Alimentatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: Alimentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:46

Persoonlijk ,zou ik ook liever harder werken als dat ik geld moest aannemen van iemand die ik niet eens mijn vader wil noemen.
360 euro op een jaar tijd is best veel geld,aan de andere kant niet zoveel dat je dat niet kan bij verdienen als je het zo nodig hebt.
Het is je vast niet je bedoeling,maar je komt in het topic een beetje hebberig over,uiteindelijk red je het nu ook zonder dat geld.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:16

meggiemeg schreef:
Maar je laat wel zonder medeweten van je vader, waar je al alimentatie van krijgt en waar je niets van wilt weten, zijn inkomen toetsen om te kijken of er nog meer geld te halen valt. Dat is hetgene waar diegene van de vijandige reacties op reageren (denk ik).
Nogmaals persoonlijk zou ik zeggen ik doe dan de extra's maar even niet, straks zal je als je 21 bent het helemaal zonder moeten stellen, dan is je vader namelijk helemaal niet meer verplicht om voor je te betalen.

a - DUO voert dat onderzoek uit zonder medeweten van TS. Ik denk niet dat TS heeft gedacht, Goh laat ik even het inkomen toetsen zodat ik meer kan krijgen. Zodra er een verzoek tot studiefinanciering binnenkomt is dat standaard, wat verdienen pa en ma en wat zou hun bijdrage moeten zijn. Of mag ze dan ook geen stufi aanvragen?

b - wat ik niet snap is dat vaders kennelijk wel kinderen mogen maken, er later vandoor gaan omdat ze er even geen zin meer in hebben maar er dan kennelijk niet meer verantwoordelijk voor hoeven te zijn en de kinderen dan maar zelf in hun onderhoud moeten voorzien? Kinderen nemen betekend verantwoordelijkheden op je nemen en dit tenminste doen tot ze zelf zelfstandig zijn.
Ik zou het tenminste niet eerlijk vinden als vader ruim in zijn geld zit, een mooi leven leidt en jij elke cent 3 dubbel moet omdraaien omdat hij daar geen zin in heeft.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:24

Persoonlijk vind ik wel een verschil tussen kinderen en jong volwassenen.Een kind kan zelf geen geld verdienen ,maar een jong volwassene kan best leren om op eigen benen te staan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:57

ingvdh schreef:
meggiemeg schreef:
Maar je laat wel zonder medeweten van je vader, waar je al alimentatie van krijgt en waar je niets van wilt weten, zijn inkomen toetsen om te kijken of er nog meer geld te halen valt. Dat is hetgene waar diegene van de vijandige reacties op reageren (denk ik).
Nogmaals persoonlijk zou ik zeggen ik doe dan de extra's maar even niet, straks zal je als je 21 bent het helemaal zonder moeten stellen, dan is je vader namelijk helemaal niet meer verplicht om voor je te betalen.

a - DUO voert dat onderzoek uit zonder medeweten van TS. Ik denk niet dat TS heeft gedacht, Goh laat ik even het inkomen toetsen zodat ik meer kan krijgen. Zodra er een verzoek tot studiefinanciering binnenkomt is dat standaard, wat verdienen pa en ma en wat zou hun bijdrage moeten zijn. Of mag ze dan ook geen stufi aanvragen?

b - wat ik niet snap is dat vaders kennelijk wel kinderen mogen maken, er later vandoor gaan omdat ze er even geen zin meer in hebben maar er dan kennelijk niet meer verantwoordelijk voor hoeven te zijn en de kinderen dan maar zelf in hun onderhoud moeten voorzien? Kinderen nemen betekend verantwoordelijkheden op je nemen en dit tenminste doen tot ze zelf zelfstandig zijn.
Ik zou het tenminste niet eerlijk vinden als vader ruim in zijn geld zit, een mooi leven leidt en jij elke cent 3 dubbel moet omdraaien omdat hij daar geen zin in heeft.

Maar haar vader neemt toch zijn verantwoordelijkheid en betaald kinderalimentatie. Zij krijgt alimentatie aan de hand van de draagkracht van het inkomen van haar vader, heeft hij veel inkomen is de alimentatie daar ook naar. Heeft hij minder draagkracht is dat bedrag lager.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 09:10

Als ik gewoon een aanvullende beurs had gekregen, waar ik gekeken naar mn moeders inkomen gewoon recht op heb, was ik dan ook hebberig? Misschien ben jij dan ook wel hebberig, jij hebt immers vast ook een zorgtoeslag en dergelijke. Omdat je er récht op hebt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:11

Duo/Belastingdienst vind dat zij recht heeft op €30 extra. Dat is niet haar beslissing maar die van de overheid. Dus kennelijk vinden zij dat die €30 naar draagkracht is.

Aan TS, weet vader ook dat hij €30 meer moet gaan betalen? Meestal krijgt de aanvragers alleen dit soort brieven en de ouders niet. Als je niet weet dat je meer moet gaan betalen dan doe je dat ook niet lijkt me.
Als het te hoog is zou hij ook in verweer kunnen gaan tegen DUO.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 09:15

ingvdh schreef:
Duo/Belastingdienst vind dat zij recht heeft op €30 extra. Dat is niet haar beslissing maar die van de overheid. Dus kennelijk vinden zij dat die €30 naar draagkracht is.

Aan TS, weet vader ook dat hij €30 meer moet gaan betalen? Meestal krijgt de aanvragers alleen dit soort brieven en de ouders niet. Als je niet weet dat je meer moet gaan betalen dan doe je dat ook niet lijkt me.

Dat stond idd ook in een andere reactie, een adres is onbekend, dus netjes een brief sturen is niet mogelijk. Bellen wil ik niet. Ik zal vanmiddag even navraag doen bij het jongerenloket. Bedankt iig! :D

@meggiemeg, ik had idd alleen een aanvullende studiebeurs aangevraagd en daarin stond dat ik €30 meer van mn vader zou krijgen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:22

Het is een advies dat je vader dat bij zou kunnen dragen, niet dat hij dat moet, lezen is soms lastig.... Kijk maar eens naar de link die ik al eerder heb gepost, daar staat dat ook heel duidelijk in.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:23

Als ik mij niet vergis wordt dat inkomen niet zonder medeweten van vader getoetst, maar moet hij daar zelf wat voor opsturen. En gaat het niet om het recente inkomen maar dat van een aantal jaar geleden, waarmee het best te verklaren is dat als jouw vader er ook financieel op achteruit is gegaan, hij het zelf misschien nog maar amper op kan brengen om jouw alimentatie te betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:24

xSetjeslover schreef:
Dat stond idd ook in een andere reactie, een adres is onbekend, dus netjes een brief sturen is niet mogelijk. Bellen wil ik niet. Ik zal vanmiddag even navraag doen bij het jongerenloket. Bedankt iig! :D

@meggiemeg, ik had idd alleen een aanvullende studiebeurs aangevraagd en daarin stond dat ik €30 meer van mn vader zou krijgen.

Zou "moeten" krijgen, als extra ouder bijdrage studiekosten.
Maar die bijdrage is wettelijk niet verplicht.

Daar zit de clue, je kan er om vragen, maar hij is het niet verplicht te betalen.

Citaat:
Hoeveel moet u betalen?

Op basis van uw inkomen berekent DUO hoeveel u kunt meebetalen aan de studie van uw kind. Dit bedrag heet de ouderbijdrage. We berekenen de ouderbijdrage alleen als uw zoon of dochter een aanvullende beurs aanvraagt. U bent niet verplicht de ouderbijdrage aan uw kind te betalen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:49

Jeetje wat een pittige reacties in dit topic van mensen die de strekking duidelijk niet begrijpen. Ook al heb je niets meer met een van je ouders te maken, het blijven wel je ouders. Zij hebben destijds de keuze gemaakt om jou op de wereld te zetten en zijn gewoon onderhoudsplichtig voor je. En €30,00 is een hoop geld voor een student die ook nog eens haar moeder ondersteunt.

Wat er wel van klopt, je vader is inderdaad niet verplicht om die € 30,00 te gaan betalen. Daar was je zelf ook al achter gekomen.

Je vader is enkel verplicht om te betalen hetgeen in het convenant of in de beschikking van de rechtbank staat.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:47

"een jongvolwassene kan best leren op eigen benen staan" doet mij best pijn om te horen...ik zit zelf ook in een rot situatie mbt alimentatie en als ik TS zo hoor, werkt ze er al keihard voor en heel eerlijk, studie gaat natuurlijk voor. Verder steunt ze haar moeder in de boodschappen etc.
Dus het leren om op eigen benen te staan vind ik in deze situatie een onnodige boodschap, gezien ze dat probeert maar het geld gewoon hard kan gebruiken.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:49

Tulandro schreef:
Je vader is enkel verplicht om te betalen hetgeen in het convenant of in de beschikking van de rechtbank staat.

dit blijkt ook nog niet eens zo te zijn, bij mij gelde het convenant niet omdat deze nog is gewijzigd na de uitspraak van de rechter (dit kan allemaal prima, maar dan is hij niet rechtsgeldig bleek, hoewel wij altijd gedacht hadden van wel). Dit zou ik dus sowieso goed laten uitzoeken.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:04

xSetjeslover schreef:
ingvdh schreef:

Beetje vreemd, hoe kunnen ze dan je vader zijn inkomen toetsen als adres onbekend is? Via zijn bsn moet er toch een adres te vinden zijn?
En denk ook niet dat hij via belasting/duo te horen krijgt dat hij €30 extra moet gaan betalen?
Kortste weg is toch om hem te bellen, adres te achterhalen?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:31

Brainless schreef:
xSetjeslover schreef:

Zou "moeten" krijgen, als extra ouder bijdrage studiekosten.
Maar die bijdrage is wettelijk niet verplicht.

Daar zit de clue, je kan er om vragen, maar hij is het niet verplicht te betalen.

Citaat:
Hoeveel moet u betalen?

Op basis van uw inkomen berekent DUO hoeveel u kunt meebetalen aan de studie van uw kind. Dit bedrag heet de ouderbijdrage. We berekenen de ouderbijdrage alleen als uw zoon of dochter een aanvullende beurs aanvraagt. U bent niet verplicht de ouderbijdrage aan uw kind te betalen.

De ouderbijdrage is inderdaad niet verplicht. Maar DUO gaat er wel vanuit dat het wordt betaald of dat je op een andere manier wordt gesteund. Daarom haalt DUO dat bedrag van de aanvullende beurs. En ik ddenk dat het TS daar oook om gaat op dit moment.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:43

Tuurlijk kun je stappen ondernemen, maar deze vergen tijd, inzet en emotie.
Je moet je afvragen of de strijd aangaan voor 30,- per maand wek de moeite is, met het risico dat de toch al slechte verhoudingen nog erger worden en je normale bedrag misschien ook niet meer uitbetaald wordt?

Persoonlijk denk ik, los laten. Die 30 euro kom je wel te boven. Beter dan er teveel energie in steken.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:57

Mijn ouders zijn d.m.v. een (v)echtscheiding uit elkaar gegaan dat ik nog maar een kleuter was! Ik maar ook 2 broers van me kregen echter niks van onze vader, m' n moeder die moest roeien met de riemen die ze toen nog maar had en geloof me ze had het loei zwaar. Alles pakte ze aan, ik zorgde voor het huishouden en zorgde dat het eten klaar stond zodat mijn moeder dat niet nog eens hoefde te doen. Mijn moeder heeft zelfs geprobeerd mijn studie te willen betalen, en ging nog harder werken maar dan nog lukte het niet helemaal en kwam in de sanering.
Mijn vader betaalde aan mijn 2 broers (een na oudste woonde toen al op zichzelf) en mij geen cent, nee mijn zus als oudste broer waren en nog steeds zijn hun lievelingetje.

Heb echt grote respect voor mijn moeder voor wat ze vroeger wel niet allemaal voor mij, broertje, broer gedaan heeft.

Nu ik zelf moeder ben denk en sta ik er heel anders in. Als onze kinderen gaan studeren dan hoeven ze van ons echt niet daarvoor ook per se voor te gaan werken, bijbaan vinden we prima maar dat is dan hun extra naast hun zakgeld/kleedgeld. En kunnen ze mee gaan sparen of andere leuke dingen van te gaan doen.
Studie kosten nemen wij zolang als ze willen studeren voor onze eigen rekening.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:41

Loes1996 schreef:
Tulandro schreef:

dit blijkt ook nog niet eens zo te zijn, bij mij gelde het convenant niet omdat deze nog is gewijzigd na de uitspraak van de rechter (dit kan allemaal prima, maar dan is hij niet rechtsgeldig bleek, hoewel wij altijd gedacht hadden van wel). Dit zou ik dus sowieso goed laten uitzoeken.

Ik bedoelde in mijn antwoord een convenant dat is aangehecht aan de beschikking. Geen losstaand convenant dat gesloten is na de beschikking. Deze is overigens wel rechtsgeldig, maar je krijgt er geen titel mee. En dat is van belang op het moment dat je de alimentatie wilt verhalen.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:34

Top thanks, dacht ik geef het maar even als aanvulling erbij. Weet niet hoe het bij TS zit namelijk. :D