Kan iemand mij uitleggen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:41

Is thee met bitterballen ook een optie?? :D beste van 2 werelden *\o/*

Maar idd, dit is zo omdat het verkoopt! Net als de kilo knaller kip, zolang wij hem kopen bieden zij hem aan

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:46

Murthul schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik ben een vrouw. Ik hou niet van lief, schattig en romantisch.

Deze kreeg ik net van een vriendin van me. Zo'n onzin!
http://www.buzzfeed.com/erinchack/point ... ts#4bek81f

Noem me gek, maar ik vind die woman toolkit echt fantastisch :)) :))

Noem me maar belachelijk, maar ik heb hem. *\%/* Inclusief nummer van de ANWB én papa.
En ik ben toch echt het meest onmeisjes meisje watje kunt vinden, maar ik hou wel van roze. :+:

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:54

Denk dat het wel iets minder onschuldig is dan alleen het argument "omdat het verkoopt"
Het benadrukt sekse verschillen op een zeer oppervlakkige wijze en jonge kinderen krijgen daar eigenlijk meteen mee te maken.
Je kan bijna niet meer voor iets neutraals kiezen. Daarnaast als je als iets neemt want niet past binnen de typering krijg je daar geheid iets van een opmerking over. Als je kijkt kan je voor kinderen bijvoorbeeld bijna geen sekse-neutraal speelgoed of kleding kopen.

De optie dan kies je toch de "mannen" variant, tja.. die is toch ook niet neutraal. Ik vind het veels te veel doorgeslagen om simpele producten te gaan marketen op sekse. Dat is toch eigenlijk te raar voor woorden dat je bij alles moet worden aan herinnerd of je man of vrouw bent. Of je ten eerste dat bent en daarna pas jezelf.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:57

Ik denk dat het met herkenbaarheid te maken heeft. Net als dat melkchocolade altijd een blauwe verpakking heeft, en pure chocolade rood. Dan weet je snel wat het is/voor wie het bedoelt is.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Re: Kan iemand mij uitleggen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:00

Als het er niet zou zijn, dan zouden er waarschijnlijk weer genoeg mensen zijn die vinden dat de positie van de vrouw (of de positie van de man) benadeeld wordt...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:04

Vraag bij de ing:
U bent een man. Waar maakt u zich voor wat betreft de Nederlandse economie vooral zorgen over?

Eerste keuzemogelijkheid:
-Ik ben een vrouw

:')

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:06

Daar stoor ik me dus ook ongelooflijk aan. Ik ben GEEN roze-meisje. Ben een technicus, maar denk dat mijn baas spontaan van de trap flikkert van het gieren als ik met een roze gereedschapssetje aan kom zakken (en ik 2 seconden later de keuze krijg: Wegsmijten dat spul of mijn biezen pakken). Geen klant die me ooit serieus zou nemen! Ik zou mezelf niet eens serieus nemen.

Verder ben ik het roerend eens met Shadow en Evelijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:06

Finliox.... voor wie het is bedoeld... maar plakband .. of een pen... hoe kan dat nou voor een aparte sekse zijn bedoeld?
NadjaNadja... en hoe zou iemand zich benadeeld moeten voelen als iets in alle kleuren verkrijgbaar is zonder daar bij aan te geven of het voor mannen of vrouwen is?

en eigenlijk is dat wel erg Mick75... dat je omdat het product roze is je niet serieus wordt genomen (en je jezelf niet eens serieus)... terwijl je werk er niet anders door wordt... die wordt toch niet opeens slecht omdat je roze gereedschap hebt.... maar het vooroordeel dat echte meisjesmeisjes niet kunnen klussen en die van roze houden... daarom wordt een roze gereedschap gezien als minderwaardig.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:09

Evelijn schreef:
NadjaNadja... en hoe zou iemand zich benadeeld moeten voelen als iets in alle kleuren verkrijgbaar is zonder daar bij aan te geven of het voor mannen of vrouwen is?

Niet, maar hoe kun je het realiseren om alle producten in alle kleuren verkrijgbaar te maken? En hoe zal dat economisch haalbaar zijn?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:10

nou dan is zwart toch een prima optie ;)

of gewoon roze en blauw aanbieden zonder daar groot GIRL en BOY bij aan te geven.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:11

Het onderscheid moet er wel goed ingeramd worden he, het kan toch niet zo zijn dat meisjes met jongensspullen gaan spelen, of godbetere het, jongens met meisjesspullen! Straks zijn ze homo! Nee, jongens horen met jongensspullen te spelen in jongenskleuren en meisjes met meisjesspullen in meisjeskleuren! Anders is er ergens iets heel erg mis gegaan!

Mijn moeder heeft die discussie eindeloos moeten voeren toen ik kind was, ik speelde eigenlijk alleen met jongensspeelgoed en werd daarvoor naar een kinderpsychiater gestuurd want dat was niet normaal voor een meisje. Meisjes horen met roze poppen te spelen, niet met autootjes en technisch lego. Die horen poppenkleertjes en armbandjes te knutselen, geen radio's en autootjes te maken. Van de zotte dat het niet veel veranderd is!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:12

Dat is marketing, puuuure marketing en niets meer dan dat. Conditionering van het menselijk gedrag. Onbewust grijp je naar dingen die voor de doelgroep herkenbaar, vertrouwelijk zijn, ook al beweer je bij hoog en bij laag dat jij niet van bloemetjes en roze houdt. En de reclamewereld speelt daar gretig op in.

Zo zag ik onlangs een test met het man- en vrouwentekentje wat je vindt op bvb wc-deuren (een vrouwtje op het vrouwentoilet, een mannetje op de deur van het mannentoilet). Nu hadden ze aan een openbaar gebouw waar 2 glazen toegangsdeuren waren, op de ene deur een mannetje geplakt, en op de andere deur een vrouwtje. En dan een geheime camera opgesteld. Het was onwijs grappig om te zien hoe vrouwen automatisch, zonder na te denken, via de deur met het vrouwtje binnengingen, en de mannen via de deur met het mannenfiguurtje. Ook een man die verstrooid ineens voor het vrouwen-deurtje stond, wou binnengaan, maar zich bedacht toen hij het figuurtje zag, en zich repte naar de andere deur :).

Wil maar zeggen dat we onbewust heel wat dingen doen, kopen etc... terwijl we eigenlijk toch gestuurd worden....

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:13

Heb een pesthekel aan roze, strikjes, hartjes, frummeltjes. Stoor me er ook aan als vrouwen weggezet worden als hersenloze roze wolk elfjes die al danig menstruerend toch nog in witte jurkjes door bloemenvelden kunnen dansen..

Maar zo'n roze gereedschapsset.... dat zou ik dan wel weer humor vinden. Vanwege de verwarring die het ongetwijfeld gaat veroorzaken, vanwege de cultureel bepaalde spannende tegenstelling..

En waarom zijn er eigenlijk geen zwarte tampons??? ... lijkt me ook heel praktisch eigenlijk...
Iets minder confrontatie met al dat rood... :7

Kortom: ik hou niet van stereotypen of dogma's. Of dat nu gaat over man/vrouw, hetero/homo, bit,boom, ijzerloos/ of van alles voorziene dressuur miep... Er is geen nooit of altijd, alles of niets..

Ben dus hopeloos verdwaald in de nuance..

Wie dwaalt er mee :o? }:) ~~}> O:) -:) ????

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:14

Ben het met je eens mick75... en heb ook het idee dat het voor jongens nu nog wel lastiger is om zichzelf te zijn dan het voor meisjes is. Meisjes die zijn dan beetje stoer en dat is nog wel leuk... maar jongens die met poppen spelen of knutselen leuk vinden... nou dan moet je toch echt zorgen gaan maken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:26

mick75 schreef:
Daar stoor ik me dus ook ongelooflijk aan. Ik ben GEEN roze-meisje. Ben een technicus, maar denk dat mijn baas spontaan van de trap flikkert van het gieren als ik met een roze gereedschapssetje aan kom zakken (en ik 2 seconden later de keuze krijg: Wegsmijten dat spul of mijn biezen pakken). Geen klant die me ooit serieus zou nemen! Ik zou mezelf niet eens serieus nemen.

Verder ben ik het roerend eens met Shadow en Evelijn.

Das eigenlijk ook wel erg. Want stel nou dat jij roze leuk vind en dat gereedschapsetje wil gebruiken tijdens je werk. Wat is er dan eigenlijk seksistischer? Dat roze kleurtje? Of dat je ervan uit kan gaan dat roze voor meisjes is en dus niet serieus te nemen valt?

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:27

Ik ben het met Evelijn eens dat het meer is dan alleen marketing. Er wordt mensen geleerd dat er 'van nature' genderverschillen zijn, maar die zijn helemaal niet zo natuurlijk. Het is uiteraard niet zo dat van nature alle meisjes van roze houden en alle jongens van blauw, net zoals het niet zo is dat van nature alle vrouwen het huishouden doen en voor de kinderen zorgen terwijl alle mannen buitenshuis het geld verdienen. Door te doen alsof dit natuurlijke verschillen zijn, geef je mensen een verkeerd beeld. Mensen voelen zich buitengesloten of niet goed genoeg als ze niet aan de norm voldoen. Ook beperkt het mensen in hun mogelijkheden. Er is veel meer diversiteit tussen vrouwen onderling en tussen mannen onderling dan tussen mannen en vrouwen in het algemeen. Helaas lijkt dat vaak vergeten te worden.

Laten we nog even terug denken aan de discussie die vorig jaar gevoerd werd over deze pagina in de Bart Smit folder:
Afbeelding

Dit jaar ziet die pagina er opeens zo uit:
Afbeelding

Helaas is de rest van de folder nog net zo gegenderd als voorheen, maar het is een begin. Want waarom zouden we die eerste folder normaal moeten vinden?

Vinden we dit dan ook nog normaal en 'natuurlijk'?

Afbeelding

Het is wel degelijk meer dan marketing. Een onderscheid maken tussen groepen en het telkens benadrukken van de verschillen heeft veel meer gevolgen dan alleen commerciële.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:33

Jep Evelijn, het zal toch maar zijn dat je zoontje van roze blijkt te houden, of het leuk vind met poppen te spelen! Dan moet er toch wel iets heel erg mis zijn? Hij wijkt af van de norm! Maar waarom zou een jongen het niet leuk kunnen vinden om te zorgen? Of gewoon om (ook) met poppen te spelen? Waarom moet hij perse spelen met Cars-spullen en dinosaurussen en moeten meisjes perse Dora, glitters en prinsessenspullen hebben?

Meisjes die met jongens-spullen spelen worden al raar aangekeken (en die komen vaak naar mij toe omdat ik een mannenberoep heb en me daar niet voor schaam), hoe moet dat wel niet voor jongens zijn die liever met meisjes-spullen spelen? Waarom moet er ook meteen een specifieke, zoetsappige kleur waarvan alleen door ernaar te kijken al het glazuur van je tanden springt hangen aan meisjesspullen?

Het marketingargument lijkt me onzin, want als je het sekse-etiketje eraf haalt staat het, ongeacht de kleur, meer open voor beide seksen, en heb je dus in theorie een dubbel zo grote afzetmarkt. Nu zullen verreweg de meeste vrouwen/ meisjes de meisjesdingen kopen, en jongens/ mannen de jongensdingen. Dus bereik je maar een deel van je potentiele afzetmarkt. Er is dus waarschijnlijk iets anders aan de hand waardoor men extra duidelijk moet maken voor wie het product bedoeld is, en dat je vooral niet iets gaat kopen dat voor het andere geslacht bedoeld is.

Ik kreeg een aantal jaar geleden, bij een groothandel notabene, toen ik een gereedschapsset nodig had (elektrisch handgereedschap, volledige set, dus zegmaar accuboormachine, boorhamer, decoupeerzaag, circelzaag, haakse slijper, de hele rataplan) een speciale set in mijn handen geduwd. Roze. Speciaal voor vrouwen ontwikkeld, van Black and Decker geloof ik. Spul lag onmogelijk in de hand, viel niet mee te werken. Deed gewoon pijn! En daar zou je dan de hele dag mee moeten werken... Maar zou speciaal ontwikkeld zijn voor vrouwenhanden... Ik geloof dat die set inmiddels niet meer verkocht wordt, iets met gebrek aan succes... Duh!!! Ik wil geen vrouwengereedschap in fancy kleurtjes van baggerkwaliteit, ik wil kwalitatief goed spul dat normaal vast te houden is en vies mag worden!!! En vooral dat na tig jaar intensief gebruik nog steeds doet wat het moet doen! Al moet ik toegeven dat speciale kleurtjes in zoverre handig is dat niemand anders het heeft, dus je je eigen gereedschap in geval van ongevraagd lenen heel snel terug hebt.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:39

Ik vind gereedschap met kleurtjes wel leuk. Ik heb verschillende sets ringsleutels en dopsleutels in allerlei fancy kleurtjes. DAT vind ik wel leuk. Maar alleen roze gereedschap, nee laat maar, vreselijk.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:48

Evelijn schreef:
Finliox.... voor wie het is bedoeld... maar plakband .. of een pen... hoe kan dat nou voor een aparte sekse zijn bedoeld?

Ik zeg niet dat het logisch is wat ze doen, maar een deel van de bevolking moet het toch aanspreken. Iik doe nu momenteel ook mijn wiskunde huiswerk met een blauwe pen, dus je hoeft niet perse die roze te kiezen ;)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:54

Toen ik hoorde dat ik in een kazerne met een heel erg macho reputatie (zonder vrouwelijke collega's) mocht gaan werken (brandweer) en er al duchtig geroddeld werd, ben ik daar de eerste dag binnengestapt met roze nagellak en heel erg frullerig jurkje, kwestie van direct orde op zaken te stellen en de collega's wat op stang te jagen }:) }:) . Twee uur later liep ik wel als eerste een brandend huis binnen :-). Ondertussen is het een running joke geworden en heb ik hele mooie roze helm en een heel mooi versierde locker gekregen van de collega's. En ik ben eigenlijk echt geen meisje meisje :Y) .

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:57

Als er niet specifiek op de verpakking staat dat het "speciaal voor meisjes" is, of "speciaal voor jongens". Steeds vaker staat dat er echter wel bij. En daarmee wordt onbewust ook ingeprent dat het normaal is voor jouw geslacht die betreffende kleurtjes leuk te vinden, en dat je dus niet normaal bent als je die kleurtjes per ongeluk NIET leuk vind. En DAT vind ik een behoorlijk probleem.

Het boeit mij niet zoveel dat er roze-pennensetjes verkrijgbaar zijn, en blauwe, en met een beetje mazzel ook nog zwarte en andere kleurtjes die toevallig in de mode zijn. Maar wel dat jongens raar worden aangekeken als ze iets kopen waar duidelijk op staat dat het voor meisjes is, en meisjes als ze iets kopen dat voor jongens is. Wat maakt het in hemelsnaam uit in wat voor kleur je dingen koopt? Als jij die kleur mooi vind dan hoort dat genoeg te zijn, daar heeft de rest van de maatschappij geen mallemoer mee te maken.

Door het op voorhand geslachts-gebonden te maken geef je mensen die een afwijkende smaak hebben dus op voorhand al het idee dat ze niet voldoen aan "de norm", dus afwijken. Dus eigenlijk "gek" zijn. Is dat wat we willen?

En marketingtechnisch is het ook nog eens onzinnig want je beperkt juist je doelgroep in plaats van dat je die zo groot mogelijk maakt.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:03

Geweldig dit. Doet me denk aan de jongen naast mij in de klas die ik uitlachte omdat hij een inktkiller heeft: Roos met vlindertjes :j

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:10

Waarom zou je hem daarmee uitlachen? Omdat hij een jongen is? Dat is dus precies het probleem!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:21

Mijn zus kon niet eens een badpak van cars vinden voor haar dochter. Dus dan maar zwembroekjes he, kind wilde tenslotte perse iets van cars. De cars speelgoedjes werden gewoon lekker betrokken in de zorgende spelletjes: auto op zn rug en luier verschonen.... Om vervolgens doodleuk met je dino's te gaan vechten! Ze wordt heerlijk vrij gelaten, mag volledig zichzelf zijn. En dat is tot nu toe (ze is 4) echt een prachtige mix van de zogenaamde sekseverschillen. Krijg je hele wisselende reacties op. Er zijn echt mensen die dat niet vinden kunnen, alsof je je kind zou verpesten door het de ruimte te geven zichzelf te zijn....
Maar ligt dat niet meer aan de mensen zelf en niet zozeer aan de markt? Alhoewel je die twee ook niet echt kan scheiden natuurlijk, de markt speelt in op wat mensen willen. En blijkbaar willen mensen deze hokjes dus houden.

Zelf merk ik het altijd nog het meest aan bier drinken. Ik ben echt een bierliefhebber. Hoe vaak mensen wel niet opmerken (niet zozeer tegen mij, meer in het algemeen) dat een vrouw geen bier 'hoort' te drinken....

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:27

loveidefix schreef:
Is thee met bitterballen ook een optie?? :D beste van 2 werelden *\o/*

Maar idd, dit is zo omdat het verkoopt! Net als de kilo knaller kip, zolang wij hem kopen bieden zij hem aan

Niet teveel over bitterballen praten hier..
Straks stoppen ze die ook in roze doosjes :+