Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) (Dure scholen: UWC, Wolfert Tweetalige (macbook) ) wordt er tot de 18e verjaardag elke maand 15+ euro op de spaarrekening per kind gestort. Elke verjaardag komt hier 1 euro bij per maand. Dus ik ben 12, dan 15+12= 27 euro per maand. Wij krijgen op onze 18e verjaardag toegang tot onze spaarrekening, dan stoppen zij met storten. Ze betalen de middelbare school en universiteit moet zoveel mogelijk zelf, zij betalen evt. bij. Zakgeld, waarvan we mogen kopen wat we willen krijgen we per week. Dan krijgen wij het gemiddelde wat op nibud staat. Ikzelf stop de helft hiervan telkens in een potje. Op onze verjaardag verdubbelen onze ouders wat we dat jaar gespaard hebben.XFiemoX schreef:C_arola schreef:Dit is een slim idee, ik zou er dan voor zijn dat ze van het geld in de zak speelgoed o.i.d (uitgezonderd snoep) mogen kopen en dat het bedrag in de spaarpot gebruikt wordt voor iets wat ook nuttig kan zijn maar wat ook als extraatje gezien kan worden.
Snoep hebben wij eigenlijk al vrijwel nooit in huis. Als ze iets bijv. willen vragen ze eigenlijk ook niet om een snoepje maar hebben ze liever rozijntjes of gewoon een stuk fruit.
Enig punt waar ik wel aan denk is dat ie dan ijsjes gaat halen, dus ben aan het brainstormen maar ook vooral het gezamenlijk overleggen met manlief hoe dat precies aan/over te brengen.
Maar inderdaad het geld wat ze dan in de zak krijgen zouden wij ook wel graag zien dat ze er dan iets van kopen uit speelgoed winkel.
ChristaMoor schreef:Wij hebben voor beide kinderen een studieverzekering afgesloten
Het inrichten van je huis redt je daar al amper mee. Zelfs 10.000 euro is relatief snel weggepiest aan studie, auto of rijbewijs. En aangezien over circa 10 jaar het eigen geld voor het aanschaffen van een koophuis behoorlijk is (tot wel 20.000 euro) denk ik dat de verhoudingen over 10 jaar heel anders ligt. Als je dan niet spaart of niet kan sparen voor je kind ligt ie in de wereld al 1-0 achter. En dan hebben we het alleen over studie (leenvorm) en aanschaf huis (x% eigen geld). Dus al die auto's, rijbewijzen e.d. komen pas daarna(ast).
nuvel schreef:Denk dat het er wel aan ligt waar je woont of je een auto nodig hebt en bv welk beroep je gaat uitoefenen en de werk gelegenheid. Daar kan je nu nog niet over oordelen als je kindjes nog klein zijn, denk ik. Voor de een een luxe, voor de ander een must.