Binnenkort wellicht autoloos... oh dear! oh goody!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:47

Ik zou het niet zo een ramp vinden, voordat ik een auto Had fietste ik ook rustig 10 km per dag op naar paard. Werk zit op 1 minuut fietsen en dat is tevens ook meteen de supermarkt. Maar ik ga binnenkort samen wonen met me vriend en dan heb ik supermarktwel dichtbij, maar werk zit half uur verderop en paard ook.. en dan zou ik het wel een ramp vinden. Dan zou ik auto van vriendlief jatten..

mala26

Re: Binnenkort wellicht autoloos... oh dear! oh goody!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:59

Vorig jaar was ik 3 maanden autoloos ( heftig auto ongeluk gehad = auto total los) maar wat was dat een hel zeg. (oke moest mezelf even overtuigen om weer in een auto te stappen) Maar 3 maanden lang gewisseld met auto's reed in die van mijn ouders, zusje en goede vriendin die 5 min verderop woont. Gestoord werd ik er van. Kon eigenlijk ook niks op de fiets doen daar waren de afstanden te ver voor. Wat was ik blij toen ik weer een auto had.
maaar ehh succes met autoloos zijn!! En anders idd iets van een scooter ofzo?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 09:56

saroanda schreef:
Maar wat doe je dan met de auto als 'ie niet door de apk komt? Naar de sloop of verkopen? Laten staan totdat je geld hebt om 'em te laten reparen kan niet, dan krijg je een leuke boete....

Ik snap nooit zo goed dat mensen wel auto willen rijden maar het onderhoud niet kunnen betalen, dan leef je dus eigenlijk boven je stand.

Als ie niet door de apk komt dan mag de reparatie toch nog 2 maanden duren? Officieel mag ie dan niet op de openbare weg, maar om er dan nog een paar keer mee in het donker door het bos te rijden... dat durf ik wel aan.

In dit geval is het geen kwestie van geen geld om te laten repareren. Het gaat hier om een Punto uit 1998, als het repareren honderden euro's gaat kosten dan staan die best op mn rekening, maar dat heb ik er gewoon niet meer voor over. Het afkeuren gaat waarschijnlijk over roestvorming aan de onderkant, dus het is ook niet even een onderdeel vervangen, maar het moet met laswerk maar net op te lossen zijn.

Dus boven mn stand leven door een 17-jarige auto te laten afkeuren.... naaaahhhh kan ik niet echt mee eens zijn. Niet te snel oordelen he ;)

Gelukkig heeft Otto (mn monteur) de Puike Punto al een keertje voor de dood weggehaald toen er iets met de koppakking niet goed was. Normaal einde oefening, maar het is hem toen gelukt om voor een paar honderd euro het ding rijdend te houden, en hij beloofde me zojuist plechtig "ik ga er alles aan doen om hem door de keuring te krijgen, kun je mooi nog een jaartje rond crossen!"

Hulde aan Otto tot nu toe!!

En gelukkig lees ik op pagina twee ook een paar bemoedigende berichten! *\o/*

Vanmiddag weet ik het, dus ik ben erg voor mezelf aan het duimen :+

Lukt het niet, dan is het eerste wat ik ga doen een fatsoenlijk regenpak kopen 8-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:04

Ik ben op dit moment ook auto-loos.. :(
Mijn oude Feroza jeep staat weliswaar nog op ons terrein, maar ik heb 'm laten schorsen voor wegenbelasting en verzekering, dus de weg op gaan kan/mag niet meer.
Wel ellende hoor, ben niet gewend om van anderen afhankelijk te zijn voor vervoer en aangezien we ver buitenaf wonen, ben ik al op zoek naar een ander karretje.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:13

De 2 maanden regel bestaat helaas niet meer. Het is een automatisch systeem tegenwoordig. Apk verlopen = apk verlopen, en dan kan je binnen enkele weken die acceptgiro thuis verwachten helaas. Zolang je geen apk hebt krijg je elke 2 maanden een boete van €90,- . En je bent ook niet meer verzekerd.

http://verkeersboetes.blogspot.com/2010 ... uring.html

En wanneer is een reparatie de auto niet meer waard? Dat is idd je eigen keuze. Auto rijden kost nou eenmaal geld. Of je nou afschrijving hebt van honderden tot duizenden euros per jaar op een nieuwe. Of een paar honder euro per jaar aan onderhoud. Misschien ben je nu wel voor €300,- klaar en rij je weer lekker een jaar. Met een andere auto weet je gauw niet wat de historie is en dat 'ie een verse apk heeft betekent niet dat je er het komende jaar geen onderhoud aan hebt. Maar zoiets blijft uiteraard je eigen keuze.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 12:48

Als ik voor 300,- klaar ben dan is die keus natuurlijk snel gemaakt. Maar die afweging maak ik wel als ik weet wat het gaat kosten. Soms is de roest beyond laswerk (heb mn vorige auto ervoor weg moeten brengen), dan is het helaas pindakaas en heeft het weinig met geld te maken. Maar dat hoor ik wel als Otto straks belt.

Jouw link zegt ook dit:
APK afgekeurd en herkeuring
Wanneer een auto reparaties nodig heeft alvorens door de APK-keuring heen te komen, dan wordt deze afgekeurd. De eigenaar heeft vervolgens twee maanden de tijd om zijn auto te (laten) repareren en de APK afgekeurde auto terug naar de garage te brengen. Wanneer de auto gerepareerd is wordt deze alsnog goedgekeurd en afgemeld bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer, ook wel aangeduid met RDW.

Dat zijn toch die twee maanden?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:50

Heb nog een leuke saxo voor weinig te koop. Moet alleen voor 200 euro(bij garage, of zelf 100 materiaal) een nieuw laatste stuk uitlaat + demper op. Gekeurd voor een jaar :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 12:52

NoName126 schreef:
Heb nog een leuke saxo voor weinig te koop. Moet alleen voor 200 euro(bij garage, of zelf 100 materiaal) een nieuw laatste stuk uitlaat + demper op. Gekeurd voor een jaar :D

Dat ga ik even onthouden NoName126!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:06

Sinds onze hoogbejaarde Peugeot niet meer onder ons is, rijden we op scooters en snorfietsen de wereld rond. Gaat prima. Behalve als er een dikke sneeuwlaag ligt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:18

Hier ook geen auto, ook nooit gehad. Paard is 11 km verderop, supermarkt 5 minuten, werk met de trein & dat allemaal met een brommertje; ideaal!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:30

Dankzij de regering... moet mijn lieve Amerikaan.... Blazer K5 opeens weer ergens ander onder vallen...
Ik kan geen dikke SUV betalen dus rij ik oude amerikanen ( vind ik ook nog eens leuk) om de trailer te trekken.
Helaasss..... gas moest eruit want de regering besloot om de oldtimer-regeling weer eens aan te passen.
Nu rij ik heel weinig dus benzinetank erin.... dan is de belasting te doen maarrrrrr hij moet wel 3 maanden geschorst in dec / jan / feb..... net de winterperiode
Nu heb ik een scooter gekocht..... ik fiets naar mijn werk, scooter naar een vriendin (10 km ver) en stap bij haar in naar paardlief.
Of ik rij zelf naar stal (14km) op de scooter.
Bij regen een regenpak aan....

Ik heb een auto die loopt 1 op 4.
Benzine kost 1.70 de liter....

Scooter loopt 1 op 25 ... heb er dit jaar 6600 km mee gereden....264 liter = €448 euro
De auto was dus €2805 euro geweest.....pfffff ben blij dat ik die scooter heb.

En die 3 maanden zonder auto is poedersuiker, vooral als ik ver weg moet of met trailer weg wil....
Voor de trailer rij ik met vriendinnetje haar auto... en de rest.... tjsa, pech........
Ik ga geen goedkoop klein k*tautootje kopen voor die 3 maanden en moet nu eenmaal die 2 ton kunnen trekken....ik hou van mijn amerikaan..... rij al vanaf mijn 18e amerikanen en ben nu 41.... een 3 maanden doorbijten dus..

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:35

Vreselijk zonder auto. Paard staat een km of 12 verderop. Kinderen moeten sporten, ook niet echt om de hoek en ik moet toch naar mijn werk.
Laatst kon mijn auto goedkoop naar een "mannetje" die had alleen geen leenauto ter beschikking. Dat is 1 dag prima maar dag 2 had ik al spijt van het goedkope mannetje. Dag 3 gelukkig mijn auto weer terug. En fietsen kost zoveel tijd, zeker met kinderen.
Als het moet dan moet het maar liever geen dag zonder auto.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 14:54

JAAAAAAAAAAA Otto does it again!!

Er moet een plaatje gelast worden, maar dat gaat hem nog lukken. Verder kleine dingen mis, lampje hier en daar stuk, maar geen wereldschokkende dingen.

Kosten wist ie pas na het lassen (wordt aparte afspraak voor gemaakt) maar het werd in ieder geval goedkoper dan een nieuwe auto (zijn woorden).

YESYESYES! *\o/* *\o/* *\o/*

De Puike Punto lives on!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:02

Heerlijk hè, als de toet er toch doorheen komt :D *\o/*

Hier t/m vorig jaar geen auto voor de deur, ik heb mijn oude Mini al 12 jaar maar nooit bij huis gehad (stond de laatste 6 jaar bij broertje in de garage total loss te wezen :(:) ). Nooit een probleem geweest, maar sinds vorig jaar een auto nodig voor mijn werk dus toch de toet maar gereanimeerd. Mijn leven is dus nog steeds ingericht op "alles op fietsafstand", ondanks dat er nu al een jaar een toet voor de deur staat.

Nou moest laatst Toet naar de APK, en er kwam nogal wat werk achteruit....anderhalve week kwijt geweest, en man wat was ik blij toen ik dik "mocht" dokken en hem weer mee naar huis kon nemen _O- Hopeloos! :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 15:07

Er komt evengoed wel een nieuwe auto, maar nu hoeft het niet zo stel op sprong, en kan ik nog even doorsparen.

Wat een opluchting...

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:12

Mijn rode racemonster moet voor 4 oktober gekeurd worden, en mijn auto mannetje zei vorig jaar dat het waarschijnlijk het laatste jaar was voordat mijn liefde naar de eeuwige snelwegen gaat. Hopelijk heb ik net zo'n mooie outcome als jij!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 15:17

Jiskaa schreef:
Mijn rode racemonster moet voor 4 oktober gekeurd worden, en mijn auto mannetje zei vorig jaar dat het waarschijnlijk het laatste jaar was voordat mijn liefde naar de eeuwige snelwegen gaat. Hopelijk heb ik net zo'n mooie outcome als jij!

Ik duim vrolijk met je mee!
(ik kan je Otto aanraden haha)

De PuikePunto is expres eerder naar de keuring gegaan (officiele einddatum is 25 okt) zodat ik nog speling had als ik een nieuwe moest kopen. Doe jij dat ook?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:25

Yay! Mooi dat toet nog een jaartje mee kan! :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 16:44

Nu is eigenlijk heel dit topic overbodig :')

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:21

Kijk dat is mooi nieuws +:)+

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:13

Amaris schreef:
Jiskaa schreef:

Ik duim vrolijk met je mee!
(ik kan je Otto aanraden haha)

De PuikePunto is expres eerder naar de keuring gegaan (officiele einddatum is 25 okt) zodat ik nog speling had als ik een nieuwe moest kopen. Doe jij dat ook?

Mijn automannetje Peter (toppertje trouwens, zou hem echt niet willen ruilen, sorrie Otto haha) gaat volgende week zien wat de schade is, maar laatst had ie al wel gezien dat er geen laswerk hoefde te gebeuren *\o/* Ik had m'n uitlaat er onder weg, dus toen stond ie toch op de brug. Dus waarschijnlijk heb ik mazzel haha :P

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:09

Amaris schreef:
Nu is eigenlijk heel dit topic overbodig :')

Alvast voor volgend jaar! ;)

Hier sinds gisteren ook zonder auto, maar heb ov en een fiets... er komt wel op korte termijn een nieuwe auto, kleintje en dan verder sparen voor een grote/praktische auto. Hadden nu een Mercedes s klasse, luxe en heerlijke auto, maar vooral ook een zuipschuit met v12 motor. :')

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:41

Gelukkig komt toch nog goed met je auto en misschien zet dit topic je aan om als het niet regent en je geen boodschappen hoeft te doen toch iets vaker de fiets te nemen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:31

Oh gelukkig is hij er doorheen gekomen :):)

Autoloos zijn is echt ruk. Mijn paard staat 11 km verderop, en dat is best naatje. Ik ben nu meer dan een maand autoloos en dat is echt lastig.... en dan heb ik nog het geluk dat ik die van mijn ouders vaak kan gebruiken. Ik heb nog maaar 4x hoeven fietsen ofzo, maar zit wel vast aan tijden. En mijn paard had laatst 2x per dag zorg nodig, en dan is een eigen auto en met niemand rekening hoeven houden wel echt ECHT handig....... Ik ben opzoek naar een vervanger, maar dat is best lastig vind ik. Momenteel zijn mijn ouders een maand weg, dus heb ik een maand ademruimte en hun auto, maar daarna moet er snel een nieuwe voor mij komen. Vind het een naar idee dat ik afhankelijk ben en niet zo naar mijn paarden kan... de rest is nog te overzien, maar mocht zij wat krijgen dat ik er direct heen moet wil ik dat binnen 10 minuten kunnen ipv een half uur te moeten fietsen.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:52

Hm.... ik heb het jaren zonder auto gedaan. Mijn verzorgpaard was een half uur tot drie kwartier fietsen, dat is goed te doen. Als je het eenmaal gewend bent, dan merk je die tijd niet eens. Voor de grote boodschappen had ik een fietskar, waar echt alles in kon. Ik moest wel regelmatig de achteras van mijn fiets vervangen, omdat ik mijn fietskar te zwaar laadde.

Met OV ging ik naar mijn werk, dat leverde wel eens wat frustratie op, maar het kwam altijd goed.

Maar goed, nu is mijn werk 35 kilometer verderop, en met het OV niet te doen (3x overstappen, en de laatste 8 kilometer rijdt er geen bus meer). Dus nu heb ik wel een auto. Het heeft zeker zijn voordelen, maar je wordt er wel een beetje lui van.