Als eerste iets op Facebook zetten..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:41

overigens stoor ik mij er totaal niet aan hoor als ze van alles maar plaatsen in goede tijden slechte tijden content :n
ik vind het juist wel leuk lees vermaak :+ :Y)

ik begin tegenwoordig met FB en koffie s'ochtends ipv van telegraaf en koffie :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:43

elenaMM77 schreef:
Relaxed schreef:
O jaa, mijn hele familie bijna en een collega.. Zetten er nooit iets op, maar op iedere verjaardag op tijdens het werk merk je wel dat ze álles lezen. Die mensen zijn bij mij 'Kennissen' en ik deel alles met vrienden behalve kennissen :P

dat vind ik een beetje raar gesteld.

jij stelt dus de mensen die overal hun poot tegenop moeten tillen en je toevoegen als vriend op faceboek als 'vrienden'. en je familie degradeer je tot kennissen omdat ze niet overal tegenaan willen sassen of liever een kaartje sturen, of je niet van likes voorzien? dat vind ik echt een beetje raar..

als jij alles op facebook zet, dan is het dus logisch dat sommigen af en toe even kijken en dus ook alles van je weten..

dat ze er dan op een verjaardag over beginnen is puur interresse tonen in wat jou bezig heeft gehouden in de tussentijd. Is dat een misdaad dan?

ik vind het eerlijk gezegd ook prettiger.. als iemand iedere scheet meedeelt dan kan ik tenminste over zijn gasfabriek praten op een verjaardag..

als je van minuut tot minuut maar alles op facebook gooit, wat valt er dan nog bij te kletsen als je elkaar tegenkomt? nope, dan zit je dus met vrienden op een terasje facebook pagina's te volgen van de mensen die er niet bij zijn en dus nog wat te melden hebben, zodat jij weer wat te tikken hebt en te liken.. omdat je je doodverveelt met de mensen van wie je alles al weet omdat je het voor je wegging nog allemaal even bijgewerkt, bijgelezen, bijgeliked hebt..

vind het eigenlijk een beetje verdrietig wat men tegenwoordig onder vrienden verstaat en wat onder kennissen. Je familie als 'kennis' tentoonspreiden vind ik eigenlijk een beetje denegrerend tegenover je naasten.. alleen omdat ze niet alles liken of je constant vertellen wat een fantastische meldingen je doet :(

Zo jij bent op dreef, heb ik je iets misdaan dat je steeds zo op mij reageert? Ik mag toch zelf weten hoe ik mijn facebook gebruik en wat ik met wie deel? Je oordeelt maar raak zonder mij te kennen en überhaupt te weten wat ik op Facebook deel en doe.

Urbanus

Re: Als eerste iets op Facebook zetten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:45

Zo had mijn beste vriendinnetje dit jaar niet de kans om haar vrienden te vertellen van het overlijden van haar moeder. Het stond al op fb door een tante. Echt onwijs rot en sneu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:46

Ojajoh schreef:
overigens stoor ik mij er totaal niet aan hoor als ze van alles maar plaatsen in goede tijden slechte tijden content :n
ik vind het juist wel leuk lees vermaak :+ :Y)

ik begin tegenwoordig met FB en koffie s'ochtends ipv van telegraaf en koffie :')

haha idd! Soms vind ik het ook wel leuk om de discussie aan te gaan. Zo hadden we een buurman die altijd klaagde over de politiek. Kon het niet laten om hier af en toe een bommetje te droppen ;)

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:48

[***] schreef:
Vriendin van mij heeft zoiets meegemaakt. Ze kreeg via Twitter allemaal berichten met gecondoleerd met je opa. Ze hadden haar al geprobeerd te bellen, maar ze had geen bereik/batterij leeg (weet niet meer precies) en toen ze op Twitter keek, waren dit de eerste berichten die ze las.

Tegenwoordig gaat alles zo ontzettend snel.

Zelfde met mijn ex vriend.. Zijn beste vriend vroeg op facebook of iemand wist wat er aan de hand was.. Er stonden wat berichtjes op zijn facebook... Dus ik hem een bericht gestuurd.. :( facebook is nooit de manier om rottig nieuws te horen.. :/

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:59

Ik vind dat toch gewoon te maken hebben met fatsoensnormen. Ik denk altijd wel goed na voor ik iets op mijn FB of op een anders FB plaats. Sowieso zet er ik niet zomaar alles op.
En met gevoelige zaken als overlijdens, geboorte, bruiloft, uit elkaar gaan e.d. zet ik er sowieso pas iets op als de persoon zelf er iets over gemeld heeft.

SindyKaya schreef:
Ik moest in de krant pas lezen dat mijn opa dood was, hoe vind je die -O-

Dat is niet leuk!! :(:) Maar ik denk dat dit dan eerder te maken heeft met familiebanden die niet fijn lopen i.p.v. dat iemand het gelijk wereldkundig wilt maken voor familie is ingelicht. Maar hoe dan ook doet zoiets hartstikke zeer natuurlijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:15

Relaxed schreef:
Zo jij bent op dreef, heb ik je iets misdaan dat je steeds zo op mij reageert? Ik mag toch zelf weten hoe ik mijn facebook gebruik en wat ik met wie deel? Je oordeelt maar raak zonder mij te kennen en überhaupt te weten wat ik op Facebook deel en doe.

nu ja eigenlijk wel, je veroordeeld mensen zoals ik dat we lezen maar niet overal op reageren op facebook maar meer waarde hechten aan persoonlijk contact.

je begon zelf met oordelen over 'dat soort mensen'.. je kent mij niet en scheert mij gelijk met anderen over een kam. misschien voortaan even iets minder relaxt en iets beter nadenken over redenen dat mensen niet altijd reageren.. en vooral die mensen niet veroordelen.. ik spreek namens mijzelf als onderdeel van 'dat soort mensen'.

en over de andere punten heb ik gewoon een tegengestelde mening, zonder 'veroordelen'.. dus als ik reageer dan is dat om mijn mening daarover te geven. dat had net zo goed een ander kunnen zijn.. waren posts met verschillende inhoud
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 29-09-14 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:15

Dit is waarschijnlijk een knippel in het hoenderhok. Maar ik vind het vrij logisch, als iemand via via hoort dat je bijvoorbeeld zwanger bent of bent bevallen dan kun je die felicitaties ook verwachten. Zoiets wordt altijd rond verteld. Dat kun je iemand niet kwalijk nemen die jou niet via een ander media kan of wilt bereiken. Veel mensen die ik op FB heb, heb ik niet eens een telefoonnummer van, dus ik zou het niet vreemd vinden als ze me via die weg zouden feliciteren.

Als je niet wilt dat zoiets gebeurt moet je of geen FB aanschaffen of je bek houden. En eerlijk is eerlijk, naaste familie zou ik nog wel bellen (ouders, broers/zussen, Beste vriendin, die houden zich overigens ook netjes rustig als ik dat zou vragen.) maar de rest kon er prima via Facebook achter komen. Geen problemen mee, ik ga niet iedereen persoonlijk bellen, ik heb wel wat anders te doen als ik bevallen ben. :Y)

Dus nee ik vind het niet héél gek.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:16

Heb het net nog mee gemaakt...
Moeder van een vriendin van me plotseling overleden en heel fb stond er al
Mee vol voordat zei zelf er iets over had gezegd.

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:28

Ik heb via facebook te horen gekregen dat mijn vader was getrouwd met mijn stiefmoeder.. moest snel, door omstandigheden.

Verder zat ik savonds op de bank, om vervolgens te lezen dat mijn opa zojuist was overleden. Ik belde in paniek mijn vader op, die ook nog van niets wist.

Triest, heeeel triest deze wereld..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:35

ach zonder fb gebeurd het ook trouwens hoor, toen was er hyves en waren mensen brutaal via MSN!
mijn kinderen waren overleden en daar nam ik afscheid van om 19.00 in het ziekenhuis
om 20.03 werd ik thuis gebeld met de vraag of het echt waar was, dat was door een stalgenoot!
Iedereen in de paardenwereld wist het al dankzij zo een roddeldoos die vernomen had dat mijn beste vriendin in het ziekenhuis bleef bij mij ivm de omstandigheden en niet naar een verjaardag ging waar zij dus ook zat. Meteen heeft ze haar mobiel gepakt en het rond bazuint via sms en msn. Leuk hoor, als je je familie nog op de hoogte moet stellen ;(

dus is het FB? Nee hoor, het zijn gewoon de mensen zelf, en ze doen het toch wel, met fb of zonder fb!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:38

Volgens mij hebben mensen elkaar op fb als vriend zonder dat ze elkaars telefoonnummer hebben. FB is een geaccepteerd iets waar mensen op delen. Wil je daar niet aan meedoen, moet je gewoon oppassen wat je plaatst.

Dat ''kinderen'' op fb iets lezen onder school is toch wel een probleem. Voor iets ergs zou ik hem zelf uit de les bellen, maar je moet wel wat dingen overwegen voor je dat doet. Als het kwaad al is geschied kun je ook kiezen ze liever eerst veilig thuis te hebben voor je ze wat verteld.

Vroeger was dit er natuurlijk niet. Toen wij mn moeder iets naars moesten mededelen, moest zij nog werken en 30km naar huis rijden. Wij hebben toe bewust gekozen om haar de hele dag niks te vertellen en thuis rustig op te vangen.

Wij hebben een kleine familie, dus ik zou veel buiten fb kunnen houden. Maar ik denk dat het lastig wordt bij een grote familie met veel mensen die op fb zitten.

Zelfde is dat iemand een reactie schreef bij een foto die ik had geplaatst. Ik snapte haar reactie, maar heb hem verwijdert. Als ik om zulke redenen iets verwijder meld ik dat iemand prive.

FB heeft ook veel mooie kanten. Ik wist vd week dat ik hoogst waarschijnlijk onze kat moest laten inslapen. Zoon naar school, man werken.....De dag ervoor wel wat gemeld erover en veel medeleven gehad. Ook toen ik in de namiddag plaatste dat hij was ineslapen ook veel lieve reacties. Ook van mensen die je er anders niet mee zou lastigvallen. Ik in ieder geval niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:41

elenaMM77 schreef:
Relaxed schreef:

nu ja eigenlijk wel, je veroordeeld mensen zoals ik dat we lezen maar niet overal op reageren op facebook maar meer waarde hechten aan persoonlijk contact.

je begon zelf met oordelen over 'dat soort mensen'.. je kent mij niet en scheert mij gelijk met anderen over een kam. misschien voortaan even iets minder relaxt en iets beter nadenken over redenen dat mensen niet altijd reageren.. en vooral die mensen niet veroordelen.. ik spreek namens mijzelf als onderdeel van 'dat soort mensen'.

en over de andere punten heb ik gewoon een tegengestelde mening, zonder 'veroordelen'.. dus als ik reageer dan is dat om mijn mening daarover te geven. dat had net zo goed een ander kunnen zijn.. waren posts met verschillende inhoud

Ik veroordeel dat soort mensen niet, moeten zij immers ook zelf mogen weten wat ze op facebook zetten. Maar ik mag vervolgens zelf weten wat ik er mee doe. En mijn collega die nooit iets op facebook zet, maar wel begint over wat anderen erop zetten en een vreselijke roddelkont/klikspaan is, tja, die zet ik onder mijn kennissen.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:42

Ik vind het ook heel vreemd om dat soort dingen te doen.
Vind het sowieso raar om je hele persoonlijke leven op internet neer te zetten, maar goed dat ben ik ... :o

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:47

KimD schreef:
Dit is waarschijnlijk een knippel in het hoenderhok. Maar ik vind het vrij logisch, als iemand via via hoort dat je bijvoorbeeld zwanger bent of bent bevallen dan kun je die felicitaties ook verwachten. Zoiets wordt altijd rond verteld. Dat kun je iemand niet kwalijk nemen die jou niet via een ander media kan of wilt bereiken. Veel mensen die ik op FB heb, heb ik niet eens een telefoonnummer van, dus ik zou het niet vreemd vinden als ze me via die weg zouden feliciteren.

Als je niet wilt dat zoiets gebeurt moet je of geen FB aanschaffen of je bek houden. En eerlijk is eerlijk, naaste familie zou ik nog wel bellen (ouders, broers/zussen, Beste vriendin, die houden zich overigens ook netjes rustig als ik dat zou vragen.) maar de rest kon er prima via Facebook achter komen. Geen problemen mee, ik ga niet iedereen persoonlijk bellen, ik heb wel wat anders te doen als ik bevallen ben. :Y)

Dus nee ik vind het niet héél gek.

Ja maar het gaat er om dat imo iedereen met een beetje verstand toch wel gewoon even zn mond kan houden, of als het echt moet een pb sturen, totdat degene zelf als eerste iets geplaatst heeft. Als het nu dagen of weken later is okee, maar zelfs al in dit topic zijn er zoveel mensen die 15/30min later al dingen op FB lazen terwijl ze nog van niks wisten of 10 min daarna gebeld werden met het nieuws.

Ik wist de naam van mijn vriends nicht haar baby al dagen voor het geboren werd (geplande keizersnee) evenals dat ze op het laaste moment bijna een week naar voren is gehaald. Dat vd keizersnee wist ie al omdat ie daar de basement huurt voor de dagen dat ie werkt maar de naam heb ik ook pas een paar dagen later verteld (mogelijk toen het zelfs al geboren was en op FB stond). Zijn moeder (haar tante dus) heb ik ook verder niks verteld totdat het al op Facebook stond (en heb haar die post toen laten zien). Imo zijn dat soort dingen aan de ouders om te vertellen, staat het eenmaal open en bloot op internet omdat ze dat zelf gedaan hebben wil ik er ook best openbaar een felicitatie tegenaan gooien, maar staat er nog niks op hou dan lekker je enthousiastme voor je en wacht tot ze het zelf hebben mede gedeeld..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:47

Ik snap niet zo goed waarom mensen allerlei privé zaken op Facebook zetten. Dat terwijl de privacy wetgeving e.d. zo'n hot item is tegenwoordig 8)7

Ben zelf ook een Facebooker en zo nu en dan plaats ik een status, maar zeker niet elke dag wat ik eet, met wie ik om ga de hele dag, wanneer ik uit mijn werk kom, dat ik zo gelukkig ben met een bepaald persoon, dat ik me verdrietig voel en vervolgens allerlei reacties wil uitlokken zodat iedereen gaat vragen hoe het met me gaat etc etc etc :roll:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:50

Je moet ook oppassen met wie je omgaat en alles deelt. Ik ga al jaren met mensen om die vrijwel niks van me weten. Standaard dingen weten mensen, maar verder is ons prive, ons prive......

Dit gebeurt inderdaad ook in dagelijks leven. Ik zal nooit iets over mn relatie met mn man vertellen. Hooguit als ik een keer wat op mn lever heb tegen mn moeder. En als hij erbij is kunnen we ergens een grapje over maken.
Ik had een vriendin die alles vertelde, incl bedgeheimen.

Nog erger, bij voetbal stonden moeders uitgebreid over hun ex mannen te kletsen waar we het allemaal konden horen. Heel leuk als je de andere week met de vader langs de kant staat. Dat zijn ook typisch mensen die het niet zo nauw nemen met de info die ze openbaar maar krijgen.

Ik kan me echt niet voorstellen dat ik iemand ken die ik iets vertrouwelijks zou vertellen, die dit meteen op fb plaatst of doorkletst. En de rest van mn fb vrienden staan gewoon verder van me af.

En wat denk je van kinderen? Onze zoon is 17 verteld weleens wat over iemand dat je denkt, oei......Hij vindt het dan ook erg en wil bij ons zijn verhaal kwijt. We hebben het er dan over. Heb hem altijd geleerd te relativeren voor hij oordeelt.
Maar kinderen weten heel goed hoe ze iets kunnen plaatsen zonder dat hun ouders/familie het kunnen zien.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 00:04

Achjaaa, deed schoonzus ook toen wij ons zoontje hadden gekregen .... Gelukkig kon ik mijn tag verwijderen.

Edit: en met haar heb ik geen band oid. Typisch geval van jezelf boven een ander stellen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 05:26

Ik heb vlak voor mijn uitgerekende datum mijn Facebook instellingen veranderd en een begeleidend bericht geplaatst zodat ik zelf de eerste zou zijn die de geboorte kon meedelen :))
Niemand kon een bericht op mijn tijdlijn plaatsen en taggen moest met mijn toestemming. Het was niet helemaal waterdicht maar mijn bericht zei ook al genoeg :')
Het plaatsen op Facebook heb ik pas een paar dagen na het versturen van de kaartjes gedaan, zo had iedereen eerst een kaartje en daarna pas een fb berichtje. Al waren de meeste met een kaartje al wel telefonisch ingelicht haha, het ging mij om het idee.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 06:31

Ik ben daar denk ik ook vrij ouderwets in. Ik heb het al met verjaardag. Vroeger werd ik plat gebeld op mijn verjaardag door vrienden die niet konden komen als ik ze uitgenodigd had. Nu sturen ze een Facebook bericht. En dat vind ik al 3x niks. Ik vind het gezelliger om iemand te spreken.

Ook dat je kind na de bevalling een aantal uur of dagen oud al op Facebook staat zou ik persoonlijk niet doen. Niks tegen de gene die het wel doen maar ik zou mijn kind zo lang mogelijk uit het media gebeuren willen houden en de naaste familie en vrienden zien het kind toch wel.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:14

Marley schreef:
Ik heb vlak voor mijn uitgerekende datum mijn Facebook instellingen veranderd en een begeleidend bericht geplaatst zodat ik zelf de eerste zou zijn die de geboorte kon meedelen :))
Niemand kon een bericht op mijn tijdlijn plaatsen en taggen moest met mijn toestemming. Het was niet helemaal waterdicht maar mijn bericht zei ook al genoeg :')
Het plaatsen op Facebook heb ik pas een paar dagen na het versturen van de kaartjes gedaan, zo had iedereen eerst een kaartje en daarna pas een fb berichtje. Al waren de meeste met een kaartje al wel telefonisch ingelicht haha, het ging mij om het idee.

Zo heeft mijn zusje het ook gedaan (zwangerschap). Die heeft gewoon geblokt dat mensen op haar tijdlijn berichten konden plaatsen of konden taggen. Ik erger me er ook altijd aan en gelukkig is dit wel een handige instelling op dat gebied :D

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:17

Dat is handig!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:32

Ik heb hier eigenlijk vrij weinig last van.
Bij ons in de familie schijnt een soort stilzwijgende afspraak te bestaan, dat zulke dingen gewoon niet op facebook geplaatst wordt voordat de kersverse vader en moeder dat hebben gedaan of voordat zeker is dat iedereen in de familie op de hoogte is van overlijden.

Ik behandel dus andere mensen in mijn vriendenlijst ook zo. Ik zie weleens dat andere vrienden van vrienden die bijvoorbeeld ouders zijn geworden, dit soort dingen wel doen. Ik word dan meestal al plaatsvervangend boos :+ Wacht gewoon geduldig af tot de ouders zelf een bericht zetten en reageer daar dan op. Zo moeilijk is het toch niet? Maar het lijkt wel of mensen soms de eerste willen zijn om een bericht te schrijven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:00

Facebook is een groot ziek gebeuren. Ik vind het alleen maar een last voor een normaal leven.
Ik kan alleen maar zeggen: Verwijder Facebook en je zal zien wat een rust er op je valt. Echte vrienden weten je toch wel te vinden. Het geeft zoveel rust om niet meer alles te weten. Niet meer te zien wat een perfecte levens iedereen heeft. (of hoe ze zich voordoen dan...)

Ik denk dat Facebook alleen leuk is voor mensen die zelf geen leven hebben en erg nieuwsgierig zijn naar anderen.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:28

<<) en daarom ... heb ik geen facebook, lekker rustig willen ze wat weten kunnen ze bellen, smse, of mij aanspreken, maar geen gedonder over facebook heen