaal niet eng, maar kon juist niet wachten om volwassen te worden. :+

En die tampons konden toch enorm opzwellen als je ze uitpakte en onder de kraan hield. :))

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:13

Gabbe schreef:
Ja ben me wel dood geschrokken toen haha! Maar omdat mijn moeder rustig was en alles rustig uitlegde was het zo over. Ik was gelukkig wel thuis toen het gebeurde

ik op de manege :+ was doorgelekt op mn zadel de 1e keer gelukkig reed ik bij 16 jarige in de les wist er weel veel van maar ik kon toch niet weten dat het precies op die dag zou gebeuren tijdens het rijden :') en toen kwam m'n rijinstructrice naar me toe.....

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:26

Zelfs mijn zoon van 10 weet wat ongesteldheid is :+

Tampons staan hier in de wc, en hij vroeg ooit een waar die voor waren.

Dus toen heb ik uitgelegd dat ik elke maand een weekje bloed omdat het eitje in m'n buik niet bevrucht was.

Nu ik zwanger ben weet hij hoe het hele plaatje in elkaar steekt.
Toen ik vertelde dat ik een baby in m'n buik had zei hij meteen ohhh dan heb je die tampons niet meer nodig haha.

Ik zou er geen verhaaltjes bij verzinnen. En gewoon zeggen hoe het in elkaar steekt.

Bij m'n zoon op school vertellen ze ook al het eea over vrijen en kindjes krijgen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:44

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:57

En toen vertelde mijn moeder tijdens het avondeten waar mijn vader en broer bij waren dat ik ongesteld was geworden. :(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:52

Ik was heel laat en daardoor had ik wel een idee, maar thuis is het nooit uitgelegd.
Mijn moeder reageerde imo uiterst belachelijk en genant op de eerste keer. Ze kwam met een mega grijns een pakje maandverband geven dat ze blijkbaar al lang in huis had maar geen woord over gerept had. Daarna maakte ze een cake met rode jam voor het hele gezin en ging haar vriendin bellen dat ik een vrouw geworden was -O-
Ik heb daarna nooit meer iets op sexueel gebied met mijn moeder willen bespreken. Ik was daardoor ook zeer lang naief en een typisch slachtoffer voor foute mannen (wat bijna 1x dus fout gegaan is).

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:55

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:57

Bij ons thuis is dit nooit een ding geweest en als 4 jarige deed ik al braaf maandverband in mijn boodschappenwagetje want dat had mama altijd nodig :j.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:58

De kans is groot dat ze al het een en ander weet van school/vriendinnen en zo. Ik zou dus beginnen met vragen stellen; of ze weet wat het is en waar maandverband voor is en zo. Als je dingen hoort die niet kloppen kun je haar kennis aanvullen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:59

Britta31 schreef:
En toen vertelde mijn moeder tijdens het avondeten waar mijn vader en broer bij waren dat ik ongesteld was geworden. :(

Mijn moeder had taart gekocht, maar dat vond ik niet zo erg, want taart. :9k