Hoe spreekt je kind de leraar aan op school?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:28

Amandavd schreef:
Ik word aangesproken door mijn leerlingen met mevrouw of mevrouw plus achternaam. De een zegt u de ander je, zolang ze mevrouw zeggen is het goed.

Dat inderdaad.
Brugklassers willen nog wel eens vervallen in hun vertrouwde 'juf', altijd schattig :D
En ik heb er nu 1 die mij heel eigenwijs 'teacher' blijft noemen, ook prima :D

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:37

Ik Zeg 9/10 keer je. Eigenlijk omdat niemand bij ons u zegt, zeg ik ook sneller je. Met nieuwe leraren, oudere leraren of vervangers ik vaak wel u maar dat veranderd meestal ook in je :+
Misschien komt het ook omdat ik nooit u zeg tegen mijn ouders oid

Ik zeg wel altijd mevrouw of meneer

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:40

In het middelbaar werd er ook op gehamerd dat we leerkrachten met U aanspraken. Ik deed het afhankelijk van de leraar, bij sommigen had ik wel een goede band waarbij het wat overbodig was, anderen wilden zelf niet met 'U' aangesproken worden omdat ze dat oud vonden klinken :')

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:44

Ik heb niet alles gelezen..

Ik ben zelf juf op de basisschool. Ze mogen mij juf Elke noemen en je. Zolang het maar met respect gebeurt.
Is er geen respect? Dan is het U.

Maar ze zijn lief en zeggen eigenlijk altijd alleen 'juf' .

Kinderen moeten zich veilig voelen op school en ik ben ervoor om die veilige werksfeer te creëren. Als die sfeer goed is en er wordt met respect met elkaar om gegaan mag je best juf zeggen. Ik word ook wel es mamma genoemd per ongeluk haha schattig!

Ik heb paar jaar op middelbare gewerkt en daar was het gewoon mevrouw en u. Als ze zich vergiste vind ik dat geen probleem.

Saintelette

Re: Hoe spreekt je kind de leraar aan op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:47

Op de basisschool met je/jij, middelbaar u. Ik word ook met u aangesproken en dat wil ik ook (anders zien ze me helemaal als klasgenoot, ik ben nogal een kleintje haha)
Mijn vriend spreekt zijn ouders ook aan met u, al sinds hij kan praten. Ik vond dit in het begin heeeeel vreemd, maar ben er nu aan gewend.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:50

Mijn moeder heeft me altijd subtiel geleerd u te zeggen tegen oudere mensen (als ik dan je zei, kwam er gelijk een "je of u?" achteraan) maar voor zover ik het weet maakt het haar niet heel erg uit hoe dat op school ging of gaat, als ik de leraar maar met respect behandel en deze het niet erg vindt mocht ik je zeggen.

Ik snap dat sommige ouders een voorkeur hebben, maar het kan ook regelmatig niet nageleefd worden omdat de desbetreffende leraar zelf aangeeft hoe deze aangesproken werd. Ook op de middelbare hadden wij een redelijk goede band met bijna alle leraren en er waren er maar 1 of 2 die graag 'u' genoemd werden. Ik denk dat dit voor mijn moeder ook altijd het belangrijkste was. Zoals al eerder genoemd is: ik heb klasgenoten gehad die altijd netjes U en Mevrouw (Achternaam) zeiden maar ontzettend respectloos met leraren omgingen en mensen die ze met je aanspraken en heel respectvol en vriendelijk waren tegenover de docent. Zoveel zegt de aanspraak niet.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:50

Mijn leerlingen spreken me aan met mevrouw *achternaam* en "u". Op de middelbare school waar ik leerling ben geweest, was het gebruikelijk om de docent met de voornaam aan te spreken en met "je" in plaats van "u". Ik zou dat ook liever hebben nu ik docent ben, maar dat is niet de bedoeling volgens de school waar ik nu lesgeef.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:16

Ik vind dit altijd zó lastig. Spreek standaard iedereen ouder met 'u' aan, maar op het HBO had je al mensen die het prima vonden als je 'je' zei. Alleen zeiden ze dat zelf nooit echt specifiek. En nu op de uni heb ik mensen die ongeveer even oud zijn als ik ben, maar wel in 'rang' hoger staan, dus weer 'u', maar dat is een beetje apart..

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:21

Ik zit nu in twee gymnasium en er zijn heel veel leraren die aan het begin van het schooljaar zeggen: 'noem me alsjeblieft gewoon je en bij mijn voornaam'. Daar zeggen we dus geen u tegen, de leraren die dat niet zeggen daar zeggen we u tegen.

Edit: typefout

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:23

Ik zeg eigenlijk altijd je. Ook tegen mijn oma's.

Respect krijg je van mij niet door u, maar om wat je doet.. mn moeder heeft wel een poging gedaan om mij dat bij te leren. OS beetje mislukt

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:49

Op de basisschool was het juffrouw/meester voornaam en aanspreken met je. Op de middelbare school was het mevrouw/meneer en aanspreken met u. En op mijn vervolg opleiding was het meer zoals de docent aangesproken wilde worden.

Oudere mensen spreek ik standaard aan met u maar velen geven aan om aangesproken te willen worden met je.

Ik ging vroeger om met een meisje die haar ouders met de voornaam en u aan sprak. Dat heb ik altijd heel afstandelijk gevonden.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:54

Op de basisschool moest ik juf/meester(+ achternaam) zeggen.
En op de middelbare en nu ook op het HBO zeg ik meneer/mevrouw (+ achternaam).

Daarbij spreek ik ook ouderen, inclusief mijn ouders, aan met U.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:52

Ik ben van huis uit opgevoed met u. Naarmate ik ouder werd werd dat steeds meer jij.
Ik werk zelf in het basisonderwijs en word met juf Marleen en u of jij aangesproken.
Mijn kleuters zeggen gemakkelijker jij, de oudere kinderen u.

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:58

Op de basisschool was het in de lagere groepen juf/meester, evt. met voornaam en jij of je. Op de middelbare werd het U en mevrouw/meneer (zonder achternaam, behalve in mails) en op de universiteit gebruik ik bij de meeste docenten hun voornaam en jij/je, aangezien ze aangegeven hebben dat ze niet met U of mevrouw/meneer aangesproken willen worden. Als ik twijfel gebruik ik altijd U, dan word me al meestal snel verteld dat dat niet nodig is maar in de eerste instantie begin ik wel daarmee.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:04

Ik ben ook juf op een basisschool en tegen mij zeggen ze gewoon je/jij. Daar voel ik me prima bij, als ze mij verder met respect benaderen. Kinderen uit de bovenbouw zeggen ook wel eens u en dat laat ik dan zo. Vind ik ook goed.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:08

Mijn "botte boer" heeft als excuses dat hij nooit in de winkel komt zonder mij (nu bijna 1 jaar te laat, november) maar hij zit wel de hele avond marktplaats af te struinen naar allerlei botte boer spullen. Heb ook al gezegd dat onder dieren en toebehoren ook wel een kado voor mij te vinden is. }> :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:13

@friesam.. zit je wel in het goede topic te typen?

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:40

friesam schreef:
Mijn "botte boer" heeft als excuses dat hij nooit in de winkel komt zonder mij (nu bijna 1 jaar te laat, november) maar hij zit wel de hele avond marktplaats af te struinen naar allerlei botte boer spullen. Heb ook al gezegd dat onder dieren en toebehoren ook wel een kado voor mij te vinden is. }> :D

Waar heb je het over?? :')

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:42

Hihihi ja dat vroeg ik mij ook af! Verkeerde topic beland misschien?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:46

friesam schreef:

Wauw... :')

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:47

Meneer, mevrouw en U. Nooit anders geweten en vind het heerlijk netjes en beleefd :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:59

lagere school juf en meester en mochten we "je" en "jij" (ge in belgie) zeggen. Maar vanaf middelbare werd dat "mevrouw/mijnheer" en "u".

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:52

Ik heb vanaf de basisschool (jaren '80) al mijn leraren op lagere en middelbare met je + voornaam aangesproken. Zelf vind ik het dus best gek 'aanvoelen' dat de meeste studenten me op het HBO met u aanspreken.

Inmiddels ben ik er wel aan gewend geraakt om te vragen of ik jij mag zeggen (doe ik al heel snel om per ongeluk jij zeggen te voorkomen) maar ik ben dus gewend aan je/jij en zeg tegen heel weinig mensen blijvend u.

Respect, nee dat vind ik niet uit u spreken... eerder afstand inderdaad. Maar dat is natuurlijk een kwestie van waar je aan gewend bent en waar je bent opgegroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:01

Op mijn school is het gebruikelijk om een leraar bij hem of haar voornaam te noemen, en gewoon "je" te zeggen. Als brugger zei ik nog wel eens "u", werd dan ontzettend raar aangekeken door de leraar. :')
Denk niet dat respect door het wel of niet gebruiken van "u" komt.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 12:32

ik zal dan nog wel beetje ouderwets zijn maar vind U toch horen bij school en natuurlijk ook thuis bij opvoeding. En zeer zeker vind ik het ook bij respect horen. Ook om dit mee te geven voor later.
Wel fijn om te lezen dat de meningen hierover heel erg uiteen lopen en dat iedereen in zijn waarde wordt gelaten.
Iedereen bedankt voor zijn mening.