Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
meggiemeg schreef:Maar je laat wel zonder medeweten van je vader, waar je al alimentatie van krijgt en waar je niets van wilt weten, zijn inkomen toetsen om te kijken of er nog meer geld te halen valt. Dat is hetgene waar diegene van de vijandige reacties op reageren (denk ik).
Nogmaals persoonlijk zou ik zeggen ik doe dan de extra's maar even niet, straks zal je als je 21 bent het helemaal zonder moeten stellen, dan is je vader namelijk helemaal niet meer verplicht om voor je te betalen.
ingvdh schreef:meggiemeg schreef:Maar je laat wel zonder medeweten van je vader, waar je al alimentatie van krijgt en waar je niets van wilt weten, zijn inkomen toetsen om te kijken of er nog meer geld te halen valt. Dat is hetgene waar diegene van de vijandige reacties op reageren (denk ik).
Nogmaals persoonlijk zou ik zeggen ik doe dan de extra's maar even niet, straks zal je als je 21 bent het helemaal zonder moeten stellen, dan is je vader namelijk helemaal niet meer verplicht om voor je te betalen.
a - DUO voert dat onderzoek uit zonder medeweten van TS. Ik denk niet dat TS heeft gedacht, Goh laat ik even het inkomen toetsen zodat ik meer kan krijgen. Zodra er een verzoek tot studiefinanciering binnenkomt is dat standaard, wat verdienen pa en ma en wat zou hun bijdrage moeten zijn. Of mag ze dan ook geen stufi aanvragen?
b - wat ik niet snap is dat vaders kennelijk wel kinderen mogen maken, er later vandoor gaan omdat ze er even geen zin meer in hebben maar er dan kennelijk niet meer verantwoordelijk voor hoeven te zijn en de kinderen dan maar zelf in hun onderhoud moeten voorzien? Kinderen nemen betekend verantwoordelijkheden op je nemen en dit tenminste doen tot ze zelf zelfstandig zijn.
Ik zou het tenminste niet eerlijk vinden als vader ruim in zijn geld zit, een mooi leven leidt en jij elke cent 3 dubbel moet omdraaien omdat hij daar geen zin in heeft.
ingvdh schreef:Duo/Belastingdienst vind dat zij recht heeft op €30 extra. Dat is niet haar beslissing maar die van de overheid. Dus kennelijk vinden zij dat die €30 naar draagkracht is.
Aan TS, weet vader ook dat hij €30 meer moet gaan betalen? Meestal krijgt de aanvragers alleen dit soort brieven en de ouders niet. Als je niet weet dat je meer moet gaan betalen dan doe je dat ook niet lijkt me.
Als het te hoog is zou hij ook in verweer kunnen gaan tegen DUO.

xSetjeslover schreef:Dat stond idd ook in een andere reactie, een adres is onbekend, dus netjes een brief sturen is niet mogelijk. Bellen wil ik niet. Ik zal vanmiddag even navraag doen bij het jongerenloket. Bedankt iig!
@meggiemeg, ik had idd alleen een aanvullende studiebeurs aangevraagd en daarin stond dat ik €30 meer van mn vader zou krijgen.
Citaat:Hoeveel moet u betalen?
Op basis van uw inkomen berekent DUO hoeveel u kunt meebetalen aan de studie van uw kind. Dit bedrag heet de ouderbijdrage. We berekenen de ouderbijdrage alleen als uw zoon of dochter een aanvullende beurs aanvraagt. U bent niet verplicht de ouderbijdrage aan uw kind te betalen.
Tulandro schreef:Je vader is enkel verplicht om te betalen hetgeen in het convenant of in de beschikking van de rechtbank staat.
xSetjeslover schreef:ingvdh schreef:Duo/Belastingdienst vind dat zij recht heeft op €30 extra. Dat is niet haar beslissing maar die van de overheid. Dus kennelijk vinden zij dat die €30 naar draagkracht is.
Aan TS, weet vader ook dat hij €30 meer moet gaan betalen? Meestal krijgt de aanvragers alleen dit soort brieven en de ouders niet. Als je niet weet dat je meer moet gaan betalen dan doe je dat ook niet lijkt me.
Als het te hoog is zou hij ook in verweer kunnen gaan tegen DUO.
Dat stond idd ook in een andere reactie, een adres is onbekend, dus netjes een brief sturen is niet mogelijk. Bellen wil ik niet. Ik zal vanmiddag even navraag doen bij het jongerenloket. Bedankt iig!
@meggiemeg, ik had idd alleen een aanvullende studiebeurs aangevraagd en daarin stond dat ik €30 meer van mn vader zou krijgen.
Brainless schreef:xSetjeslover schreef:Dat stond idd ook in een andere reactie, een adres is onbekend, dus netjes een brief sturen is niet mogelijk. Bellen wil ik niet. Ik zal vanmiddag even navraag doen bij het jongerenloket. Bedankt iig!
Zou "moeten" krijgen, als extra ouder bijdrage studiekosten.
Maar die bijdrage is wettelijk niet verplicht.
Daar zit de clue, je kan er om vragen, maar hij is het niet verplicht te betalen.Citaat:Hoeveel moet u betalen?
Op basis van uw inkomen berekent DUO hoeveel u kunt meebetalen aan de studie van uw kind. Dit bedrag heet de ouderbijdrage. We berekenen de ouderbijdrage alleen als uw zoon of dochter een aanvullende beurs aanvraagt. U bent niet verplicht de ouderbijdrage aan uw kind te betalen.
Loes1996 schreef:Tulandro schreef:Je vader is enkel verplicht om te betalen hetgeen in het convenant of in de beschikking van de rechtbank staat.
dit blijkt ook nog niet eens zo te zijn, bij mij gelde het convenant niet omdat deze nog is gewijzigd na de uitspraak van de rechter (dit kan allemaal prima, maar dan is hij niet rechtsgeldig bleek, hoewel wij altijd gedacht hadden van wel). Dit zou ik dus sowieso goed laten uitzoeken.