onenigheid in de familie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:36

Zou voor mij hele simpele, duidelijk zaak zijn: broer er verder helemaal buiten houden, zelf regelen dat moeders op hoekhuisje wacht.

En dan ook totaal geen klussen van hem verwachten of vragen maar als er hulp op dat gebied nodig is, gewoon zelf iemand anders daarvoor regelen.

Dan is er geen enkel probleem meer en weet iedereen gewoon waar die aan toe is, en is het simpelweg afwachten op een leuk huisje voor moeders :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 16:42

maura schreef:
Goed dat je met je broer gepraat hebt. Nu weer even rustig nadenken. Mensen verzinnen zelden gekke dingen helemaal zelf. Wat ik in jouw geval zou willen weten is:
1. waarom je broer verwacht dat hij met (tuin)klussen bij je moeder komt te zitten als ze niet verhuist en
2. waarom hij dat niet wil?

Kan het zijn dat je moeder al eens aan hem gevraagd heeft om in de tuin of het huis te werken zonder dat jij dat weet? Kan het zijn dat niet je moeder, maar bijvoorbeeld de vrouw van je broer (als hij die heeft?) dat van hem verwacht? Heeft hij veel zorgen/stress door werk of privé? Want mensen met veel stress krijgen vaak de neiging om te verwachten dat er vast nog meer dingen gaan gebeuren waar ze nog meer stress van krijgen, wat in het geval van je broer misschien heeft geleid tot de onterechte verwachting dat extra werk bij jullie moeder vandaan wel op hem neer zal komen. Is er misschien iets met de gezondheid van je broer aan de hand, waardoor hij verwacht bepaalde klussen niet (meer) te kunnen, maar waar hij niet over praat omdat hij zich schaamt, of zelf niet accepteert dat hij dingen niet meer kan, of wil voorkomen dat jullie moeder zorgen krijgt om hem?

Gezien het gedoe dat er nu al is denk ik niet dat je broer je heel gemakkelijk zal willen vertellen wat de onderliggende reden van zijn houding is. Als hij een partner heeft waar jij goed mee op kunt schieten, kun je misschien daar wat meer van te weten komen. En vraag ook eens bij moeders na of je broer al eens eerder bij haar in huis of tuin klusjes heeft gedaan. Als dat zo is, is het aan je moeder om aan je broer duidelijk te maken dat het niet nodig is om te verwachten dat die klussen op hem gaan neerkomen. Dat kan alleen als je moeder hem kan vertellen wie die klusjes wel gaat doen en dat het je broer niet kwalijk wordt genomen dat hij het niet doet.

Volgens mij kun je pas weer terug naar het onderwerp 'waar gaat moeder wonen' als het onderwerp 'wie gaat de klussen bij mams in huis en tuin doen' voor iedereen duidelijk en naar tevredenheid is afgesloten. Want dan hoeft in de overweging waar ze heen gaat ook geen rekening meer gehouden te worden met de staat van het eventuele nieuwe huis (volledig gerenoveerd/nieuwbouw of bestaande bouw waar veel aan moet worden aangepast). Voor je broer lijkt dat veel belangrijker dan hoek- of rijtjeshuis en dat lijkt zo belangrijk voor hem, dat er bijna wel een goede reden moet zijn waarom hij denkt dat klussen op hem neer zullen komen.

Ze heeft geen hulp nodig met wat voor klussen dan ook, ze doet alles zelfstandig!
Mijn broer is gezond en heeft geen klachten, hij heeft er gewoon geen zin in.
Voordat moeders om hulp gaat vragen moet er heel wat aan de hand zijn, zelfs dan nog zal ze het niet snel vragen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 16:47

pmarena schreef:
Zou voor mij hele simpele, duidelijk zaak zijn: broer er verder helemaal buiten houden, zelf regelen dat moeders op hoekhuisje wacht.

En dan ook totaal geen klussen van hem verwachten of vragen maar als er hulp op dat gebied nodig is, gewoon zelf iemand anders daarvoor regelen.

Dan is er geen enkel probleem meer en weet iedereen gewoon waar die aan toe is, en is het simpelweg afwachten op een leuk huisje voor moeders :j

Punt is dat mijn broer daar in die buurt woont waar relatief veel seniorenhuisjes staan. Hij gaat daar dus wandelen met de hond en dan vraagt hij gewoon of ze weten of er nog een huisje leeg komt een dezer dagen. Zodoende weet hij het vaak al eerder dan dat ze op de site staan waar ik dan op kan reageren. En als hij dan weet dat er wat aan zit te komen gaat hij al op haar inpraten en neemt hij haar mee om het te laten zien.
Mijn broer is nogal groot met woorden maar als het op daden aankomt laat hij het 9 van de 10 keer afweten. (Zelfs met dingen regelen van mijn overleden zus een aantal maanden terug)
Ik zou graag alles willen regelen voor mijn moeder, zelfs de klussen maar heb ook een druk leven. Eigen zaak, paarden, huishouden, meer dan volle werkweek, gezondheid die lichamelijk lang niet alles toestaat (ben al blij als ik thuis alles voor elkaar heb wat betreft huishouden/paarden/stallen/tuin enzovoorts).

kally

Re: onenigheid in de familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:56

En zijn jullie al een stapje verder....is er al een huisje voor je moeder??

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 21:08

Er is nog geen leuke woning voorbij gekomen, huizenruil zal m niet gaan worden aangezien ze naar een seniorenwoning wil en de meeste die daar zitten er ook bewust voor hebben gekozen en niet meer een groot huis willen hebben. Heb mijn broer niet meer gesproken, wellicht even beter zo. Heb hem de laatste keer goed op zijn hart gedrukt dat hij de wensen van moeders moet respecteren en niet zo door moet drammen. Dat alles vanzelf wel op zijn plaats zal gaan vallen/komen als de tijd daarvoor is.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:14

Nou dan maar hopen dat er snel een huisje word gevonden voor je moeder en succes met het in toom houden van je broer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:23

Gaan alle seniorenwoningen daar via een woningstichting ?
Ik heb hier anderhalve maand geleden een prachtige hoek- seniorenwoning met tuin weten te bemachtigen voor mijn moeder via een makelaar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 07:36

Dank je Kally, ik hoop dat mijn broer nu gaat beseffen waar hij mee bezig is.

Repelsteel er is hier huiswaards.nu en die bemiddeld voor alle aanbieders die er zijn. Je reageert via hun website en dan zie je de status op dat moment, hoeveel er gereageerd hebben en op welke plek je staat. Je plek heeft te maken met hoeveel jaar je ingeschreven staat en of je urgentie hebt of niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 14:21

Er is een huisje vrijgekomen, geen hoek, mijn broer heeft dusdanig op mijn moeder ingepraat dat een hoekwoning echt heel erg duur is wat stoken betreft en veel inbraakgevoeliger, hoe verzint hij het maar goed ik krijg haar niet op andere gedachten. Dus heeft ze gevraagd aan mij om te reageren. Ik heb gereageerd en hoop maar dat ze er geen spijt van gaat krijgen. Want ze zal daar niet meer kunnen verhuizen als ze er eenmaal zit. Dan wordt ze uitgeschreven en is ze haar aantal jaren kwijt die ze opgebouwd heeft.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:27

Is er dan geen optie dat het huis waar ze nu in woont wat aanpassingen krijgt?
Ze is hier gelukkig toch?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 14:28

Dat heb ik ook al voorgesteld, bijvoorbeeld een traplift, maar dat is volgens mijn broer veels te duur en dat gelooft ze heilig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:29

Technisch gezien heeft je broer wat stoken betreft misschien gelijk, als het in de buurt is waar je moeder wel wil wonen dan mooi zo laten. Je moeder was niet gek zei je dus mocht ze er straks zitten en ze gaat klagen over het feit dat ze toch liever een hoekwoning had gehad dan kun je op dat moment zeggen dat ze maar niet had moeten zwichten voor je broer. Voor nu, gewoon doen wat ze "zelf" wil. Mocht je toch nog een poging wagen dan is het een optie om een bewoner van een hoekhuis en van een tussenwoning te vragen wat ze aan gas betalen. En wat betreft inbraak, goede sloten zorgen voor een betere veiligheid en niet of een huis op de hoek of er tussenin zit.
Het lijkt er trouwens verdacht veel op dat je broer er voor wil zorgen dat er zoveel mogelijk centen voor hem overblijven.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:34

meggiemeg schreef:
Dat heb ik ook al voorgesteld, bijvoorbeeld een traplift, maar dat is volgens mijn broer veels te duur en dat gelooft ze heilig.

Verhuizen is ook duur. Evt eens bij de gemeente vragen of ze via de WMO wat aanpassingen kan krijgen of wat gedeeltelijk vergoed wordt.
Of evt een slaapkamer beneden zodat ze niet altijd de trap op hoeft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 14:45

kohtje schreef:
Verhuizen is ook duur.

Precies maar dat ziet ze nu nog niet in, jammer genoeg.

bigone schreef:
Technisch gezien heeft je broer wat stoken betreft misschien gelijk, als het in de buurt is waar je moeder wel wil wonen dan mooi zo laten. Je moeder was niet gek zei je dus mocht ze er straks zitten en ze gaat klagen over het feit dat ze toch liever een hoekwoning had gehad dan kun je op dat moment zeggen dat ze maar niet had moeten zwichten voor je broer. Voor nu, gewoon doen wat ze "zelf" wil. Mocht je toch nog een poging wagen dan is het een optie om een bewoner van een hoekhuis en van een tussenwoning te vragen wat ze aan gas betalen. En wat betreft inbraak, goede sloten zorgen voor een betere veiligheid en niet of een huis op de hoek of er tussenin zit.
Het lijkt er trouwens verdacht veel op dat je broer er voor wil zorgen dat er zoveel mogelijk centen voor hem overblijven.

Het is een blinde muur bij die hoekwoningen daar in die buurt, dat scheelt al wel. Maar ach ik ben van mening dat als ze in willen breken doen ze dat toch wel hoekwoning of niet. Plus dat ze niet zo snel in zullen breken want ze heeft een fanatiek en zeer waaks hondje wat goed aanslaat.

Daar begint het wel op te lijken dat hij bang is voor de erfenis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:53

Waarschijnlijk vind hij straks het goedkoopste van het goedkoopste ook genoeg om de woning in te richten met vloerbedekking , gordijnen en eventueel wat nieuwe meubeltjes. Als je dat hoort dan gewoon recht voor z'n raap zeggen dat het er verdacht op lijkt dat hij bang is dat er niets te halen valt als mam weg is. Het is misschien niet zo maar dan schud je hem even goed wakker over zijn manier van doen.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:05

Het komt op mij over alsof hij het niet leuk vind dat jij eigenlijk degene bent die alles regelt voor jou moeder.
Wij hebben ook in zo'n situatie gezeten alleen dat was dan mijn oma.
Mijn moeder kreeg het recht om te zorgen voor de geldzaken, enz, enz. en daar waren haar broers en zussen het totaal niet mee eens.
Die kreeg het dus over haar heen.
Het enige is nog eens met jou moeder overleggen of het echt is wat ZIJ wilt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:07

Ik denk dat niet jij maar je moeder eens duidelijk moet zijn tegen je broer. Haar wensen duidelijk kenbaar maken, met het vriendelijke verzoek of hij zich verder nergens mee wil bemoeien.

Eigenlijk vind ik het heel zielig voor je moeder :o Ze zit precies tussen je broer en jou in en dat is een spagaat die voor een moeder denk ik helemaal niet prettig is.

Als je moeder jou vraagt om te reageren op een huisje waar jij twijfels bij hebt, spreek je dit dan ook uit?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:17

Ik bekijk het als volgt. Jij bent een kind van je moeder, je broer is een kind van je moeder. Als je moeder anders omgaat met je boer en de informatie en wensen die hij heeft is dat iets tussen je broer en je moeder. Zij is de persoon die daar uiteindelijk haar eigen keuze in maakt. En zo te lezen is ze nog heel goed in staat om haar eigen keuzes te maken.

Even heel hard. Je moeder heeft 20 jaar de tijd gehad om je broer op te voeden. Als die relatie een beetje scheef is gegroeid door wat dan ook, dan is dat haar zorg, en niet de jouwe.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:53

Mij lijkt het vooral dat je niet goed overeenkomt met je broer en je mama nu tussen 2 vuren staat.
Je broer mag toch vertellen aan zijn mama wat hij wil ? Je mama kan toch zelf wel ja of nee zeggen als een woning haar al dan niet intresseert ?
Misschien heeft je broer wel een goede reden om haar een hoekwoning af te raden ?
In ieder geval lijkt het mij hier vooral dat jullie beiden een ander idee hebben van hoe mama nu moet gaan wonen en waar en in welk huis en datde mama eigenlijk zelf wel gelukkig is in haareigen huis en eerder zou verhuizen om jullie een plezier te doen ?

Stel nu dat ze in haar huidig huis blijft, dan kan ze toch ook een slaapkamer en eventueel badkamer inrichten op het gelijkvloers bvb en dan nog er bestaan trapliften en wel nog andere oplossingen om ouderen toch zo lang mogelijk in hun huis te houden.

Lijkt me dat een oudere persoon laten verhuizen ook niet pressé bevorderend is voor de gezondheid + dat 35 jaar aan spullen verhuizen ook een serieus karwei is. Om maar niet te spreken van alles opnieuw in te richten en dan nog het sociale gedeelte die ze in haar huidige leefomgeving heeft (vriendelijke buur, bekende postbode,...) ook een belangerijke rol speelt in haar gezondheid.

Dus jij en je broer willen haar doen verhuizen naar een andere woning met tuin voor het geval dat ze slecht te been zou worden ? Of wil ze nu zelf verhuizen met oog op winkels dichtbij en geen trappen meer ? Het zal in ieder geval nog altijd je moeder zijn die beslist waar ze uiteindelijk wil wonen. Of het nu jij is of je broer die op haar inpraten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 15:54

SAKKIA schreef:
Als je moeder jou vraagt om te reageren op een huisje waar jij twijfels bij hebt, spreek je dit dan ook uit?

Jazeker! Ik heb met haar gepraat, dat dit echt is wat ze wil? Dat ze een hoop wensen dan ineens laat varen. Dat ze dan midden in een rijtje komt te zitten waar ze geen uitzicht heeft op een vrij drukke weg, dat uitzicht heeft ze wel als ze wacht totdat er een hoek vrij komt. Ze heeft altijd gezegd dat ze dat zo fijn vindt aan het huis waar ze nu woont, dat er een drukke weg voor langs loopt zodat ze altijd wel wat heeft om naar te kijken. Dat als ze de woning accepteert ze er niet meer weg zal komen, dat het een soort van eindstation is zeg maar. Dan merk ik dat ze een soort twijfel heeft maar ineens draait ze om, veranderd haar stem en zegt ze bijna kribbig ja ik weet het en reageer nu maar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 15:59

betadine schreef:
Mij lijkt het vooral dat je niet goed overeenkomt met je broer en je mama nu tussen 2 vuren staat.
Je broer mag toch vertellen aan zijn mama wat hij wil ? Je mama kan toch zelf wel ja of nee zeggen als een woning haar al dan niet intresseert ?
Misschien heeft je broer wel een goede reden om haar een hoekwoning af te raden ?
In ieder geval lijkt het mij hier vooral dat jullie beiden een ander idee hebben van hoe mama nu moet gaan wonen en waar en in welk huis en datde mama eigenlijk zelf wel gelukkig is in haareigen huis en eerder zou verhuizen om jullie een plezier te doen ?

Stel nu dat ze in haar huidig huis blijft, dan kan ze toch ook een slaapkamer en eventueel badkamer inrichten op het gelijkvloers bvb en dan nog er bestaan trapliften en wel nog andere oplossingen om ouderen toch zo lang mogelijk in hun huis te houden.

Lijkt me dat een oudere persoon laten verhuizen ook niet pressé bevorderend is voor de gezondheid + dat 35 jaar aan spullen verhuizen ook een serieus karwei is. Om maar niet te spreken van alles opnieuw in te richten en dan nog het sociale gedeelte die ze in haar huidige leefomgeving heeft (vriendelijke buur, bekende postbode,...) ook een belangerijke rol speelt in haar gezondheid.

Dus jij en je broer willen haar doen verhuizen naar een andere woning met tuin voor het geval dat ze slecht te been zou worden ? Of wil ze nu zelf verhuizen met oog op winkels dichtbij en geen trappen meer ? Het zal in ieder geval nog altijd je moeder zijn die beslist waar ze uiteindelijk wil wonen. Of het nu jij is of je broer die op haar inpraten.

IK heb vanaf het begin af aan gezegd dat we haar wensen moeten respecteren, zij wil graag een hoekwoning met tuintje en gelijkvloers, prima. Als zij dat wil goed dan houd ik dat in de gaten.
Mijn broer is diegene met haast en die haar steeds bepraat en haar meeneemt om huisjes te kijken, zelfs als er niets vrij is. Hij is diegene die loopt te pushen.
Ik heb begin dit jaar gezegd dat het me verstandig lijkt om eens te kijken wat voor mogelijkheden er allemaal zijn mocht ze ooit eens wat minder gaan kunnen. Hoe dat dan allemaal in zijn werk gaat en wat je er voor moet doen om bijvoorbeeld dan een seniorenwoning te bemachtigen. Juist omdat we het nooit bij de hand hebben gehad leek het me verstandig, dan weet je tenminste wat de mogelijkheden zijn en wat je dan moet doen. Niet dan je dan een keuze moet maken waar je niet achter staat omdat je dan gedwongen wordt door een situatie als een gebroken heup of wat dan ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:07

Als ik echt heel zeker zou weten dat moeders het eigenlijk in haar hart absoluut niet wil, en als er ook geen enkele haast bij is omdat je nog prima kan wachten op een huisje dat ze ècht wil (of de optie om huidige woning iets aan te passen) dan zou ik het mooi verdommen om te reageren op de woning.

Prima dat ze zich door broer laat overhalen om iets te doen dat ze eigenlijk niet wil, maar ik zou er niet aan mee werken want dan heb jij het straks nog gedaan :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 16:10

DinaxUllie schreef:
Het komt op mij over alsof hij het niet leuk vind dat jij eigenlijk degene bent die alles regelt voor jou moeder.
Wij hebben ook in zo'n situatie gezeten alleen dat was dan mijn oma.
Mijn moeder kreeg het recht om te zorgen voor de geldzaken, enz, enz. en daar waren haar broers en zussen het totaal niet mee eens.
Die kreeg het dus over haar heen.
Het enige is nog eens met jou moeder overleggen of het echt is wat ZIJ wilt.

Mijn broer heeft nooit naar moeders omgekeken, ook niet als ze in de problemen zat. Voor mijn gevoel handelt hij uit een soort schuldgevoel. Onze zus is dit voorjaar overleden, ook daar heeft hij nooit echt naar omgekeken, mijn broer en zijn gezin zijn op zichzelf, prima hun keuze. Mijn overleden zus heeft hij altijd alleen maar de les gelezen, dit was slecht, dat was slecht, als ze zo doorging had ze niet lang meer, nee dat had ze toch al niet (klinkt hard maar ze had nog maar een levensverwachting van een paar jaar). Mijn overleden zus had er voor gekozen om de laatste tijd dat ze er was te genieten en niet alles te laten om dan een korte periode langer te kunnen leven. Nu is zij dus 2 jaar eerder overleden dan verwacht en sindsdien bemoeit hij zich met moeders, in mijn ogen denk ik dat hij bang is dat ze ook zal gaan overlijden zonder dat hij wat voor haar heeft gedaan de laatste jaren. Ik vind dat hij nu handelt uit een soort van schuldgevoel omdat hij nooit naar moeders (of de rest van de familie) heeft omgekeken en nu spijt heeft dat hij niet anders meer met onze overleden zus om kan gaan als alleen maar preken en de les kan lezen. Hij zal daar wellicht een nare smaak aan over hebben gehouden omdat hij dat niet meer kan veranderen. Over haar spreken gebeurt niet, dat is verboden terrein.

Ik vind het ook heel erg voor mijn moeder dat mijn broer haar zo loopt te pushen en niet haar wens die ze duidelijk uit heeft gesproken te respecteren. Ik ben heel bang dat als het straks zo ver is en ze heeft een ander huisje wij (mijn man en ik) voor de verhuizing op kunnen draaien en dat hij dan in geen velden of wegen meer is te bekennen. Of als moeders erg spijt heeft van de middenwoning (wat ik absoluut niet hoop!) hij dan zijn schouders op haalt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:14

Daarom zou ik ook niet iets gaan doen waarvan je weet dat het niet goed is. Want doe je het wel, dan draag je er aan bij.

Ik zou als je heel erg zeker bent van je zaak, gewoon zeggen: sorry ma, ik ga dit niet doen want je gaat hier spijty van krijgen en ik wil dat niet op mijn geweten hebben. Als je wilt reageren op een huis dat je niet echt wilt dan zal je het zelf moeten doen :j Maar ik laat me hier niet in mee slepen.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:16

pmarena schreef:
Als ik echt heel zeker zou weten dat moeders het eigenlijk in haar hart absoluut niet wil, en als er ook geen enkele haast bij is omdat je nog prima kan wachten op een huisje dat ze ècht wil (of de optie om huidige woning iets aan te passen) dan zou ik het mooi verdommen om te reageren op de woning.

Prima dat ze zich door broer laat overhalen om iets te doen dat ze eigenlijk niet wil, maar ik zou er niet aan mee werken want dan heb jij het straks nog gedaan :=

Ik denk dat ik er ook zo mee om zou gaan. Vandaag ook de ervaring gehad dat mij iets verweten werd wat ik in belang van moeders voor haar aangepast had. "jij hebt toen... gedaan", ja omdat jíj het wilde... *zucht*

TS; ik zie in je laatste post staan dat je broer en zijn gezin erg op zichzelf zijn. Is het misschien een optie om hem en zijn partner bij jullie uit te nodigen voor een etentje (al dan niet met moeders erbij) en het er dan met de partners over te hebben.
Ik weet dat het jullie moeder is, maar als er iets met de vader van mijn vriend is, heeft dat evengoed invloed op mij en net zo met mijn moeder en mijn vriend. En misschien kan de partner van je broer hier wel iets positiefs in betekenen. Hij zal thuis waarschijnlijk alleen zijn kant van het verhaal vertellen :)