Sparen voor de kinderen. Wie niet en wie wel.. waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:26

Wij sparen niet voor onze kinderen. Wel hebben ze allebei een spaarpot en krijgen zakgeld (niet noemenswaardig veel). Mochten ze willen studeren of hun rijbewijs halen, dan zullen wij ze financieel steunen.

Hygge

Re: Sparen voor de kinderen. Wie niet en wie wel.. waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:30

Interessant, ik volg!

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:32

Hier geen kinderen, dus we sparen alleen voor onszelf. Mijn ouders hebben niet voor mij gespaard, maar ik heb mijn studie, mijn paard, mijn halve rijbewijs en mijn eerste auto gekregen (ondanks de niet-roken-tot-je-18e-dan-krijg-je-een-auto-of-rijbewijs-regel terwijl ik toen helaas wel begonnen ben met roken). Zij gaven op het moment dat ze het voor handen hadden en alles is prima goed gegaan op die manier. Ik ben niets tekort gekomen.

Ikzelf zou denk ik toch ook een spaarrekening openen, ben meer van het plannen om onverwachte zaken op te kunnen vangen (weet het wel zeker, had er zelfs voor mijn aangekochte veulen ook eentje geopend waar ik iedere maand vanaf zijn geboorte geld op stortte voor zijn opleiding en harnachement, super beslissing geweest :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:40

Met 3 kinderen in huis (waarvan 2 dure kinderen :x ) (Dure scholen: UWC, Wolfert Tweetalige (macbook) ) wordt er tot de 18e verjaardag elke maand 15+ euro op de spaarrekening per kind gestort. Elke verjaardag komt hier 1 euro bij per maand. Dus ik ben 12, dan 15+12= 27 euro per maand. Wij krijgen op onze 18e verjaardag toegang tot onze spaarrekening, dan stoppen zij met storten. Ze betalen de middelbare school en universiteit moet zoveel mogelijk zelf, zij betalen evt. bij. Zakgeld, waarvan we mogen kopen wat we willen krijgen we per week. Dan krijgen wij het gemiddelde wat op nibud staat. Ikzelf stop de helft hiervan telkens in een potje. Op onze verjaardag verdubbelen onze ouders wat we dat jaar gespaard hebben.

Sorry als dit niet bedoeld is voor kinderen. Maar mijn ouders hebben het heel duidelijk uitgelegd dus ik kan wel zeggen wat zij zegmaar uitgeven aan ons.

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:01

De helft van de allimitatie doe ik in 2 potjes; studie en spaarrekening

De spaar rekening en het geld voor zijn studie spaar ik op tot zijn 18de.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:29

XFiemoX schreef:
C_arola schreef:
Dit is een slim idee, ik zou er dan voor zijn dat ze van het geld in de zak speelgoed o.i.d (uitgezonderd snoep) mogen kopen en dat het bedrag in de spaarpot gebruikt wordt voor iets wat ook nuttig kan zijn maar wat ook als extraatje gezien kan worden.

Snoep hebben wij eigenlijk al vrijwel nooit in huis. Als ze iets bijv. willen vragen ze eigenlijk ook niet om een snoepje maar hebben ze liever rozijntjes of gewoon een stuk fruit.
Enig punt waar ik wel aan denk is dat ie dan ijsjes gaat halen, dus ben aan het brainstormen maar ook vooral het gezamenlijk overleggen met manlief hoe dat precies aan/over te brengen.

Maar inderdaad het geld wat ze dan in de zak krijgen zouden wij ook wel graag zien dat ze er dan iets van kopen uit speelgoed winkel.

Snoep krijgt mijn kind nu nog zeker niet en als hij ouder is en zakgeld krijgt dan kan hij snoep van ons krijgen maar ik wil liever niet dat hij daar zijn geld aan uit gaat geven.

ChristaMoor schreef:
Wij hebben voor beide kinderen een studieverzekering afgesloten

Nog nooit van gehoord, wat houdt dat in?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:34

Mijn ouders hadden nooit gespaard en ook nooit ergens aan bijgedragen van autorijlessen, auto, inrichting, dieren oid. Heb het opzich prima overleefd hoor, maar ga het als ik toch nog eens aan kinderen begin toch anders doen. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:35

We sparen wel voor ons kind, maar niet op naam van het kind. Afhankelijk van onze situatie over 18 jaar kan het zijn dat we de spaarpot moeten gebruiken voor studie of onverwachte omstandigheden, maar het kan ook zijn dat dit niet nodig is. Als het geld met 21 jaar nog niet voor 'financiele problemen' gebruikt is dan zullen wij het waarschijnlijk overdragen in de vorm van een rekening waar je alleen geld mag afhalen voor speciale dingen (huis kopen, langdurige ziekte of werkeloos etc.) Een soort 'noodfonds' dus.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:00

Mijn ouders hebben vanaf mijn geboorte voor me gespaard, en mijn vader belegde dit dan weer. Hiervan zijn mijn autorijlessen, mijn studie en mijn levensonderhoud voor tijdens mijn studie betaald, zodat ik er niet per se naast hoefde te werken. Alles wat er hierna over zou zijn, was voor mijn ouders.

Als je als ouders deze financiële mogelijkheden hebt, zou ik dit net zo doen. Een auto zou ik niet kopen voor mijn kinderen. Een luxe wat je over het algemeen niet per se nodig hebt. Bovendien kun je hem in een keer in de prak rijden.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 23:09

Denk dat het er wel aan ligt waar je woont of je een auto nodig hebt en bv welk beroep je gaat uitoefenen en de werk gelegenheid. Daar kan je nu nog niet over oordelen als je kindjes nog klein zijn, denk ik. Voor de een een luxe, voor de ander een must.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:11

Mijn ouders hebben niet voor me gespaard. Zolang ik thuis woonde werd bijna alles voor me betaald. Vanaf m'n 13e heb ik bijbaantjes gehad en vrijwel al m'n eigen kleding en later bijv. uitgaan zelf betaald. Op m'n 18e uit huis gegaan en op schoolgeld na alles zelf betaald. Geld voor rijbewijs en aanschaf auto mocht ik lenen.

Wij hebben geen spaarrekening voor onze zoon. Wij hebben allebei altijd hard gewerkt voor onze centen, ik zie niet in waarom hij dat niet zou moeten doen. Zolang hij thuis woont en naar school gaat zullen wij hem financieel steunen. Maar een klap geld meegeven wanneer hij het huis uit gaat of om een rijbewijs te halen zullen we niet snel doen.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 23:13

Kan ik ook helemaal begrijpen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:17

Ik vind een bedrag van 5.000 euro nu niet echt een klap geld :n Het inrichten van je huis redt je daar al amper mee. Zelfs 10.000 euro is relatief snel weggepiest aan studie, auto of rijbewijs. En aangezien over circa 10 jaar het eigen geld voor het aanschaffen van een koophuis behoorlijk is (tot wel 20.000 euro) denk ik dat de verhoudingen over 10 jaar heel anders ligt. Als je dan niet spaart of niet kan sparen voor je kind ligt ie in de wereld al 1-0 achter. En dan hebben we het alleen over studie (leenvorm) en aanschaf huis (x% eigen geld). Dus al die auto's, rijbewijzen e.d. komen pas daarna(ast).

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:21

Collegeld voor de uni is dit jaar ook al bijna 2.000 euro. Als je 3 jaar bachelor doet + 2 jaar master (in mijn geval iig) ben je dus makkelijk 10.000 euro kwijt. Mijn ouders hebben het geld wat ze voor mijn studie hebben gespaard gewoon aan mij "gegeven" omdat ze toch wel weten dat ik het niet uit ga geven aan domme dingen.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:26

Maar waarom zou ik het huis van mijn zoon moeten inrichten? Ik ben al redelijk jong begonnen met het bij elkaar sparen van een uitzet. De eerste meubels van mij en m'n ex waren krijgertjes/tweedehands of erg goedkoop. En hij hoeft geen huis te kopen, eerst huren is ook een prima optie.

Als het voor ons financieel haalbaar is dat hij kan studeren dan kan 'ie dat gaan doen. Zo niet, zal 'ie zelf een oplossing moeten vinden om dat te kunnen financieren.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:34

Wij sparen ook. Mijn vriend heeft al vanaf dat hij net werkt een vaste spaarrekening waar we de studies van kunnen betalen. Daarnaast sparen we de kinderbijslag en ik spaar 15 euro per maand voor het rijbewijs.

Mijn ouders hebben níet gespaard ik kreeg alles wat mijn hartje begeerde.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:36

Dat is een keuze die jullie maken. Het gaat niet om het inrichten van het huis, dat is slechts een voorbeeld. Het gaat (ook) om de aanschaf ervan of een studie.. Eerst huren kan idd prima, alleen als hij dat samen met iemand anders wil doen en ze verdienen beide circa 35.000 euro (huidige prijspeil) bij elkaar (en dat heb je al relatief snel, waarbij je echt geen bankdirecteur bent., Beiden fatsoenlijk werk en je hebt het al) mág je niet eens huren of je betaald dik 665 euro (huidig prijspeil). Laat staan dat je in de sommige omgevingen 5 tot dik 10 jaar op een wachtlijst staat.

De huidige generatie kinderen die op gaan groeien beginnen met schulden als ze uit het thuisnest stappen. Schuld voor de studie en daarna schuld voor een huis dat ze niet kunnen aanschaffen omdat het percentage dat met de toekomst door de bank geleend mag worden niet meer 100 procent zal zijn.

Daarom zeg ik dus.. die kinderen staan met 1-0 achter. Het hele idee waarin de huidige 30'ers en 40'ers zijn opgegroeid en die met een derde hands bankje beginnen in hun studentenkamertje of gammel huurhuisje en zich op die manier wel op kunnen werken omdat ze hun geld lekker kunnen sparen en zo telkens een stapje verder komen is niet meer. Dat derde hands bankje zullen ze wat langer nodig hebben en dat gammele huurhuisje.. Als ze er in komen en als ze t mogen huren gaat duurder worden dan dat koophuis waar ze mogelijk nooit in zullen komen, omdat ze eerst 10 jaar hun studieschuld af moeten betalen om daarna x bedrag eigen geld te kunnen sparen. Onmogelijk zal het niet zijn en ja er zijn vast oplossingen voor te verzinnen, maar makkelijk gaat het niet worden.

Verder lijkt het mij eigenlijk vrij 'natuurlijk' dat je je kind iets mee wil geven als je je in de positie verkeerd dat je dat kunt doen? Dat hoeft ook geen 30.000 euro te zijn, maar een klein startbedrag (desnoods van hun eigen zakgeld) geeft alleen maar groot plezier en een klein gemak.

RedLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 00:09

Wij zouden maar al te graag willen sparen voor de kinderen maar dit kan financieel niet.
Bij ons is het niet elke maand leven maar praktisch overleven.Elke laatste week van de maand moeten we rond komen met wat er nog in huis te vinden is.
Is er nog iemand in deze situatie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 01:11

@Sammie
Hier vallen de huizen prijzen (huur en koop) gelukkig wel mee.
Daarnaast betalen wij het rijbewijs en mee aan de studie.
Onze kinderen zullen waarschijnlijk niet of met weinig studieschuld starten.

Toen mijn man van school kwam (1991) had hij ook enkele 10den studieschuld, en dat hebben wij ook gered zonder geld van onze ouders.
De eerste 4 jaar hebben we gehuurd en daarna gekocht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 02:22

Ik heb 5000 euro gekregen van mijn ouders toen ik het huis uit ging. Dat ging grotendeels op aan de uitzet en daarna aan maandelijkse kosten... Toen moest ik mijn beurs aan gaan vullen met een lening :(

Ik geloof dat ze nog wel een rekening hebben waar ik niet bij kan voor het collegegeld en boeken enzo. Al hoop ik dat laatste binnenkort toch wel zelf te kunnen gaan betalen, ik voel me een beetje schuldig dat ik nu zo op ze moet teren :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 06:51

Ik heb niks gekregen , ouders hadden met mij 5 kinderen en hadden nooit veel te besteden. Ben uit huis gegaan en heb geroeit met de riemen die ik had..

Rijbewijs zal ik zelf voor moeten sparen , echt 'luxe' zoveel spaargeld krijgen

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:21

Ik weet niet of mijn ouders voor mij sparen, ik heb wel zelf een spaarrekening
waar nu zo'n 900 euro op staat. Ik probeer er iedere maand minimaal 40 euro
op te zetten, iets minder dan de helft van mijn loon, en als ik aan
het eind van de maand geld overhoud gaat het ook naar de spaarrekening.

Ik probeer nu hier mijn rijbewijs van te betalen, en gelukkig betalen mijn ouders de eerste 10 lessen. _/-\o_

Als ik straks meer ga werken probeer ik ook meer te sparen voor mijn studie straks.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:31

Als ik zie hoeveel jongeren om me heen hoge leningen hebben om hun studie te bekostigen word er door veel ouders volgens mij niet zoveel gespaard.
Ik zou als ouders idd niet teveel sparen, het moet een bedrag zijn om op te kunnen starten.
Ze hoeven er geen gloednieuwe auto's van te rijden.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 08:29

Ik denk dat ouders het misschien 20 jaar geleden niet nodig vonden. Nu word steeds moeilijker voor jongeren om zoals sammie zegt bv te kopen. Of misschien hadden ze het niet zo breed, maar denk toch eerder het eerste. Toen was alles een stuk makkelijker.

Kan mensen begrijpen die niet sparen. Zeker als het financieel niet kan of het een bewuste keuze is. Maar ik ga er niet op zitten wachten tot ze 18 zijn en in de problemen komen. Misschien heb ik dan geen werk meer en kan ik ze niet helpen en werken ze hard maar komen ze er niet uit. Zou dat niet willen zien.

Misschien zijn er ook wel mensen die juist denken over een aantal jaar carriere te maken en daarom niet nu sparen maar het daarom liever dan over 20 jaar het zo betalen zoals o.s. rijbewijs bv...

Nee waarom sparen wij? Om een appeltje voor de dorst te hebben, misschien kunnen we dan makkelijk elk jaar college geld a 2000 missen maar misschien zit me man tegen die tijd wel in een rolstoel en zitten we zelf muurvast. Zolang ik het kan probeer ik zoveel mogelijk te sparen. :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:14

nuvel schreef:
Denk dat het er wel aan ligt waar je woont of je een auto nodig hebt en bv welk beroep je gaat uitoefenen en de werk gelegenheid. Daar kan je nu nog niet over oordelen als je kindjes nog klein zijn, denk ik. Voor de een een luxe, voor de ander een must.

Daarom zei ik ook 'over het algemeen'. Een klein bedrag bv maximaal €2000 lenen aan mijn kind voor een auto die hij echt nodig zou hebben, zou ik dan wel doen. Maar niet omdat een auto gewoon makkelijker / fijner is dan bv het openbaar vervoer.