HELP! Enorme spinnen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:53

jorretje schreef:
Katten nemen!
Ik woon in een ouder huis en nu het weer kouder wordt komen die gigantische huisspinnen ineens weer overal tevoorschijn. Nou ben ik niet bang voor spinnen, maar deze zien er wel erg ehm onaaibaar uit. Als er zoeen in de hoek van de slaapkamer zit, kan ik dus ook niet slapen. (Kruispinnen vind ik dan aaibaarder, terwijl die juist naar kunnen bijten).
Gelukkig hebben wij een kat die actief op zoek is naar spinnen in huis, kruipt in alle hoekjes, speurt het plafond af en als ze er een ziet gaat het alarm af (dan gaan ze van die rare geluidjes maken, kattenkenners kennen het wel) en stopt ze niet voor ze kreng heeft.
Tijdje gelden kwam ze er trots 1 aan me brengen, Goedzo poes! Vorige week kwam ik thuis, kat super aanhalig, wat bleek, niet 1, maar 2 spinnenlijkjes keurig voor mijn zitplaats op de vloer gedeponeerd, top kat!

Top inderdaad...

Behalve als katlief deze spinnenlijkjes in bed komt brengen...

Als je slaapt....

Liefst onder de deken.....

Waardoor je 's morgens wakker wordt met een geplet half spinnenlijk in je bed.... :r

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:56

jorretje schreef:
Tijdje gelden kwam ze er trots 1 aan me brengen, Goedzo poes! Vorige week kwam ik thuis, kat super aanhalig, wat bleek, niet 1, maar 2 spinnenlijkjes keurig voor mijn zitplaats op de vloer gedeponeerd, top kat!

:') _/-\o_
Mijn katten zitten gewoon te kijken als er een spin langswandelt :?
Hier nog geen grote zwarte gezien dit jaar, gelukkig want ik heb het er ook niet zo op.... brrr

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:01

xMercury schreef:
Ik vind die spinnen fobieën altijd zo overdreven.. Bang voor spinnen zijn lijkt wel een hype :') Beestjes zijn griezelig, maar doen helemaal geen kwaad. Get over it... Ze vangen juist die irritante vliegen en muggen!

-O-
Echt. Sorry. Maar voor iemand die echt een fobie heeft is het echt heel vervelend.
Iedereen die niet van spinnen houd noemt het zelf een fobie.
Maar je hebt gewoon mensen die heel bang zijn en mensen die echt fobisch zijn. (Levensbeheersend)
Kijk zo kunnen we Vliegangst of hoogtevrees ook overdreven noemen.

Overigens is angst voor spinnen evolutionair ingebakken bij de mens, instinctief gezien zijn veel spinnen giftig en dus reden om uit de buurt te blijven. Ook maken ze snelle en onberekenbare bewegingen die we niet kunnen volgen.
Zo raar is het dus niet dat je bang voor spinnen bent zonder dat je echt weet waarom.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:03

Afbeelding

zo krijg ik ineens medelijden met al die spinnen :')

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:03

MamaJella schreef:
Kleintjes mogen blijven, maar die grote racespinnen gaan hier steevast de stofzuiger of toiletpot in. Ik ben in juli gebeten door een spin, resultaat een infectie. Wat begon met 3 beetplekjes breidde zich binnen 2 dagen uit tot een ronde open wond van zo'n 8 cm doorsnee, 2 weken antibiotica en ik heb een aantal weken niet goed kunnen lopen daardoor. Zelfs nu is het nog niet helemaal genezen en verschijnen binnen die plek nog regelmatig pusbolletjes. Daar heb ik nog antibioticazalf voor. Dus ja, hier gaan die grote ook hemelen.

Oh gatver, hierdoor ben ik zo (mede) ongelofelijk bang voor spinnen! Mag ik vragen hoe je gebeten bent?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:22

kitlover schreef:
ThreeFingers schreef:
Ja bij jou weten....

Het gaat om het zinloos doden van een dier.
Waarom bang voor een spin? Beest doet niks.

Waarom bang voor hoogtes, vliegtuigen, smetvres, honden? Doet ook allemaal niets.
Zelf vind ik de meeste niet erg maar van die dikke zwarte die zo hard rennen vind ik maar niets, die worden ook per accuut met de vliegenmepper gemept of ik zet mn kat er boven.
Die dikke kruisspinnen vind ik ook minder maar die verwijdert mn pa wel (en stiekem is ie ook bang)

Vreemde vergelijking. ....

Een hoogte kun je vanaf vallen..een hond kan je zwaar toetakelen en een vliegtuig kan ook neerstorten. Alle voorbeelden hebben al mensen levens gekost hier in Nederland.

Dit is al weer het zoveelste topic wat voorbij komt over spinnen.
De spinnen die hier leven zijn onschuldig.

En ik snap best dat er mensen bang zijn. Maar kom op joh het zit tussen de oren.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:39

Angst/een fobie is 9 van de 10 keer een irreële angst. Maar dan nog, daar kan je niet over oordelen als je het zelf niet kent.

magda_90

Re: HELP! Enorme spinnen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:40

Zullen we elkaar gewoon in de waarde laten? Wie ben jij om te zeggen dat iemand zich niet moet aanstellen? :)

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:43

ThreeFingers wie ben jij om te zeggen dat maar tussen de oren zit en we ons niet moeten aanstellen! je kan dit topic ook gewoon wegklikken toch ? ieder mens is wel ergens bang/panisch voor.! en hoe hij/zei er mee om gaat dat is fijn aan die persoon en niet aan jou.!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:58

Tivoli schreef:
xMercury schreef:
Ik vind die spinnen fobieën altijd zo overdreven.. Bang voor spinnen zijn lijkt wel een hype :') Beestjes zijn griezelig, maar doen helemaal geen kwaad. Get over it... Ze vangen juist die irritante vliegen en muggen!

-O-
Echt. Sorry. Maar voor iemand die echt een fobie heeft is het echt heel vervelend.
Iedereen die niet van spinnen houd noemt het zelf een fobie.
Maar je hebt gewoon mensen die heel bang zijn en mensen die echt fobisch zijn. (Levensbeheersend)
Kijk zo kunnen we Vliegangst of hoogtevrees ook overdreven noemen.

Overigens is angst voor spinnen evolutionair ingebakken bij de mens, instinctief gezien zijn veel spinnen giftig en dus reden om uit de buurt te blijven. Ook maken ze snelle en onberekenbare bewegingen die we niet kunnen volgen.
Zo raar is het dus niet dat je bang voor spinnen bent zonder dat je echt weet waarom.

Ik doe ook geen uitspraak over een 'echte fobie', maar wel over 'de spinnen fobie'. Angst voor spinnen vind ik gewoon nogal overdreven en aangeleerd gedrag.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:21

miszblueeyes schreef:
ThreeFingers wie ben jij om te zeggen dat maar tussen de oren zit en we ons niet moeten aanstellen! je kan dit topic ook gewoon wegklikken toch ? ieder mens is wel ergens bang/panisch voor.! en hoe hij/zei er mee om gaat dat is fijn aan die persoon en niet aan jou.!

Nogmaals!!! Snap ik wel de angst!
Niet hoe sommige hier reageren, het kinderachtige doden en de tips die dan gegeven worden.

Ratten worden ook vaak op brute wijze vermoord, daar word om gelachen, want "het is maar een rat".
Spinnen, muizen enz.

Maar o wee kom niet aan onze paarden...
Laatst bijgewerkt door ThreeFingers op 25-09-14 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:22

xMercury schreef:
Ik doe ook geen uitspraak over een 'echte fobie', maar wel over 'de spinnen fobie'. Angst voor spinnen vind ik gewoon nogal overdreven en aangeleerd gedrag.

8)7

Lees je eigen zin nou eens terug en bedenk eens wat je hier van vind.

Wat je eigenlijk zegt is: iedereen die een fobie heeft voor spinnen heeft een 'nepfobie' en last van aanstelleritis. Ik vind dat een nogal kwetsende opmerking.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:23

Een heuse, echte spinnenfobie bestaat wel degelijk. Net zoals er een fobie voor kaas bestaat (het niet in een ruimte kunnen zijn waar iemand vermoed dat ook kaas ligt, bestaat echt al lijden er gelukkig niet veel mensen aan). Of een fobie voor gevallen bladeren. En is ook net zo serieus als fobieen die jij blijkbaar wel erkent.

Wel versterken mensen door hun reacties op elkaar de angst ervoor. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat de angst in essentie wel echt aanwezig is.

En waarom ben ik dan bijvoorbeeld niet bang voor muizen, terwijl in mijn omgeving juist meer mensen bang zijn voor muizen dan voor spinnen (met vergelijkbare reacties als hier in de spinnentopics, maar dan voor muizen). Als het puur aangeleerd gedrag zou zijn zou ik spinnen totaal niet eng moeten vinden en juist voor muizen als de dood moeten zijn.

Jouw theorie gaat dus sowieso niet volledig op.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:23

Hier staan her en der diverse bussen haarlak (ik gebruik dat spul voor mezelf nooit), maar het is een super effectieve spinnendoder :Y)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:29

TS: om ze buiten te houden moet je gewoon alles dichtmaken. Afdekplaatjes waar de verwarmingsbuizen door de muur komen, horrengaas in de ventilatiegaten. Was hier voldoende om ze al twee weken niet meer te zien (waren er ook echt veel en echt groot). Ik ben er niet bang van zet ze gewoon buiten maar heb ze toch liever niet in huis.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:40

xMercury schreef:

Sorry, maar wat een belachelijke uitspraak :n .
Een fobie voor spinnen is géén aangeleerd gedrag, net zoals dat een fobie voor hoogtes of een fobie voor vogels geen aangeleerd gedrag is.
De angst is er gewoon, net zoals dat hij bij mij altijd al aanwezig is geweest.
Zodra ik een spin zie, maakt niet uit hoe groot of welke kleur, voel ik elke vezel in mijn lijf schreeuwen om zo ver mogelijk van het beestje weg te gaan. Dit heb ik zelf niet eens onder controle, het is niet dat ik zo ontzettend graag in paniek raak om zo'n redelijk onschuldig dier....
Kunnen spinnen je nu echt iets doen? Nee, in Nederland in ieder geval niet. Net zoals dat hoogtes en kleine ruimtes je ook vrij weinig kunnen maken, maar dit wordt opeens wel gezien als een rationele angst :?.

Anyway, TS, ik snap volkomen hoe je je voelt.
Het idee dat die grote, harige huisspinnen opeens in huis kunnen zitten is echt vreselijk -O-.
Gelukkig is mijn vader mijn grote held wat spinnen betreft, maar gelukkig ben ik die grote dit jaar nog niet tegen gekomen.

Edit: typo

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:46

Ach... die vreselijke grote zwarte huisspinnen krijg ik echt een verhoogde hartslag van en dat kan ik toch niet bewust doen, dus tja... aanstellen? Denk het niet...

Daarentegen kan ik kruisspinnen in het wild prima hebben. Mooie beestjes juist en die webben zijn vaak prachtig. Kan ik vol bewondering naar kijken zonder ook maar 1 kriebel.

Gelukkig vangen mijn katten ook de huisspinexemplaren, maar als ze die gaan opeten loop ik even weg hoor, gaaatver dat gekraak.... brrrr

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:48

_Nelleke_ schreef:
xMercury schreef:

8)7

Wat je eigenlijk zegt is: iedereen die een fobie heeft voor spinnen heeft een 'nepfobie' en last van aanstelleritis. Ik vind dat een nogal kwetsende opmerking.

Kwetsende opmerking := Moest daar echt even om lachen..

Een fobie is een angst dat iemand in zijn doen en laten ernstig kan beperken. Dan ga je mij toch niet vertellen dat een angst voor spinnen een fobie is of wel :') Ja, ik vind zeggen dat je een 'spinnen fobie' hebt overdreven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:53

xMercury, er zit een prachtig kruis rechtsboven je internetbrowser, klik daar maar op in plaats van anderen te gaan vertellen waar zij wel of niet bang voor moeten zijn/ wat de naam fobie mag dragen of niet.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:56

magda_90 schreef:
xMercury, er zit een prachtig kruis rechtsboven je internetbrowser, klik daar maar op in plaats van anderen te gaan vertellen waar zij wel of niet bang voor moeten zijn/ wat de naam fobie mag dragen of niet.

Yes, thank your for your input.

:wave:

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:58

Insgelijks. :+

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:59

Als ik een spin zie maak ik 'm echt niet dood hoor, dan moet ik veel te dicht in de buurt komen :+

Vriendje/pap/mam zet 'm buiten, mochten die niet voorhanden zijn heb ik hele erge pech en dan kom ik die kamer gewoon niet in.

Aangeleerd gedrag weet ik niet hoor.
Ik ben al sinds ik voor het eerst in een zwembad kom echt als de dood voor de putjes in de bodem of de zijkant. Hoe verklaar je dat? Met m'n moeder op peuterzwemmen, ze kwam bij zo'n putje in de buurt en ik heb het hele zwembad bij elkaar gekrijst. Echt gekrijst, complete paniek alles.
Van wie zou ik dat geleerd moeten hebben? Niemand in mijn omgeving heeft diezelfde angst.
Zelfde voor spinnen eigenlijk...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:00

xMercury schreef:
_Nelleke_ schreef:

8)7

Kwetsende opmerking := Moest daar echt even om lachen..

Een fobie is een angst dat iemand in zijn doen en laten ernstig kan beperken. Dan ga je mij toch niet vertellen dat een angst voor spinnen een fobie is of wel :') Ja, ik vind zeggen dat je een 'spinnen fobie' hebt overdreven.

Ja. Ik kan oprecht zeggen dat ik een spinnenfobie heb.
Zo erg dat ik er meerdere keren in de week nachtmerries over heb.
Dat ik paniekaanvallen en hyperventilatie ervaar. Zo erg dat ik geen eens een plaatje in een tijdschrift kan bekijken met een spin er op.
Een onverwachte ontmoeting achter glas met een vogelspin resulteerde voor mij in flauwvallen. Omdat men niet begreep wat er met me gebeurde is de ambulance gebeld en kwam ik bij met een broeder boven me.
Dus ja,ik heb een fobie.
Dan mag jij irreëel vinden,dan vind ik jou irreëel. :)

Edit: ik ben zelfs bij de huisarts geweest om me te laten doorverwijzen naar een therapie dat je van je fobie af kan helpen.
Maar het feit dat ze me gaan confronteren met mijn angst maakt dat ik er niet naar toe durf.
Wat een aanstellerij he :D

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:07

Ja ook hier is de angst groot voor spinnen. Wel een grappig verhaaltje: Ik zat een keer op de computer in onze oude huis toen nog. Opeens kwam zo'n mega spin zo groot als je hand (met je vingers erbij geteld) langs het toetsenbord gerend. Echt ik wist niet wat me overkwam. Ik heb moord in brand geschreeuwd en mijn moeder begon spontaan mee te gillen zonder dat ze wist wat er aan de hand was. Ze dacht dat er een muis was, maar daar ben ik dan weer helemaal niet bang voor :+

Mijn vader heeft hem toen weggezogen met de stofzuiger, maar ook hij moest even slikken toen hij eraan begon ;p Dat was verreweg de grootste spin die ik in mijn leven gezien heb.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:09

ThirzaXinge schreef:
[ Afbeelding ]

zo krijg ik ineens medelijden met al die spinnen :')

Whuaaaaaaa....

Al ben ik ook niet zo'n fan van die grote enge dikke zwarte...