maura schreef:Goed dat je met je broer gepraat hebt. Nu weer even rustig nadenken. Mensen verzinnen zelden gekke dingen helemaal zelf. Wat ik in jouw geval zou willen weten is:
1. waarom je broer verwacht dat hij met (tuin)klussen bij je moeder komt te zitten als ze niet verhuist en
2. waarom hij dat niet wil?
Kan het zijn dat je moeder al eens aan hem gevraagd heeft om in de tuin of het huis te werken zonder dat jij dat weet? Kan het zijn dat niet je moeder, maar bijvoorbeeld de vrouw van je broer (als hij die heeft?) dat van hem verwacht? Heeft hij veel zorgen/stress door werk of privé? Want mensen met veel stress krijgen vaak de neiging om te verwachten dat er vast nog meer dingen gaan gebeuren waar ze nog meer stress van krijgen, wat in het geval van je broer misschien heeft geleid tot de onterechte verwachting dat extra werk bij jullie moeder vandaan wel op hem neer zal komen. Is er misschien iets met de gezondheid van je broer aan de hand, waardoor hij verwacht bepaalde klussen niet (meer) te kunnen, maar waar hij niet over praat omdat hij zich schaamt, of zelf niet accepteert dat hij dingen niet meer kan, of wil voorkomen dat jullie moeder zorgen krijgt om hem?
Gezien het gedoe dat er nu al is denk ik niet dat je broer je heel gemakkelijk zal willen vertellen wat de onderliggende reden van zijn houding is. Als hij een partner heeft waar jij goed mee op kunt schieten, kun je misschien daar wat meer van te weten komen. En vraag ook eens bij moeders na of je broer al eens eerder bij haar in huis of tuin klusjes heeft gedaan. Als dat zo is, is het aan je moeder om aan je broer duidelijk te maken dat het niet nodig is om te verwachten dat die klussen op hem gaan neerkomen. Dat kan alleen als je moeder hem kan vertellen wie die klusjes wel gaat doen en dat het je broer niet kwalijk wordt genomen dat hij het niet doet.
Volgens mij kun je pas weer terug naar het onderwerp 'waar gaat moeder wonen' als het onderwerp 'wie gaat de klussen bij mams in huis en tuin doen' voor iedereen duidelijk en naar tevredenheid is afgesloten. Want dan hoeft in de overweging waar ze heen gaat ook geen rekening meer gehouden te worden met de staat van het eventuele nieuwe huis (volledig gerenoveerd/nieuwbouw of bestaande bouw waar veel aan moet worden aangepast). Voor je broer lijkt dat veel belangrijker dan hoek- of rijtjeshuis en dat lijkt zo belangrijk voor hem, dat er bijna wel een goede reden moet zijn waarom hij denkt dat klussen op hem neer zullen komen.
Ze heeft geen hulp nodig met wat voor klussen dan ook, ze doet alles zelfstandig!
Mijn broer is gezond en heeft geen klachten, hij heeft er gewoon geen zin in.
Voordat moeders om hulp gaat vragen moet er heel wat aan de hand zijn, zelfs dan nog zal ze het niet snel vragen!